Kleine nieuwtjes

Niet direct actua, maar wel vaak interessa t voor actua: bevolkingsdichtheid over gans Europa. Vlaanderen mooi te herkennen.
Deze vind ik een pak beter, omdat je tot in detail kunt inzoomen. Zo kun je bijvoorbeeld zeer duidelijk de Vlaamse lintbebouwing als een soort spinnenweb van bebouwing waarnemen, alsook het feit dat Walen voor meer dan 80% in een smalle strook van de vallei van de Samber en Maes wonen.
Ook zeer cool om de hele bevolking van Afrika zo geconcentreerd te zien rond de Nijl, Nigerdelta en victoriameer, de gangesvlakte te bekijken met zijn belachelijk grote bevolking, Java te vergelijken met de andere indonesische eilanden.... Een heel ander zicht op de geografie van onze aardkloot vind ik.

Wanneer komt de biofilm uit? Da's ene dat ik wel wil zien
:cool:
Over de jaren 1992 t/m 1994 zijn er wel al 3 Italiaanse tv-reeksen van gemaakt. Ze gaan wel over de politiek in het algemeen in Italië en de onderzoeken naar corruptie. Ik heb enkel nog maar 1992 gezien en vond die niet slecht. Maar 1993 en 1994 zouden gaan over respectievelijk de opkomst van Berlusconi en zijn eerste termijn als premier.

Principieel gezien wel. Maar als de subsidie dient om het tuinhuis te zetten, is het de bedoeling om de overschot terug te geven he...

Ik denk dat we ervan uit mogen gaan dat de subsidie niet voor enkel het tuinhuis was, maar voor het alternatieve idee om de kinderen in de buurt (en daardoor ook de ouders) met elkaar te verbinden. Ze spreken er ook over dat ze volgend jaar opnieuw de subsidie kunnen aanvragen.

Hasselt heeft een wijkbudget tot 2500 euro, dus ik vermoed dat dit hieronder valt. Dit moet zogezegd de leefbaarheid, het samenleven, de participatie of betrokkenheid in de wijk versterken.
Dat budget kan heel breed gaan: een wijkkrant, verfraaiing van de omgeving, materialenbib, voedselteam, deeltuin, ...

Principieel gezien wel. Maar als de subsidie dient om het tuinhuis te zetten, is het de bedoeling om de overschot terug te geven he...

Initiatieven moeten niet leuk zijn, ze moeten nuttig zijn. Ik heb liever dat ze die 2500euro aan iets nuttigs spenderen dan aan een tuinhuis voor mensen die dat eigenlijk niet nodig hebben. Laat staan dat het oké is om nog wat speelgoed te kopen met het restbedrag.

Het gaat om een subsidie Wijkbudget, dat geld dient in dit geval voor het project van een gemeenschappelijk tuinhuis (en ontmoetingsplek voor kinderen), niet louter voor de bouw. Dat budget kan dus ook prima aangewend worden voor de inboedel. Dat is dus zeker "oké".

Dat jij dit project niet nuttig vindt, dat mag je gerust vinden. Je hebt recht op jouw mening. Maar om het met de woorden van onze MP te zeggen, "da gade gij nie bepalen".

We zouden dit soort initiatieven die aan gemeenschapsvorming doen alleen maar moeten aanmoedigen, met die fucked up hyperindividualistische maatschappij waar wij in leven.

Ik vraag me eigenlijk oprecht af of ze weten dat het gaat om jongeren van vreemde origine of als dit gewoon een beleefde manier is om aan te geven dat het om bruin mannen gaat - in hun ogen dan toch.

Compleet foute tweet van die redactie.

- "vreemde origine" is volledig overbodig
- omdat hun buskaartje niet geldig was" als reden is een veronderstelling en geen feit

Van een redactie mag je feiten verwachten:

- "Buschauffeur heeft rake klappen gekregen van twee passagiers. Vermoedelijke aanleiding van het conflict was een ongeldig vervoersbewijs"

Ik vind dit nu ook een slecht voorbeeld (dat tuinhuis) maar het is wel een feit dat er slecht wordt omgegaan met budgetten in ons land. Het idee dat omdat het geld er is het ook maar op moet is helaas in zowat alle lagen van de overheid de heersende gedachte blijkbaar.

Dan vind ik de Nederlandse aanpak wel beter. Er is een bepaald budget, is er geld over dan wordt dit niet zomaar uitgegeven. En nog belangrijker - zeker voor subsidiepotjes, het budget is het budget en wordt niet overschreden maar herbekeken bij het volgende budget. Dat zorgt ervoor dat een budget ook werkelijk een budget is en geen put waar al je gemeenschapsgeld in verdwijnt.

Ik vind dit nu ook een slecht voorbeeld (dat tuinhuis) maar het is wel een feit dat er slecht wordt omgegaan met budgetten in ons land. Het idee dat omdat het geld er is het ook maar op moet is helaas in zowat alle lagen van de overheid de heersende gedachte blijkbaar.

Dan vind ik de Nederlandse aanpak wel beter. Er is een bepaald budget, is er geld over dan wordt dit niet zomaar uitgegeven. En nog belangrijker - zeker voor subsidiepotjes, het budget is het budget en wordt niet overschreden maar herbekeken bij het volgende budget. Dat zorgt ervoor dat een budget ook werkelijk een budget is en geen put waar al je gemeenschapsgeld in verdwijnt.
werkt dat ook geen verspilling in de hand? Je weet dat volgend jaar je budget herbekeken wordt dan ga je er toch voor zorgen dat het budget dit jaar volledig is opgebruikt, ook al is het aan nutteloze prul? Anders maak je kans dat je budget volgend jaar wordt verkleind, want je doet toch niet alles op.

Argumentatie?
We glijden af naar een gemeenschap waarin meer en meer zaken gemeenschappelijk worden en er steeds minder individueel bezit lijkt te zijn. Op vlak van duurzaamheid valt daar voor bepaalde zaken zeker iets voor te zeggen... Zoals bijvoorbeeld tuingereedschap gezamenlijk aankopen met buren. Zo lang dat soort initiatieven door mensen zelf worden genomen is dat dan ook helemaal ok. Echter, wanneer overheden dat soort gemeenschappelijk bezit kan promoten dan komt dan gaan we een beetje bij beetje richting communisme. Een staat waar er een grote scheiding is tussen de politieke elite en de rest van het plebs. Wij, het plebs kunnen dan spullen en diensten van de gemeenschap gebruiken terwijl de politieke elite in hun Elysium individueel genot van hun spullen hebben.

Initiatieven moeten niet leuk zijn, ze moeten nuttig zijn. Ik heb liever dat ze die 2500euro aan iets nuttigs spenderen dan aan een tuinhuis voor mensen die dat eigenlijk niet nodig hebben. Laat staan dat het oké is om nog wat speelgoed te kopen met het restbedrag.
You must be fun at parties.

Initiatieven/subsidies mogen zeker het leven in onze maatschappij leuker maken, ik heb niks liever dan dat ze daarvoor gebruikt worden.

You must be fun at parties.

Initiatieven/subsidies mogen zeker het leven in onze maatschappij leuker maken, ik heb niks liever dan dat ze daarvoor gebruikt worden.

Ieder zijn mening uiteraard. Ik vind het soms gewoon echt frappant dat de overheid het nodig vindt om daar tijd en geld aan te spenderen. Zeker als er wel belangrijker dingen zijn om dat geld aan te spenderen. Waarom moet ik betalen voor Kevin zijne frisbee 40km verderop. Waanzinnig gewoon.

Terug
Bovenaan