Kleine nieuwtjes

Omdat de betrokken persoon duidelijk drager is/was van een wapen in de context van de situatie. Omdat de persoon, zoals je zelf aangeeft in uw reactie, reeds meerdere malen passief weerspannig was t.o.v. de politie aangezien er meerdere pogingen nodig zijn om hem zijn wapens te doen weggooien. Het feit dat hij die voorhamer liet vallen wil niet zeggen dat de persoon in kwestie geen andere voorwerpen meer op zich draagt die als wapen kunnen gebruikt worden. Ter uwer info een cuttermes en voorhamer zijn potentieel dodelijke voorwerpen. Dat er dan opgeschaald wordt in het gebruik van dwang en geweld bij het arresteren van die persoon lijkt mij de logica zelve...

Ma enfin, hebt ge dat filmpje wel bekeken. Die man de-escaleert bij elke stap en de politie escaleert het bij elke stap. Die man was absoluut geen gevaar, da's toch totaal niet nodig om die zo aggressief aan te pakken. Die staan daar met 10 agenten rond hem en hij geeft zich over.

Ma enfin, hebt ge dat filmpje wel bekeken. Die man de-escaleert bij elke stap en de politie escaleert het bij elke stap. Die man was absoluut geen gevaar, da's toch totaal niet nodig om die zo aggressief aan te pakken. Die staan daar met 10 agenten rond hem en hij geeft zich over.
Goh ja iemand die daar met een hamer staat is al mentaal niet helemaal juist dus wie weet wat die gaat doen.

ik heb dat filmpje bekeken. ik kan niet tot dezelfde conclusie komen als u. beeld is niet duidelijk genoeg. Maar horen klengelen van dat wapen dat hoor ik eerlijkwaar nergens.

Leek mij eerder dat het wapen wegvloog nadat die persoon van die invliegende agent de pepperspray in zijn bakkes krijgt. Echt niet ervoor. Maar zoals gezegd ik zie het niet echt. Die hond leek mij eerder aan te vallen voor dat andere wapen, die cutter. Maar zoals gezegd, ik ben niet zeker ik kan het allemaal niet zo duidelijk zien om echt te zeggen van kijk daar zie je de hamer vallen of kijk daar zie je hem de hammer nog vasthouden.

de schop zelf, was niet een versie waarmee je als doelstelling hebt om iemand pijn te berokkenen. is effectief eerder een schop waar je gewicht achter zet, niet snelheid en kracht. eerder het principe van ik zet mijn voet ertegen en dan duw ik hem om maar gewoon vlot/vloeiend uitgevoerd dit met als doelstelling om die persoon als niet gevaarlijk te kunnen categoriseren, ergo vorm van onder controle te hebben. Aangezien zoals die man zat categoriseer je die eigenlijk als gevaarlijk en moet je die in het oog blijven houden voor aggressie/mogelijke escalatie.

Je ziet ook duidelijk dat eens die uit evenwicht geraakt dat die zich dan met zijn gezicht naar de grond en benen wijd gaat liggen. En dat er dan ook helemaal geen verdere interventie meer is behalve controle.

Persoonlijk zou ik dan weer, ja weer, het voordeel van de twijfel aan de politie geven. Uiteindelijk is dit het begin van het onderzoek, ergo gewoon de uitleg van de politieagenten zoals zij het zich nog herinneren. Dat moet dan nog verder gecontroleerd worden, geconfronteerd met hetgeen de beklaagde en getuigen zeggen. En enkel dan pas weet je wat er effectief gebeurd is.

Maar ik kan onmogelijk met gegarandeerde zekerheid zeggen dat het niet klopt wat ze zeggen. Ook niet met 60% zekerheid... zoals jij eigenlijk zit te claimen dat het allemaal zo duidelijk is. Ik vind echt van niet.

Dat is nu de tweede keer dat het in gesprek gaan, uit de context wordt getrokken. Er is hier wel een groot verschil tussen deze agenten in gevechtsuitrusting die klaar staan en vol adrenaline zitten. Of een rechercheur of een straatagent die gewoon aan het patrouilleren zijn of u uitnodigt om te komen getuigen of verhoord worden als verdachte van iets.; dit is appelen met peren vergelijken. Ik heb uiteraard ook al met agenten gesproken.
Het begint wel al bij het punt dat als de oproer ter plaatse komt er redelijkerwijs ook een nood aan is. Op dat moment is een eerste poging tot deëscaleren al voorbij en gefaald.
Als er geen reden tot geweld is dan zal men dit ook niet doen. Natuurlijk als dit wel het geval is dan gebruikt men in eerste instantie pepper. De reden is simpel, het is niet dodelijk, het kan uitgevoerd worden terwijl de agent afstand kan bewaren en het slachtoffer heeft minieme gevolgen op langere termijn.
In tweede instantie gaat men pas fysiek mensen deëscaleren. Maar dan is de agent ten eerste zeer dicht en ten tweede is de kans op ernstig letsel bij diegene die het ondergaat groot. Het is niet gek dat diegene die gemept wordt bewusteloos valt en eventueel iets breekt of serieus kneust.

Die man mag vooral blij zijn dat hij in België rondloopt. In de meeste landen had hij een taser of zelfs een kogel in zijn lichaam gehad...

Het item over de ineengeslagen agent was wel gewoon op het nieuws en de site van deredactie werd niet upgedate door de cyber attack.

