Als je verhalen leest van mensen die met pech op de pechstrook (!) staan en dan vervolgens € 500 moeten betalen voor enkel tot de eerste afrit getakeld te worden, dan is dit een slecht systeem, punt.
Een systeem dat dan ook nog eens duurder is dan de buurlanden.
Ik lees hier vooral de burger die betaalt voor een verplichte dienstafname, waar de meerwaarde niet in verhouding staat tot de meerprijs, of dat dan gaat om takeldiensten of notarissen: de overheid schiet hier tekort en bedient zichtbaar een kleine markt van mensen die stevige (woeker)winsten boeken op mensen in miserie.
Ik zeg niet dat de overheid die volledige kost op zich moet nemen, maar in een land met reeds hogere belastingtarieven dan Nederland, verwacht ik dat de dienstverlening voor dit soort zaken niet duurder is, de gewone burger (zonder salariswagen) betaalt dit immers van diens nettoloon.
Plus: indien je een eigen pechverhelpingsverzekering hebt, zou een FAST-team enkel bij ongevallen mogen tussenkomen, niet op de pechstrook denk ik dan: of anders mag de factuur wél naar de wegpolitie.
Plus minimum minimorum zou mogen zijn dat voor zo'n prijzen dat je effectief tot een garage en niet tot aan een afrit gesleept wordt.
Er zijn keuzes met gevolgen. En er zullen altijd verhalen zijn van mensen die vinden dat ze te veel betalen of te weinig krijgen. Ofwel schaf je die signalisatiewagen af (vroeger had men dat namelijk niet - en dat ging ook). Of een andere maatregel. Maar dan neem je de nadelen ervan erbij.
Ofwel doe je zoals hetgeen jij stelt, dat men die kost bij de overheid stelt. Maar dan draait elke belastingsbetaler ervoor op. Het feit dat wij als belastingsbetaler al veel belastingen betalen is echter geen justificatie om die actie te ondernemen. Maar een symptoom waarom we zoveel belastingen betalen. De zoveelste ingreep waar de overheid, ergo een ander, maar voor moet opdraaien.
Jij vindt het desondanks een goed ding, net zoals ik, dat er een automatische indexatie is. Maar dan heb je defacto ook hogere kosten als waar dit niet is. En die hogere kosten wil dan ook zeggen dat de overheid hiervoor extra inkomsten nodig heeft. En we dus hogere belastingstarieven hebben. En des te meer overheidsinterventies in ons leven, des te meer belastingen dat we gaan moeten heffen (zeker als niet iedereen zijn fair deeltje bijlegt).
Jij wenst met een wagen te rijden, dan is een risico dat je kan hebben het feit dat je die 500€ mag leggen. Daar is niets verkeerd mee. Misschien met de juiste sleepverzekering
@Vega dat je die kost of dat risico kan wegfilteren. Maar het is een risico, net zoals dit voor de andere risico's het geval is dat als je er u niet voor verzekert en het goedkoopste neemt je voor die kosten opdraait.
Jij zegt dan dat ze voor dat bedrag dan maar moeten slepen naar de eigen garage. Maar zo werkt een aanbesteding niet. De firma die meedingt voor die aanbesteding kan en mag, zo werkt ons systeem nu eenmaal, zelf zijn prijs zetten. En als we die service wensen dan dokken we die prijs. Wij kunnen niet zeggen als een firma de aanbesteding gewonnen heeft... die prijs staat mij niet aan... doe er eens 200€ af dat is een aanvaardbare prijs of doe er voor die prijs dat bij. Dat is het NADEEL van het systeem.
We hadden kunnen opnemen in de aanbesteding dat de fast dienst die dient te slepen tot aan de garage, maar dan wordt de prijs die die firma stelt nog duurder. Want ze moeten ten alle tijden het volk hebben om die 20 minuten te garanderen. Want anders krijgen ze boetes opgelegd.
Voor de rest ben ik het oneens met de vermelding dat als je een eigen pechverhelping hebt... dat kan enkel indien je dit oplegt in het lastenboek dat men dit moet checken of de maatregel nemen zoals ik heb gezegd. Maar dan moet er wel zo een consulteerbare databank zijn. En eerlijk waar, als je dit toevoegt in het lastenboek, dan gaat de firma die een prijs geeft deze kost (administratief, ...) om dit uit te vlooien op te volgen en bij te houden meerekenen in zijn prijszetting.
Goedkoper wordt het hier niet door. Dat is nu eenmaal het gevolg van een aanbesteding met een uitgebreid lastenboek. de goedkoopste gaan ze niet zijn. Maar de kans dat je cowboys (of bedrijven die er hun hoed naar gooien) hebt die de markt binnenhalen is nihil.
Vroeger belde de politie gewoon een bevriende takeldienst op. Maar dat is not done tegenwoordig en ook niet conform de werkwijze van overheidsopdrachten in een kapitalistische omgeving. Al ben ik er zeker van dat in veel gevallen dat nog altijd goedkoper gaat zijn, in de meeste gevallen, dan dit systeem maar dan weer geconfronteerd wordt met zijn eigen nadelen.