Kleine nieuwtjes

https://www.hln.be/brussel/burgemee...betoging-voor-overleden-ibrahima-23~a7ba64ef/

Het mag niet verwonderen dat dat uiteraard weer in Brussel is. Er geldt volgens mij nog steeds een samenscholingsverbod, waarom moeten Brusselse burgemeesters voor bepaalde bevolkingsgroepen dan weer continu uitzonderingen uitvaardigen? Vooral nu de cijfers in Brussel toch weer verdubbeld zijn.
Als inwoner van Brussel: Het is verre van fair, maar het is gewoon de minst slechte oplossing. Sint-Joost-Ten-Node is de dichtst bevolkte gemeente van België, mensen wonen daar als vee op elkaar gepakt (complete social distancing is daar ook gewoon voor velen geen optie). Als je dan een jaar lang al alle publieke ruimte sterk inperkt, dan krijg je een kruitvat met een heel kort lontje. En dan is het vaak gewoon minder slecht om door een dergelijke toegift een gecontroleerde uitlaatklep te voorzien, in plaats van te wachten tot de boel ontploft.
 
Of ze kunnen natuurlijk eerst het onderzoek afwachten in plaats van direct te gaan betogen...
Dit gaat niet over wiens schuld het is, het is gewoon een katalysator voor alle andere problemen in die buurt te ventileren. Je kunt dat gecontroleerd doen, of ongecontroleerd, that's it. In een ideale wereld los je de onderliggende problematiek op natuurlijk, maar dat duurt vermoedelijk nog ettelijke decennia.
 

Fraude bij aankoop miljoenen mondmaskers? Nieuwe foto’s en video’s tonen hechte banden tussen hoofdrolspelers


 
172 k om "1 ploeg van 11miljoen" te verzinnen.
Totale campagnekost +3miljoen euro

Wie o wie heeft hier zoveel geld aan mogen verdienen
 
172 k om "1 ploeg van 11miljoen" te verzinnen.
Totale campagnekost +3miljoen euro

Wie o wie heeft hier zoveel geld aan mogen verdienen
"Het budget voor de aankoop van mediaruimte voor de campagne bedroeg 2,5 miljoen euro, de creatieve ontwikkeling kostte ruim 172.000 euro, de impactmeting 72.600 euro, de PR-activiteiten 42.000 euro en er werd een reserve van 242.000 voorzien, blijkt uit de cijfers van de eerste minister."

172k om een volledige campagne te ontwikkelen met een paar weken aan tv- en radiospots, affiches, social mediaberichten, allemaal in een uniforme stijl, dat is net iets meer werk dan een slogan uit uw gat trekken. Daarnaast gaat het overgrote deel advertentieruimte, wat relatief eenduidig en transparant is qua prijszetting.

Of er 3 miljoen moest ingepompd worden is een andere discussie, maar voor een nationale campagne is dat geen exuberant hoog budget.
 
Laatst bewerkt:
Kom, dat is gewoon een dure campagne geweest en dat weet je ook. Het ontwikkelen hoefde echt geen 172k te kosten. Die impactanalyse van hetzelfde.

Dat ze de cijfers van die impactanalyse dan eens delen. Extra metric om te beoordelen of het goed gespendeerd geldn is of niet.
 

Kijk, ik snap dat je een signaal wil geven.
Maar als dat kind daar overstak had hij/zij voorrang moeten geven, en dat hij dat niet deed ligt daarom niet aan hem. Want voor zulk ongeval is het niet nuttig om met de vinger te staan wijzen wie wat had moeten doen.

Maar dit soort situaties ga je niet alleen oplossen door de snelheid te verlagen. Het ontbreekt toch ergens aan de wil (of opleiding) als het op fietsverkeer bij kinderen aankomt. En in dit geval natuurlijk ook deftige infrastructuur aan de fietsoversteekplaats.

Maar ik kijk hier op een voorrang van rechts uit bijvoorbeeld, zonder fietspad. Een gewone weg waar veel kinderen passeren tijdens schooltijd.
Ik denk niet dat ik al één keer een fietser heb zien stoppen aan de voorrang van rechts op al die jaren dat ik hier woon. Daar komen gewoon ongelukken van op termijn.
En dat soort zaken gebeurt overal in Vlaanderen, dat los je niet magisch op door de snelheid te verlagen op een bepaald kruispunt.

