Kleine nieuwtjes

Op de palen aan alle overwegen staat een telefoonnummer waarmee je rechtstreeks bij het noodnummer van Infrabel komt. Ook staat er welke lijn en welke overweg het is.

1 telefoontje had er idd misschien voor kunnen zorgen dat die aanrijding kon vermeden worden. Afhankelijk van waar die trein al was natuurlijk (remafstand tot 1500m)
Echt. Ik snap niet wat men op dat filmpje aan het doen was. Gezien er al een depanneur bij staat met een camionet kom men volgens mij toch de hulpdiensten op tijd verwittigd hebben. Gewoon debiel gedrag dit. Gelukkig is daar geen dode gevallen. Dit doet me echt terugdenken aan de treinonstporring van Roeselare. Dat was ook zo'n geval van serieuze nalatigheid.

wist ik niet, merci voor de tip.

Kan je dat nummer alvast eens geven? (Dan zit het al in mijn gsm, weer wat tijd uitgespaard)
Ik zou gewoon 112 bellen. Imo legt men beter gewoon de ganse spoorweglijn stil als je niet perfect weet op welke overweg je staat dan dat men niks doet.

Ik zou gewoon 112 bellen. Imo legt men beter gewoon de ganse spoorweglijn stil als je niet perfect weet op welke overweg je staat dan dat men niks doet.
Onderrtussen al gezocht:
Voor dringende en gevaarlijke situaties waar een onmiddellijke tussenkomst vereist is (bijvoorbeeld een ongeval op of nabij de sporen of een ernstig probleem ter hoogte van een overweg), verwijst Infrabel door naar het gratis nummer van Securail (0800 30 230) of naar de hulpdiensten (112).

De geruchten, uit normaal wel betrouwbare bron, doen mij vermoeden dat de algemene voorkeur wel degelijk kapermolenpark was maar dat deze locatie (stadspark) der nogal redelijk hard doorgedrukt is van bovenaf.
Kapermolen had schijnbaar als voornaamste tegenargument te kort bij winterland gelegen (ivm concurrentie).

Ik dacht dat het eerder met bescherming van fauna & flora te maken had dat Kapermolenpark geen optie was.
Dat DWW anders te veel concurrentie voor Winterland zou zijn vind ik maar een rare redenering, de afstand tussen ingang van het terrein van DWW en ingang Winterland, is niet veel groter dan die tussen ingang Winterland en ingang Kapermolenpark (in vogelvlucht lijkt Kapermolen korter, maar niet zozeer in wandelafstand).

Nuja, opzich ben ik ook wel akkoord dat de huidige locatie vlak langs het ziekenhuis nu niet bepaald een top idee was, al denk ik dat de kritiek die er nu kwam ook gewoon feller is omwille van het genre muziek dat maandag te horen (maandagavond werd nl. afgesloten door DJ-set van Amber broos = techno). Als pakweg Metejoor die avond had afgesloten zou de algemene teneur mss eerder "hmm, dat was wel wat vervelend maarja..." ipv "wtf, gewoonweg schandalig!!!" zijn geweest. Mensen zijn nu eenmaal minder tolerant tov elektronische muziek dan gewone mainstream muziek, ook al is er objectief gezien eigenlijk geen verschil op vlak van geluidsoverlast/te veel aantal dB's. Pakweg Extrema en Tomorrowland krijgen in de zomer op social media ook veel meer kritiek ivm geluid dan andere festivals of evenementen.
Muziek stond alleszins wel luid maandagavond, bepaald moment hoorde ik het zelfs tot hier in Koersel. Itt wat geroepen wordt op social media, gaat het natuurlijk niet om een hele week 24/24 luide muziek, enkel tijdens bepaalde momenten van de live-optredens zal de volumeknop iets te hoog worden gezet.

Mensen zijn nu eenmaal minder tolerant tov elektronische muziek dan gewone mainstream muziek, ook al is er objectief gezien eigenlijk geen verschil op vlak van geluidsoverlast/te veel aantal dB's. Pakweg Extrema en Tomorrowland krijgen in de zomer op social media ook veel meer kritiek ivm geluid dan andere festivals of evenementen.
zonder techno te willen verbieden/beschimpen ofzo, het gebruik van bassen is natuurlijk wél objectief storender dan het gebruik van "gewone" tonen. En ik denk wel dat je ook objectief zou kunnen aantonen dat repetitieve korte (luide) melodieën ook wel door de meeste mensen als storender ervaren worden dan (niet-valse) zanglijnen, gewoon omdat je bij het tweede iets gemakkelijker in slaap zou vallen (maar hier ben ik niet zeker van). En natuurlijk: de kans dat je bij techno continu aan de 90db zit, is een stuk groter dan bij liedjes, waar er altijd wel even een adempauze is.

Ongeacht welke soort muziek vind ik het nu ook wel raar om dat vlakbij dat ziekenhuis te doen. Zonder twijfel zijn er daar deze week enkele mensen die dood zullen gaan en voor die familie/persoon zelf moet dat wel een héél raar gevoel geven, wetende dat rust belangrijk is als je ziek bent.

Het probleem is dat je in Hasselt centrum geen andere plaats meer hebt vanwege Winterland op het Dusart plein. Al snap ik ook niet welk genie dit heeft goedgekeurd. Heel het punt van een ziekenhuis is dat mensen kunnen rusten, vrij moeilijk als elke avond de ramen trillen.
Steven Vandeput heeft dit doorgeduwd.

Vorige week al gehoord van de administratieve diensten dat ALLE adviezen van politie en administratie over het stadspark negatief waren maar de wil van de burgemeester is wet. Hij deed dat vorige week tegen die diensten af met “Hasselaren klagen niet”.

Er zijn 3-4 andere pistes als meer geschikt geadviseerd, waaronder Kapermolen, Kiewit en ook gewoon: geen/beperkter Winterland voor een jaar. Dat gedoe over fauna en flora is zever. Maar het moest en zou onder het raam van zieke mensen plaatsvinden.

Als een agent bij iedere actie een motvering moet invullen en een agent moet dat meermaals doen per dag, dan is dat vrij logisch dat op termijn niemand die motivatie deftig invult op termijn
Dat is menselijk gedrag. Dat betekent dat het design van het systeem niet voldoende afgestemd is op de gebruikers.

Het lijkt mij ook dat er dan onvoldoende audits zijn achteraf.

Nochtans, er zijn al agenten correctioneel veroordeeld voor onterechte inzage in het rijksregister. Het is niet dat ze niet weten dat er gevolgen aan kunnen zijn aan inzage voor "privéredenen".

Het is ook niet beperkt aan die "boete". Die boete is hun straf afkopen voor de rechtbank (wat ze best doen want "ontzetting van burgerrechten" betekent automatisch schorsing om te werken als agent :p).
Dat betekent niet dat de werkgever daar geen extra gevolgen kan aan geven. Nuja, ik kan mij best voorstellen dat dat beperkt wordt tot een "blaam" :p.

Nochtans lijkt het me simpel.
Wanneer worden er opzoekingen gedaan, in kader van een dossier.
Elk dossier heeft zijn nummer, bij reden gewoon het dossiernummer ingeven.
Ik kan niets van de systemen die de politie gebruikt om dossiers op te maken/volgen dus kan moeilijk zien of er optimalisatie nodig is.
(ik zou denken als ze een aparte applicatie gebruiken voor het opmaken/bewaren van dossiers dat ze eventueel van daaruit de opzoeking kunnen doen en dan kunnen aanduiden voor welk dossier de opvraging gebeurd.)

