Kleine nieuwtjes

correctie:

Studenten die aan de lerarenopleiding beginnen, slagen vaak niet voor de starttoetsen wiskunde, Frans en Nederlands. De resultaten van de écht toekomstige leerkrachten (zij die dus de 3 jaar afronden) zullen wel een stuk hoger liggen.

Maar dat mensen dit verbaast, verbaast mij dan weer. Van de studenten ASO zullen vooral de zwakkere leerlingen (richtingen zoals humane of moderne talen) aan lerarenopleiding beginnen, dus dat dit niet veel verschilt van TSO lijkt me logisch.

Het grootste probleem lijkt me echter dat er véél beginnende studenten lerarenopleiding zijn met een BSO achtergrond. Daar zullen altijd wel enkele goeie leerkrachten inzitten, maar als je zelf ofwel de attitude niet had (en vaak in de klas weinig studieijver en goeie leshouding zag) ofwel intellectueel echt beperkt bent, dan is de kans dat je een goeie leerkracht wordt, natuurlijk een stuk minder. En de kans dat je slaagt nog veel minder.
En elke keer we weer een of andere circlejerk opstarten over hoe leerkrachten toch zo veel vakantie hebben, infeite amper moeten werken, en ook niet van de snuggerste zijn wordt dat effect versterkt. Welke topstudent wil nu in feite nog voor de klas staan?

De vraag is wel of die mentaliteitsshift ook op het niveau van heel de maatschappij merkbaar is. Het publiek dat een diploma haalt verandert, en zal vaak minder bewezen hebben, maar dat wil misschien gewoon zeggen dat meer mensen die vroeger geen diploma zouden kunnen gehaald hebben dat nu wel kunnen. Een diploma is minder dan vroeger een bewijs dat je een bepaald niveau hebt maar daarom zijn er niet minder slimme of capabele mensen in de maatschappij.

Slim of niet slim, bepaalde vaardigheden leer je effectief ook op school.

+ Vervuiling op de arbeidsmarkt.
Je zal maar de verkeerde hebben aangenomen, ondanks zijn/haar diploma's, om hem/haar dan weer buiten te moeten krijgen weer.
Bij job aanwervingen zal men wel dieper gaan testen dan, en minder naar het diploma kijken.
Maar niet elk bedrijf heeft de marge om dat te doen.

Als ik bij ons kijk, wat er tegenwoordig passeert, vooral consultants dan.
Diploma's om u tegen te zeggen, maar gewoon compleet falend op basiszaken.
Zo hebben ze onlangs een pas afgestudeerde universitair moeten laten gaan omdat die simpelweg niet kon schrijven.
Niemand begreep iets van zijn analyses en e-mails.
En dan begint het spelletje, dat moet effectief weer aangekaart worden dat die pipo niet deugt.
Eerst is dat dan van we geven juniors niet genoeg kansen en begeleiding...pfftt als ze zodanig hopeloos zijn.

Als ik van sommige veteraan leerkrachten hoor, op de hogeschool/unief:
-Steeds gemakkelijkere examens.
-Dan nog door de vingers moeten kijken bij verbeteren.
-Steeds in de clinch liggen met de directie, want als je er te veel laat buizen mag je het weer gaan uitleggen.

Laatst bewerkt:
Slim of niet slim, bepaalde vaardigheden leer je effectief ook op school.

+ Vervuiling op de arbeidsmarkt.
Je zal maar de verkeerde hebben aangenomen, ondanks zijn/haar diploma's, om hem/haar dan weer buiten te moeten krijgen weer.
Bij job aanwervingen zal men wel dieper gaan testen dan, en minder naar het diploma kijken.
Maar niet elk bedrijf heeft de marge om dat te doen.

Als ik bij ons kijk, wat er tegenwoordig passeert, vooral consultants dan.
Diploma's om u tegen te zeggen, maar gewoon compleet falend op basiszaken.
Zo hebben ze onlangs een pas afgestudeerde universitair moeten laten gaan omdat die simpelweg niet kon schrijven.
Niemand begreep iets van zijn analyses en e-mails.
En dan begint het spelletje, dat moet effectief weer aangekaart worden dat die pipo niet deugt.
Eerst is dat dan van we geven juniors niet genoeg kansen en begeleiding...pfftt als ze zodanig hopeloos zijn.

