Kleine nieuwtjes

Tgv het incident in Aalst station spreekt of vraagt men over het geven van bevoegdheden aan de lokale politie om te kunnen controleren in de stations.

Ze hadden nooit een opdeling in bevoegdheden van federaal en lokaal mogen maken. Gewoon 1 verantwoordelijke. En als er een probleem is op een bepaalde lijn op het OV dan zet je tijdelijk mensen van andere regio's ter controle op die lijn of dat nu in Brussel, Vlaanderen of Wallonië is.

Is dat onvoldoende dan verhoog je de mankracht.
Ik krijg het wubbes van die baronieën...
 
De lokale politie kan en mag controleren in het station. Elke inspecteur is bevoegd in heel België
Ok, de burgemeester van Aalst meldde dat hij dit niet mocht. Buiten het station wel, in het station niet.

Al dacht ik toch ook verstaan te hebben dat in vb Brussel de lokale Brusselse politie mag controleren buiten het station, maar het de verantwoordelijkheid is van de federale politie (spoorwegpolitie) om te controleren in het station (dat was voor dat actieplan rond drugs en overlast). Maar mogelijks is dit anders in Brussel dan in andere regio's.
Aangezien na een google search er toch voorbeelden zijn van andere vlaamse politiezones die perfect in het station controleacties uitvoeren. Dus ik kan er niet meer aan uit...
 
Het gaat eerder over willen dan mogen. Officiëel is binnen station inderdaad voor de Spoorwegpolitie. Hoewel de lokale daar ook mag tussenkomen / controleren. Maar natuurlijk wordt de Spoorwegpolitie betaald om binnen het station te werken en de lokale niet ...
 
De agent die neergestoken was in mannheim is overleden. Imo mogen we hier in het Westen toch eens wat meer stil staan bij de mensen die pogen onze veiligheid te garanderen.
 
Tgv het incident in Aalst station spreekt of vraagt men over het geven van bevoegdheden aan de lokale politie om te kunnen controleren in de stations.

Ze hadden nooit een opdeling in bevoegdheden van federaal en lokaal mogen maken. Gewoon 1 verantwoordelijke. En als er een probleem is op een bepaalde lijn op het OV dan zet je tijdelijk mensen van andere regio's ter controle op die lijn of dat nu in Brussel, Vlaanderen of Wallonië is.

Is dat onvoldoende dan verhoog je de mankracht.
Ik krijg het wubbes van die baronieën...

Had ik nu tegen mijn 12 jarige zelf moeten zeggen. Binnen een paar decennia bestaat het takenpakket van de politie uit je leeftijdsgenootjes controleren op verboden wapentuig zoals machetes dan had ik mezelf eerlijk gezegd niet geloofd.
“Plots stormden kinderen van 12 jaar met machetes het veld op”: hoe ‘plezante voetbalmiddag’ ontaardde in gevecht met messteken op trein
 
Nu het weer te slecht is om te gaan rellen of meisjes aanraden aan de zee of de Blaarmeersen moeten ze iets natuurlijk.

De 12-jarige die twee jaar geleden een agent neerstak in Peer heeft daarvoor 120u gemeenschapsdienst gekregen. Toen wij zo oud waren belden we naar scoot vanuit de telefooncentrale op het dorpsplein, en gingen vervolgens lopen als de politie opdaagde. Oh hoe dom en naïef waren we.
 
Ok, de burgemeester van Aalst meldde dat hij dit niet mocht. Buiten het station wel, in het station niet.

Al dacht ik toch ook verstaan te hebben dat in vb Brussel de lokale Brusselse politie mag controleren buiten het station, maar het de verantwoordelijkheid is van de federale politie (spoorwegpolitie) om te controleren in het station (dat was voor dat actieplan rond drugs en overlast). Maar mogelijks is dit anders in Brussel dan in andere regio's.
Aangezien na een google search er toch voorbeelden zijn van andere vlaamse politiezones die perfect in het station controleacties uitvoeren. Dus ik kan er niet meer aan uit...

Eigenlijk is het te vergelijken met twee verschillende politiezones. Men is perfect bevoegd op andermans grondgebied (in België), maar het is in principe de bedoeling dat de eigen zone, of in dit geval Federale eenheid, zorgt voor de politiezorg en bijhorende afhandeling op hun eigen grondgebied.

De spoorwegpolitie is nogal onderbemand en ik kan mij goed voorstellen dat er in bepaalde grotere station's afspraken gemaakt zijn waardoor de lokale meer komt patrouilleren in (een deel van) het station. Of dat er acties doorgaan in samenwerking Lokaal - Federaal.
 
Had ik nu tegen mijn 12 jarige zelf moeten zeggen. Binnen een paar decennia bestaat het takenpakket van de politie uit je leeftijdsgenootjes controleren op verboden wapentuig zoals machetes dan had ik mezelf eerlijk gezegd niet geloofd.
“Plots stormden kinderen van 12 jaar met machetes het veld op”: hoe ‘plezante voetbalmiddag’ ontaardde in gevecht met messteken op trein

Nu er meer bekend geraakt over de situatie is het eigenlijk nog erger.
Die komen uit Brussel en gebruiken terreinen in oa Aalst zonder te vragen of te reserveren.
Ze breken hekken open en doen maar op.
Die leven in een cultuur van nemen nemen nemen.
 

Allez schrap die ganse top 5 maar (en als we toch bezig zijn alle 18). Voor mij hoeft een openbare omroep geen enkele exclusief schermgezicht te hebben. En als die er zijn, zijn die in werknemerstatuut en niet via vennootschappen of whatever.
 

Allez schrap die ganse top 5 maar (en als we toch bezig zijn alle 18). Voor mij hoeft een openbare omroep geen enkele exclusief schermgezicht te hebben. En als die er zijn, zijn die in werknemerstatuut en niet via vennootschappen of whatever.

Elke reden om Siska Schoeters niet meer op tv te moeten zien is een goede.
 
Had ik nu tegen mijn 12 jarige zelf moeten zeggen. Binnen een paar decennia bestaat het takenpakket van de politie uit je leeftijdsgenootjes controleren op verboden wapentuig zoals machetes dan had ik mezelf eerlijk gezegd niet geloofd.
“Plots stormden kinderen van 12 jaar met machetes het veld op”: hoe ‘plezante voetbalmiddag’ ontaardde in gevecht met messteken op trein
Mijn 12 jarige zelf mag gerust zijn.
Volgens scheidsrechter Ian ontaardde de derby in Lede pas áchteraf: “Dat er machetes waren, is een verzinsel van Vlaams Belang”

edit.. het laagste nieuws doubles down.
“Het probleem? De mentaliteit van jongeren vandaag”: ‘match met machetes’ van FC Aalst 93 was nog niet eens het zwaarste incident van de club
 
Laatst bewerkt:
Scholz gaat personen die terreur verheerlijken uitwijzen en wilt zware criminelen eventueel terugsturen naar Syrië of Afghanistan:
Link

Benieuwd wat dit juridisch gaat geven maar het lijkt duidelijk dat Duitsland zowel ten opzichte van Rusland als intern de laatste tijd veel harder wordt in woorden/daden.
 
Ik ga er van uit dat dit inderdaad zorgwekkend hoog is maar geen idee hoe dit kan gebeuren. @Exorikos heb jij vanuit je achtergrond en expertise bepaalde nuanceringen?

Hoe dit kan gebeuren? Hoe kan dit niet gebeuren. Er is geen 2de lezing voor medische beeldvorming.
Dit is redelijk ongezien. Zoiets wordt normaal verzwegen of niet opgemerkt. Er moeten teveel meldingen van buitenaf zijn geweest en men wist dat men naar de pers ging gaan.

Een 2de lezing gebeurt enkel bij screenings van de overheid uit. Mammoscreening bv. Daar worden alle beelden bekeken door een 2de, bij discrepantie een 3de. Na een paar discrepanties ga je een brief krijgen van de overheid voor een remediëringstraject. Indien je daarna nog fouten maakt wordt je geweerd voor screening. Daar zijn meerdere rapporten per jaar voor met de score per praktijk en de marge is zeer klein.

In Scandinavië bv wordt zo goed als 100% van de beeldvorming door 2 artsen beoordeeld.

Mijn vrouw doet voornamelijk mammo en die heeft maandelijks voorbeelden van tumoren die zij een jaar of jaren op voorhand had kunnen opsporen maar de vorige arts over heeft gezien.
Het is ook not done om commentaar te geven op collega's of terugmelding te geven.

Redenen zijn:
- Geen enkele vorm van prestatieopvolging in die sector. Niet lokaal maar ook niet van de overheid uit.
- Enkel een administratieve hiërarchie maar geen sturende. Zeker in het zna in dit geval zit je met een groep zelfstandige. In andere sectoren zou je dit kunnen vergelijken met een uitbesteding aan een 3de partij. Over de interne werking heeft het ziekenhuis niets te zeggen.
- Veel te veel werk. Je zit daar met een groep artsen maar als het gaat over werkverdeling dan is het ieder voor zich. Als er bij wijze van spreken 100 onderzoeken worden gedaan die dag die naar u gaan dan zal de rest al lachend om 5u naar huis gaan en jij zit daar tot midden in de nacht.
- Slechte beelden door de verpleging en patiënten niet willen terugroepen voor een nieuw onderzoek.
- Kwantiteit (factureren) > kwaliteit. Zeker als het gaat over rx'en ed. Dat zijn protocollen van enkele minuten. Dik cashen.
- Godcomplex
- Opleiding is de gekende manier van voor de leeuwen gooien. Er zijn blijkbaar nog altijd laatste jaars ASO's die nog niet de nier van de lever kunnen onderscheiden. Die vloeien gewoon door.
 
Laatst bewerkt:
Hoe dit kan gebeuren? Hoe kan dit niet gebeuren. Er is geen 2de lezing voor medische beeldvorming.
Dit is redelijk ongezien. Zoiets wordt normaal verzwegen of niet opgemerkt. Er moeten teveel meldingen van buitenaf zijn geweest en men wist dat men naar de pers ging gaan.

Een 2de lezing gebeurt enkel bij screenings van de overheid uit. Mammoscreening bv. Daar worden alle beelden bekeken door een 2de, bij discrepantie een 3de. Na een paar discrepanties ga je een brief krijgen van de overheid voor een remediëringstraject. Indien je daarna nog fouten maakt wordt je geweerd voor screening. Daar zijn meerdere rapporten per jaar voor met de score per praktijk en de marge is zeer klein.

In Scandinavië bv wordt zo goed als 100% van de beeldvorming door 2 artsen beoordeeld.

Mijn vrouw doet voornamelijk mammo en die heeft maandelijks voorbeelden van tumoren die zij een jaar of jaren op voorhand had kunnen opsporen maar de vorige arts over heeft gezien.
Het is ook not done om commentaar te geven op collega's of terugmelding te geven.

Redenen zijn:
- Geen enkele vorm van prestatieopvolging in die sector. Niet lokaal maar ook niet van de overheid uit.
- Enkel een administratieve hiërarchie maar geen sturende.
- Veel te veel werk. Je zit daar met een groep artsen maar als het gaat over werkverdeling dan is het ieder voor zich. Als er bij wijze van spreken 100 onderzoeken worden gedaan die dag die naar u gaan dan zal de rest al lachend om 5u naar huis gaan en jij zit daar tot midden in de nacht.
- Slechte beelden door de verpleging en patiënten niet willen terugroepen voor een nieuw onderzoek.
- Kwantiteit (factureren) > kwaliteit. Zeker als het gaat over rx'en ed. Dat zijn protocollen van enkele minuten. Dik cashen.
- Godcomplex
- Opleiding is de gekende manier van voor de leeuwen gooien. Er zijn blijkbaar nog altijd laatste jaars ASO's die nog niet de nier van de lever kunnen onderscheiden. Die vloeien gewoon door.
vriendin van mij is van MS naar hersentumor gegaan. Ook verkeerde interpretatie van de beelden. Ziekenhuis heeft wel geinformeerd maar dat waren natuurlijk 3 kostelijke maanden.

Iets waar AI mogelijks wel een serieuze meerwaarde kan bieden?
 
Ik ga er van uit dat dit inderdaad zorgwekkend hoog is maar geen idee hoe dit kan gebeuren. @Exorikos heb jij vanuit je achtergrond en expertise bepaalde nuanceringen?

Ik heb op zich niet veel te zeggen. Ik werk niet voor de betrokken ziekenhuisgroep. Aangezien geneeskunde mensenwerk is gebeuren er uiteraard fouten. Iedereen die al medische beelden heeft bekeken weet dat het niet eenvoudig zwart/wit is om een protocol te schrijven. Een diagnose uit een beeld halen is meestal geen evidentie. Getuige ook de vele verhalen van misdiagnoses over alle ziekenhuizen heen die nu naar boven komen.

Het ziekenhuis neemt nu een drastische actie, maar feitelijk weten wij als buitenstaanders niets. Ik hoop dat de juiste partijen hun conclusies trekken en verantwoordelijkheid nemen. Hoe de vork aan de steel zit, kunnen we niet echt inschatten. Ik ga er vanuit dat een Raad van Bestuur zichzelf niet zo in de voet schiet voor enkele kleinigheden. Een dienst radiologie platleggen heeft een gigantische impact op een ziekenhuis.

AI kan in de toekomst zeker meerwaarde bieden door een tweede lezing toe te voegen of vooraf features aan te duiden. Er zijn daar wel nog heel wat hordes te overwinnen om een algemene AI te hebben. Het is bvb veel eenvoudiger te beginnen met zwart/wit zaken als longembolen. AI flagt daar verdachte scans zodat die hoger in de prioriteitenlijst van de radioloog komen.

Er is een belangrijk verschil tussen screening op een gezonde persoon en een beeld van een patiënt met bijhorende anamnese en klinische vraagstelling. Dat laatste is een belangrijk verschil. Er wordt hier met simplismen naar de radioloog gegooit, maar dat geldt evenzeer voor de verwijzer die er niet in slaagt een deftige klinische vraagstelling te formuleren op de aanvraag of het verkeerde onderzoek aanvraagt, waarbij terugkoppeling door de radioloog zeker ongewenst is.

Er zijn veel multidisciplinaire overlegmomenten waarbij beelden opnieuw bekeken worden, bijvoorbeeld alles wat met oncologie te maken heeft. De verwijzers hebben ook altijd toegang tot alle beelden. Het is ook daardoor dat dergelijke fouten er wel uit werden gehaald en acties werden ondernomen. Blijkbaar is er dan toch een prestatie-opvolging.
 
Terug
Bovenaan