Kleine nieuwtjes

Laat de selectieve verontwaardiging maar weer beginnen. 🙄

Ze hebben wel een punt.
Mentale gezondheid is een groot probleem in de sportwereld. Het is taboe.
Om dan zo een uitlatingen te doen over iemand die wel openlijk daarover durft te communiceren is echt ongepast. Dat doe je niet.
 
Ze hebben wel een punt.
Mentale gezondheid is een groot probleem in de sportwereld. Het is taboe.
Om dan zo een uitlatingen te doen over iemand die wel openlijk daarover durft te communiceren is echt ongepast. Dat doe je niet.
Als Biles zou bezweken zijn onder de zware druk hoeft ze toch niet per se een mentaal probleem te hebben.

Trouwens de media speelt daar anders wel een serieuze rol in. Als je bij ons bijvoorbeeld al kijkt naar de enorme verwachtingen die de pers schetst van een Remco Evenepoel of Wout Van Aert. Matthias Casse had ook al Olympisch goud volgens de kranten, om nog maar te zwijgen van Nina Derwael.

Dat daar (jonge) sporters onder bezwijken verrast me niet, en waarschijnlijk smult die dégoûtante media er dan achteraf nog eens van.
 
Laatst bewerkt:
Als Biles zou bezweken zijn onder de zware druk hoeft ze toch niet per se een mentaal probleem te hebben.

Ik denk dat zij dat zelf toch wel beter weet dan een commentator van Sporza, die in plaats van de situatie aan te grijpen om het te hebben over mentale problemen waardoor het makkelijker kan worden voor anderen om erover te praten, eerder begint over de randfenomenen en het misbruik, waardoor het net moeilijker wordt voor anderen om erover te praten.
 
Ik denk dat zij dat zelf toch wel beter weet dan een commentator van Sporza, die in plaats van de situatie aan te grijpen om het te hebben over mentale problemen waardoor het makkelijker kan worden voor anderen om erover te praten, eerder begint over de randfenomenen en het misbruik, waardoor het net moeilijker wordt voor anderen om erover te praten.
Waar beweer ik het tegendeel?
 
Laat de selectieve verontwaardiging maar weer beginnen. 🙄

Interessante post. Vanwaar de smiley? Is het onterecht volgens jou?
 
Ik vind het zeer terecht dat Van Esser op het matje geroepen wordt voor die uitspraken. Het is ook niet zo dat hij per ongeluk één ongelukkige uitspraak heeft laten ontsnappen, hij heeft meerdere keren van die minimaliserende zaken gezegd. Ik zeg niet dat hij nu moet 'cancelled' worden (ik zeg dat er maar bij want je krijgt al vaak van die cancel culture verwijten naar je hoofd geslingerd in discussies als deze) maar hij mag toch op z'n minst een beetje aan introspectie doen.

Los van dat vind ik het wel moedig wat Biles heeft gedaan. Zeggen dat je, op het grootste podium ter wereld voor je sport, niet kan presteren door mentale problemen/bezweken bent onder de torenhoge druk vergt veel moed, en ik hoop dat het toch op z'n minst een beetje de bal aan het rollen brengt om dat soort zaken bespreekbaarder te maken in de topsport en daarbuiten. Ik vind het een mooie zaak dat zulke zaken bespreken minder en minder taboe begint te worden, en uitlatingen als die van Van Esser (op nationale TV) zijn dan echt wel problematisch.
 
Als Biles zou bezweken zijn onder de zware druk hoeft ze toch niet per se een mentaal probleem te hebben.

Trouwens de media speelt daar anders wel een serieuze rol in. Als je bij ons bijvoorbeeld al kijkt naar de enorme verwachtingen die de pers schetst van een Remco Evenepoel of Wout Van Aert. Matthias Casse had ook al Olympisch goud volgens de kranten, om nog maar te zwijgen van Nina Derwael.

Dat daar (jonge) sporters onder bezwijken verrast me niet, en waarschijnlijk smult die dégoûtante media er dan achteraf nog eens van.
Ik denk dat de situatie in de VS op dat vlak de onze klein bier laat lijken eerlijk gezegd. Ja, onze atleten worden soms wat over het paard getild alsof de medailles al binnen zijn, maar sport (en zeker veel van die kleine sporten) leeft hier veel minder.

In de VS heb je een gigantische sportcultuur én daarbij nog celebrity-aanbidding. Biles is daar al een nationale heldin en rolmodel voor alle (zwarte) jonge meisjes. Er was dan de polemiek omdat ze een beweging niet mocht uitvoeren (wegens te gevaarlijk), en dat zij dit wel kon was gewoon teken dat ze zoveel beter was en het verbod was door de "participation award culture", of het was gewoon racisme. Eerlijk gezegd zie ik echt niet in hoe zoiets gezond kan zijn voor eender wie, en zeker niet voor een 24-jarige.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat zij dat zelf toch wel beter weet dan een commentator van Sporza, die in plaats van de situatie aan te grijpen om het te hebben over mentale problemen waardoor het makkelijker kan worden voor anderen om erover te praten, eerder begint over de randfenomenen en het misbruik, waardoor het net moeilijker wordt voor anderen om erover te praten.
Ik zou zeggen dat geen van beide gekwalificeerd is om daar een uitspraak over te doen. De hoeveelheid internet/zelfdiagnose swingt soms ook wel uit de pan.
 
Ik zou zeggen dat geen van beide gekwalificeerd is om daar een uitspraak over te doen. De hoeveelheid internet/zelfdiagnose swingt soms ook wel uit de pan.
Jij denkt dat het zelfdiagnose is? Ik denk dat topsporters, zeker in de VS, al wel met enkele psychologen gepraat hebben op dat niveau. Als zij dan iets wil meedelen over haar diagnose en mentale problemen, hoeft dat geen zelfdiagnose te zijn, en hoeft daar al hel zeker geen presentator het beter over te weten.
 
Jij denkt dat het zelfdiagnose is? Ik denk dat topsporters, zeker in de VS, al wel met enkele psychologen gepraat hebben op dat niveau. Als zij dan iets wil meedelen over haar diagnose en mentale problemen, hoeft dat geen zelfdiagnose te zijn, en hoeft daar al hel zeker geen presentator het beter over te weten.
Ik zeg dat men het niet weet en ik geef mensen meestal het nadeel van de twijfel
 
De enige die weet wat er gaande is, is Biles zelf. Al de rest is onzinnig gespeculeer en om daar als commentator live op TV in mee te gaan, vind ik niet oke. Zeker binnenin het kader van mentale problemen bespreekbaar te maken en uit de taboe zone te halen, zoals @RidderBauknecht terecht aanhaalt.
 
ik zeg letterlijk dat men het niet weet.. hoe is dat een diagnose. Dat zijn gewoon de feiten.
Als je moet kiezen tussen mensen die hun diagnose delen of zelf een diagnose gesteld hebben zeg je letterlijk: "ik geef mensen het nadeel van de twijfel". Je kiest er dus voor om hen niet te geloven.
Ik zeg dat men het niet weet en ik geef mensen meestal het nadeel van de twijfel
 
Interessante post. Vanwaar de smiley? Is het onterecht volgens jou?

Ik heb dit inderdaad gisteren gepost, omdat ik de uitzending live heb gezien. Hoe je het draait of keert, de niet deelname van Biles was gewoon opmerkelijk en de comentatoren zoals ze vandaag terecht aangaven; hadden niet alle informatie. Er werd daar gecommuniceerd over enkelblessure en net dan kwam Biles in beeld met al de rugzakken op haar schouders en flux bewegend. Dus nadien maakte hij inderdaad een bepaalde opmerking. Voorts was het ook niet zo eens een complexe uitspraak ? De commentator heeft vandaag zijn excuses aangeboden en het gekaderd en daarmee is de kous eigenlijk af. Het gaat er mij eigenlijk eerder over dat er per direct vanuit de politiek aan zieltjes moet gewonnen worden en daar selectieve verontwaardigd over te gaan doen. Terwijl dat zo misplaatst is...
 
De commentator heeft vandaag zijn excuses aangeboden en het gekaderd en daarmee is de kous eigenlijk af. Het gaat er mij eigenlijk eerder over dat er per direct vanuit de politiek aan zieltjes moet gewonnen worden en daar selectieve verontwaardigd over te gaan doen. Terwijl dat zo misplaatst is...
Misschien moet je in het vervolg er dan direct wat meer context bij zetten. Daarnaast heb ik alleen van u iets qua "politiek" er van zien maken. En wel in deze post. En de selectieve verontwaardiging over vermaande selectieve verontwaardiging in je eerst post.

En ja, ik reageer hier misschien wat aan de bitsere kant op, maar ik ben dit soort "tactiek"/manier van zaken framen/kaderen, wel echt beu gezien. Eerst iets (maar niets) zeggen, waarbij je duidelijk iets bedoelt. Maar als er dan een hoop commentaar op komt dan is het van "zo bedoelde ik het niet", terwijl het duidelijk aan de reacties niet anders kan opgevat worden.
 
Ik denk dat hij op een nogal klungelige manier het gesprek hier op gang wou brengen. De kous is af en de punt is op de andere lijn.
 
Ik heb dit inderdaad gisteren gepost, omdat ik de uitzending live heb gezien. Hoe je het draait of keert, de niet deelname van Biles was gewoon opmerkelijk en de comentatoren zoals ze vandaag terecht aangaven; hadden niet alle informatie. Er werd daar gecommuniceerd over enkelblessure en net dan kwam Biles in beeld met al de rugzakken op haar schouders en flux bewegend. Dus nadien maakte hij inderdaad een bepaalde opmerking. Voorts was het ook niet zo eens een complexe uitspraak ? De commentator heeft vandaag zijn excuses aangeboden en het gekaderd en daarmee is de kous eigenlijk af. Het gaat er mij eigenlijk eerder over dat er per direct vanuit de politiek aan zieltjes moet gewonnen worden en daar selectieve verontwaardigd over te gaan doen. Terwijl dat zo misplaatst is...
Ik zag de uitzending ook live. Ik vond ook dat die commentaar erover was. Als die situatie zich voordoet (met de knie en flux bewegend) dan zeg je normaal gezien iets a la ‘dat strookt niet direct met de info die wij hebben, misschien is er meer aan de hand’. Een atleet die heel haar leven opzij zet om ver te geraken in de sport zal op de Olympische spelen niet zomaar stoppen ‘omdat ze geen zin heeft’. Dat is een ongelofelijk domme opmerking.

En in verband met dat politieke: het zijn 2 volksvertegenwoordigers die hun mening op Twitter geven over iets dat ze zagen op tv. Is dat nu echt direct zieltjes winnen? Er staat toch nergens bij dat zij met Vooruit/Groen daar project x of y hebben voor hebben opgestart?
Ik vind jouw reactie echt vreemd.

Edit: Dat doet er mij aan denken dat volgens mij in die zelfde uitzending er ook nog uitspraken waren in de trend van ‘welke topsporters worden wakker zonder pijn? Voetballers? Zwemmers? Dat lijkt mij nu toch echt niet zo een belasting’.
De vrouwelijke stem gaf heel slim als repliek dat ze zich daar niet over zou uitspreken.
 
Edit: Dat doet er mij aan denken dat volgens mij in die zelfde uitzending er ook nog uitspraken waren in de trend van ‘welke topsporters worden wakker zonder pijn? Voetballers? Zwemmers? Dat lijkt mij nu toch echt niet zo een belasting’.
De vrouwelijke stem gaf heel slim als repliek dat ze zich daar niet over zou uitspreken.

Waar hebben ze die pipo gevonden eigenlijk? :rofl:

Elke sport op dat niveau zorgt voor pijn. Zelf ooit boogschieten gedaan en dan niet eens op enig niveau en had last van m'n onderarmen, schouders,...
En dan nog die immense druk op dat niveau dat erbij komt.
 
Terug
Bovenaan