Mensen zijn gewoon tegen nieuwe manieren van werken, duurt altijd lang voor die dingen volledig ingeburgerd zijn en en zullen er altijd zijn die er hun gat aan vegen :p

Nochtans lijkt het me simpel.
Wanneer worden er opzoekingen gedaan, in kader van een dossier.
Elk dossier heeft zijn nummer, bij reden gewoon het dossiernummer ingeven.
Ik kan niets van de systemen die de politie gebruikt om dossiers op te maken/volgen dus kan moeilijk zien of er optimalisatie nodig is.
(ik zou denken als ze een aparte applicatie gebruiken voor het opmaken/bewaren van dossiers dat ze eventueel van daaruit de opzoeking kunnen doen en dan kunnen aanduiden voor welk dossier de opvraging gebeurd.)

Mensen zijn gewoon tegen nieuwe manieren van werken, duurt altijd lang voor die dingen volledig ingeburgerd zijn en en zullen er altijd zijn die er hun gat aan vegen :p

Een opzoeking wordt niet enkel gedaan in het kader van een dossier.
Kan zijn dan een lokale ploeg in het kader van overlast nummerplaten van bepaalde auto's aan het controleren is in een straat. Dan gaan die ook info uit databanken moeten ophalen.
Als ze een asielzoeker moeten controleren gaan ze daar ook in moeten.
RR wordt bijna constant gebruikt.

“en dan nu een plaatje aangevraagd door schoonzoon Rudy Denbeucker voor Gerda Versmuylders, die hier op de afdeling Geriatrie net aan de palliatieve sedatie is gezet, daarom dus extra luid: Highway to Hell van ACDC”
Bazart was er toch "Liever snel naar de hel dan traag naar de hemel" :unsure:

Wij zijn gisteren eens tot daar geweest, behalve tijdens de concerten stond de muziek inderdaad zeer zacht.
Concerten waren wat luider, maar duurde max 30-35 minuten.

Maar. In de nabijheid amper tot geen parking, gratis al helemaal niet (tenzij Ethias arena of Kinepolis) Bushalte Kunstlaan was afgesloten volgens De Lijn.

En 2,80€ voor een pint oké. Maar nog 1,40€ voor men bekertje of bakje van men frieten vond ik wel onnozel. (Oké geen afval dus dat is wel goed)
Zeker omdat je dat uiteindelijk dan moet inleveren, maar je kan niks meer doen met die ene jeton

Bazart was er toch "Liever snel naar de hel dan traag naar de hemel" :unsure:

Wij zijn gisteren eens tot daar geweest, behalve tijdens de concerten stond de muziek inderdaad zeer zacht.
Concerten waren wat luider, maar duurde max 30-35 minuten.

Maar. In de nabijheid amper tot geen parking, gratis al helemaal niet (tenzij Ethias arena of Kinepolis) Bushalte Kunstlaan was afgesloten volgens De Lijn.

En 2,80€ voor een pint oké. Maar nog 1,40€ voor men bekertje of bakje van men frieten vond ik wel onnozel. (Oké geen afval dus dat is wel goed)
Zeker omdat je dat uiteindelijk dan moet inleveren, maar je kan niks meer doen met die ene jeton

Ge kreeg ook gewoon kleingeld terug hoor als ge uw bekers ging inleveren aan die inleverstand. Bij ons vroegen ze expliciet of we jetons of geld terug wilden, als ze dat niet vragen dan is het mss niet zo duidelijk dat die mogelijkheid er is.

Gratis parking met shuttledienst vanaf Grenslandhallen was wel goed geregeld vond ik, om de tien minuten een bus die u op paar minuten naar het Dusartplein bracht (van waaruit ge wel nog even moest wandelen naar DWW) Mensen moeten soms ook eens afstappen van de mentaliteit van uit gemak overal voor de deur te kunnen parkeren, zeker als het om zaken gaat waarbij ze dan de rest van de dag wél bereid zijn de nodige stappen te zetten of recht te staan (zoals bij evenementen of shoppen).

Ik snap eigenlijk niet dat Stad Hasselt die parking + shuttle niet gewoon altijd voorziet in drukke shoppingweekends, zou toch heel wat verkeer- en parkeerchaos wegnemen in het centrum. (ofja, mss snap ik het wel €€€ ;) )

Laatst bewerkt:
Ge kreeg ook gewoon kleingeld terug hoor als ge uw bekers ging inleveren aan die inleverstand. Bij ons vroegen ze expliciet of we jetons of geld terug wilden, als ze dat niet vragen dan is het mss niet zo duidelijk dat die mogelijkheid er is.

