Kleine nieuwtjes

Het verkeer wordt natuurlijk ook steeds drukker, dus het verkeer wordt ook trager. Letselongevallen zijn meestal aan hogere snelheid, dus ik zou eens cijfers willen zien in verhouding tot de verkeersdrukte.
Om nog maar te zwijgen over de impact van de verbeterde veiligheid van voertuigen, snellere en betere interventietechnieken voor de hulpdiensten, vooruitgang in spoedeisende hulp en IC.

Niet enkel alcohol, maar zowat elke overtreding die men kan maken, wordt veel te flauw bestraft. Je kan geen 10km meer rijden zonder dat je iemand tegen komt die iets doet wat niet mag. Je kan geen 20km meer rijden zonder dat iemand iets doet wat gewoonweg gevaarlijk is.
In andere discussies lees ik dat men pleit voor een lagere drempel (alcohol bv), maar als je veel km's doet, zie je dat er vooral een groot gebrek is aan controle.
Ik zet er 10.000 euro op in dat ik morgen om 7u30 een Berlingo met nrplaat x-DSx-xxx achter mij ga hebben die mij op een levensgevaarlijke wijze gaat voorbij steken. Die is niet onder invloed, maar rijdt elke dag als een halve gare omdat hij geen 5 minuten eerder wil opstaan.
Controle, controle, controle, in combinatie met straffen. Velen gaan er niet mee akkoord zijn, maar dat is de enige manier om de mentaliteit aan te passen.
Ik moet 26km enkel rijden 's ochtends. Ik voel me soms de irritante paria op de weg omdat ik mij aan de regels hou.
Pakkans moet inderdaad fors omhoog, net als de straffen. Ik zou graag zien dat er een minimumboete komt die progressief hoger ligt naargelang je inkomen (en vermogen) - zie bvb ook Finland, en wanneer de overtreding met een dienstwagen wordt gedaan zowel de chauffeur als het bedrijf beboeten. En daarbij die bedrijven ook steeds forser beboeten naargelang het aantal boetes. Want daar ligt tegenwoordig een steeds groter probleem. Time is money, dus denken velen (ook door de beperkte pakkans) dat het voordeliger is om af en toe een boete te betalen dan om wat trager en voorzichtiger te rijden.

Maar ook met hogere straffen en grotere pakkans, hebben we nood aan een mentaliteitswijziging. Wij glijden steeds verder af in een hyperindividualistische samenleving waar enkel aan het eigen gewin wordt gedacht en problemen vooral door anderen moeten opgelost worden, en dat merk je ook in het verkeer.

Als het niet in professionele context gebeurt (of bij woon-werkverkeer of werkgerelateerd) vind ik niet dat de werkgever moet gestraft worden. Je bent nog altijd zelf verantwoordelijk. In de praktijk valt dat natuurlijk moeilijk te controleren of iemand juist van zijn werk komt, of eerst blijven plakken is ergens op café.
Wel zou je dan zelf moeten opdraaien voor de schade, stel dat je gedronken hebt of flagrant boven de snelheidslimiet zat. Een boete op basis van inkomen zou ik ook niet slecht vinden (want anders gaan de grootverdieners er al sneller hun broek aan vegen aan de regels)
Voor iemand die 10000 euro verdient per maand is een boete van 1500 euro eens in de zoveel jaar peanuts, maar iemand die het met 2000 euro per maand moet doen gaat het in verhouding een veel zwaardere straf zijn.

Laatst bewerkt:
Als het niet in professionele context gebeurt (of bij woon-werkverkeer of werkgerelateerd) vind ik niet dat de werkgever moet gestraft worden. Je bent nog altijd zelf verantwoordelijk. In de praktijk valt dat natuurlijk moeilijk te controleren of iemand juist van zijn werk komt, of eerst blijven plakken is ergens op café.
Wel zou je dan zelf moeten opdraaien voor de schade, stel dat je gedronken hebt of flagrant boven de snelheidslimiet zat. Een boete op basis van inkomen zou ik ook niet slecht vinden (want anders gaan de grootverdieners er al sneller hun broek aan vegen aan de regels)
Voor iemand die 10000 euro verdient per maand is een boete van 1500 euro eens in de zoveel jaar peanuts, maar iemand die het met 2000 euro per maand moet doen gaat het in verhouding een veel zwaardere straf zijn.
Ik heb het dan vooral op de echte dienstvoertuigen, bvb bestelwagens, taxi's, bussen, ...

Ik heb het dan vooral op de echte dienstvoertuigen, bvb bestelwagens, taxi's, bussen, ...
Ok dan, ik dacht dat het ook over gewone bedrijfswagens ging die ook in de privé worden gebruikt.
Ik denk nu wel niet dat veel buschauffeurs en taxichauffeurs gaan alcohol drinken tijdens het beoefenen van hun job. Als zij dit doen, zijn de gevolgen mogelijk veel groter natuurlijk.

Ik weet dat niet, een goede spaarder moet niet buitenproportioneel zware boetes krijgen dan iemand anders die even veel verdient en zijn geld buiten gooit, vind ik.
Toch wel. De bedoeling van progressieve boetes is om het aan iedereen evenveel "pijn" te laten doen. Het doel van de boete moet zijn van je gedrag aan te passen. Niet om goede spaarders te belonen, gedragsaanpassing zal in verhouding staan tot hoeveel de boete pijn doet, en dat hangt af van de combinatie vermogen/inkomen, niet enkel inkomen.

Het effect van een 50€ boete op een minimum inkomen gezin zonder groot vermogen, zal vele malen hoger zijn dan op een minimum inkomen gezin maar met een miljoen € op de bank.
Die laatste kan perfect minimum inkomen zijn bij keuze (deeltijds werken bv), net omdat ze die enorme buffer hebben.
Die gaan niet wakker liggen van die boete van 50€ hoor, noch daar even de broeksriem voor moeten aanhalen. En hoogstwaarschijnlijk nu gedragsaanpassing vertonen, zulke mensen beschouwen die boetes zelfs dikwijls als "cost of having fun".

Ok dan, ik dacht dat het ook over gewone bedrijfswagens ging die ook in de privé worden gebruikt.
Ik denk nu wel niet dat veel buschauffeurs en taxichauffeurs gaan alcohol drinken tijdens het beoefenen van hun job. Als zij dit doen, zijn de gevolgen mogelijk veel groter natuurlijk.
Hopelijk, maar als zwakke weggebruiker is dat wel een categorie van voertuigen waarvan ik heb geleerd dat ik best niet uitga van foliekes als voorrang van rechts of op zebrapaden, of dat ze zich aan de snelheidsregels houden.

Een klein nieuwtje kan je het bezwaarlijk noemen, maar in New Orleans in Amerika is een vermoedelijk terroristische aanslag gebeurd waarbij 10 mensen om het leven kwamen en 35 gewonden vielen. De dader reed met een pick-up truck in op een groep mensen en werd zelf doodgeschoten door de ordediensten toen hij de wagen gewapend verliet. De 42-jarige dader Shamsud Din Jabbar had een IS-vlag in zijn auto. Andere bronnen spreken dan weer van een zwarte vlag waar de herkomst nog niet van bekend is.
Geen enkele terroristische groepering eiste de aanslag op tot nu toe.

0cb14690-87ba-4920-8a20-51bd45d5b9b9-ScreenShot20250101at11.38.47AM.png

Is dit een reportage of een sketch van In de Gloria??
Dit is wel iets teveel stereotype "saaie, socially ackward ambtenaren" eigenlijk :oink:
Het is nog nooit zo saai geweest in den AB.

Nederland publiceert namenregister van 300.000 mogelijke collaborateurs, archieven binnenkort raadpleegbaar

Interessant initiatief. Ze kiezen er gelukkig wel voor om de bewijsstukken niet zomaar online te zetten voor Jan en alleman. Het is complexe en delicate materie en je hebt wel wat context nodig om te begrijpen wat die stukken juist zeggen. Je kan namen opzoeken en bewijsstukken reserveren die je dan in het archief moet gaan raadplegen. Hopelijk wordt dat in België ook doorgevoerd. Momenteel is het een heel gedoe om bewijsstukken van een familielid te raadplegen, tenzij je verbonden bent aan de universiteit.

HMPV uitbraak in China.
Hier hoor je er nog weinig over.
Maar het gaat ginds razendsnel en de ziekenhuizen lopen vol. Officieel is er nog niets ergs aan de hand, social media beweren anders.

Een groot, eerder gigantisch, schandaal momenteel in het VK. 'The rape gangs grooming scandal.'
Verscheidene bekende figuren eisen ondertussen gerechtigheid. Musk moeit zich ondertussen ook al, en doet er een schep bovenop.

Jarenlang georganiseerd brutaal kindermisbruik, gedaan door voornamelijk bendes van Pakistaanse afkomst, werd onder de mat geveegd.
Eerdere onderzoeken zijn wel gebeurd, maar nooit volledig. Rapporten waren er, maar verdwenen al gauw weer. Nu eist men de volledige waarheid.
Omdat men schrik had om rassenrellen te starten, of als racist beschouwd te worden.
Slachtoffers en klokkenluiders werden niet gehoord, feiten geminimaliseerd. Autoriteiten keken bewust weg.

How the grooming gangs scandal was covered up
The child victims of rape were denied justice and protection from the state to preserve the image of a successful multicultural society
...
This is a scandal that should be rooted out entirely, and investigated by the full might of the British state. Voices ranging from Elon Musk to Kemi Badenoch have joined the calls for an inquiry
...

authorities deliberately turned a blind eye to horrific abuse of largely white children by gangs of men predominantly of Pakistani heritage.
...
Over time, details have come to light about abuse in Rotherham, in Telford, in Rochdale and in dozens of other places. But with the stories released in dribs and drabs, and the details so horrific as to be almost unreadable, the full scale of the scandal has still to reach the public.
...
Yet in a pattern that would repeat itself, Telford’s authorities looked the other way. When an independent review was finally published in 2022, it found police officers described parts of the town as a “no-go area”, while witnesses set out multiple allegations of police corruption and favouritism towards the Pakistani community. Regardless of the reason, the inquiry found that “there was a nervousness about race
...

senior council staff were terrified that the abuse of children “had the potential to start a ‘race riot’”.
...
Similar concerns applied at the council, where anxieties over appearing racist saw safeguarding officers waving away concerns simply because the perpetrators were Asian. It was felt that some suspects were not investigated because it would have been “politically incorrect”.
...
it appears that the government’s approach to multiculturalism is not to uphold the law, but instead to minimise the risk of unrest between communities
...
Across the town, pressure was put on people to “suppress, keep quiet or cover up” issues around child abuse.

Uit dit artikel allemaal:
(Er staan ook voorbeelden in van verkrachtingszaken.)

--

Kemi Badenoch (partijleider v.d. conservatieven):

--

Public figures including Elon Musk, JK Rowling, and former Prime Minister Liz Truss have joined a growing chorus of voices demanding accountability over the UK's handling of child sexual abuse cases

The Rotherham child sexual exploitation scandal consists of the organised child sexual abuse of girls that occurred in the town of Rotherham, South Yorkshire, Northern England, from the late 1980s until 2013 and the failure of local authorities to act on reports of the abuse throughout most of that period....
=>

---
Enkele getuigenissen:

Redelijk WTF.

Laatst bewerkt:

Leuk artikel over Brussel, over de fancy businessrestaurants die over't algemeen goed verstopt zijn

To reach the restaurant, I navigate one of the main train stations, Midi, where the smell of neglect hangs in the air, and cycle past a huge construction site, clearing the way for a new metro line. Despite careful instructions I still manage to miss the restaurant’s door, ending up across the street. Once I find my way inside, I realise that my friend and I are the only non-Belgians in the room. Brussels may be a global political centre but it is a city that still caters best to its residents. As my friend puts it, to live here “you have to remove a bit of litter, go through something ugly and earn your place”.

Een groot, eerder gigantisch, schandaal momenteel in het VK. 'The rape gangs grooming scandal.'
Verscheidene bekende figuren eisen ondertussen gerechtigheid. Musk moeit zich ondertussen ook al, en doet er een schep bovenop.

Jarenlang georganiseerd brutaal kindermisbruik, gedaan door voornamelijk bendes van Pakistaanse afkomst, werd onder de mat geveegd.
Eerdere onderzoeken zijn wel gebeurd, maar nooit volledig. Rapporten waren er, maar verdwenen al gauw weer. Nu eist men de volledige waarheid.
Omdat men schrik had om rassenrellen te starten, of als racist beschouwd te worden.
Slachtoffers en klokkenluiders werden niet gehoord, feiten geminimaliseerd. Autoriteiten keken bewust weg.

How the grooming gangs scandal was covered up
The child victims of rape were denied justice and protection from the state to preserve the image of a successful multicultural society
...
This is a scandal that should be rooted out entirely, and investigated by the full might of the British state. Voices ranging from Elon Musk to Kemi Badenoch have joined the calls for an inquiry
...

authorities deliberately turned a blind eye to horrific abuse of largely white children by gangs of men predominantly of Pakistani heritage.
...
Over time, details have come to light about abuse in Rotherham, in Telford, in Rochdale and in dozens of other places. But with the stories released in dribs and drabs, and the details so horrific as to be almost unreadable, the full scale of the scandal has still to reach the public.
...
Yet in a pattern that would repeat itself, Telford’s authorities looked the other way. When an independent review was finally published in 2022, it found police officers described parts of the town as a “no-go area”, while witnesses set out multiple allegations of police corruption and favouritism towards the Pakistani community. Regardless of the reason, the inquiry found that “there was a nervousness about race
...

senior council staff were terrified that the abuse of children “had the potential to start a ‘race riot’”.
...
Similar concerns applied at the council, where anxieties over appearing racist saw safeguarding officers waving away concerns simply because the perpetrators were Asian. It was felt that some suspects were not investigated because it would have been “politically incorrect”.
...
it appears that the government’s approach to multiculturalism is not to uphold the law, but instead to minimise the risk of unrest between communities
...
Across the town, pressure was put on people to “suppress, keep quiet or cover up” issues around child abuse.

Uit dit artikel allemaal:
(Er staan ook voorbeelden in van verkrachtingszaken.)

--

Kemi Badenoch (partijleider v.d. conservatieven):

--

Public figures including Elon Musk, JK Rowling, and former Prime Minister Liz Truss have joined a growing chorus of voices demanding accountability over the UK's handling of child sexual abuse cases

The Rotherham child sexual exploitation scandal consists of the organised child sexual abuse of girls that occurred in the town of Rotherham, South Yorkshire, Northern England, from the late 1980s until 2013 and the failure of local authorities to act on reports of the abuse throughout most of that period....
=>

---
Enkele getuigenissen:

Redelijk WTF.

Eigenlijk verdient dit absoluut een eigen thread. @mods: Kan dit afgesplitst worden?
We hebben het hier namelijk over 1 van de grootste schandalen in de geschiedenis van het VK.

Ik heb er de laatste weken ook al heel wat over gelezen.

De politie en politiek deden vaak niets.
Vaders die hun dochters uit de klauwen van verkrachters wilden redden, werden weggelachen en in sommige gevallen zelf opgepakt.
Misselijkmakend is het.

Er is sprake van zeker 250.000 (!) Britse meisjes en jonge vrouwen die systematisch gekidnapt, verkracht en gefolterd zijn geweest door bendes van Pakistaanse afkomst.

Labour probeert het tot op de dag van vandaag onder de mat te vegen (vrijwel de hele partij stemde gisteren, onder druk van Starmer, tegen een nationaal onderzoek). En de traditionele media type BBC hoor je ook amper over het onderwerp.

Terug
Bovenaan