Kleine nieuwtjes

Maar zijn die vluchten ook goedkoper? Heb je het opgezocht of spreek je vanuit buikgevoel?
Er is een reden dat Greenpeace zich ook tot bepaalde trajecten beperkt om hun punt te maken uiteindelijk :p
  • Als we kijken, Brussel-Parijs: Volgens google flights is de goedkoopste heen en terugvlucht Brussel-Parijs in de komende 6maand €165. Dit ligt onder het gemiddelde. Vlugge search (sinds ik geen tool ken zoals google flights voor treinen) is de goedkoopste heen-en-terug Thalys donderdag-zondag (zelfde dagen als google flights) in de komende 6maand €68.
  • Zelfde oefening voor Amsterdam, goedkoopste vlucht €195. Trein vind ik voor €52.
  • Londen: Vliegen voor €108, Eurostar voor €88.

En dit toont eigenlijk een probleem aan dat voor mij eerst aangepakt moet worden (en waar ze nog steeds mee bezig zijn voor zover ik weet): een beter europees ticketing systeem voor treinen. Zodat je ook makkelijker kan zoeken en vergelijken.
Maar dit project heeft ook al wat voeten in de aarde. Is al sinds 2021 lopende en heeft al wat tegenkanting gehad van de maatschappijen uit verschillende landen. Zo erg zelfs dat beslissingen al uitgesteld zijn en men overwogen heeft om het project af te slanken:
Dat valt beter mee dan ik dacht, zeker naar Amsterdam. In 2020 ging ik regelmatig op en neer en waren die prijzen nog een pak duurder; toen betaalde ik 80 euro retour. Voor Parijs retour betaal ik typisch wel een pak meer dan die 70 euro (eerder x3) maar ik kan ook geen half jaar op voorhand reserveren.

Andere routes (Hamburg, Lyon) die ik frequenteer zijn ± even duur met de trein als met het vliegtuig. Vroeger had je ook enorm goedkope vluchten naar Hamburg (20 euro) maar daar is Ryanair mee gestopt denk ik. Wij zijn ook verplicht tegenwoordig om afstanden < 8u met de trein af te leggen. Gezien prijs/tijd/comfort snap ik wel dat de meeste mensen daar geen zin in hebben nu.

Sta me toe dit een zeer bizar argument te vinden in een discussie over verplaatsingen met het vliegtuig.
Het vliegtuig is nu niet bepaald het transportmiddel voor de arme mens. Laat staan dat een arme mens zich op regelmatige, als in zelfs af en toe, basis zich gaat verplaatsen naar Parijs of Londen.

Daarbij zit je verkeerd. De trein is goedkoper dan het vliegtuig als je een beetje op voorhand boekt.
Als je naar een bestemming moet die aangeboden wordt door een lagekostenmaatschappij, is de keuze snel gemaakt denk ik. Marseille is met de trein zeer goed te doen maar voor een retourticket zit je al snel aan meer dan 200 euro. Met Ryanair betaal je 50 euro.

Dat valt beter mee dan ik dacht, zeker naar Amsterdam. In 2020 ging ik regelmatig op en neer en waren die prijzen nog een pak duurder; toen betaalde ik 80 euro retour. Voor Parijs retour betaal ik typisch wel een pak meer dan die 70 euro (eerder x3) maar ik kan ook geen half jaar op voorhand reserveren.

Andere routes (Hamburg, Lyon) die ik frequenteer zijn ± even duur met de trein als met het vliegtuig. Vroeger had je ook enorm goedkope vluchten naar Hamburg (20 euro) maar daar is Ryanair mee gestopt denk ik. Wij zijn ook verplicht tegenwoordig om afstanden < 8u met de trein af te leggen. Gezien prijs/tijd/comfort snap ik wel dat de meeste mensen daar geen zin in hebben nu.
Maar dat is een ander probleem, 1 dat die analyse van greenpeace natuurlijk ook niet bekijkt.
Er zal een enorm verschil zitten tussen on-demand of vrij te boeken. Dit voor zowel trein als vliegtuig. Thalys is zelfs een wereld van verschil afhankelijk van het uur dat je reist. Greenpeace heeft zich ook beperkt tot een bepaalde methodologie voor beide opties en daarbinnen de goedkoopste gepakt...

Damn, 67... 3 jaar na haar pensioen, dat is toch altijd zo triest he. Tony Bennett werd 96 en Tanghe 67, das toch een hemelsbreed verschil.
De dood is onlosmakelijk verbonden met het leven, maar toch... :headshake:

Israël mogen we nu ook officieel een fascistische staat noemen na het goedgekeurde wetsvoorstel.
Werd dit onlangs ook niet in België voorgesteld ?

