Kleine nieuwtjes

Goh, anderzijds een bekladde voorgevel laten herstellen of zo'n papiertje bij het oud afval gooien... Of beter nog bij de politie indienen zodat ze sporenonderzoek (vingerafdrukken/DNA) kunnen afnemen. Ik zou weten wat ik zou kiezen.

EDIT: en ik keur geen van beide daden goed voor de duidelijkheid.

Persoonlijk vind dat nu wel nog iets anders eigenlijk. Een grap maken over zo'n voorval of een folder in de bus krijgen met de boodschap "we houden je in het oog wegens je politieke mening".
Dat is zeer zeker iets anders. Ik wou haar ook niet gelijk stellen met de daders.
Ik vind het hypocriet dat ze lacherig doet als het bij anderen gebeurt, maar het daarna aanklaagt op sociale media als het bij haar gebeurt.

Het is bij beide niet normaal en daar moet je niet lacherig over doen, zeker niet als je een docent bent aan een universiteit.

Ik vind het trouwens ook merkwaardig dat zulke tweets zonder repercussies blijven voor docenten.
Op den duur denkt men dat 'links' gedachtegoed meer mag...

Ik vind het trouwens ook merkwaardig dat zulke tweets zonder repercussies blijven voor docenten.
Wat is er dan ten gronde mis met de tweets dat niet zou mogen voor jou?

Ik kan het op zich zeker pruimen dat ze eens een koekje van eigen deeg krijgt, maar een docent mag een mening hebben en die uiten.
Hypocriet zijn is niet verboden, mensen bedreigen wel.

Als een rechtse docent nu een lacherige tweet zou sturen hierover (zonder over de schreef te gaan, weliswaar) denk ik niet dat dat zware gevolgen zou hebben. Slim is het niet, maar ook dat moet mogen voor mij en volgens mij is dat ook gewoon het geval.

Nja, zag vanmorgen een post op Dumpert erover.

Het is triest dat het gebeurt en de daders moeten gevonden en bestraft worden
Maar de ene keer er lacherig over doen als het gebeurt bij een persoon wiens politieke overtuigingen u niet aanstaan, en daarna enorm verontwaardigd zijn als het bij uzelf gebeurt, dat is hypocriet.
2 zaken:
- een groot verschil tussen leider van een politieke beweging en een universitair docent qua verantwoordelijkheid en bekendheid
- een groot verschil tussen even lachen met iets waar je zelf geen aandeel in hebt en het zelf tegenkomen

Een politicus is een bekende persoon en mag ook wat mediaaandacht krijgen en "geviseerd" worden als persoon in zijn publieke functie , MAAR:
Los daarvan ben ik het mee eens dat de privé-woning van een bekende persoon redelijk onschendbaar moet blijven. Met die bemerking dat een vooraf aangekondigde actie met bekend gemaakte verantwoordelijken in beperkte mate nog moet kunnen (dan heb je immers niet het feit dat inwonende kinderen niet voorbereid kunnen worden). Maar ook dan is schade maken (verfbommen, ...) uit den boze.
En dat viseren mag natuurlijk niet gaan over bedreigingen omwille van een algemene politieke mening.

Het is evengoed naïef om te geloven dat zo'n partij dit soort steekproeven organiseert uit iets anders dan electoraal opportunisme.
En dat is ok (met coalitieregeringen zoals bij ons), zo onstaat beleid meestal.
Dat is waar. Zo ontstaat beleid, of wordt het wat in evenwicht gehouden. Spijtig dus dat men oa Theo als nazi afbeeldde, of dat er over geitenwollensokken gepraat wordt, ook al zijn sommige politieke figuren aan elke zijde in de extreme partijen zoals bepaalde leden van VB en Groen soms de pedalen totaal kwijt.
Maar centrumpartijen verdienen dat niet.
Aankaarten dat beleid TE links is op sommige vlakken, en men wordt gratuit weggezet als extreem rechts, racist of zelfs nazist. Zeer spijtig.

Het volwassen debat waar men accenten van beide zijden erkent, is ver zoek in ons land. Het resultaat van onze meningsverschillen de laatste 30 jaar was spijtig genoeg eerder een stilstand of mekaar saboteren.

Het enige dat dus werkt zijn effectieve steekproeven in de strijd tegen sociaal misbruik, racisme, enz... Dat men op sommige vlakken eindelijk dingen echt gaat meten ipv eindeloos lullen of modder gooien vanuit zijn eigen stelling die toch nooit verlaten wordt, juich ik echt toe. Enkel daarmee kan je de overzijde overtuigen of je bevolking meekrijgen voor soms strenge, maar rechtvaardige maatregelen.

Laatst bewerkt:
Dat is zeer zeker iets anders. Ik wou haar ook niet gelijk stellen met de daders.
Ik vind het hypocriet dat ze lacherig doet als het bij anderen gebeurt, maar het daarna aanklaagt op sociale media als het bij haar gebeurt.

Het is bij beide niet normaal en daar moet je niet lacherig over doen, zeker niet als je een docent bent aan een universiteit.

Ik ken die vrouw niet, maar is zo'n tweet nu links of links gedachtegoed? Als morgen iets gelijkaardig gebeurt bij een kopstuk van VB zou ik ook best wel zo'n grap kunnen maken, ben ik dan plots iemand links?
Dat continue opdelen in links/rechts en dan een wedstrijdje onderling over wie nu het meest mag of in welke sector meer voorkomt vind ik zo vermoeiend.

Ik ken die vrouw niet, maar is zo'n tweet nu links of links gedachtegoed? Als morgen iets gelijkaardig gebeurt bij een kopstuk van VB zou ik ook best wel zo'n grap kunnen maken, ben ik dan plots iemand links?
Dat continue opdelen in links/rechts en dan een wedstrijdje onderling over wie nu het meest mag of in welke sector meer voorkomt vind ik zo vermoeiend.
Ik denk dat het eerder is dat als je zou lachen met het besmeuren van FDW zijn huis en dan verontwaardigd zou zijn als men het bij jou ook doet.

Wat is er dan ten gronde mis met de tweets dat niet zou mogen voor jou?
De feiten waren toen: een politieker zijn voordeur, van zijn privéwoning, werd beklad door politieke activisten.
Pakketjes werden in zijn bus geduwd en een pot verf werd over zijn trap gegooid.

Reactie van een docent: 'was het witte verf? Dat is namelijk zijn lievelingskleur.'

Ik vind dat persoonlijk niet kunnen, dat is minimaliseren van misdadig gedrag.

Ik denk dat het eerder is dat als je zou lachen met het besmeuren van FDW zijn huis en dan verontwaardigd zou zijn als men het bij jou ook doet.
Dit.

Draai het om. Abou Jahjah zijn voordeur is beklad en je reageert als docent: 'was het bruine verf? Dat is namelijk zijn lievelingskleur.'
Je zou nogal wat over u krijgen...

Maar dan verwijs ik je naar de post van JPV, voor mij is er toch ook nog een verschil tussen een publiek figuur die doelbewust wel sterke uitspraken zal doen en provoceert (zoals elke politicus). Is het dan ok om dat huis te bekladden? Nee, maar net zoals een taart in het gezicht krijgen is dat een beetje een bekend risico. Pas op, dat is nog altijd strafbaar hé, maar van een andere grootte-orde voor mij dan een kogel opsturen in een enveloppe bijvoorbeeld.

Als ik met zo'n kwinkslag daarop reageer, zonder daar zelf een hand in te hebben, zie ik echt niet hoe het hypocriet is dat ik dan verontwaardigd wordt van zo'n folder in de bus, met de boodschap: "we houden je in het oog voor je politieke mening".

En ik zou daar zeker geen conclusies aan hangen alsof "links gedachtegoed" meer mag.

Nee, maar net zoals een taart in het gezicht krijgen is dat een beetje een bekend risico. Pas op, dat is nog altijd strafbaar hé, maar van een andere grootte-orde voor mij dan een kogel opsturen in een enveloppe bijvoorbeeld.
Thierry Baudet is jarenlang belaagd geweest in de buurt van zijn woning en zijn woning werd meerdere malen gevandaliseerd.
Dan liever een onschuldige taart in mijn gezicht...

Ik ben geen fan van die persoon, maar zulke zaken zijn toch wel een paar grenzen te ver voor mij.

Maar dan verwijs ik je naar de post van JPV, voor mij is er toch ook nog een verschil tussen een publiek figuur die doelbewust wel sterke uitspraken zal doen en provoceert (zoals elke politicus). Is het dan ok om dat huis te bekladden? Nee, maar net zoals een taart in het gezicht krijgen is dat een beetje een bekend risico. Pas op, dat is nog altijd strafbaar hé, maar van een andere grootte-orde voor mij dan een kogel opsturen in een enveloppe bijvoorbeeld.

Als ik met zo'n kwinkslag daarop reageer, zonder daar zelf een hand in te hebben, zie ik echt niet hoe het hypocriet is dat ik dan verontwaardigd wordt van zo'n folder in de bus, met de boodschap: "we houden je in het oog voor je politieke mening".

En ik zou daar zeker geen conclusies aan hangen alsof "links gedachtegoed" meer mag.
- Ik koppel daar geen gedachtegoed conclusies aan voor u persoonlijk

- Ik ben niet akkoord met JPV, bekendheid ja zeker. Verantwoordelijkheid? Ik schat de verantwoordelijkheid van een docent uiteindelijk niet zo veel hoger of lager in dan die van de voorzitter van een klein partijtje in een klein landje.

En het is uiteindelijk 'haha iemand met wie ik niet akkoord ben is slachtoffer van criminele feiten' vs 'oh nee een foldertje in mijn bus'

Ik vind dat persoonlijk niet kunnen, dat is minimaliseren van misdadig gedrag.
Daar kan ik in meegaan, maar ik vind niet dat daar a priori gevolgen bij moeten horen zoals je lijkt te suggereren.
Een hypocriete tweet sturen is niet verboden, niet voor 'links' en niet voor 'rechts'. Het beste wat je kan doen is de hypocrisie aankaarten en het daar verder bij laten. Merk op dat de lijn tussen een hypocriete tweet, en een strafbare tweet niet altijd even duidelijk is afgebakend.

Sowieso wel dom natuurlijk, maar goed ik heb zo ook een paar proffen gehad wiens Twitterpagina een goudmijn is als ge eens goed wilt lachen.

Je kan haar tweets erop nalezen, dat is wel degelijk een (extreem)links profiel. Hetzelfde met de andere profiel die ze daar in het vizier nemen. En neen, ik keur dat niet goed, maar je hebt in Nederland websites/publicaties die al jaar en dag hetzelfde doen met rechts-extremisten.

Ai ai... als we zo gaan beginnen...
Van "beginnen" is er hier trouwens niet echt sprake, hier een kleine selectie van wat PVV kandidaten mochten meemaken:

- 6 keer een steen/kassei door de ruit: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws...ke-owen-raats-uit-etten-leur-opnieuw-bekogeld
- Een stoeptegel die plots door de ruit vloog in de living van een PVV kandidate: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/80147/Stoeptegel-door-ruit-PVV-er
- Huis en auto van PVV kandidaat beklad: https://www.trouw.nl/nieuws/huis-pv...me~ba0c4201/?referrer=https://www.google.com/

Dan lijkt dat onnozel stickertje mij nog heel klein bier daarlangs ..

Van "beginnen" is er hier trouwens niet echt sprake, hier een kleine selectie van wat PVV kandidaten mochten meemaken:

- 6 keer een steen/kassei door de ruit: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws...ke-owen-raats-uit-etten-leur-opnieuw-bekogeld
- Een stoeptegel die plots door de ruit vloog in de living van een PVV kandidate: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/80147/Stoeptegel-door-ruit-PVV-er
- Huis en auto van PVV kandidaat beklad: https://www.trouw.nl/nieuws/huis-pvv-kandidaat-weer-doelwit-vandalisme~ba0c4201/?referrer=https://www.google.com/

Klopt. Echt een goeie zet, dat stickertje! Weer een probleem opgelost.

- Huis en auto van PVV kandidaat beklad: https://www.trouw.nl/nieuws/huis-pv...me~ba0c4201/?referrer=https://www.google.com/

Dat zijn zaken die al lang gebeuren langs alle kanten. Hier gaat het telkens over politieke kandidaten, nu gaat het gewoon over iemand met een bepaalde politieke mening die geen politieke activiteiten heeft voor zover ik zie, gewoon een mening én een beroep als historicus.

Ik vind dit een héél andere zaak, ja. OOK laakbaar, maar van een andere grootteorde.

Terug
Bovenaan