Kleine nieuwtjes

Kan je echter een erfenis weigeren maar het vruchtgebruik wel behouden laten blijven?

Kan je echter een erfenis weigeren maar het vruchtgebruik wel behouden laten blijven?

Vruchtgebruik blijft zolang je leeft. Ongeacht of de eigenaar familie is, overheid of openbare opkoper.

• Er komen eindelijk metingen op het aantal gemiste aansluitingen... in mijn vorige job daarin al zo vaak gekloot door de NMBS dat ik van miserie 20 km per dag extra reed om een ander station te gebruiken waar ik wél de rechtstreekse trein had. Aansluitingen zouden altijd behoudens grote problemen gegarandeerd moeten worden, vandaar dat een stiptheid van 0,91 ook onvoldoende is, want dat effect zindert exponentieel door in de aansluitingen...

Aansluitingen zorgen voor een pak extra vertraging...

Dus treinen leer op tijd laten rijden + meer aansluitingen is een catch22..

Als die neef en nicht de nalatenschap zouden verwerpen, dan komt hun deel (blote eigendom van de woning) toe aan de volgende erfgenamen in lijn.
Levenslang vruchtgebruik blijft hoe dan ook bij de echtgenote, tenzij ze eraan zou verzaken.

Maakt overigens niet uit of de erfgenamen nu neven/nichten, broers/zussen of kinderen zijn, de erfbelasting moet meteen betaald worden.

Ze zouden de blote eigendom van die woning in principe wel kunnen verkopen, maar wie wil een woning kopen met een levenslang vruchtgebruik erop...

Aansluitingen zorgen voor een pak extra vertraging...

Dus treinen leer op tijd laten rijden + meer aansluitingen is een catch22..

In de ogen van de NMBS wel, in hun vervalste statistieken.
Maar als reiziger die afhankelijk is van die aansluitingen, is die gemiste aansluiting in de praktijk een vertraging van een uur of meer vooraleer je thuis bent (zeker in het Limburgse waar je doorgaans maar om het uur een trein hebt, en niet elke 20 minuten). Daarom dat aansluitingen zoveel mogelijk gegarandeerd zouden moeten worden, en ja: een vertraging van één trein vertraagt dan anderen... dan moet men maar inzetten op het elimineren van die eerste vertragingen en die vertragingen binnen acceptabele marges houden. Men heeft die marges nu immers reeds al ingebouwd: treinen rijden nu trager (!) dan toen ik studeerde, omdat ze langer in de grotere stations blijven wachten.

Dus: positief de NMBS moet eindelijk meer meten vanuit het perspectief van de reiziger, en niet van de trein die enkel tussen start- en eindstation rijdt. Maar 91% is een schabouwelijk stiptheidscijfer om na te streven indien het in de praktijk nog maar al te vaak zou betekenen dat je 9% kans hebt dat je je aansluiting mist en je een volledig uur van je dag kwijt kan zijn.

Als die neef en nicht de nalatenschap zouden verwerpen, dan komt hun deel (blote eigendom van de woning) toe aan de volgende erfgenamen in lijn.
Levenslang vruchtgebruik blijft hoe dan ook bij de echtgenote, tenzij ze eraan zou verzaken.

Maakt overigens niet uit of de erfgenamen nu neven/nichten, broers/zussen of kinderen zijn, de erfbelasting moet meteen betaald worden.

Ze zouden de blote eigendom van die woning in principe wel kunnen verkopen, maar wie wil een woning kopen met een levenslang vruchtgebruik erop...
Punt was dat er vermeld werd dat ze "gelapt" werden. Terwijl dat eigenlijk niet waar is. Ze kunnen ofwel een cadeau krijgen waar ze bij wijze van spreken niets voor moeten doen behalve eventueel een lening aangaan, die afbetalen en ze uiteindelijk de meerwaarde op hun nazaten hun rekening mogen gooien.

Ofwel kunnen ze gewoon de erfenis weigeren,en is de persoon met vruchtgebruik niet slechter af.

Dus gejost worden of gelapt worden... meh... rekening houdende dat het komt van een nonkel... Hell, gewoon erfenisrechten omhoog gooien naar 90% en inkomsten uit arbeid naar 25-35% brengen. Summum van herverdeling. En ervoor zorgen dat werken loont ipv kapitaalbezit.

Punt was dat er vermeld werd dat ze "gelapt" werden. Terwijl dat eigenlijk niet waar is. Ze kunnen ofwel een cadeau krijgen waar ze bij wijze van spreken niets voor moeten doen behalve eventueel een lening aangaan, die afbetalen en ze uiteindelijk de meerwaarde op hun nazaten hun rekening mogen gooien.

Ofwel kunnen ze gewoon de erfenis weigeren,en is de persoon met vruchtgebruik niet slechter af.

Dus gejost worden of gelapt worden... meh... rekening houdende dat het komt van een nonkel... Hell, gewoon erfenisrechten omhoog gooien naar 90% en inkomsten uit arbeid naar 25-35% brengen. Summum van herverdeling. En ervoor zorgen dat werken loont ipv kapitaalbezit.

Hier ook voorstander van belastingverlaging op arbeid in ruil voor hogere erfbelasting.
Er zijn genoeg mogelijkheden om aan successieplanning te doen aan een voordeliger tarief dan de erfbelasting.

De bewering van de erfgenamen dat ze 55% erfbelasting moeten betalen op de totale waarde van de woning, is trouwens onjuist (de erfbelasting is progressief).

Ik kan je verzekeren dat wanneer je broer op zijn 34ste sterft, het aanvoelt als zout in de wonde gooien wanneer je vervolgens bij de notaris zit. Op papier en van veraf valt er voor een hoge erfbelasting misschien iets te zeggen, wanneer je er in zit voelt het aan als zuivere diefstal.

Ben niet zeker maar zie niet direct een post geweest over de massale ziekte?
Meer als de helft van alle schoolgaande kinderen hier is ziek. Onze kids ook. Niet gewoon een dagje ziek maar echt meerdere weken. Nog nooit gezien dit.. Kan toch niet zijn dat dit een plaatselijk fenomeen is? Je hoort er amper iets van in het nieuws (want het is geen corona!).

2 jaar mondmaskers dragen heeft zijn effect niet gemist op een verzwakte weerstand.

Ben niet zeker maar zie niet direct een post geweest over de massale ziekte?
Meer als de helft van alle schoolgaande kinderen hier is ziek. Onze kids ook. Niet gewoon een dagje ziek maar echt meerdere weken. Nog nooit gezien dit.. Kan toch niet zijn dat dit een plaatselijk fenomeen is? Je hoort er amper iets van in het nieuws (want het is geen corona!).
Euhmm, er zijn letterlijk dagelijks berichten over de drukte in de ziekenhuizen en dat er op de lagere school in Zichen-Zussen-Bolder geen les meer gegeven zal worden wegens teveel zieke leerkrachten en kinderen.

Enkel van vandaag en gisteren:

Euhmm, er zijn letterlijk dagelijks berichten over de drukte in de ziekenhuizen en dat er op de lagere school in Zichen-Zussen-Bolder geen les meer gegeven zal worden wegens teveel zieke leerkrachten en kinderen.

Die meenstriemiedja die weer vanalles verzwijgt zeg!

Ik kan je verzekeren dat wanneer je broer op zijn 34ste sterft, het aanvoelt als zout in de wonde gooien wanneer je vervolgens bij de notaris zit. Op papier en van veraf valt er voor een hoge erfbelasting misschien iets te zeggen, wanneer je er in zit voelt het aan als zuivere diefstal.
Zelf ben ik een aantal jaar geleden ook mijn broer verloren door zelfdoding toen hij 34 jaar was, op dat moment voelde het azen van de belastingdienst inderdaad zeer pijnlijk.
Maar achteraf en objectief bekeken voelt het voor mij toch rechtvaardiger om minder te belasten op arbeid, en meer op vermogen.

In al die gevallen moet je actief op zoek gaan naar deze artikels. Ik had het over horen in het nieuws op TV.
In before... Ik zeg niet dat je er NIETS van HOORT op het nieuws, maar als je dat vergelijkt met de maandenlange nasleep over het aantal zieken die dagelijks lang besproken werden op TV, is het quasi niks.

Hier ook voorstander van belastingverlaging op arbeid in ruil voor hogere erfbelasting.
Er zijn genoeg mogelijkheden om aan successieplanning te doen aan een voordeliger tarief dan de erfbelasting.