Ik vind zelfs dat je daarmee voor een deel een verkeerd signaal geeft dat de oorzaak van alles ligt bij de wagen die te snel rijdt.
 

Kijk, ik snap dat je een signaal wil geven.
Maar als dat kind daar overstak had hij/zij voorrang moeten geven, en dat hij dat niet deed ligt daarom niet aan hem. Want voor zulk ongeval is het niet nuttig om met de vinger te staan wijzen wie wat had moeten doen.

Maar dit soort situaties ga je niet alleen oplossen door de snelheid te verlagen. Het ontbreekt toch ergens aan de wil (of opleiding) als het op fietsverkeer bij kinderen aankomt. En in dit geval natuurlijk ook deftige infrastructuur aan de fietsoversteekplaats.

Maar ik kijk hier op een voorrang van rechts uit bijvoorbeeld, zonder fietspad. Een gewone weg waar veel kinderen passeren tijdens schooltijd.
Ik denk niet dat ik al één keer een fietser heb zien stoppen aan de voorrang van rechts op al die jaren dat ik hier woon. Daar komen gewoon ongelukken van op termijn.
En dat soort zaken gebeurt overal in Vlaanderen, dat los je niet magisch op door de snelheid te verlagen op een bepaald kruispunt.

Ik vind zelfs dat je daarmee voor een deel een verkeerd signaal geeft dat de oorzaak van alles ligt bij de wagen die te snel rijdt.
Oversteekplaats buiten bebouwde kom of op verbindingswegen -> 50 km/u zou overal de standaard moeten zijn. Net als zone 30 op lokale wegen binnen bebouwde kom. Dat is gewoon de meest efficiënte manier om het aantal doden en gewonden te verlagen.

Betere opleiding, infrastructuur e.d. zullen zeker ook nuttig zijn. Maar dat is veel trager, veel indirecter. En zelfs met perfecte opleiding en infrastructuur* houden dergelijke oversteekplaatsen een risico in en is het dus nuttig om snelheid te verlagen.

*hoewel, met perfecte infrastructuur heb je zulke oversteekplaatsen natuurlijk gewoon niet meer. Zou in een ideale wereld allemaal conflictvrij zijn. Dan kan er gerust 70 gereden worden.
 
Oversteekplaats buiten bebouwde kom of op verbindingswegen -> 50 km/u zou overal de standaard moeten zijn. Net als zone 30 op lokale wegen binnen bebouwde kom. Dat is gewoon de meest efficiënte manier om het aantal doden en gewonden te verlagen.

Betere opleiding, infrastructuur e.d. zullen zeker ook nuttig zijn. Maar dat is veel trager, veel indirecter. En zelfs met perfecte opleiding en infrastructuur* houden dergelijke oversteekplaatsen een risico in en is het dus nuttig om snelheid te verlagen.

*hoewel, met perfecte infrastructuur heb je zulke oversteekplaatsen natuurlijk gewoon niet meer. Zou in een ideale wereld allemaal conflictvrij zijn. Dan kan er gerust 70 gereden worden.
Alle snelheden neerhalen naar gewoonweg irritante proporties zijn geen oplossingen. Of ja, dat is zo'n oplossing die je van een groen gemeenteraadslid verwacht, want alle auto's zijn des duivels! Vooral jongere fietsers (14-18) leven te fel onder de indruk dat ze op alles en iedereen voorrang hebben. Hoogstwaarschijnlijk vanuit thuis meegegeven dat mijnheer de automobilist maar moet stoppen, of je nu voorrang hebt of niet. Ik woon hier vlakbij 2 middelbare scholen. En ik snap het zelfs nog een beetje, ik was ook niet altijd de voorbeeldige fietser toen ik 15 was.

