Kleine nieuwtjes

Walgelijk, een ander woord bestaat er niet voor. Laat de EU en het parlement volgende keer maar mooi zwijgen wanneer men Rusland op de vingers wil tikken. 400 van de 600 parlementsleden hebben gestemd om immuniteit op te heffen en de weg richting gevangenis open te zetten voor een politieke collega en vluchteling.

De spaanse democraten durven dit dan een hoogdag te noemen voor de democratie, ongezien.

Mijn volgende europese stem zal er met zekerheid een zijn voor anti EU partijen, dat staag al vast.

Ik blijf dit vreemd vinden. Puigdi & zijn partij organiseren een referendum, compleet illegaal (!), waar de uitslag ongeveer 50/50 is.
Dit referendum is volgens de Spaanse grondwet illegaal.
Dat wist hij op voorhand. De straffen daarvoor zijn bekend.
Natuurlijk gaan ze dan de organisatoren oppakken, neen?
Hij is daarop zijn proces en zijn verantwoordelijkheid ontvlucht door naar zijn Vlaamse vrienden te gaan, maar ondertussen zijn collega's zijn wel in de gevangenis.
Nu besluit het Europees Parlement, volledig democratisch, dat hij zijn immuniteit als Europees parlementslid kwijtspeeld omdat hij zijn immuniteit niet mag misbruiken om zijn verantwoordelijkheid in zijn thuisland te ontlopen.

Wat is er dan juist walgelijk aan? En van waaruit besluit je dan meteen dat je volgende stem anti-EU zal zijn?
🤯

Het is een persoonlijke voorkeur van mij, wegens die irritante "DPG Media Privacy Gate". Post gerust links naar die media maar het punt blijft, zet er een minimale toelichting bij waarom een bericht opvallend of interessant zou zijn. Of relevant in een specifieke discussie.
ik zet er altijd een copy paste van de titel bij, omwille van die hatelijke media privacy gate

Ik blijf dit vreemd vinden. Puigdi & zijn partij organiseren een referendum, compleet illegaal (!), waar de uitslag ongeveer 50/50 is.
Hij is daarop zijn proces en zijn verantwoordelijkheid ontvlucht door naar zijn Vlaamse vrienden te gaan, maar ondertussen zijn collega's zijn wel in de gevangenis.
Nu besluit het Europees Parlement, volledig democratisch, dat hij zijn immuniteit als Europees parlementslid kwijtspeeld omdat hij zijn immuniteit niet mag misbruiken om zijn verantwoordelijkheid in zijn thuisland te ontlopen.

Wat is er dan juist walgelijk aan? En van waaruit besluit je dan meteen dat je volgende stem anti-EU zal zijn?
🤯
onwettig =/= illegaal
Hij wordt ook niet voor het referendum aangeklaagd, wel voor andere bogus bullshit redenen.

Stel u voor zeg, dat je voor een volksraadpleging 30 jaar cel zou krijgen. Dat je zelf niet inziet dat dit in onze tijden en in de context van europa walgelijk is, zegt genoeg.

Waarom komen ze naar buiten met operatie Sky nog vóór ze effectief een hoop mensen hebben kunnen pakken? Ze mogen trots zijn op hun werk, maar nu krijg ik toch echt het gevoel dat ze de grotere vissen de kans geven zich in te dekken of te vluchten. Of is dit een te vanzelfsprekende bewering die al onkracht is geweest?

🤯
Spanje is daar gewoon fascistisch bezig: politieke oppositie om hun mening opsluiten.
Goed te zien dat mensen fascisten dezer dagen nog verdedigen.

Waarom komen ze naar buiten met operatie Sky nog vóór ze effectief een hoop mensen hebben kunnen pakken? Ze mogen trots zijn op hun werk, maar nu krijg ik toch echt het gevoel dat ze de grotere vissen de kans geven zich in te dekken of te vluchten. Of is dit een te vanzelfsprekende bewering die al onkracht is geweest?
Ja, ze hebben dit heel lang in de gaten gehouden en een pak andere misdrijven kunnen stoppen of ingrijpen. Waarschijnlijk was dus de top of buiten België en ongrijpbaar of hielden die zich op dit niveau niet bezig.