De bewering van de erfgenamen dat ze 55% erfbelasting moeten betalen op de totale waarde van de woning, is trouwens onjuist (de erfbelasting is progressief).
Niet als er ook bv 75k cash te verdelen is eerst.

In al die gevallen moet je actief op zoek gaan naar deze artikels. Ik had het over horen in het nieuws op TV.
In before... Ik zeg niet dat je er NIETS van HOORT op het nieuws, maar als je dat vergelijkt met de maandenlange nasleep over het aantal zieken die dagelijks lang besproken werden op TV, is het quasi niks.
Heb het toch al meermaals horen passeren op radio 1 deze week.
Zowel in het nieuws als de duidingsprogramma's 's ochtends en 's avonds.

Niet als er ook bv 75k cash te verdelen is eerst.
Neen...

Aangezien bij mijn weten cash/liquide middelen en onroerend goed apart behandelt worden en zoals al gezegd is progressief is. En normaliter ook nog eens apart per persoon die erft.

ja maar het is toch niet de bedoeling dat we nu maar meer moeten betalen voor blikjes en dat statiegeld dan maar moeten doneren aan een dakloze ?
Allez kom, je gooit dat gewoon weg zoals vanouds. Als je 1.5€ betaalt voor een blikje op straat ga je dan echt zitten u opjagen over 5cent...
Dan had je namelijk een grote fles gekocht in de supermarkt en dat meegenomen om te consumeren. Dan bespaar je een veelvoud van die paar cent.

Goh, onze erfbelastingen zijn al hoger dan buurlanden, net als de belastingen op arbeid...

Pak eerst maar de voordelige constructies waarmee rijken kwestie kosteloos hun vermogen doorgeven via vennootschap, en/of het vele zwarte geld in dit land.

In principe ben ik het wel met je eens: vermogen erven is één van de ongelijkste vormen van inkomensverwerving... Maar mensen geven nu eenmaal meer in familie dan om vreemden en bijna alles wat geërfd wordt onder plebs zoals ik en mijn naasten is al eens zwaar langs de fiscus gepasseerd, want dat is gewoon inkomen uit belaste arbeid... dat kan je niet zeggen van zwart geld of het financiële vermogen van de Albert Frères van deze wereld.

Met die logica zorg ik er als kinderloze voor dat wanneer ik doodga, ik m'n appartement verloop voor een habbekrats aan m'n zus of petekindje (neefje) in ruil voor vruchtgebruik. En zet ik m'n cash om in gouden munten die in thuis verstop.

Alles boven de waarde van een gewoon huis mag je voor mijn part nog kapot belasten, maar kleine erfenissen zitten in Vlaanderen voor niet directe lijn al veel te snel in de maximumschaal... en de rijksten betalen niets. Het zou omgekeerd moeten zijn: erfenissen van modale burgers maximaal ontzien, en focussen op de grote vermogens.

Neen...

Aangezien bij mijn weten cash/liquide middelen en onroerend goed apart behandelt worden en zoals al gezegd is progressief is. En normaliter ook nog eens apart per persoon die erft.

Allez kom, je gooit dat gewoon weg zoals vanouds. Als je 1.5€ betaalt voor een blikje op straat ga je dan echt zitten u opjagen over 5cent...
Dan had je namelijk een grote fles gekocht in de supermarkt en dat meegenomen om te consumeren. Dan bespaar je een veelvoud van die paar cent.
Dat geldt bij mijn weten enkel in rechte lijn

Dat geldt bij mijn weten enkel in rechte lijn

Ah kan zijn, dacht initieel van niet.
Maar dan telt het progressief karakter nog altijd hé. En wordt het verspreid over beide personen die een bedrag erven.

Laatst bewerkt:

De Lijn moet al 8 jaar lang besparen maar de luchthaven van Antwerpen blijft subsidies krijgen. DIt is precies de Antwerpse ipv Vlaamse regering.

Oostende en Kortrijk krijgen ook subsidies. Het is niet enkel Antwerpen.
De Lijn is wel van een andere grootteorde. Daar spreken we over een miljard voor de gewone werking en investeringen. Meerdere miljarden als men verder zet met de electrificatie.

Terug
Bovenaan