Maar toen ik vanmiddag naar huis reed had ik gerust 15-20 fietsers omver kunnen rijden zonder zelf ook maar 1 keer in fout te zijn. Met 5 in het midden van de baan, gewoon uit een zijstraat op de baan vliegen, zigzaggend wisselen tussen de rijbaan en het fietspad, voorrang van rechts, haaientanden, stopborden, etc. Het geldt blijkbaar allemaal niet voor de gemiddelde jonge fietser. En vaak leren ze pas hoe irritant ze zijn geweest vanaf het moment ze zelf een rijbewijs hebben.

Ik zie eerlijk gezegd totaal niets gevaarlijks aan dat kruispunt. Duidelijke haaientanden, dus het is overduidelijk dat een fietser hier moet wachten tot er geen verkeer is of een auto stopt. Automobilisten moeten niet voor de zoveelste keer de dupe zijn omdat fietsers beslissen de verkeersborden en verkeerstekens te negeren.
 
Alle snelheden neerhalen naar gewoonweg irritante proporties zijn geen oplossingen. Of ja, dat is zo'n oplossing die je van een groen gemeenteraadslid verwacht, want alle auto's zijn des duivels! Vooral jongere fietsers (14-18) leven te fel onder de indruk dat ze op alles en iedereen voorrang hebben. Hoogstwaarschijnlijk vanuit thuis meegegeven dat mijnheer de automobilist maar moet stoppen, of je nu voorrang hebt of niet. Ik woon hier vlakbij 2 middelbare scholen. En ik snap het zelfs nog een beetje, ik was ook niet altijd de voorbeeldige fietser toen ik 15 was.

Maar toen ik vanmiddag naar huis reed had ik gerust 15-20 fietsers omver kunnen rijden zonder zelf ook maar 1 keer in fout te zijn. Met 5 in het midden van de baan, gewoon uit een zijstraat op de baan vliegen, zigzaggend wisselen tussen de rijbaan en het fietspad, voorrang van rechts, haaientanden, stopborden, etc. Het geldt blijkbaar allemaal niet voor de gemiddelde jonge fietser. En vaak leren ze pas hoe irritant ze zijn geweest vanaf het moment ze zelf een rijbewijs hebben.

Ik zie eerlijk gezegd totaal niets gevaarlijks aan dat kruispunt. Duidelijke haaientanden, dus het is overduidelijk dat een fietser hier moet wachten tot er geen verkeer is of een auto stopt. Automobilisten moeten niet voor de zoveelste keer de dupe zijn omdat fietsers beslissen de verkeersborden en verkeerstekens te negeren.

Automobilisten de dupe omdat ze heel even moeten inhouden tot 50? Nu hier in de regio is dat eigenlijk overal al zo, misschien daarom dat ik het weinig opzienbarend vind.
Het kan allemaal goed zijn dat het die kinderen hun schuld is. Maar los van wiens schuld het is, zijn we als maatschappij steeds minder "tolerant" voor zware verkeersongevallen. En dan is de snelheid gericht verlagen een goedkope en effectieve oplossing (met bovendien positieve neveneffecten zoals aangenamer fietsen). En op lange termijn zoals gezegd dit soort situaties zoveel mogelijk vermijden.
 
Automobilisten de dupe omdat ze heel even moeten inhouden tot 50? Nu hier in de regio is dat eigenlijk overal al zo, misschien daarom dat ik het weinig opzienbarend vind.
Het kan allemaal goed zijn dat het die kinderen hun schuld is. Maar los van wiens schuld het is, zijn we als maatschappij steeds minder "tolerant" voor zware verkeersongevallen. En dan is de snelheid gericht verlagen een goedkope en effectieve oplossing (met bovendien positieve neveneffecten zoals aangenamer fietsen). En op lange termijn zoals gezegd dit soort situaties zoveel mogelijk vermijden.
Het is evenmin goed voor de veiligheid als je op een baan waar je 70 mag plots voor een strook van 30 meter naar 50 moet gaan. En ja, mensen willen over het algemeen ook gewoon vlot kunnen rijden. Gewoon snelheid verlagen is een simplistische oplossing en meer symptoombestrijding dan effectief een oplossing voor een probleem. Leer uw kinderen de verkeersregels te volgen, dan zullen ze misschien ook minder snel onder een auto belanden.
 
Kom, dat is gewoon een dure campagne geweest en dat weet je ook. Het ontwikkelen hoefde echt geen 172k te kosten. Die impactanalyse van hetzelfde.

Dat ze de cijfers van die impactanalyse dan eens delen. Extra metric om te beoordelen of het goed gespendeerd geldn is of niet.
Ik weet niet of je de sector kent, maar 172k is echt niet uitzonderlijk hoog. Voor een dergelijke campagne ga je ook geen kleine startup aanspreken, maar ga je naar een ervaren bureau, en daar betaal je voor.
 
Ik weet niet of je de sector kent, maar 172k is echt niet uitzonderlijk hoog. Voor een dergelijke campagne ga je ook geen kleine startup aanspreken, maar g
Ja ik ken de sector. Zelf nog offertes mee opgemaakt voor dergelijke analyses. 172k voor zo een soort analyse, ze zullen goed gelachen hebben
 
Het is evenmin goed voor de veiligheid als je op een baan waar je 70 mag plots voor een strook van 30 meter naar 50 moet gaan. En ja, mensen willen over het algemeen ook gewoon vlot kunnen rijden. Gewoon snelheid verlagen is een simplistische oplossing en meer symptoombestrijding dan effectief een oplossing voor een probleem. Leer uw kinderen de verkeersregels te volgen, dan zullen ze misschien ook minder snel onder een auto belanden.

Why not both? Minder snel inderdaad, maar niet nooit.
 
Ja ik ken de sector. Zelf nog offertes mee opgemaakt voor dergelijke analyses. 172k voor zo een soort analyse, ze zullen goed gelachen hebben
Dan weet je ook dat zoiets via een openbare aanbesteding gebeurt. En 72k voor een analyse lijkt veel, maar je weet niet wat er gevraagd (1 eindrapport, tussentijdse rapporteringen, aparte enquêtes,...). Aangezien dit een campagne is die ettelijke maanden loopt, is het ook logisch dat de analyseprijs oploopt, aangezien je deze een langere tijd moet monitoren.
 
Dat laatste dus. De “zwakke” weggebruikers mogen dringend eens onder de loupe genomen worden. Er negeren denk ik dagelijks meer fietsers en voetgangers de rode lichten en gebodsborden dan automobilisten.
Kan de fietsers niet op 1 hand tellen die met hun fiets ( natuurlijk zonder te kijken) over zebrapaden fietsen, etc.

Moogt er dan nog niks over zeggen of ze worden agressief.

Hoog tijd dat men (technologie is er) deze groep van “zwakke” weggebruikers eens aanpakt.
 
Dan weet je ook dat zoiets via een openbare aanbesteding gebeurt. En 72k voor een analyse lijkt veel, maar je weet niet wat er gevraagd (1 eindrapport, tussentijdse rapporteringen, aparte enquêtes,...). Aangezien dit een campagne is die ettelijke maanden loopt, is het ook logisch dat de analyseprijs oploopt, aangezien je deze een langere tijd moet monitoren.
Kijk, dit is geen discussie he. Vanuit mijn ervaring weet ik dat wie 172 overdreven is. . Zelfs gezien de looptijd. Anderzijds geef jij aan dat het niet veel is voor wat ze moeten doen. Dan verschillen we gewoon sterk van mening en kunnen we de discussie hier wat mij betreft afronden.
 
Dat laatste dus. De “zwakke” weggebruikers mogen dringend eens onder de loupe genomen worden. Er negeren denk ik dagelijks meer fietsers en voetgangers de rode lichten en gebodsborden dan automobilisten.
Kan de fietsers niet op 1 hand tellen die met hun fiets ( natuurlijk zonder te kijken) over zebrapaden fietsen, etc.

Moogt er dan nog niks over zeggen of ze worden agressief.

Hoog tijd dat men (technologie is er) deze groep van “zwakke” weggebruikers eens aanpakt.

Maar gesteld dat zware repressie even efficiënt zou werken als lagere snelheden afdwingen, is er natuurlijk een belangrijke reden dat overheden hier niet voor kiezen. Iedere overheid laag of hoog heeft als belangrijke prioriteit meer mensen op de fiets krijgen. Een repressief handhavingsbeleid t.o.v. fietsers staat daar gewoon haaks op.
 
Terug
Bovenaan