Kleine nieuwtjes

Al zie ik echt niet in waarom dat we de gebruiker van de dienst hiervoor niet zouden moeten laten opdraaien. Ipv het te leggen, zoals in nederland bij de overheid lijkt mij het systeem dat we dit bij de gebruiker van de dienst leggen, zoals in België normaal.

Als je verhalen leest van mensen die met pech op de pechstrook (!) staan en dan vervolgens € 500 moeten betalen voor enkel tot de eerste afrit getakeld te worden, dan is dit een slecht systeem, punt.

Een systeem dat dan ook nog eens duurder is dan de buurlanden.
Ik lees hier vooral de burger die betaalt voor een verplichte dienstafname, waar de meerwaarde niet in verhouding staat tot de meerprijs, of dat dan gaat om takeldiensten of notarissen: de overheid schiet hier tekort en bedient zichtbaar een kleine markt van mensen die stevige (woeker)winsten boeken op mensen in miserie.

Ik zeg niet dat de overheid die volledige kost op zich moet nemen, maar in een land met reeds hogere belastingtarieven dan Nederland, verwacht ik dat de dienstverlening voor dit soort zaken niet duurder is, de gewone burger (zonder salariswagen) betaalt dit immers van diens nettoloon.
Plus: indien je een eigen pechverhelpingsverzekering hebt, zou een FAST-team enkel bij ongevallen mogen tussenkomen, niet op de pechstrook denk ik dan: of anders mag de factuur wél naar de wegpolitie.

Plus minimum minimorum zou mogen zijn dat voor zo'n prijzen dat je effectief tot een garage en niet tot aan een afrit gesleept wordt.

Als je verhalen leest van mensen die met pech op de pechstrook (!) staan en dan vervolgens € 500 moeten betalen voor enkel tot de eerste afrit getakeld te worden, dan is dit een slecht systeem, punt.

Ik lees hier vooral de burger die betaalt voor een verplichte dienstafname, waar de meerwaarde niet in verhouding staat tot de meerprijs, of dat dan gaat om takeldiensten of notarissen: de overheid schiet hier tekort en bedient zichtbaar een kleine markt van mensen die stevige (woeker)winsten boeken op mensen in miserie.

Ik zeg niet dat de overheid die volledige kost op zich moet nemen, maar in een land met reeds hogere belastingtarieven dan Nederland, verwacht ik dat de dienstverlening voor dit soort zaken niet duurder is, de gewone burger (zonder salariswagen) betaalt dit immers van diens nettoloon.
Plus: indien je een eigen pechverhelpingsverzekering hebt, zou een FAST-team enkel bij ongevallen mogen tussenkomen, niet op de pechstrook denk ik dan: of anders mag de factuur wél naar de wegpolitie.

Plus minimum minimorum zou mogen zijn dat voor zo'n prijzen dat je effectief tot een garage en niet tot aan een afrit gesleept wordt.
Waarom staat de meerwaarde niet in verhouding tot de meerprijs?
Je beseft dat anders de pechstrook vol staat met auto's tot de week nadien wanneer ene beslist dat em zelf zijn auto wel zal slepen met een koord?

Waarom staat de meerwaarde niet in verhouding tot de meerprijs?
Je beseft dat anders de pechstrook vol staat met auto's tot de week nadien wanneer ene beslist dat em zelf zijn auto wel zal slepen met een koord?

Omdat je betaalt voor zaken die in het buitenland voor de rekening van de overheid vallen.
Omdat je belachelijk veel betaalt voor het slepen over een soms zeer korte afstand en niet eens tot een garage.
Als je eigen pechverhelpingsdienst er is voor het 'FAST'-team, dan moet je alsnog die snelle 'FAST' mensen alsnog betalen?

Er zijn keuzes met gevolgen. En er zullen altijd verhalen zijn van mensen die vinden dat ze te veel betalen of te weinig krijgen. Ofwel schaf je die signalisatiewagen af (vroeger had men dat namelijk niet - en dat ging ook). Of een andere maatregel. Maar dan neem je de nadelen ervan erbij.
Ofwel doe je zoals hetgeen jij stelt, dat men die kost bij de overheid stelt. Maar dan draait elke belastingsbetaler ervoor op. Het feit dat wij als belastingsbetaler al veel belastingen betalen is echter geen justificatie om die actie te ondernemen. Maar een symptoom waarom we zoveel belastingen betalen. De zoveelste ingreep waar de overheid, ergo een ander, maar voor moet opdraaien.
Jij vindt het desondanks een goed ding, net zoals ik, dat er een automatische indexatie is. Maar dan heb je defacto ook hogere kosten als waar dit niet is. En die hogere kosten wil dan ook zeggen dat de overheid hiervoor extra inkomsten nodig heeft. En we dus hogere belastingstarieven hebben. En des te meer overheidsinterventies in ons leven, des te meer belastingen dat we gaan moeten heffen (zeker als niet iedereen zijn fair deeltje bijlegt).