Als ik van sommige veteraan leerkrachten hoor, op de hogeschool/unief:
-Steeds gemakkelijkere examens.
-Dan nog door de vingers moeten kijken bij verbeteren.
-Steeds in de clinch liggen met de directie, want als je er te veel laat buizen mag je het weer gaan uitleggen.
Om nog maar te zwijgen over al die mannen met zo'n hoog IQ dat ze het 1ne certificaat na het andere behalen maar sociaal niets mee te doen is.
Meerdere mensen gekend op hogere postjes, die konden echt gewoon niet praten of in discussie gaan.

Gevolg is dat de op zo'n borst kloppende gorilla het argument won en het idee zo werd doorgevoerd.

Sorry, wat? Gaan we dit gedrag echt goedpraten door er een artikel over te schrijven en bijna op de hoofdpagina te zetten? De allereerste zin spreekt letterlijk over inbraak. Mis ik hier iets waardoor ik het niet begrijp?
na het werk vandaag nog even naar de winkel geweest en hoor ik daar op de radio dat die pipo's ook nog eens hun verhaal mochten komen doen. Eerst wel met het waarschuwend woordje van de presentator van het niet na te doen, maar daarna was het een en al bewondering voor die kerels. Dus influencers die inbreken zijn nu de nieuwe helden?

na het werk vandaag nog even naar de winkel geweest en hoor ik daar op de radio dat die pipo's ook nog eens hun verhaal mochten komen doen. Eerst wel met het waarschuwend woordje van de presentator van het niet na te doen, maar daarna was het een en al bewondering voor die kerels. Dus influencers die inbreken zijn nu de nieuwe helden?
Zouden ze, net als Hanne Troonbeeckx, ook hun adres moeten vermelden?
Dan kunnen we misschien bij hun thuis eens een nachtje ongeoorloofd doorbrengen :thinking:.

Het grootste probleem lijkt me echter dat er véél beginnende studenten lerarenopleiding zijn met een BSO achtergrond. Daar zullen altijd wel enkele goeie leerkrachten inzitten, maar als je zelf ofwel de attitude niet had (en vaak in de klas weinig studieijver en goeie leshouding zag) ofwel intellectueel echt beperkt bent, dan is de kans dat je een goeie leerkracht wordt, natuurlijk een stuk minder. En de kans dat je slaagt nog veel minder.

Is dit niet een beetje kort door de bocht?
Het gaat over de parate basiskennis die ze niet altijd meer onder de knie hebben. Dat zou niet mogen, maar hoeft ook niet onmiddellijk een gigantisch probleem te zijn.
Dat is ook iets wat je terug kan opkrikken.
En zeker in het lager onderwijs ligt het zwaartepunt niet zozeer bij de kennis op zich maar bij veel andere zaken. En daarvoor hoef je niet perse de grootste parate kennis op uw 18de te hebben of WeWi hebben gedaan.
Alsook als leerkracht bereid je de momenten van kennisoverdracht ook voor, ook dat is onderdeel van een leerkracht zijn. En dat houdt dus in dat je steeds de kennis opfrist. Al is dit in het lager vaak minder uitdagend.

Ik vind het trouwens ook een rare uitspraak dat mensen uit BSO ofwel weinig studieijver hadden ofwel intellectueel beperkt waren.
Dat is zeker in alle gevallen zo, alsook intellectueel beperkt is misschien een wat krachtige term.
Het is bijvoorbeeld ook niet zo dat iedereen in ASO de grootste studieijver heeft, zelfs niet in de “hogere” ASO-richtingen.
Waar ik wel in volg is wat drijft iemand die een beroepsgerichte opleiding gevolgd heeft om te gaan studeren voor leerkracht, ik vind dat ook een wat rare keuze. Iedereen kan het licht zien en zijn spijt hebben van zijn keuzes op jonge leeftijd. Maar het gaat over redelijk wat studenten uit die beroepsgerichte opleidingen die een opleiding tot leerkracht willen volgen.

Sorry, wat? Gaan we dit gedrag echt goedpraten door er een artikel over te schrijven en bijna op de hoofdpagina te zetten? De allereerste zin spreekt letterlijk over inbraak. Mis ik hier iets waardoor ik het niet begrijp?
Crimineel gedrag promoten op de publieke omroep. Waar gaat we naartoe... En dan verbaasd wezen dat de jeugd zoveel asociaal gedrag vertoont.
Video's verplicht verwijderen van sociale media, een boete en eventueel zelfs een werkstraf aan hun broek, dat zou een mooi begin zijn.

Crimineel gedrag promoten op de publieke omroep. Waar gaat we naartoe... En dan verbaasd wezen dat de jeugd zoveel asociaal gedrag vertoont.
Video's verplicht verwijderen van sociale media, een boete en eventueel zelfs een werkstraf aan hun broek, dat zou een mooi begin zijn.
TikTok generatie, waar de meest dwaze zaken worden genormaliseerd, zoals met al die challenges die ik nooit heb gesnapt. Of ik ben gewoon op 32-jarig leeftijd een cynische zak geworden.

TikTok generatie, waar de meest dwaze zaken worden genormaliseerd, zoals met al die challenges die ik nooit heb gesnapt. Of ik ben gewoon op 32-jarig leeftijd een cynische zak geworden.
Je moet ‘‘s morgens eens rondom een school gaan kijken om 8u. Als je daar volledig naakt zou rondlopen, niemand zou het zien. Allemaal hoofd naar beneden op de smartphone. Echt triestig om zien.

Ow 16 jarige die zijn moeder en zijn zusje met een mes heeft vermoord om daarna dit te proberen verdoezelen met de woning in brand te steken. Allez, volgens eerste analyses. Moet nog bevestigd worden als zijnde dat dit zeker het geval is. Zeker met het feit dat het hier over een minderjarige gaat is hier meer voorzichtigheid geboden.

Ik snap niet waarom we altijd maar weer de oudere generaties moeten beschermen op de kap van de jongeren.

Ik snap niet waarom we altijd maar weer de oudere generaties moeten beschermen op de kap van de jongeren.
Omdat die mensen tienduizenden stemmen vertegenwoordigen.
Als pakweg groen er voor kan zorgen dat die werklozen wél hun uitkering kunnen behouden zal hen dit uiteraard stemmen opleveren bij de volgende verkiezingen.

Het is wel al geruststellend dat zelfs de CD&V het beleid blijft verdedigen na deze cijfers. Vooruit zal misschien wat dwars liggen, maar wat me vooral stoort is de verbazing over de cijfers. Dat wil dus zeggen dat geen enkele partij of studiedienst zicht had over de relatief grote groep dat dus gewoon zeer weinig gewerkt heeft? Lijkt me vrij onwaarschijnlijk.

Als je 10-20y niet gewerkt hebt, dan is het toch niet te verbazen dat je dat mogelijks ooit zou voelen in je pensioen?

Is niks nieuws. Die kerels van Uninvited mochten er twintig jaar geleden al een televisieprogramma over maken op jimtv.

Het is wel al geruststellend dat zelfs de CD&V het beleid blijft verdedigen na deze cijfers. Vooruit zal misschien wat dwars liggen, maar wat me vooral stoort is de verbazing over de cijfers. Dat wil dus zeggen dat geen enkele partij of studiedienst zicht had over de relatief grote groep dat dus gewoon zeer weinig gewerkt heeft? Lijkt me vrij onwaarschijnlijk.

Als je 10-20y niet gewerkt hebt, dan is het toch niet te verbazen dat je dat mogelijks ooit zou voelen in je pensioen?
Inderdaad, ik hoop alvast dat ze op hun beslissing niet terugkomen. Als je o p 55 jaar nog geen 30 gewerkte jaren op de teller hebt staan (waarbij een gewerkt jaar maar uit 156 dagen bestaat en er zelfs gelijkgestelde periodes in vervat zitten), dan heb je uw pensioen al op voorhand opgenomen denk ik zo.
Dat het nu, na de leeftijd van 55 moeilijker hebt om aan werk te geraken daar kan ik inkomen, werkgevers staan inderdaad immers niet te springen om +55 jarigen in dienst te nemen, maar dan had je er misschien maar moeten voor zorgen dat je wat meer gewerkt had voor je de leeftijd van 55 had bereikt.

Ik snap die werklozen toch niet hoor, werk is buiten sport zowat het enige dat mij voldoening geeft. Ik zou mij nutteloos vinden na 2-5-10 jaar zonder werk te zitten. Ik zou ook niet weten wat doen tussen 9u en 17u 🫢

Dan kan je zeggen dat je tussen je 30 en 50 jaar gegamed hebt. Ik zou mij echt nutteloos voelen op deze wereld. Laat ons niet vergeten dat dat ook veel geld kost. Wat toch in contrast staat met die uitkeringen.

Terug
Bovenaan