Kan me gerust inbeelden dat die top louter mondeling met tussenmannen werkt en dus volledig los staat van dit.

VRT NWS: Berichtendienst Sky ECC na grote drugsactie: "Politie heeft ons systeem niet gekraakt".

Grappig dat men als verdediging dat het niet gebruikt wordt voor criminele doeleinden schermt dat het tegen de gebruikspolicy is.

Alsof je dat überhaupt kunt controleren. ..

🤯
Ik heb me er zeker niet sterk in verdiept maar op ethisch gebied voelt dit allemaal toch niet juist aan. De eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring van Kosovo wordt door een overgrote meerderheid van de EU landen aanvaard, de relaties met Schotland zijn eveneens zeer vriendelijk maar als het om Catalonië of Palestina gaat dan is het zelfbeschikkingsrecht van volkeren plots van ondergeschikt belang. Die realpolitik laat toch een vieze smaak achter bij mij.

Spanje is daar gewoon fascistisch bezig: politieke oppositie om hun mening opsluiten.
Goed te zien dat mensen fascisten dezer dagen nog verdedigen.
Een illegaal referendum organiseren =/= een mening verkondigen, neen?
Spanje wil die man opsluiten niet omdat hij zijn mening verkondigd, maar omdat hij een referendum organiseerde dat in strijd was met de grondwet.
Als hij zijn onafhankelijkheid zo graag wil, zorg dan ervoor dat je referendum legaal is. Anders lijkt het eerder op een politieke stunt.

Schotland is reeds een apart land (dat natuurlijk in het Verenigd Koninkrijk zit), maar da's toch nog iets anders. Kosovo ken ik niet goed.

Als hij zijn onafhankelijkheid zo graag wil, zorg dan ervoor dat je referendum legaal is.

Dan is het per definitie onmogelijk om uzelf als regio af te scheuren van een land op een vreedzame manier.

I guess dat gij nix geleerd heb van al die doden die zijn gevallen door de IRA of een ETA

Spanje wil die man opsluiten niet omdat hij zijn mening verkondigd, maar omdat hij een referendum organiseerde dat in strijd was met de grondwet.
Als hij zijn onafhankelijkheid zo graag wil, zorg dan ervoor dat je referendum legaal is. Anders lijkt het eerder op een politieke stunt.

Schotland is reeds een apart land (dat natuurlijk in het Verenigd Koninkrijk zit), maar da's toch nog iets anders. Kosovo ken ik niet goed.
En soms is een "wet" niet alleszeggend :

De Spaanse regering verzette zich tegen het Catalaans onafhankelijkheidsreferendum, omdat de Spaanse grondwet niet toelaat dat een Spaanse regio zich onafhankelijk verklaart zonder toestemming van de Spaanse overheid.
Dus zelfs als 100% van de Catalanen onafhankelijk zouden willen worden, dan zou dit niet mogen. Feitelijk zou je kunnen stellen dat Spanje Catalonië gijzelt.

Zaken ook wel in hun context bekijken dus. :)

Als we als België in onze grondwet zouden zetten dat Luxemburg (het groot hertogdom), onderdeel is van België, dat maakt het nog niet zo.

Het was tekenend dat zelfs de staatsveiligheid deze ochtend moest opdraven om de tendentieuze toon van het artikel van De Morgen te ontkrachten en duidelijk te maken dat het enkel om onbewezen geruchten gaat. Nu is enkel de vraag wie de nota gelekt heeft want daar maakte ze ook duidelijk dat deze nota enkel in heel beperkte kring gekend was, waaronder de huidige staatssecretaris...
VRT NWS: Berichtendienst Sky ECC na grote drugsactie: "Politie heeft ons systeem niet gekraakt".

Grappig dat men als verdediging dat het niet gebruikt wordt voor criminele doeleinden schermt dat het tegen de gebruikspolicy is.

Alsof je dat überhaupt kunt controleren. ..
We hebben alle misdaad opgelost hè. Het is gewoon verboden volgens de policy.

Ik hoop alvast dat veel gekende koppen opduiken en rollen.

