Kleine nieuwtjes

Twee jaar geleden had ongeveer de helft van de Belgen nog een budget van minder dan 25000 euro voor hun wagen over, het zou me dus echt wel sterk lijken dat dat op twee jaar tijd zo hard gestegen is dat 30000 euro nu de prijsklasse is waarin 'de meerderheid' shopt. En ja, HLN, maar het is gebaseerd op 400000 Vlamingen, dus dat kan je wel representatief noemen lijkt me.
De prijzen van auto's zijn dan ook enorm hard de lucht in geschoten e.

Wij waren een paar jaar geleden van plan een nieuwe auto te kopen, een Skoda Octavia Combi, 150pk benzine. Zo een stockwagen kostte toen 24.500€.
Nu kost de goedkoopste gelijkaardige 34.000€ .
Ik heb nog steeds enorm spijt dat ik toen niet beslist heb om doe te kopen, nu kunnen we dat even niet meer betalen. Ook de overname van onze huidige is 10.000€ lager dan toen. Dwz dat als ik die nu zou willen kopen hij me 20.000€ meer zou kosten.

Dat is 10.000€ erbij op 3 jaar.

Zelfde verhaal met mijn pa zijn laatste bedrijfswagen, die wou gewoon dezelfde als zijn vorige maar pastte niet meer in het budget. Exact dezelfde (Mercedes C220) was 12.000€ duurder. Toen had hij een quasi full option, nu pastte een "kale" zelfs niet meer binnen het budget.

Opnieuw: dat gaat enkel over de aankoop van nieuwe auto's. EN iets zoals de C3 kan je bvb krijgen voor 15000 euro https://www.citroen.be/nl/wagens/c3.html
Wel grappig dat als je dan doorklikt, de goeikoopste versie 16000€ kost :P
Ik zie niet goed in waarom Renault een budgetmerk wordt omdat er niet genoeg goedkopere merken zijn eigenlijk. Merken zoals Suzuki en Nissan hebben modellen die betaalbaar zijn, of die gemiddeld goedkoper zijn dan Renault ga ik niet opzoeken, want daar gaat het niet over.

Het punt was dat je enkel naar nieuwprijs kijkt, en nu ook naar de zelf opgelegde limiet van "gezinsauto's". Dat is evengoed onzin hé, als je geen 25-30 kEUR wil besteden aan een wagen én een nieuwe wil, krijg je wel twee volwassenen en twee kinderen in een kleinere wagen. Maar vooral, als je meer waar voor je geld wil kijk je op de tweedehandsmarkt. En dan zie je bij van die grote handelaars zoals Dex of Cardoen (ook niet de goedkoopste), wel hoe de meerderheid van de Belgen/Vlamingen zeker niet zomaar 25-30 kEUR moet uitgeven.

Dus "weinig aanbod" voor mensen onder de voorwaarde dat ze toch een nieuwe wagen willen, lijkt me niet echt een argument tegen de uitspraak van @KnightOfCydonia dat het vooral een subsidie is voor wie al goedbedeeld is.
En wat voor subsidie zou er dan wel voor kunnen zorgen dat er meer EV's verkocht worden?
30000€ subsidie geven aan de mensen die hem niet kunnen betalen?

Die subsidie is bedoeld voor mensen die in het goedkopere segment shoppen, en door die subsidie de elektrische variant ipv de benzinevariant kunnen kopen. Je gaat mensen die maar 10000€ willen uitgeven aan een auto nooit in een EV krijgen he, of je moet hem volledig cadeau geven.

De prijzen van auto's zijn dan ook enorm hard de lucht in geschoten e.
Ja maar het gaat me niet om het feit dat die prijzen van auto's (zoals dat met de prijzen van zowat alles het geval is) zijn gestegen. Het gaat er gewoon om dat 30000 euro heus niet het standaardbudget is van de doorsnee Belg 'on a budget' die een auto wilt kopen. Die gaan tweedehands, of naar goedkopere merken als Dacia enzovoorts.

Als je 30000 euro te spenderen hebt aan een nieuwe wagen dan zit je simpelweg niet in de 'minderbedeeld' klasse, dan zit je al wel een pakje hoger. Daar ging het over.

