Kleine nieuwtjes

Ik citeer niet mee waar ik niet op inga. Wat iemand persoonlijk vindt van een pedagogische tik, vind ik niet zo heel belangrijk. Wel wat wij als maatschappij erover zeggen, en wat ons ertoe moet/mag aanzetten om dat te herbekijken. In dit geval zowat unanimiteit onder pedagogen.

En in dat opzicht vind ik het helemaal geen holle regel, het laat namelijk zien wat wij als maatschappij als norm hebben. Dit voorstel sluit echter niet uit dat de effectieve pakkans op kindermishandeling ook nog aangepakt kan worden, ik zou niet weten waarom het of-of is. Dat is echter niet de bedoeling van dit wetsvoorstel, de bedoeling is aan te geven dat ook pedagogische tikken niet oké zijn.

Ik denk hé, dat als je het allemaal perfect uitvoert zoals de pedagogen het zeggen dat je het zou moeten doen... dat het dan wel zal werken zoals de pedagogen het claimen.

Wanneer je echter, dit niet perfect doet. Dan lijkt het mij dat een tik, nog altijd een pak nuttiger is dan de pedagogische aanpak die verkeerd toegepast wordt. En uiteindelijk wees eerlijk, ik ken geen enkele ouder die perfect is. Ook niet die pedagogen zelf.

Daarnaast los je met de afschaffing van de pedagogische tik niets op. Dan gaan we gewoon die kinderen mentaal een pedagogische tik geven hé.

Dan liever de pedagogische tik toelaten waarbij als het de spuigaten uitloopt je effectief nog iets aan die kinderen kunt zien wanneer ze mishandeld worden.

Maar ja, theoretisch uitgaan van ideale ouders, ideale werkbeelden is altijd leuk natuurlijk. Totdat de realiteit deze mensen inhaalt. Maar dan zijn we weer 40-50 jaar later.
Het lijkt mij dat als de meerderheid van onze jeugd goed opgegroeid is, dat die pedagogische tik wel niet zo extreem hinderlijk is geweest.
Daarnaast moet je eerlijk zijn hé, haal bij de mensen die opgegroeid zijn met de pedagogische tik en die vinden dat er met hen niets verkeerd is deze mogelijkheid volledig weg. Ik vraag mij dan effectief af welke kapstok je hen aanbiedt om om te gaan met een kind dat echt geen boodschap heeft aan die boodschap van U dat hij stout is geweest. Want uiteindelijk is die pedagogische tik de makkelijkheidsoplossing hé... Het geeft snel een duidelijke onaangename boodschap.

Kinderen testen nu eenmaal de grenzen van wat ze mogen. En standvastigheid is niet iedereen zijn sterkte bij zijn eigen kinderen.

Of vind je het nu zelf niet een beetje dubbel dat beide kampen hier weer aant stijgeren zijn terwijl de effectieve pakkans op kindermishandeling in realiteit weinig of niet gaat veranderen? Mss hadden ze beter daar meer op ingezet.

Die wettelijke basis is net een manier om in te zetten op pakkans. Tot voor kort kon ge als ouder uw kind bij wijze van spreken vol blauwe plekken meppen en dan zei ge gewoon tegen de politieagent dat een pedagogische tik bij uw opvoedingsstijl hoort. Nu zegt de wet dus dat pedagogische tikken (toch in die mate waarin ze de fysieke integriteit van het kind aantasten) niet oké zijn. Geen excuses meer dus.

Die wettelijke basis is net een manier om in te zetten op pakkans. Tot voor kort kon ge als ouder uw kind bij wijze van spreken vol blauwe plekken meppen en dan zei ge gewoon tegen de politieagent dat een pedagogische tik bij uw opvoedingsstijl hoort. Nu zegt de wet dus dat pedagogische tikken (toch in die mate waarin ze de fysieke integriteit van het kind aantasten) niet oké zijn. Geen excuses meer dus.
Dat is zever hé... een pedagogische tik is niet dieje kleine regelmatig bont en blauw slaan.