Euh hebt gij een ander VRT journaal gezien dan ik?
Enfin ben wel wat op m'n gsm bezig geweest maar toch niet zo extreem (hoop ik) :unsure:

Uitleg van de politie ivm de beelden zondag ook niet gezien.

Op de redactie zie ik wel nog niets van die aanval?
Wel een uurtje geleden online gezet dat een school in Heverlee voor 2000 leerlingen Walibi heeft afgehuurd. :unsure:

Kan jij een geldig reden geven waarom iemand in zo een situatie met een cuttermes en voorhamer rondloopt? Nogmaals potentieel dodelijke voorwerpen! Die man was weldegelijk een gevaar in die situatie en context. De-escaleren bij ieder stap. Wat lul jij nu eigenlijk. Er zijn meerdere pogingen nodig om ervoor te zorgen dat hij zijn wapens lost... Hoe jij hier de situatie in het belachelijke trekt is echt niet te beschrijven. Is er sprake van politiegeweld? Mogelijks wel of mogelijks ook helemaal niet. Maar laat dat maar bepalen door degene die het onderzoek voeren en alle elementen ter beschikking hebben en niet door een paar roeptoeters op een internetfora...

Snel snel volgend jaar ten laatste een nieuwe wagen kopen !!!!

Ofwel die zoemer afkoppelen...

Euh hebt gij een ander VRT journaal gezien dan ik?
Enfin ben wel wat op m'n gsm bezig geweest maar toch niet zo extreem (hoop ik) :unsure:

Uitleg van de politie ivm de beelden zondag ook niet gezien.

Op de redactie zie ik wel nog niets van die aanval?
Wel een uurtje geleden online gezet dat een school in Heverlee voor 2000 leerlingen Walibi heeft afgehuurd. :unsure:
Heb het op VTM nieuws gezien. Als ze op de redactie niets kunnen plaatsen door de aanval, is het ook logisch dat ze niets plaatsen over de aanval. Ze hebben de mededeling ivm geen updates op hun website via hun facebook gedaan.

Edit: vind hun mededeling ivm niet kunnen plaatsen van updates wel niet meer terug. Vreemd dat ze andere zaken nog plaatsen, mss zaken die al klaar stonden

Laatst bewerkt:
Heb het op VTM nieuws gezien. Als ze op de redactie niets kunnen plaatsen door de aanval, is het ook logisch dat ze niets plaatsen over de aanval. Ze hebben de mededeling ivm geen updates op hun website via hun facebook gedaan.
Ja heel de discussie over berichtgeving ging over de VRT hé :p
Vandaar de verwarring.

De complottheorieën mogen ook weer even de koelkast in.
En meteen de reden (vermoed ik) waarom het ietsje langer duurde:
In Sint-Gillis is gisteren een politieman in burger op klaarlichte dag in elkaar geslagen door een grote groep jongeren, dat meldt Het Nieuwsblad en wordt bevestigd door de lokale politie.

De complottheorieën mogen ook weer even de koelkast in.

Dit is bijzaak hé.
VRT open zondag met vermeend politie-geweld omdat er wa filmpkes op Twitter gepost worden.

De verklaring van de politie is vandaag gekomen en niet eens vermeld op het journaal. Idem voor de agent die in elkaar is geslagen door 40 (!) man met wapens.

Dat is gewoon disproportioneel aandacht geven aan de zaken.

Als openbare omroep mag je je ook wel eens bewust zijn van de problemen waar de agenten in onze grootsteden mee te maken hebben. En als je dan alleen het negatieve beeld zo prominent in beeld brengt en niet (één van de) mogelijke oorzaken of de nuance van het verhaal later vermeld dan draag je gewoon bij aan het toenemende anti-politie klimaat.

Dit is bijzaak hé.
VRT open zondag met vermeend politie-geweld omdat er wa filmpkes op Twitter gepost worden.

De verklaring van de politie is vandaag gekomen en niet eens vermeld op het journaal. Idem voor de agent die in elkaar is geslagen door 40 (!) man met wapens.

Ik zou ze nog het voordeel van de twijfel gunnen. Met die DOS attack, zou ik dat nog kunnen aanvaarden dat er wat vertraging op zit.

Ik zou ze nog het voordeel van de twijfel gunnen. Met die DOS attack, zou ik dat nog kunnen aanvaarden dat er wat vertraging op zit.
Zullen zien, tomorrow is another day zou ik zeggen.
Op z'n minst zou de nuance die de politie brengt toch mogen dan morgen.
Wait and see dan.

Dit is bijzaak hé.

Als openbare omroep mag je je ook wel eens bewust zijn van de problemen waar de agenten in onze grootsteden mee te maken hebben. En als je dan alleen het negatieve beeld zo prominent in beeld brengt en niet (één van de) mogelijke oorzaken of de nuance van het verhaal later vermeld dan draag je gewoon bij aan het toenemende anti-politie klimaat.
Het Journaal dat je linkte opende met "opschudding over filmpjes", meteen gevolgd door een reactie van de woordvoerder. Dan de filmpjes. Dan nog eens Verlinden die zegt dat er eerst onderzocht wordt voor er naar de politie geoordeeld wordt.

Overdrijf eens niet zo.

Nu komt die aanval op de agenten, na een fact-check wel op VRT NWS, en wat al op voorspeld kon worden op voorhand gebeurde: het is niet goed genoeg.

Terug
Bovenaan