Jij wenst met een wagen te rijden, dan is een risico dat je kan hebben het feit dat je die 500€ mag leggen. Daar is niets verkeerd mee. Misschien met de juiste sleepverzekering @Vega dat je die kost of dat risico kan wegfilteren. Maar het is een risico, net zoals dit voor de andere risico's het geval is dat als je er u niet voor verzekert en het goedkoopste neemt je voor die kosten opdraait.

Jij zegt dan dat ze voor dat bedrag dan maar moeten slepen naar de eigen garage. Maar zo werkt een aanbesteding niet. De firma die meedingt voor die aanbesteding kan en mag, zo werkt ons systeem nu eenmaal, zelf zijn prijs zetten. En als we die service wensen dan dokken we die prijs. Wij kunnen niet zeggen als een firma de aanbesteding gewonnen heeft... die prijs staat mij niet aan... doe er eens 200€ af dat is een aanvaardbare prijs of doe er voor die prijs dat bij. Dat is het NADEEL van het systeem.
We hadden kunnen opnemen in de aanbesteding dat de fast dienst die dient te slepen tot aan de garage, maar dan wordt de prijs die die firma stelt nog duurder. Want ze moeten ten alle tijden het volk hebben om die 20 minuten te garanderen. Want anders krijgen ze boetes opgelegd.

Voor de rest ben ik het oneens met de vermelding dat als je een eigen pechverhelping hebt... dat kan enkel indien je dit oplegt in het lastenboek dat men dit moet checken of de maatregel nemen zoals ik heb gezegd. Maar dan moet er wel zo een consulteerbare databank zijn. En eerlijk waar, als je dit toevoegt in het lastenboek, dan gaat de firma die een prijs geeft deze kost (administratief, ...) om dit uit te vlooien op te volgen en bij te houden meerekenen in zijn prijszetting.
Goedkoper wordt het hier niet door. Dat is nu eenmaal het gevolg van een aanbesteding met een uitgebreid lastenboek. de goedkoopste gaan ze niet zijn. Maar de kans dat je cowboys (of bedrijven die er hun hoed naar gooien) hebt die de markt binnenhalen is nihil.

Vroeger belde de politie gewoon een bevriende takeldienst op. Maar dat is not done tegenwoordig en ook niet conform de werkwijze van overheidsopdrachten in een kapitalistische omgeving. Al ben ik er zeker van dat in veel gevallen dat nog altijd goedkoper gaat zijn, in de meeste gevallen, dan dit systeem maar dan weer geconfronteerd wordt met zijn eigen nadelen.

Weet niet waar je "die verhalen" leest maar 500 EUR voor een takeling van snelweg tot afrit is je reinste onzin.

De prijs voor een takeling tijdens de dag is gemiddeld ca. 300 EUR, een nachtinterventie kost iets meer en zal eerder rond de 400 EUR à 500 EUR zijn. Dit hangt voornamelijk af hoe lang er moet gereden worden maar de takeldienst zal de wagen altijd naar een garage of naar je woning takelen. Is de garage niet open dan zal deze de wagen naar het depot takelen en de volgende werkdag alsnog naar de garage.

Je kan dit inderdaad netjes afdekken door een (pech)bijstandsverzekering te nemen. Afhangend van welke verzekeraar je hebt kost dit (voertuigbijstand + personenbijstand) voor een wagen jonger dan 10 jaar tussen 80 en 120 EUR. Dit is niet enkel de pechbijstand voor de wagen maar ook een wereldwijde personenbijstand (toevallig artikel dat ik vandaag las gaat over een personenbijstandsdekking die gebruikt werd in USA: https://www.gva.be/cnt/dmf20231217_92476645).

Ik heb nog nooit gehoord van een takeldienst die de wagen oppikt en dan bij de afrit neerdropt, dit bestaat niet.

Weet niet waar je "die verhalen" leest maar 500 EUR voor een takeling van snelweg tot afrit is je reinste onzin.

De prijs voor een takeling tijdens de dag is gemiddeld ca. 300 EUR, een nachtinterventie kost iets meer en zal eerder rond de 400 EUR à 500 EUR zijn. Dit hangt voornamelijk af hoe lang er moet gereden worden maar de takeldienst zal de wagen altijd naar een garage of naar je woning takelen. Is de garage niet open dan zal deze de wagen naar het depot takelen en de volgende werkdag alsnog naar de garage.

Je kan dit inderdaad netjes afdekken door een (pech)bijstandsverzekering te nemen. Afhangend van welke verzekeraar je hebt kost dit (voertuigbijstand + personenbijstand) voor een wagen jonger dan 10 jaar tussen 80 en 120 EUR. Dit is niet enkel de pechbijstand voor de wagen maar ook een wereldwijde personenbijstand (toevallig artikel dat ik vandaag las gaat over een personenbijstandsdekking die gebruikt werd in USA: https://www.gva.be/cnt/dmf20231217_92476645).

Ik heb nog nooit gehoord van een takeldienst die de wagen oppikt en dan bij de afrit neerdropt, dit bestaat niet.

In de (kwaliteits)pers.

Op zich een goede zaak, want Kathleen wordt in veiligheid gebracht. Maar wanneer ze de factuur krijgt, moet ze toch even slikken. “Het vervoer over een afstand van 10 kilometer kostte me 441,65 euro: 230 euro voor het wegslepen zelf en 211 euro voor de signalisatie. Gelukkig betaalt mijn pechverhelpingsdienst een deel van de kosten, maar hun tussenkomst is beperkt tot 150 euro.”

VAB en Touring stellen zich ook vragen over de soms erg hoge facturen die hun leden van deze FAST-takelaars ontvangen. ‘Tot soms 500 euro, enkel om je wagen tot aan de eerste afrit te takelen.’ In afwachting van een oplossing, komen zowel Touring als VAB daarin tussenbeide, als geste naar hun leden.

lijkt mij hetzelfde als een ambulance bellen om naar het ziekenhuis gebracht te worden.
een ambulance dient voor dringende interventies, niet als taxi.
en zo dient FAST om verkeerssignalisatie te doen bij ongevallen, en niet als sleepdienst.

In de (kwaliteits)pers.

"Tot soms 500 EUR", leer dat dan interpreteren. Het feit dat de eerste persoon spreekt over 10 kilometer is toch al voldoende om te bewijzen dat je niet slechts tot aan de afrit gaat, waar in België heb je op een afstand van 10 kilometer geen enkele afrit?! Dit gaat trouwens ook over de wegsignalisatie te moeten verzorgen, niet enkel een takeling.

Op 13 jaar tijd heb ik nog nooit een klant geweten die de bijstand gebruikte en daarbij van de snelweg een rit tot aan de afrit kreeg om daar weer afgezet te worden, ik gok dat ik jaarlijks een tiental dossiers bijstand behandel dus laten we even naar beneden afronden en zeggen dat ik nu een 100-tal dossiers zal hebben afgehandeld.

Ik herhaal, een interventie kost gemiddeld eerder 300 EUR, 500 EUR dan is het een combinatie van zowel 's nachts de pechdienst te moeten gebruiken alsook een langere afstand te moeten afleggen en dat is zéér zelden.

Dus neen, het is niet zo dramatisch zoals je wil inbeelden.

Trouwens sorry dat ik maar de GVA lees hé.

Ben daar niet gekend, ben is gaan kijken maar zit toch precies Beernem in't midden? Als je er dan in Aalter net op gaat en binnen de 50 meter moet stoppen met autopech haal je mogelijks nét die 10km tot Beernem.
Ah damn Beernem gemist. Maar dan kom ik nog steeds op 12km.

Edit zal idd rond 10km liggen, Google Maps verdraait hele tijd m’n route.

Ah damn Beernem gemist. Maar dan kom ik nog steeds op 12km.
Volgens Maps is het letterlijk op de kop 10km naar die afrit als je meet van de oprit in Aalter.

Dus dat zal 1 van de zeer weinig plekken zijn in Vlaanderen waar je pas na 10 km een afrit hebt en nogmaals, dan moet je echt tijdens de snelweg op te rijden al in panne vallen...

Soit, daar ging het niet over, mijn punt was dat een takelwagen je niet zomaar takelt tot aan de afrit en je daar laat vallen.

Zaterdag werd er ingebroken in Kevin de Bruyne zijn villa, opgetrokken uit witte natuursteen. In de Zandstraat in Bolderberg, te Heusden-Zolder. Ik mis alleen nog het huisnummer in dit artikel 😅

Zaterdag werd er ingebroken in Kevin de Bruyne zijn villa, opgetrokken uit witte natuursteen. In de Zandstraat in Bolderberg, te Heusden-Zolder. Ik mis alleen nog het huisnummer in dit artikel 😅

En de code van de poort ook graag.

1 minuut gezocht op Google maps en het huis al gevonden. Niet zichtbaar op streetview maar wel gewoon op satelliet.

Wat ik niet begrijp:
* Die wonen daar niet permanent want ze behouden hun hoofdwoonplaats in Manchester, dus iedereen weet dat dat huis niet permanent bewoond is
* Zeer makkelijk op te zoeken op Google Maps
* Lijkt erop dat ondanks de bodemloze geldzak van Kevin er geen state-of-the-art alarmsysteem is voor hun woonst, je weet wel, die woonst waarvan ze weten dat die vaak onbewoond is?

Tenzij Kevin De Bruyne een kunstverzamelaar is ofzo, heeft die natuurlijk ook genoeg f*ck you money om alle materiële zaken te laten vervangen en zich daar zelf niet eens mee bezig te moeten houden.

Maar om menselijk te blijven: dan is het voor hem vooral te hopen dat daar niets onvervangbaars van emotionele waarde werd meegenomen.

Met streetview van Apple kaarten kun je het huis zien. Ik kom daar regelmatig voorbij. Heel die wijk zijn grote villa’s. Hier en daar staat nog een oud huis. Tijdje geleden werd de Zandstraat een max 50 weg met verschillende verkeersdrempels. Bleek voor de buurt blijkbaar niet voldoende want nu zijn ze S bochten aan het maken in de weg met drempels.

Terug
Bovenaan