Langs de andere kant: cheques moet je wel gaan opdoen, cash geld riskeert al es immobiel op een spaarboek te belanden.
Maar dit gaat over een premie omdat je het voorbije jaar goed gewerkt hebt. Waarom zou dat niet op een spaarboek mogen belanden? Zéker na een crisis waarbij zeer veel mensen hun spaarreserves hebben moeten aanroepen, kan je toch perfect verdedigen dat je die terug wil aanvullen?

Dat is zever hé... een pedagogische tik is niet dieje kleine regelmatig bont en blauw slaan.
Maar enfin ... ik zeg "bij wijze van spreken", en dan wordt het plots "regelmatig" én letterlijk wat er staat :)

Het punt is dat zonder de wettelijke basis die een pedagogische tik omschrijft als iets dat de fysieke integriteit en veiligheid van het kind in gedrang brengt, dat veel verdoken kindermisbruik onder de radar blijft omdat het ontaardt in een discussie van misbruik vs. opvoedingsstijl. Nu zeggen we gewoon als maatschappij "uw kind kloppen is geen opvoedingsstijl". Punt.

Ik denk dat we het ook wel efkes mogen nuanceren: dat die wet er komt wil niet zeggen dat elke ouder die eens in een opwelling zijn kind een saflet geeft 4 weken de bak in vliegt hé.

Maar dit gaat over een premie omdat je het voorbije jaar goed gewerkt hebt. Waarom zou dat niet op een spaarboek mogen belanden? Zéker na een crisis waarbij zeer veel mensen hun spaarreserves hebben moeten aanroepen, kan je toch perfect verdedigen dat je die terug wil aanvullen?
akkoord, maar een consumptiecheque gaat beter zijn voor de economie.

Wss omdat het een typisch politiek compromis is.

Nu, bedrijven die het goed gedaan hebben, kunnen zo'n premie geven. Als je dus goed gewerkt hebt in zo'n bedrijf, dan is de kans klein dat je het afgelopen jaar aan je spaarreserves hebt moeten zitten.
De mensen die daarentegen dat wel hebben moeten doen, omwille van technische werkloosheid bvb, die werken door de band niet in een bedrijf dat een premie zal uitkeren dus voor hen is er niet de noodzaak aan cash geld ipv een cheque: ze krijgen wss niets.

Wss omdat het een typisch politiek compromis is.

Nu, bedrijven die het goed gedaan hebben, kunnen zo'n premie geven. Als je dus goed gewerkt hebt in zo'n bedrijf, dan is de kans klein dat je het afgelopen jaar aan je spaarreserves hebt moeten zitten.
De mensen die daarentegen dat wel hebben moeten doen, omwille van technische werkloosheid bvb, die werken door de band niet in een bedrijf dat een premie zal uitkeren dus voor hen is er niet de noodzaak aan cash geld ipv een cheque: ze krijgen wss niets.
Alleen werkt een inkomen op gezinsniveau. Ik ken koppels waar 1 van de 2 is kunnen blijven werken, die hun gezinsinkomen is echter wel stevig gezakt tijdens de crisis...
Nu is er zelfs al discussie over of het op bedrijfsniveau of sectorniveau beslist moet worden. Dat wil dus bijvoorbeeld zeggen PC202 voor de kleinhandel in voedingswaren.
Echter is hier in de buurt een supermarktje waar je als particulier dingen kan kopen (dus ik vermoed dat ze daaronder vallen), maar het grootste deel van hun omzet is verkoop aan restaurants etc. Daarvoor ligt het ten eerste al moeilijk om zo'n bonus uit te keren, laat staan na een moeilijk jaar...

Maar dat zullen (hopelijk) wel de uitzonderingen zijn.

Op de man spelen
(En als je hard roepen en tikken als normale opvoeding ziet, pak je het misschien een beetje fout aan)
???? 😂 😂 😂

Misschien eens een brilletje kopen, want ik heb nergens gezegd dat ik zoiets normaal vind.

Ik ga het zeggen, Walter: overdrijven.

???? 😂 😂 😂

Misschien eens een brilletje kopen, want ik heb nergens gezegd dat ik zoiets normaal vind.

Ik ga het zeggen, Walter: overdrijven.
Speel nu toch eens niet zo op de man!
Ik schrijf een post van een halve A4, en onderaan schrijf ik één zinnetje tussen haakjes, duidelijk als bijzaak. Waar ga jij op in? Natuurlijk alleen daarover.

Dit zeg je:
"De focus moet absoluut liggen op de verbale aanpak en met uw kind in overleg gaan, maar zoals de ouders hier wrs zullen beamen heeft dat z'n limieten. Hard roepen is dan evengoed ook verkeerd, omdat je dat ook kan zien als een vorm van agressie?"

Die retorische vraag op het einde insinueert toch heel duidelijk dat je hard roepen ook geen probleem vindt.

Dat gaat enkel uitmaken bij mensen die elke maand al hun geld uitgeven en eigenlijk nog meer willen uitgeven. Als je normaal 2000 euro verdient en je krijgt nu 500 euro die je zou willen sparen dan maakt het niet uit of je dat als cash of consumptiecheque krijgt, het eindresultaat zal zijn de je 500 extra zal sparen.

Goh er zijn genoeg cases de afgelopen jaren geweest waar ouders voor het gerecht gedaagd zijn voor kindermishandeling. Beetje te lui om op te zoeken wel.
Maar stel nu het kind wordt geslaan, ouders voor het gerecht. Een ietwat goede advocaat kan wel snel de waarheid ombuigen 'Twas geen pedagogische tik, het kind is gevallen bij het spelen, etc...'
Dus wederom mijn sarcastische verwoording. Zolang er geen cameras in huis hangen of kinderkleding met impactmeters mag het gerust in het wetboek staan. Het gaat weinig veranderen wat er binnenshuis gebeurt.
Nogmaals ik ben akkoord dat het in het wetboek staat he maar het woord van een 3 tot 5 jarige gaat wss bitter weinig verandering brengen tegen de geslepenheid van mishandelende ouders. Laat staan als er een advocaat opzit.

Als je ze voor alles kunt gebruiken maakt dat weinig uit, is gewoon 500 euro dat je anders van uw loon zou uitgeven dat je dus aan de kant kunt zetten. Alleen wordt die 500 euro met zekerheid in België besteed

Goh er zijn genoeg cases de afgelopen jaren geweest waar ouders voor het gerecht gedaagd zijn voor kindermishandeling. Beetje te lui om op te zoeken wel.
Maar stel nu het kind wordt geslaan, ouders voor het gerecht. Een ietwat goede advocaat kan wel snel de waarheid ombuigen 'Twas geen pedagogische tik, het kind is gevallen bij het spelen, etc...'
Dus wederom mijn sarcastische verwoording. Zolang er geen cameras in huis hangen of kinderkleding met impactmeters mag het gerust in het wetboek staan. Het gaat weinig veranderen wat er binnenshuis gebeurt.
Nogmaals ik ben akkoord dat het in het wetboek staat he maar het woord van een 3 tot 5 jarige gaat wss bitter weinig verandering brengen tegen de geslepenheid van mishandelende ouders. Laat staan als er een advocaat opzit.
Ik treed u hier 100% in bij hoor, maar ik zie in dat betoog geen reden om het níet in onze wet op te nemen. Integendeel. Door dit in de wet op te nemen, hoeft het niet meer af te hangen van het woord van die 3 tot 5-jarige, dan spreken de blauwe plekken voor zich.

Is dat zo? Afaik staat er in het strafwetboek niks bij slagen en verwondingen dat een uitzondering voor ouders toestaat.

Terug
Bovenaan