Gratis parking met shuttledienst vanaf Grenslandhallen was wel goed geregeld vond ik, om de tien minuten een bus die u op paar minuten naar het Dusartplein bracht (van waaruit ge wel nog even moest wandelen naar DWW) Mensen moeten soms ook eens afstappen van de mentaliteit van uit gemak overal voor de deur te kunnen parkeren, zeker als het om zaken gaat waarbij ze dan de rest van de dag wél bereid zijn de nodige stappen te zetten of recht te staan (zoals bij evenementen of shoppen).

Ik snap eigenlijk niet dat Stad Hasselt die parking + shuttle niet gewoon altijd voorziet in drukke shoppingweekends, zou toch heel wat verkeer- en parkeerchaos wegnemen in het centrum. (ofja, mss snap ik het wel €€€ ;) )
Nope dat is me inderdaad niet gevraagd.
Kerel had al standaard jetons vast.
Ik wou dan nog iets eten nemen met de rest van men jetons op weg naar buiten. Opnieuw 1 voor n bakske waar ik dan niks meer mee kon.

Ik begrijp het wel, dat is in de hoop dat je dat dan zou doneren, maar zo dwing je het op.

Parking was voor mij ook prima hoor. Maar wij hadden iemand bij die met de bus kwam en wat slecht te been was, die wou afstappen aan de Kunstlaan maar die halte werd niet bedient. Voor haar was het dusart wel pittig, maar al bij al vond ik het ook wel goed hoor.
Alleen is de wamste week + Winterland misschien wat teveel van het goede en de ligging kon inderdaad beter.

A major announcement is scheduled to take place at LLNL on Tuesday, Dec. 13. It's expected to be livestreamed by the Department of Energy at approximately 7 a.m. PT.

If the FT report and chatter on social media is correct, scientists at LLNL could have achieved "fusion energy gain" which is denoted by the letter Q. In a fusion experiment, if Q > 1, then we're on our way to a bona fide energy breakthrough, one that scientists have long been dreaming of reaching. "It is a big deal for sure, if true," Garland said.

🤞

t'is jammer genoeg wel NIF en geen tokamak of stellerator design but still massive if true
Er is wat meer info uitgekomen. Lijkt me ineens toch zo massive niet meer te zijn.
https://www.wired.com/story/the-real-fusion-energy-breakthrough-is-still-decades-away/

To fusion scientists like Mark Cappelli, a physicist at Stanford University who wasn’t involved in the research, it’s a thrilling result. But he cautions that those pinning hopes on fusion as an abundant, carbon-free, and waste-free power source in the near future may be left waiting. The difference, he says, is in how scientists define breakeven. Today, the NIF researchers said they got as much energy out as their laser fired at the experiment—a massive, long-awaited achievement. But the problem is that the energy in those lasers represents a tiny fraction of the total power involved in firing up the lasers. By that measure, NIF is getting way less than it’s putting in. “That type of breakeven is way, way, way, way down the road,” Cappelli says. “That’s decades down the road. Maybe even a half-century down the road :unsure:

Een opzoeking wordt niet enkel gedaan in het kader van een dossier.
Kan zijn dan een lokale ploeg in het kader van overlast nummerplaten van bepaalde auto's aan het controleren is in een straat. Dan gaan die ook info uit databanken moeten ophalen.
Als ze een asielzoeker moeten controleren gaan ze daar ook in moeten.
RR wordt bijna constant gebruikt.
DAn wel in kader van een interventie.
Vermoedelijk hangt daar toch ook een rapport ofzo aan vast?

Extra vroege en late treinen​

Wie straks terugkeert van een concert in de Ancienne Belgique of De Vooruit moet vlot met de trein thuis geraken. Idem voor wie ’s ochtends aan een vroege shift begint. De periode tussen de eerste en de laatste trein van de dag wordt namelijk flink uitgebreid. De treinen in Brussel gaan 5 uur extra rijden per dag. Op grote lijnen tussen steden rijden ze 3 uur langer per dag. Op lokale lijnen 2 uur. Wie vanavond bijvoorbeeld van Brussel naar Antwerpen moet geraken, neemt dan niet de laatste trein om middernacht maar pakweg om half twee. De trein moet zo een volwaardig alternatief worden voor de auto.

Ein-de-lijk

Als abonnee kan je dit Plus Artikel artikel lezen. Vlaamse overheid houdt binnenkort je tuin in de gaten met artificiële intelligentie

Elke boom hoger van 3 meter die verdwijnt zal vanaf volgend jaar worden ontdekt door de intelligente computer. AI heeft altijd het gevaar dat er een slippery slope is om af te glijden naar een Big Brother-staat, maar bomen van 3,5+ meter monitoren via satellietbeelden is niet hetzelfde als een ANPR-camera op elke straathoek.
Op deze manier kunnen we natuurlijk gaan kijken naar wat nog allemaal mogelijk is. Zwembad gevuld in een periode waar het niet mocht? Boete in de bus.

Extra vroege en late treinen​

Wie straks terugkeert van een concert in de Ancienne Belgique of De Vooruit moet vlot met de trein thuis geraken. Idem voor wie ’s ochtends aan een vroege shift begint. De periode tussen de eerste en de laatste trein van de dag wordt namelijk flink uitgebreid. De treinen in Brussel gaan 5 uur extra rijden per dag. Op grote lijnen tussen steden rijden ze 3 uur langer per dag. Op lokale lijnen 2 uur. Wie vanavond bijvoorbeeld van Brussel naar Antwerpen moet geraken, neemt dan niet de laatste trein om middernacht maar pakweg om half twee. De trein moet zo een volwaardig alternatief worden voor de auto.

Ein-de-lijk

Kritische lezing:
  • Die late treinen zullen er wellicht exclusief zijn voor tussen Brussel en pakweg Antwerpen en waarschijnlijk Hasselt of kleinere stations zoals Diepenbeek laten links liggen, want daar is de laatste trein in Brussel nu niet middernacht maar eerder KWART VOOR NEGEN! (Ik weet het want ik werk in de buurt van Brussel Zuid), of gaan ze daar ook 3 uur bij optellen? Ook dan onvoldoende voor een laat concert natuurlijk.
  • Als de NMBS/Infrabel hun KPI's niet halen dan krijgen ze een malus! Die nauwelijks 50 miljoen euro vertegenwoordigt worst case op een budget dat qua grootorde praktisch het duizendvoudige is (43 miljard euro). Nu goed, je zal 5 miljoen euro per jaar nog steeds voelen, maar echte gevolgen zou het rollen van hoge kopstukken zijn. Een stiptheid van 91 is een pover streefdoel wat mij betreft.
  • Korting voor kleine groepjes vanaf 4 om te vermijden dat in kleine groepjes goedkoper zou zijn met de auto... de eenzame reiziger? Die mag de volle pot blijven betalen, haha...
  • Geen woord over de uitpersing van de reiziger die per auto naar het station reizen omdat bus nu éénmaal echt geen optie is (hier toch niet) en de fiets? Tja, als je jaarlijks tweemaal een nieuwe wilt kopen, dan misschien wel. Een auto kan je tenminste nog deftig tegen diefstal verzekeren.
Positieve elementen:
  • Er komen eindelijk metingen op het aantal gemiste aansluitingen... in mijn vorige job daarin al zo vaak gekloot door de NMBS dat ik van miserie 20 km per dag extra reed om een ander station te gebruiken waar ik wél de rechtstreekse trein had. Aansluitingen zouden altijd behoudens grote problemen gegarandeerd moeten worden, vandaar dat een stiptheid van 0,91 ook onvoldoende is, want dat effect zindert exponentieel door in de aansluitingen...

Terug
Bovenaan