Kleine nieuwtjes

Als de cijfers nu bekeken worden van welke auto's verkocht worden, dan zien we die groep vooral niet elektrische wagens kopen omdat het zonder subsidie financieel nog steeds maar zelden steek houdt om voor elektrisch te kiezen. De heel kleine groep uit dat segment die hoe dan ook al een een elektrische wagen zou kopen krijgt er inderdaad gewoon 5000 euro bij, maar de hoop is dat een hele groep anderen door de subsidie zullen kiezen voor een elektrische en dus duurdere wagen.

Da's inderdaad niet voor de armere gezinnen, maar buiten die pakweg 20K geven om een auto te kopen kan je daar niet veel voor doen. Als je meer elektrische wagens op de baan wil is dit waarschijnlijk de meest kostenefficënte manier van de overheid om dit te doen. Deze maatregel heeft niet als doel om mensen financieel te steunen maar om ze voor elektrische wagens te laten kiezen.

Verkeersbelasting op verbrandingsmotoren in de prijsklasse van € 40 000+ stevig naar omhoog doen bewerkstelligt een gelijkaardig effect denk ik dan. Kan zijn dat je zo natuurlijk ook een deel van die mensen richting de goedkopere verbrandingsmotoren duwt, maar die zijn enerzijds sowieso minder zwaar en vaak minder vervuilend, en een deel van de mensen in die prijsklasse wilt sowieso meer luxe, dus die gaan heus niet met een kleine Fiat 500 gaan rijden.

Ik zie niet goed hoe dat relevant is aan de post die je quote.
Die je overigens zelf schreef?

Dat je die batterij moet vervangen is trouwens niet zo. Het kan perfect zijn dat die batterij inderdaad niet meer nagelnieuw is en je inderdaad een minder rijbereik hebt. Maar in veel gevallen nog meer dan voldoende

Eenvoudigweg een misquote, dat had je zelf ook heus wel door.

Verkeersbelasting op verbrandingsmotoren in de prijsklasse van € 40 000+ stevig naar omhoog doen bewerkstelligt een gelijkaardig effect denk ik dan. Kan zijn dat je zo natuurlijk ook een deel van die mensen richting de goedkopere verbrandingsmotoren duwt, maar die zijn enerzijds sowieso minder zwaar en vaak minder vervuilend, en een deel van de mensen in die prijsklasse wilt sowieso meer luxe, dus die gaan heus niet met een kleine Fiat 500 gaan rijden.
een potentiële pakweg 10% minder uitstoot is natuurlijk nog heel iets anders dan 0% uitstoot en ik vraag me ook af hoeveel wagens in de prijsklasse +40K er nog door particulieren en dus niet als bedrijfswagen gekocht worden. Ik weet niet of daar cijfers van zijn maar ik vermoed dat verhouding particulier/bedrijfswagen enorm richting bedrijfswagen begint over te hellen hoe duurder je gaat. De meeste mensen die een bedrijfswagen hebben rijden met een auto van een prijsklasse die ze niet zouden kunnen en/of willen betalen als ze die als particulier zouden moeten aankopen of leasen.

Het resultaat van een falende overheid. Het resultaat van een failliet land met (gemiddeld gesproken) rijke inwoners.
Terwijl het zo verschrikkelijk belangrijk is dat elk kind met gelijke kansen aan zijn levenspad begint. Als liberaal vind ik dat één van de kerntaken van onze overheid. Dus omhoog met die erfbelasting. En omlaag met die lasten op arbeid.
Absoluut mee eens met gelijke kansen en dat het een kerntaak is van de overheid.

Maar geen gebuisde overheid die aan de macht blijft door vriendjespolitiek en dus geen kansen meer telkens weer opnieuw te buizen. Dus te vervangen door een competentere nieuwe overheid. 0-erfbelasting want dat is een belasting op ooit al belast geld en dus bloed tranen en zweet van iemand die er hard heeft voor gewerkt.

Maar het is en blijft een subsidie voor gezinnen die al bovengemiddeld bedeeld zijn, die in de klasse € 30 tot 40 000 euro een eigen wagen gaan kopen, en die krijgen er dan nog gewoon € 5000 bij want het moest maar eens het verschil maken?

Dan had men op z'n minst dit kunnen verplicht richten op tweedehands elektrische wagens. Nu is het zoals hier terecht gezegd wordt: een subsidie voor import van goedkopere elektrische wagens uit China.