Ik had er in den tijd compassie mee, 28 jaar bak riskeren in de VS voor een "jeugdzonde"

maar wat een kalf, is opnieuw gepakt :laugh:

Ik had er in den tijd compassie mee, 28 jaar bak riskeren in de VS voor een "jeugdzonde"

Da's loemp hé. Kunnen ze die kerel niet gebruiken, als dat toch zo'n IT-whizzkid is of heb ik teveel naar Hollywoodfilms gekeken?

Israël mogen we nu ook officieel een fascistische staat noemen na het goedgekeurde wetsvoorstel.
Zeer zorgwekkende evolutie, inderdaad.

De nieuwe wet verandert drastisch de balans tussen de rechterlijke en uitvoerende match door de mogelijkheid van de Supreme Court om 'onredelijke' beslissingen van de regering te annuleren, te schrappen.

Mijn inziens het zoveelste voorbeeld waarom we als Europese Unie Israël niet als een bondgenoot moeten beschouwen.

Had er ook compassie mee, nu vraag ik me af of we hem toch niet gewoon naar de USA kunnen sturen want blijkbaar was de straf hier dan toch niet op het correcte niveau.

Denemarken wil manifestaties beperken waarin koran beledigd wordt

Zweden ook, lezen we in het artikel.
Want extreem-rechts is nog niet groot genoeg natuurlijk.
Want gewoon het principe van "vrije meningsuiting uitleggen" is te ingewikkeld natuurlijk.
Principes meneer? Dat kennen wij niet. Opnieuw blijken we chanteerbaar te zijn met geweld. En voor de lieve vrede gaan we weer gewillig op de knieën.

Het dramatische is; het speelt niet alleen gevoelsmatig in de kaarten van extreem-rechts, je moet ook gewoon objectief beginnen vaststellen dat de voorspellingen van extreem-rechts bewaarheid beginnen worden. Ik blijf weigeren op extreem-rechts te stemmen, maar dat men straks niet afkomt dat men het niet zag aankomen, want het succes van extreem-rechts wordt gewoon eigenhandig georganiseerd.

Kan je hieromtrent wat meer context geven?
En hoe dit kadert in algemeen nieuws?

Omwille van privacy-redenen geef ik liever geen extra context.

Het kadert als volgt in het algemeen nieuws:
Ik kan alleen maar vaststellen dat Demir het ambt minister totaal onwaardig is. Ze zit daar niet om het algemeen belang te dienen maar om de belangen van haar partij te verdedigen. Ze negeert daarom ook aan de lopende band adviezen van haar eigen administratie, zonder scrupules. Ze is niet consistent in haar redeneringen. Enzovoort. Er is maar één constante: als het haar iets kan opleveren, dan beslist ze dat de vergunning er komt. Kan het niets opleveren of schade berokkenen aan haar (partij)? Dan beslist ze dat de vergunning er niet komt.
We leven in Vlaanderen in een regime waar uw lokale burgemeester maar beter van N-VA-signatuur is of dat je zelf ook maar beter belangen hebt die gelijk lopen met die van de N-VA. Indien niet, ben je de speelbal van willekeur. Of zoals de Raad van State het onlangs nog verwoordde in een ander dossier: beslissingen over vergunningen onder Demir worden "routinematig en achteloos" genomen. Ook daar kreeg ze opnieuw op haar bek van mensen die wel nog iets voelen voor de regels van de rechtstaat.

In dit concreet dossier:
Ik mail naar haar kabinet om haar (kabinet) te confronteren met haar beslissing. -> Geen antwoord.
Ik dring aan. "Ja meneer, goed ontvangen, we komen asap terug met een antwoord!". -> Geen antwoord.
Deadline begint in zicht te komen om beroep in te dienen tegen haar beslissing. We zijn intussen 4 weken verder. Ik maak haar kabinet daar attent op. -> Geen antwoord.
Mij aan het lijntje gehouden dus.

Bon, dan maar aangesloten bij gelijkgezinden om een advocaat onder de arm te nemen en om beroep in te dienen voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Kostelijk grapje, maar dat is wellicht de bedoeling om een zo groot mogelijk afschrikeffect te creëren om in beroep te gaan. Benieuwd naar het vervolg, ik laat het hier weten.

nog geen afzonderlijk topic over de UAP hearings?

Lijkt toch opeens allemaal heel erg dichtbij te komen als je die getuigenissen leest.

Benieuwd waar dit naartoe gaat

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan