StevenFM
Well-known member
Dat valt beter mee dan ik dacht, zeker naar Amsterdam. In 2020 ging ik regelmatig op en neer en waren die prijzen nog een pak duurder; toen betaalde ik 80 euro retour. Voor Parijs retour betaal ik typisch wel een pak meer dan die 70 euro (eerder x3) maar ik kan ook geen half jaar op voorhand reserveren.Maar zijn die vluchten ook goedkoper? Heb je het opgezocht of spreek je vanuit buikgevoel?
Er is een reden dat Greenpeace zich ook tot bepaalde trajecten beperkt om hun punt te maken uiteindelijk
- Als we kijken, Brussel-Parijs: Volgens google flights is de goedkoopste heen en terugvlucht Brussel-Parijs in de komende 6maand €165. Dit ligt onder het gemiddelde. Vlugge search (sinds ik geen tool ken zoals google flights voor treinen) is de goedkoopste heen-en-terug Thalys donderdag-zondag (zelfde dagen als google flights) in de komende 6maand €68.
- Zelfde oefening voor Amsterdam, goedkoopste vlucht €195. Trein vind ik voor €52.
- Londen: Vliegen voor €108, Eurostar voor €88.
En dit toont eigenlijk een probleem aan dat voor mij eerst aangepakt moet worden (en waar ze nog steeds mee bezig zijn voor zover ik weet): een beter europees ticketing systeem voor treinen. Zodat je ook makkelijker kan zoeken en vergelijken.
Maar dit project heeft ook al wat voeten in de aarde. Is al sinds 2021 lopende en heeft al wat tegenkanting gehad van de maatschappijen uit verschillende landen. Zo erg zelfs dat beslissingen al uitgesteld zijn en men overwogen heeft om het project af te slanken:
Andere routes (Hamburg, Lyon) die ik frequenteer zijn ± even duur met de trein als met het vliegtuig. Vroeger had je ook enorm goedkope vluchten naar Hamburg (20 euro) maar daar is Ryanair mee gestopt denk ik. Wij zijn ook verplicht tegenwoordig om afstanden < 8u met de trein af te leggen. Gezien prijs/tijd/comfort snap ik wel dat de meeste mensen daar geen zin in hebben nu.
Als je naar een bestemming moet die aangeboden wordt door een lagekostenmaatschappij, is de keuze snel gemaakt denk ik. Marseille is met de trein zeer goed te doen maar voor een retourticket zit je al snel aan meer dan 200 euro. Met Ryanair betaal je 50 euro.Sta me toe dit een zeer bizar argument te vinden in een discussie over verplaatsingen met het vliegtuig.
Het vliegtuig is nu niet bepaald het transportmiddel voor de arme mens. Laat staan dat een arme mens zich op regelmatige, als in zelfs af en toe, basis zich gaat verplaatsen naar Parijs of Londen.
Daarbij zit je verkeerd. De trein is goedkoper dan het vliegtuig als je een beetje op voorhand boekt.