Dit in een land waar de betere middenklasse tegenwoordig ook al elektrische salariswagens krijgt, in plaats van dat gedrocht van een systeem wordt afgebouwd, wordt het uitgebouwd...
Goh ja, in dit land krijgt de niet-middenklasse ook al zeer veel hoor. Ik begin niet aan een lijst want die zou immens lang zijn. België droomland voor de laagverdiener qua subsidies. Maar als ik het goed begrijp is het voor sommigen nog niet genoeg. Neem het dan maar af. We zullen dan eens zien hoe slecht het wel is om in België te wonen.

Gisteren op de Tafel van Gert zat er ook zo iemand die jaloers was op deze maatregel voor de middenklasse. Want dat is het: afgunst. Want de middenklasse heeft het niet nodig. Enkel de armen moeten nog meer krijgen.

Maar vergeet niet dat vele middenklassers betalen voor alle subsidies van de armen.

Maar het is en blijft een subsidie voor gezinnen die al bovengemiddeld bedeeld zijn, die in de klasse € 30 tot 40 000 euro een eigen wagen gaan kopen, en die krijgen er dan nog gewoon € 5000 bij want het moest maar eens het verschil maken?

Ik dacht: laten we eens de prijzen van een gezinswagen in een "budgetmerk" bekijken. Renault Megane, benzinevariant, vanaf 30975€

Ik denk dat dus de meerderheid wel shopt in die prijsklasse als het over nieuwe wagens gaat, anders gaan ze misschien nog 2 modellen kunnen kiezen.

Gisteren op de Tafel van Gert zat er ook zo iemand die jaloers was op deze maatregel voor de middenklasse. Want dat is het: afgunst. Want de middenklasse heeft het niet nodig.
Waarom moet dat 'argument' nu toch altijd boven komen drijven? Dus je mag het enkel niet eens zijn met maatregelen als je zelf meer verdient dan de doelgroep voor die maatregelen, want anders is het 'afgunst' en telt je mening niet? Dus als er hier plots een regering komt die belastingen voor mensen die meer dan 500000 euro per jaar verdienen afschaft dan mag daar niks van gezegd worden, want het is 'afgunst'? Kunnen we wel een beetje serieus blijven?

Enkel de armen moeten nog meer krijgen.
Neen, niet enkel de armen moeten meer krijgen. Dat zegt ook letterlijk niemand. Maar je kan je inderdaad echt wel legitiem (zonder daarbij afgunstig te zijn) vragen stellen bij een maatregel die, zoals @KnightOfCydonia zegt, waarschijnlijk gewoon mensen die het toch al konden betalen of bovengemiddeld vermogend zijn helpt. Zoals Bart Eeckhout het ook in de Morgen zei: "Meer dan ooit profileert deze Vlaamse regering zich als het kabinet van het mattheuseffect: wie al heeft, krijgt nog meer."

Ik zie ook niet waarom we 5000 euro zouden uitdelen om elektrische auto's te promoten.

Dat is allemaal geld dat naar het buitenland vloeit en op termijn gebeurd de switch naar elektrisch toch ook zonder die subsidie ?

Met alle geld tekorten overal lijkt het me dat dat beter kan worden geïnvesteerd.

Maar ze zullen er wel over nagedacht hebben

Ik dacht: laten we eens de prijzen van een gezinswagen in een "budgetmerk" bekijken. Renault Megane, benzinevariant, vanaf 30975€

Ik denk dat dus de meerderheid wel shopt in die prijsklasse als het over nieuwe wagens gaat, anders gaan ze misschien nog 2 modellen kunnen kiezen.
Gezinnen met een 'laag' budget gaan geen nieuwe Renault Megane kopen. Die kopen tweedehands of die gaan naar merken als Dacia, of kopen andere, goedkopere wagens. In geen enkele wereld shopt 'de meerderheid' van de Belgen in die prijsklasse van rond de 30000 euro als ze een nieuwe wagen kopen, en een Renault Megane zou ik eigenlijk ook al echt geen budgetwagen meer noemen, al geef ik toe dat ik geen autopersoon ben.

Twee jaar geleden had ongeveer de helft van de Belgen nog een budget van minder dan 25000 euro voor hun wagen over, het zou me dus echt wel sterk lijken dat dat op twee jaar tijd zo hard gestegen is dat 30000 euro nu de prijsklasse is waarin 'de meerderheid' shopt. En ja, HLN, maar het is gebaseerd op 400000 Vlamingen, dus dat kan je wel representatief noemen lijkt me.

In welke wereld is Renault een budgetmerk en een nieuwe wagen sowieso de standaard?

In welke wereld is Renault een budgetmerk en een nieuwe wagen sowieso de standaard?
Welk merk buiten Dacia is dan wel een budgetmerk?
Er zijn nog amper gezinsauto's onder de 25000€ te vinden, en bij veel merken niet onder de 30000€.
Gezinnen met een 'laag' budget gaan geen nieuwe Renault Megane kopen. Die kopen tweedehands of die gaan naar merken als Dacia, of kopen andere, goedkopere wagens. In geen enkele wereld shopt 'de meerderheid' van de Belgen in die prijsklasse van rond de 30000 euro als ze een nieuwe wagen kopen, en een Renault Megane zou ik eigenlijk ook al echt geen budgetwagen meer noemen, al geef ik toe dat ik geen autopersoon ben.

Twee jaar geleden had ongeveer de helft van de Belgen nog een budget van minder dan 25000 euro voor hun wagen over, het zou me dus echt wel sterk lijken dat dat op twee jaar tijd zo hard gestegen is dat 30000 euro nu de prijsklasse is waarin 'de meerderheid' shopt. En ja, HLN, maar het is gebaseerd op 400000 Vlamingen, dus dat kan je wel representatief noemen lijkt me.
En dan zie je in dat artikel:
Ford Focus Clipper: Vanaf 37000€ vandaag
Seat Leon Break: Vanaf 27000€ vandaag
Mazda 3: vanaf 25990€
Citroën C1: niet meer verkrijgbaar
Toyota Aygo: niet meer verkrijgbaar

Dan schiet er dus uit heel hun artikel nog 2 wagens over, de Hyundai Bayon en de Ssangyong Tivoli.

Tot ongeveer 5 jaar geleden had je een marksegment waarbij nieuwe, kleine wagens 12.000-15.000euro kostten. Voor datzelfde bedrag kocht je ook een wat grotere, redelijk recente gezinswagen op de tweedehandsmarkt. Dat marktsegment bestaat niet meer.
Een gewone elektrische wagen, instapmodel, kost 21.000 - 36.500euro. Bron: Goedkoopste elektrische wagens in BE
Die 5.000euro zal voor velen welkom zijn, maar niet voldoende om een elektrische wagen aan te schaffen. Ik spreek hier niet over het merendeel van de BG-forumleden, maar over de man in de straat.

Wanneer een particulier vandaag een nieuwe wagen nodig heeft kijkt deze richting de tweedehandsmarkt, omdat de elektrische wagen nog veel te duur is. De prijzen op de tweedehandsmarkt zijn o.a. om die reden ook serieus gestegen.
Vraag maar na bij de merkgarages. De nieuwe wagens dat ze verkopen zijn elektrische bedrijfswagens en af en toe verkopen ze zo'n wagen aan een kapitaalkrachtige particulier.

Laatst bewerkt:
Er zijn nog amper gezinsauto's onder de 25000€ te vinden, en bij veel merken niet onder de 30000€.
Ik zie niet goed in waarom Renault een budgetmerk wordt omdat er niet genoeg goedkopere merken zijn eigenlijk. Merken zoals Suzuki en Nissan hebben modellen die betaalbaar zijn, of die gemiddeld goedkoper zijn dan Renault ga ik niet opzoeken, want daar gaat het niet over.

Het punt was dat je enkel naar nieuwprijs kijkt, en nu ook naar de zelf opgelegde limiet van "gezinsauto's". Dat is evengoed onzin hé, als je geen 25-30 kEUR wil besteden aan een wagen én een nieuwe wil, krijg je wel twee volwassenen en twee kinderen in een kleinere wagen. Maar vooral, als je meer waar voor je geld wil kijk je op de tweedehandsmarkt. En dan zie je bij van die grote handelaars zoals Dex of Cardoen (ook niet de goedkoopste), wel hoe de meerderheid van de Belgen/Vlamingen zeker niet zomaar 25-30 kEUR moet uitgeven.

Dus "weinig aanbod" voor mensen onder de voorwaarde dat ze toch een nieuwe wagen willen, lijkt me niet echt een argument tegen de uitspraak van @KnightOfCydonia dat het vooral een subsidie is voor wie al goedbedeeld is.

Laatst bewerkt:

En dan zie je in dat artikel:
Ford Focus Clipper: Vanaf 37000€ vandaag
Seat Leon Break: Vanaf 27000€ vandaag
Mazda 3: vanaf 25990€
Citroën C1: niet meer verkrijgbaar
Toyota Aygo: niet meer verkrijgbaar

Dan schiet er dus uit heel hun artikel nog 2 wagens over, de Hyundai Bayon en de Ssangyong Tivoli.
Opnieuw: dat gaat enkel over de aankoop van nieuwe auto's. EN iets zoals de C3 kan je bvb krijgen voor 15000 euro https://www.citroen.be/nl/wagens/c3.html

Het gaat, zoals al gezegd door @Sylverscythe niet over de definitie van budgetmerk (maar dat had ik dus ook al in mijn post gezegd) maar over het feit dat jij komt claimen dat 'de meerderheid' shopt in de prijsklasse van rond de 30000 euro. Dat klopt gewoon absoluut niet, en ik acht het echt bijzonder onwaarschijnlijk dat, na deze jaren van geldelijke strubbelingen voor veel gezinnen, het autobudget van het gemiddelde gezin met duizenden euro's gestegen is als dat amper twee jaar geleden nog onder de 25000 euro (dat kan dus ook 12000 zijn, of 16000, of 20000, of ...) lag voor de helft van de Belgische gezinnen.

Ik postte dat artikel trouwens niet om die alternatieven aan te prijzen, het was maar om te duiden dat die 30000 euro een enorme overschatting is van het budget dat de gemiddelde Belg aan een auto kan/wil geven.

En zoals OOK al gezegd: een gezin dat niet veel geld kan/wil uitgeven aan een auto koopt veelal tweedehands. Die Renault Megane van 30000 is in geen enkele wereld een budgetauto. Of enfin, om de semantiek voor te zijn: die Renault Megane van 30000 euro is in geen enkele wereld een budgetaankoop die wordt gekocht door gezinnen met een laag budget.

Als de maatregel niet werkt (omdat zelfs met subsidie een elektrische wagen te duur is voor de particulieren) zullen we het wel horen volgend jaar. En dat zou dan goed zijn voor onze begroting want geld gespaard dat ze gingen uitgeven.

Om even met cijfers te illustreren: het gemiddelde actief huishouden (hoofdverdiener loontrekkende) spendeert 2057 euro per jaar aan aankoop van voertuigen (waarvan 1924 euro aan wagens).

(merkwaardig feit: een zelfstandige spendeert €1917 aan wagens, waarvan €1914 aan nieuwe, een loontrekkende €1924 waarvan slechts € 1218 aan nieuwe).

(cijfers weliswaar van 2020, vandaag komen de nieuwe cijfers over 2022)

Als de maatregel niet werkt (omdat zelfs met subsidie een elektrische wagen te duur is voor de particulieren) zullen we het wel horen volgend jaar. En dat zou dan goed zijn voor onze begroting want geld gespaard dat ze gingen uitgeven.
niet noodzakelijk. Ik zie redelijk wat Fiat 500's gekocht worden door een groep van mensen als tweede auto, maar die groep hebben die 5000/3000/2000 euro niet nodig voor dat aan te kopen.

Dan blijft het nog altijd veel geld uitgegeven, maar met een verkeerd segment.

30 is de leeftijd van de sekswerker, niet van de sugar daddy.
De 29-jarige man uit Harelbeke had een tragische levensloop. Hij verloor op 7-jarige leeftijd zijn vader en werkte al van kinds af aan mee op de ouderlijke boerderij. Als jongste zoon van het gezin kon hij op volwassen leeftijd echter niet mee instappen in het bedrijf, daarvoor was het te klein. Hij ging alleen werken als loonwerker. “Dat alles vrat aan mijn cliënt, maar hij is een typische binnenvetter”, zei zijn advocaat Olivier Mostrey op het proces.

Een bezoek aan prostituee M.M. (30) in het najaar van 2019 bracht daar verandering in. Bij haar kon hij zijn hart luchten. “Zij bood hem een luisterend oor en had meteen door dat mijn cliënt eerder naïef was. Al snel vroeg ze een eerste lening van een paar duizend euro. Op een paar maanden tijd was mijn cliënt volledig gepluimd. Toen hij geen geld meer wou geven, dreigde ze om zelfmoord te plegen of om compromitterende beelden van mijn cliënt te verspreiden. Er zijn mensen die hard werken om vooruit te geraken in het leven en er zijn mensen die in luxe willen leven zonder daarvoor iets te doen.”

Zie, ik had dit toch ergens gelezen. 29/30 potato/potato.

Los van die elektrische wagens: dit akkoord/begroting is toch maar mager?
Weer wat gerommel, beetje wegknippen op, beetje erbij voor de (lagere) middenklasse in de vorm van de jobbonus. Elke partij zijn troffeetje en zichzelf op de borst kloppen maar grote hervormingen, da's weer een brug te ver.
Nu ja, 't is nog maar een jaar. Maar dan nog; liever dat fiscale luik laten voor volgende legislatuur zodat je het deftig kan bekijken en uitwerken in plaats van een pleister op een houten been.

Terug
Bovenaan