Zelfs als dat zo is, is dat dan een probleem? Of is het een (on)geschreven regel dat je in België enkel mag afdragen, niet ontvangen?
Los van de zin of onzin van die maatregel: er zit vandaag al een gigantische disbalans in belastingsinkomsten tussen de bottom 70%/80%-verdieners, en de top 20%/30% verdieners. Elke maatregel die aan die top tegemoet komt, is weinig meer dan een zeer beperkte afvlakking van die disbalans; het zou eerder commotie moeten triggeren dat die groep niet mee krijgt dan die peulschil.
Ik ben zelf vermogend genoeg om niet bij die zogenaamde 'afgunstigen' gerekend te worden, maar ik ben van mening dat als je heel veel verdient dat je heel veel mag afdragen en minder moet krijgen ja. Zo'n Amerikaans systeem, waarbij de winnaars (in theorie, want ook daar is er enorm veel armoede en miserie) alles nemen en de verliezers het zelf gezocht hebben, dat is niets voor mij. Ik vind het comfortabel om te weten dat, moest het ooit volledig mis gaan met mij (of mijn naasten) er een vangnet is, en dat de staat/de samenleving dan niet zegt '
pech gehad, opzouten nu'.
Als dan blijkt dat ik in heel mijn leven geen problemen heb ondervonden en dus 'voor niks' al die belastingen heb afgestaan, dan is dat maar zo. Ik ben niet bezig met een of andere yin-yang balans waarbij ik ook iets moet krijgen wanneer andere 'segmenten van de bevolking' iets krijgen. Mijn schouders zijn misschien sterker, dan draag ik met plezier wat meer last. Zonder dat ik daar op het einde van de rit dan iets voor terug verwacht. Uiteraard kan die balans ook te ver overslaan, maar dat vind ik tot nader order nog niet het geval. Er wordt vaak enorm gezeikt op de belastingen die we in ons land moeten betalen, maar je krijgt er veel voor terug en ik woon hier graag.
Met dat gezegd zijnde zijn er natuurlijk problemen: er zijn hier een hele hoop profiteurs (maar die heb je heus ook wel in de hogere lonen, al noemt men dat daar 'optimaliseren' in plaats van 'profiteren') en heel wat steunmaatregelen en wetten waar ik me wel eens vragen bij durf stellen, maar ik zie persoonlijk het nut van die subsidie niet goed in.
Men kan dat geld dan mijns inziens veel beter gebruiken om het openbaar vervoer wat performanter te maken, of om de infrastructuur voor fietsers en voetgangers te verbeteren. Ik vind die subsidie voor elektrische wagens weer zo'n typisch Vlaamse 'koning auto' beslissing, en daar ben ik geen fan van.
En dat staat dan nog los van het argument dat je met die subsidie eigenlijk gewoon de Chinese automarkt wat subsidies gaat geven, maar daar ben ik niet genoeg in thuis om daar echt zinnige zaken over te zeggen.