Nu, velen zullen ontsnappen aan gepaste straffen, de kleine garnalen in het verhaal hangen.

Worden ook processen van jaren, justitie zal verzuipen als er werkelijk zo'n bom is ontploft.

Ik hoop alvast dat veel gekende koppen opduiken en rollen.

Nu, velen zullen ontsnappen aan gepaste straffen, de kleine garnalen in het verhaal hangen.

Worden ook processen van jaren, justitie zal verzuipen als er werkelijk zo'n bom is ontploft.
Je weet nog niet wie allemaal betrokken is maar toch hoop je dat er veel gekende koppen zijn en dat hun kop rolt. Anders geen problemen?

En soms is een "wet" niet alleszeggend :

Dus zelfs als 100% van de Catalanen onafhankelijk zouden willen worden, dan zou dit niet mogen. Feitelijk zou je kunnen stellen dat Spanje Catalonië gijzelt.

Zaken ook wel in hun context bekijken dus. :)

Als we als België in onze grondwet zouden zetten dat Luxemburg (het groot hertogdom), onderdeel is van België, dat maakt het nog niet zo.

Voila.
Als er in het gehele verleden niet zoveel rebellie was geweest en men alle wetten van destijds maar respecteerde, stonden we nog ver achter.
Soms moet je gewoon stunten, in dit geval is er al bij al niet eens veel gebeurd, gewoon tegen de schenen gestampt.
Veel is geëvolueerd dankzij rebellie. Of het steeds een positieve evolutie is, is een ander verhaal.

Niets (mogen) doen is ook geen optie als je overtuigd bent van uw zaak.

Laatst bewerkt:
Je weet nog niet wie allemaal betrokken is maar toch hoop je dat er veel gekende koppen zijn en dat hun kop rolt. Anders geen problemen?
Gekende koppen, anders is het gewoonweg veel minder leuk. Geeft ook betere kranten'koppen'.

Problemen sowieso, eender wie dat meedeed.:rolleyes:

Ik wil het ook niet goed praten, dat is niet mijn bedoeling, maar wel wat context voorzien. Stel dat het ongrondwettelijk zou zijn voor Vlaanderen om zich onafhankelijk te verklaren zonder "toestemming van de federale overheid".

Voor dit hypothetisch voorbeeld, stel dat 85% van de Vlamingen voorstander is van een onafhankelijk Vlaanderen. Omdat dit gemakkelijk telt en nog altijd een ruime meerderheid is. Als we in het Vlaams Parlement zouden kijken, dan is een dergelijk percentage alle partijen behalve bv. Groen en Pvda. Dan zitten we aan 85%.

Dit bekijkende in de federale overheid. Stel dat Wallonië dit volledig dit niet wilt, en Groen en Pvda ook niet. (Deze partijen zetelen samen met hun Waalse zusterpartij, dus maakt het makkelijker voor hun voorbeeld.) Dan komt zelfs het grotere Vlaanderen niet aan een meerderheid in Senaat noch Kamer om dit federaal goed te keuren. En zou Vlaanderen dus, grondwettelijk gezien, niet onafhankelijk mogen worden.

Het is de mening van de bevolking vragen, democratie kan nooit illegaal zijn.
Dat je niet ziet dat dat gewoon excuses zijn om politieke en staatsvijanden op te sluiten snap ik toch niet.

De wet verbood het dus het was duidelijk illegaal. Een hoop Catalanen is dan ook niet komen opdagen om aan die illegale activiteiten deel te nemen. Maar in de naam van de democratie zou dat referendum opeens wel geldig moeten zijn? kom nu.

De wet verbood het dus het was duidelijk illegaal. Een hoop Catalanen is dan ook niet komen opdagen om aan die illegale activiteiten deel te nemen. Maar in de naam van de democratie zou dat referendum opeens wel geldig moeten zijn? kom nu.
Dat is nog wel iets anders.

Naar mijn mening moet er bij zo'n groot sentiment er wel een platform voor zijn om het hier over te hebben.
Gewoon de mensen opsluiten "want ongrondwettelijk", dat is allesbehalve democratisch.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan