Kleine nieuwtjes

Als je uit een conservatief nationalistische omgeving uitwijkt naar België, hier verder in diezelfde bubbel blijft leven en kijkt naar de propaganda op de Turkse staatstelevisie, dan krijg je zulke zaken. In landen als het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland is die migratieachtergrond veel gevarieerder.
Hebben die twee genoemde landen een migratiegeschiedenis op basis van gastarbeiders zoals hier bij ons?
 
Hebben die twee genoemde landen een migratiegeschiedenis op basis van gastarbeiders zoals hier bij ons?
In het VK heb je een lange geschiedenis aan migratie van Turkse Cyprioten. Je hebt daar ook een economische migratiegolf gehad van Turken uit het platteland maar eveneens van Turken uit de Balkan regio's. Veel diverser dan de Belgische situatie.

In Zwitserland heb je dan weer veel Koerden wonen. Ook hier had je economische migratie in de jaren '60 maar nadien in de jaren '80 had je ook heel wat migratie van politieke dissidenten (studenten en linkse activisten).
 
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210616_97241973

"De wegpiraat" die 5km/u te snel rijdt. Dit is gewoon een extra belasting op de bevolking he, want wie pak je daarmee: de persoon die een paar seconden niet op zijn snelheidsmeter kijkt. Denken ze nu echt dat er enige extra verkeersveiligheid is nu iedereen 5km/u trager gaat rijden?

Het gaat zelfs zo ver dat ze extra politierechters kunnen aannemen om de extra boetes uit te schrijven, ze gaan nogal extra inkomsten gebudgeteerd hebben dan. Maar zolang we het in een populistisch sausje gieten en doen alsof het is om de "wegpiraat" te pakken zal er wel niemand klagen zeker?
 
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210616_97241973

"De wegpiraat" die 5km/u te snel rijdt. Dit is gewoon een extra belasting op de bevolking he, want wie pak je daarmee: de persoon die een paar seconden niet op zijn snelheidsmeter kijkt. Denken ze nu echt dat er enige extra verkeersveiligheid is nu iedereen 5km/u trager gaat rijden?

Het gaat zelfs zo ver dat ze extra politierechters kunnen aannemen om de extra boetes uit te schrijven, ze gaan nogal extra inkomsten gebudgeteerd hebben dan. Maar zolang we het in een populistisch sausje gieten en doen alsof het is om de "wegpiraat" te pakken zal er wel niemand klagen zeker?
Of je kunt 120 rijden waar je 120 mag rijden? Het is niet alsof dat veranderd is.
 
Of je kunt 120 rijden waar je 120 mag rijden? Het is niet alsof dat veranderd is.
Maar het gaat mij niet over de 120, dat doe je op cruise control.
Het gaat me over de "ik rij in een drukke bebouwde kom, en ik moet nu mijn ogen op mijn snelheidsmeter houden ipv op de weg dat ik geen 51 rij ipv 50"
Want als daar een "marge" is, dan kan je dat op gevoel doen, en dan rij je al eens 48 en al eens 52 zonder dat je risico loopt om geflitst te worden.
 
Maar het gaat mij niet over de 120, dat doe je op cruise control.
Het gaat me over de "ik rij in een drukke bebouwde kom, en ik moet nu mijn ogen op mijn snelheidsmeter houden ipv op de weg dat ik geen 51 rij ipv 50"
Want als daar een "marge" is, dan kan je dat op gevoel doen, en dan rij je al eens 48 en al eens 52 zonder dat je risico loopt om geflitst te worden.
Met 52 op de teller ga je echt geen boete krijgen, toch?
 
Maar het gaat mij niet over de 120, dat doe je op cruise control.
Het gaat me over de "ik rij in een drukke bebouwde kom, en ik moet nu mijn ogen op mijn snelheidsmeter houden ipv op de weg dat ik geen 51 rij ipv 50"
Want als daar een "marge" is, dan kan je dat op gevoel doen, en dan rij je al eens 48 en al eens 52 zonder dat je risico loopt om geflitst te worden.
Die marge blijft toch?


Wie in Brussel te snel door een straat rijdt waar je maar 30 kilometer per uur mag, vindt de dagen erna niet noodzakelijk een snelheidsboete in zijn brievenbus. Zelfs als zijn auto duidelijk geflitst werd. In de hoofdstad krijg je pas een boete zodra je 47 kilometer per uur rijdt in een zone 30

Van Quickenborne wil daar nu komaf mee maken. “De tolerantiemarges worden afgeschaft”, aldus de justitieminister. Het gaat voor alle duidelijkheid niet om de technische correctie van 6 kilometer per uur op de flitstoestellen. Die blijft bestaan, omdat de toestellen een foutenmarge kunnen hebben.

Die tolerantiemarge heb ik ze in elk geval nooit weten toepassen. Eens buiten die technische correctie was het sowieso een boete. Blijkbaar werd dat enkel in Brussel gedaan (raar...).
 
Laatst bewerkt:
Die marge blijft toch?






Die tolerantiemarge heb ik ze in elk geval nooit weten toepassen. Eens buiten die technische correctie was het sowieso een boete. Blijkbaar werd dat enkel in Brussel gedaan (raar...).
Aha oké, ik ging ervan uit dat het om de technische correctie ging. Ik heb nooit geweten van een "tolerantie" bovenop die correctie? Die is er dan gekomen omdat er te snel werd gereden en ze niet genoeg personeel hadden ofzo?
 
Aha oké, ik ging ervan uit dat het om de technische correctie ging. Ik heb nooit geweten van een "tolerantie" bovenop die correctie? Die is er dan gekomen omdat er te snel werd gereden en ze niet genoeg personeel hadden ofzo?

Die tolerantie gold blijkbaar enkel in Brussel, en dat ze daar laks zijn op de politierechtbanken is toch geweten?
 
Élke veroordeelde die een celstraf opgelegd krijgt, zal straks in de gevangenis belanden. Wie vandaag nog tot drie jaar veroordeeld wordt, ziet bijna nooit de binnenkant van een cel. “Dat creëert een gevoel van straffeloosheid”, vindt justitieminister Vincent Van Quickenborne (Open VLD), die dat wil veranderen. En dat mag best wat geld kosten.


Ik neem aan dat het zwembad-incident van afgelopen week hier de catalyst van is?
 

Ik neem aan dat het zwembad-incident van afgelopen week hier de catalyst van is?

Lijkt me weer wat populistisch gezwets, er is amper plaats in de gevangenissen en de oudere instellingen zoals die van Sint-Gillis moeten dringend gerenoveerd worden.
 
Lijkt me weer wat populistisch gezwets, er is amper plaats in de gevangenissen en de oudere instellingen zoals die van Sint-Gillis moeten dringend gerenoveerd worden.
Inderdaad, Hij komt hier verkondigen alsof hij een nieuw idee heeft. élke minister van justitie heeft daar al over nagedacht en er is simpelweg geen plek om het uit te voeren.
De enige manier om dat uit te voeren, is minder gevangenisstraffen uitspreken, maar dat helpt niet tegen straffeloosheid he.
 
Mannen dat justitie probleem is opgelost he.
Ze gaan extra volk aannemen om de marge van 5% die mensen te snel rijden ook te bestraffen. No worries , justitie heeft geen andere problemen meer.
 
De enige manier om dat uit te voeren, is minder gevangenisstraffen uitspreken, maar dat helpt niet tegen straffeloosheid he.
Jean-Pierre van Rossem stelde ooit voor om kortere straffen uit te spreken, maar ze wel altijd uit te voeren. Ik weet wel niet of een drugdealer afgeschrikt wordt als hij elk jaar eens drie maand in de cel moet.
 
Mannen dat justitie probleem is opgelost he.
Ze gaan extra volk aannemen om de marge van 5% die mensen te snel rijden ook te bestraffen. No worries , justitie heeft geen andere problemen meer.
Hierboven al ontkracht, de marge blijft gewoon bestaan. Waarom dat nog eens herhalen?

Van Quickenborne wil daar nu komaf mee maken. “De tolerantiemarges worden afgeschaft”, aldus de justitieminister. Het gaat voor alle duidelijkheid niet om de technische correctie van 6 kilometer per uur op de flitstoestellen. Die blijft bestaan, omdat de toestellen een foutenmarge kunnen hebben

Het gaat over bestuurders die sneller dan de marge rijden maar trager dan de "interne" marge die gehanteerd wordt omdat ze anders het aantal boetes niet verwerkt krijgen.
 
Hahaha, typische Belgische klucht... elke snelheidsboete die ik ooit gehad heb (2 in totaal) zat 1 à 2 km/h boven de technische correctie, ik rijd nooit bewust te hard, maar ben soms iets te nonchalant met m'n snelheidsmeter... ik heb dus nooit meer dan rond de €55 betaald. Maar als ik dit dus correct lees, dan had ik mocht ik in het verziekte Brussel deze overtredingen begaan hebben, dan had ik dus € 0 betaald? Wat een klucht.

Wel, dit lijkt mij alleszins een betere maatregel dan Van Quickenborne zijn vorige maatregel om de administratieve kosten bij elke boete te gaan doorrekenen en zo alle boetes te verhogen, het minste wat je dan kan doen is te zorgen dat de pakkans en bestraffing overal gelijk ligt. Maar hoeveel flitspalen staan er ook alweer in Vlaanderen t.o.v. Wallonië? Zou daar al iets aan gedaan zijn?

Het onderstaande zijn de cijfers van 8 jaar geleden:
Vlaanderen telt 1.326 flitspalen, in Wallonië staan er 230 en in het Brussels gewest 91. In totaal staan er dus 1.647 flitspalen langs alle wegen in ons land. Dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet op een parlementaire vraag.

Niet elke flitspaal bevat permanent een snelheidsradar. “Het Vlaams gewest heeft 1.326 flitspalen met 463 radars”, verduidelijkt Wathelet. “In het Waals gewest beschikt de federale politie over 20 flitspalen met 16 radars op de autosnelwegen. Bovendien beschikt Wallonië over 210 flitspalen op de gewest- en gemeentewegen, maar het aantal radars waarover zij beschikken heeft men mij niet kunnen meedelen. In het Brussels Hoofdstedelijk gewest zijn er momenteel 91 flitspalen met 34 radars.”

Over het aantal bemande camera’s waarover de federale en lokale politie beschikt, heeft de staatssecretaris geen gegevens kunnen krijgen.
 
Tgoh ja: Wallonie moet ge nu ook niet tegenover Vlaanderen zetten he. In Wallonie mag je buiten bebouwde kom 90, maar in 80% van de gevallen zijn dat zo`n baantjes waar je maar 50 of 60 durft rijden omdat ge amper andere auto`s kunt passeren, ge geen 100m ver kunt zien doordat ze kronkelen tot en met en ze ook gewoonweg geen plaats/voorzieningen hebben om een flitspaal te monteren.
Een groot deel van Vlaanderen heeft mooie rechte wegen die van dorp tot dorp gaan, verlichting (en dus stroom) langs de wegen en men kan dus gemakkelijk gedurende lange tijd te rap rijden.
 
Tgoh ja: Wallonie moet ge nu ook niet tegenover Vlaanderen zetten he. In Wallonie mag je buiten bebouwde kom 90, maar in 80% van de gevallen zijn dat zo`n baantjes waar je maar 50 of 60 durft rijden omdat ge amper andere auto`s kunt passeren, ge geen 100m ver kunt zien doordat ze kronkelen tot en met en ze ook gewoonweg geen plaats/voorzieningen hebben om een flitspaal te monteren.
Een groot deel van Vlaanderen heeft mooie rechte wegen die van dorp tot dorp gaan, verlichting (en dus stroom) langs de wegen en men kan dus gemakkelijk gedurende lange tijd te rap rijden.
Ik snap uw punt niet? :p Dus op de gevaarlijke wegen in Wallonië moogt ge te snel rijden voor de situatie, maar op de veilige wegen in Vlaanderen wordt de topsnelheid naar beneden gehaald. Dat maakt de situatie toch alleen nog absurder?
 
Terug
Bovenaan