Renegadexxripxx
Well-known member
Ik citeer niet mee waar ik niet op inga. Wat iemand persoonlijk vindt van een pedagogische tik, vind ik niet zo heel belangrijk. Wel wat wij als maatschappij erover zeggen, en wat ons ertoe moet/mag aanzetten om dat te herbekijken. In dit geval zowat unanimiteit onder pedagogen.
En in dat opzicht vind ik het helemaal geen holle regel, het laat namelijk zien wat wij als maatschappij als norm hebben. Dit voorstel sluit echter niet uit dat de effectieve pakkans op kindermishandeling ook nog aangepakt kan worden, ik zou niet weten waarom het of-of is. Dat is echter niet de bedoeling van dit wetsvoorstel, de bedoeling is aan te geven dat ook pedagogische tikken niet oké zijn.
Ik denk hé, dat als je het allemaal perfect uitvoert zoals de pedagogen het zeggen dat je het zou moeten doen... dat het dan wel zal werken zoals de pedagogen het claimen.
Wanneer je echter, dit niet perfect doet. Dan lijkt het mij dat een tik, nog altijd een pak nuttiger is dan de pedagogische aanpak die verkeerd toegepast wordt. En uiteindelijk wees eerlijk, ik ken geen enkele ouder die perfect is. Ook niet die pedagogen zelf.
Daarnaast los je met de afschaffing van de pedagogische tik niets op. Dan gaan we gewoon die kinderen mentaal een pedagogische tik geven hé.
Dan liever de pedagogische tik toelaten waarbij als het de spuigaten uitloopt je effectief nog iets aan die kinderen kunt zien wanneer ze mishandeld worden.
Maar ja, theoretisch uitgaan van ideale ouders, ideale werkbeelden is altijd leuk natuurlijk. Totdat de realiteit deze mensen inhaalt. Maar dan zijn we weer 40-50 jaar later.
Het lijkt mij dat als de meerderheid van onze jeugd goed opgegroeid is, dat die pedagogische tik wel niet zo extreem hinderlijk is geweest.
Daarnaast moet je eerlijk zijn hé, haal bij de mensen die opgegroeid zijn met de pedagogische tik en die vinden dat er met hen niets verkeerd is deze mogelijkheid volledig weg. Ik vraag mij dan effectief af welke kapstok je hen aanbiedt om om te gaan met een kind dat echt geen boodschap heeft aan die boodschap van U dat hij stout is geweest. Want uiteindelijk is die pedagogische tik de makkelijkheidsoplossing hé... Het geeft snel een duidelijke onaangename boodschap.
Kinderen testen nu eenmaal de grenzen van wat ze mogen. En standvastigheid is niet iedereen zijn sterkte bij zijn eigen kinderen.