Wel grappig dat als je dan doorklikt, de goeikoopste versie 16000€ kost :p
Nee, er is nog een korting van 1250 euro op.
En wat voor subsidie zou er dan wel voor kunnen zorgen dat er meer EV's verkocht worden?
Het doel lijkt me niet om meer EV's te verkopen, het doel lijkt me om meer mensen met een EV te laten rijden. Daar zijn alternatieven voor, zoals bvb een sterk uitgebreid semi-publiek netwerk van deelauto's. Je zou een investeringssteun voor dingen zoals Cambio kunnen creëren en het abonnement gratis maken (mits die firma's beloven hun prijs niet te verhogen) voor wie bvb een nummerplaat inlevert. Of steden, die nu vaak firma's als Cambio betalen, ondersteunen in de beslissing om Cambio (of iets vergelijkbaars) te nemen.

Die subsidie is bedoeld voor mensen die in het goedkopere segment shoppen, en door die subsidie de elektrische variant ipv de benzinevariant kunnen kopen. Je gaat mensen die maar 10000€ willen uitgeven aan een auto nooit in een EV krijgen he, of je moet hem volledig cadeau geven.
Ik moet het subsidievraagstuk niet oplossen omdat ik je wijs op de fout in je redenering hé. Het is niet omdat een relatief grote, nieuwe wagen in de meerderheid van de gevallen richting 30 kEUR gaat, dat plots een meerderheid van de bevolking dat bedrag uitgeeft aan een wagen en dit dus niet een subsidie is voor mensen die het eigenlijk niet nodig hebben.

Natuurlijk is het misschien een manier om meer EV's op de baan te krijgen, vermits je die niet goedkoper vindt, maar het blijft dan gewoon een luxegoed subsidiëren natuurlijk. Als alleenstaand feit is het misschien goed dat we meer EV's op de weg hebben en minder ICE-wagens, maar als je dat in zijn geheel bekijkt vind ik het maar een vreemde maatregel.

Toyota Aygo: niet meer verkrijgbaar

Huh? Die kon je 2 jaar geleden nog kopen, en nu is er ook nog een model/variant van:

Vanaf € 16300, tja, de prijs van inflatie... de yoghurt die ik vroeger voor € 2 kocht, kost er intussen € 4.

Ik heb een kleine 2 jaar zelf de "nieuwe" Yaris (model 2020 intussen, dus niet meer zo nieuw), en mega content van overigens, fantastisch vinnig wagentje geworden die over de baan glijdt, zeker tegenover m'n oude Opel. Als Toyota een deftig elektrisch aanbod uitwerkt in de toekomst, wordt m'n volgende waarschijnlijk ook een Toyota.

Nee, er is nog een korting van 1250 euro op.

Het doel lijkt me niet om meer EV's te verkopen, het doel lijkt me om meer mensen met een EV te laten rijden. Daar zijn alternatieven voor, zoals bvb een sterk uitgebreid semi-publiek netwerk van deelauto's. Je zou een investeringssteun voor dingen zoals Cambio kunnen creëren en het abonnement gratis maken (mits die firma's beloven hun prijs niet te verhogen) voor wie bvb een nummerplaat inlevert. Of steden, die nu vaak firma's als Cambio betalen, ondersteunen in de beslissing om Cambio (of iets vergelijkbaars) te nemen.
Dat is een korting van 48€ per klant per jaar. Ik vermoed nu niet dat je daar veel mensen meet gaat overtuigen (het weglaten van een auto bespaart u nu al een veelvoud van dat bedrag normaal).

Ik vind het vreemd dat hier beargumenteerd wordt dat "de armen sowieso zoveel geld niet aan een auto geven". Dat is hetzelfde als zeggen dat alle renovatiepremies moeten stopgezet worden, want arme mensen kunnen niet renoveren...

Ik vind het vreemd dat hier beargumenteerd wordt dat "de armen sowieso zoveel geld niet aan een auto geven". Dat is hetzelfde als zeggen dat alle renovatiepremies moeten stopgezet worden, want arme mensen kunnen niet renoveren...
Ik zou mensen die geen 30 kEUR uitgeven aan een wagen nu niet meteen arm noemen, ik denk dat daar het punt zit van deze discussie.

Volgens mij zullen de meeste mensen die hun uitgaven wat moeten bekijken ook een dak boven hun hoofd een hogere prioriteit geven dan een wagen.

Zoals hier, vanaf 2025 geen nieuwe ICE meer toelaten. Nieuwe wagens was nu al 79% elektrisch in 2022.

Dat is een heel simpele maatregel, kost niks.

Alsook, jongens toch 30k voor een auto is 'arm' ? Zelfs hier op dit forum, hoeveel kopen er particulier een wagen van meer dan dat? De meesten die hier op zitten af te geven doen dat vanuit een positie waar ze hun wagen zelf gesponsord krijgen door de staat, (bedrijfswagens, zelfstandigen, .. )

Dat is een korting van 48€ per klant per jaar. Ik vermoed nu niet dat je daar veel mensen meet gaat overtuigen (het weglaten van een auto bespaart u nu al een veelvoud van dat bedrag normaal).
Je neemt het goedkoopste abonnement zonder partner en slecht verzekerd. Ik zou, om het huidig gebruik te vervangen, een abo van 27 euro per maand nodig hebben.
anders zei:
Arme mensen renoveren wel, uit noodzaak en om verder te besparen (isolatie bvb) . Een nieuwe auto is verre van een noodzaak noch bespaar je er per se iets mee (momenteel toch nog).

Zoals hier, vanaf 2025 geen nieuwe ICE meer toelaten. Nieuwe wagens was nu al 79% elektrisch in 2022.

Dat is een heel simpele maatregel, kost niks.
jawel, electriciteitsnet kan dit hier niet aan + probleem met de grote verstedelijking/rijwoningen, waardoor oplaadcapaciteit op korte termijn niet kan (op lange termijn natuurlijk wel).

En dat is exact het argument waarom er geen renovatiepremies bestaan in noorwegen :p
jawel, electriciteitsnet kan dit hier niet aan + probleem met de grote verstedelijking/rijwoningen, waardoor oplaadcapaciteit op korte termijn niet kan (op lange termijn natuurlijk wel).

Dus .. die mensen gaan meer openbaar vervoer moeten gebruiken want de auto's kunnen niet laden. Was dat niet exact wat we willen? Natuurlijk is 2025 een te korte termijn voor belgie NU, maar het had perfect ok geweest omdat 4 jaar terug aan te kondigen. Dus zet het op 2028 voor belgie.

En als men dan kiest om het net niet aan te passen ga je mensen dwingen hun manier van leven aan te passen. Het einddoel is minder uitstoot, juist? Dus als je meer mensen dwingt van thuis te werken, dichter bij openbaar vervoer knooppunten te wonen, etc dan is dat toch doel bereikt? Je MOET het net niet verbeteren als je niet meer auto's wil

Je neemt het goedkoopste abonnement zonder partner en slecht verzekerd. Ik zou, om het huidig gebruik te vervangen, een abo van 27 euro per maand nodig hebben. Arme mensen renoveren wel, uit noodzaak en om verder te besparen (isolatie bvb) . Een nieuwe auto is verre van een noodzaak noch bespaar je er per se iets mee (momenteel toch nog).
Een huis renoveren is ook geen noodzaak. Mensen die geen huis kunnen kopen, renoveren niet, die huren.
En een EV bespaart ook door een lagere running cost, net zoals een renovatie de "running cost" van uw huis omlaag haalt. Die 2 zijn imo zeer gelijkaardig en nochtans is er bijna niemand tegen renovatiepremies. Laat staan dat we "vernieuwbouw" moeten gaan subsidiëren door een lager BTW-tarief...

Dus .. die mensen gaan meer openbaar vervoer moeten gebruiken want de auto's kunnen niet laden. Was dat niet exact wat we willen? Natuurlijk is 2025 een te korte termijn voor belgie NU, maar het had perfect ok geweest omdat 4 jaar terug aan te kondigen. Dus zet het op 2028 voor belgie.
2030 lijkt me het minimum om het toe te passen, maar is politieke zelfmoord. Plus als alle landen dat zouden doen, gaan we gigantische stijging van prijzen van zo'n auto's hebben.

Bovendien zit je nog met het probleem, wat Noorwegen bijna niet heeft, is dat we een transportland is. Hoe ga je het verkopen dat buitenlanders hier kunnen rijden met een oude vervuilende auto en Belgen niet?
zarathustra zei:
En als men dan kiest om het net niet aan te passen ga je mensen dwingen hun manier van leven aan te passen. Het einddoel is minder uitstoot, juist? Dus als je meer mensen dwingt van thuis te werken, dichter bij openbaar vervoer knooppunten te wonen, etc dan is dat toch doel bereikt? Je MOET het net niet verbeteren als je niet meer auto's wil
Niemand zegt dat ze minder auto's willen ;). Praktisch si dat ook weer héél moeilijk te behalen als je geen dorpen volledig wil laten doodbloeden. Maar ik ga geen nee zeggen tegen betere investeringen in openbaar vervoer... al hebben we daar sowieso het pas-binnen-10-jaar oplosbaar probleem van Brussel Zuid-Noord verbinding.

Een huis renoveren is ook geen noodzaak. Mensen die geen huis kunnen kopen, renoveren niet, die huren.
En een EV bespaart ook door een lagere running cost, net zoals een renovatie de "running cost" van uw huis omlaag haalt. Die 2 zijn imo zeer gelijkaardig en nochtans is er bijna niemand tegen renovatiepremies. Laat staan dat we "vernieuwbouw" moeten gaan subsidiëren door een lager BTW-tarief...
Een huis renoveren is wel degelijk een financiële noodzaak wegens energiekosten en wetgeving. En je kan best wel vaak een woning kopen van 280.000, maar geen auto van 30.000 euro. Voor een renovatie kan je gerust op lange termijn lenen, wat het betaalbaar maakt zelfs voor mensen met een laag inkomen, voor een nieuwe auto kan dat niet.

2030 lijkt me het minimum om het toe te passen, maar is politieke zelfmoord. Plus als alle landen dat zouden doen, gaan we gigantische stijging van prijzen van zo'n auto's hebben.
Als je als natie er voor kiest om zaken al maar uit te stellen dan gaat het meer en meer pijn doen. En persoonlijk vervoer van het type auto is ook gewoon niet houdbaar voor een bol met 8-9 miljard mensen er op. Het is niet alsof ik dat leuk vind maar dat is nu eenmaal de realiteit. En hoe langer we wachten met ons aan te passen hoe meer pijn het gaat doen.
Bovendien zit je nog met het probleem, wat Noorwegen bijna niet heeft, is dat we een transportland is. Hoe ga je het verkopen dat buitenlanders hier kunnen rijden met een oude vervuilende auto en Belgen niet?
Tol en vignetten bestaan. Dat zou dan wel in samenwerking met op zijn minst Nederland moeten.

Niemand zegt dat ze minder auto's willen ;). Praktisch si dat ook weer héél moeilijk te behalen als je geen dorpen volledig wil laten doodbloeden.
En wat is de reden om dorpen niet te laten doodbloeden? Behalve nostalgie en sentiment ?
Maar ik ga geen nee zeggen tegen betere investeringen in openbaar vervoer... al hebben we daar sowieso het pas-binnen-10-jaar oplosbaar probleem van Brussel Zuid-Noord verbinding.
Zie het eerste punt over de gevolgen van uitstel gedrag. IEMAND gaat op die blaren moeten zitten.

edit: dit gezegd zijnde, lijkt een nieuwe auto debat me ook maar gerommel in de marge.

Ik vind de toon hier toch redelijk wereldvreemd hoor.

Kijk nu gewoon eens rond in Vlaanderen/België, hoeveel mensen hebben wél een eigen woning die geen nieuwbouw is, waar dus waarschijnlijk iets van renovatie aan te pas komt, versus hoeveel mensen rijden rond met een wagen die meer dan 30 kEUR kost die ze zelf als particulier hebben bekostigd?

Running cost is ook gewoon irrelevant voor mensen die aan lagere helft van een segment kopen. Het doet er niet toe dat iets goedkoper is over de lange termijn als je de initiële som niet kan op tafel leggen.

Ik denk dat we ondertussen allemaal wel Vimes en de laarzen uit Discworld kennen? Dat dus.

Tol en vignetten bestaan. Dat zou dan wel in samenwerking met op zijn minst Nederland moeten.
nadeel van tol/vignetten is dat ze ook voor Belgen moet gelden. dus compenseert dit niet de hogere aankoopprijs. En lijkt me moeilijk toepasbaar om een onderscheid te maken tussen EV's en fossielebrandstof auto's, niet?
zarathustra zei:
En wat is de reden om dorpen niet te laten doodbloeden? Behalve nostalgie en sentiment ?
politieke haalbaarheid. Kleine gemeenten/landelijk wonen worden onhaalbaar voor wie geen EV heeft, dus landelijk wonen zou voor rijken worden.

Dus "weinig aanbod" voor mensen onder de voorwaarde dat ze toch een nieuwe wagen willen, lijkt me niet echt een argument tegen de uitspraak van @KnightOfCydonia dat het vooral een subsidie is voor wie al goedbedeeld is.
Het is niet alsof mensen die hierdoor een elektrische wagen kopen daardoor een goedkopere of betere wagen gaan krijgen, elektrische wagens zijn nog steeds best wat duurder. Het is niet alsof mensen die die subsidie krijgen 5.000 euro rijker gaan zijn dan hadden ze die subsidie niet gehad, dat gaat enkel op voor de kleine groep die hoe dan ook al zo'n wagen zou gekocht hebben omwille van specifieke voorkeuren of idealisme.

Terug
Bovenaan