Kleine Beursfeiten

Dan toch niet voor de belegger :thinking:
Oliebedrijf was 50% in 2021 en 100% in 2022.
Financiële kater disagrees.

Het lijkt er toch op dat meer en meer beleggers wel ubs ontdekken. Of zou dit gewoon komen door de hoera stemming die er heerst op de financiele markten
Misschien, heel misschien, is UBS ondergewaardeerd en minstens 26 waard.

Maar opletten van random beurspipo's ;-)

(Trouwens ter transparantie: UBS gekocht premarket aan 19,95.
Als de ceo doet zoals ik gezegd had, en de onderwaardering is zo obvious, dan kan en mag ik niet afwachten voor eventuele macro events.
Wel slechts een 20% positie zodat ik geen margin call kan krijgen.)

Laatst bewerkt:
Van gisteren:

Dan Loeb's Third Point bets on UBS's transformative Credit Suisse deal​

https://seekingalpha.com/news/39730...ets-on-ubss-transformative-credit-suisse-deal
Dat is inderdaad grosso modo wat ik 2 maand geleden zei.
Dus als ik dat op een rij zet:

- UBS mag CS kopen aan 3B
- op de koop toe worden 16-17B schulden gewoon kwijtgescholden. Dus UBS krijgt CS eigenlijk aan een prijs van minus 14B
- krijgen 9B overheidsgarantie
- krijgt dus nu een 2B consumer bank monopolie in Zwitserland
- book value UBS verdubbelt
- ongelimiteerde liquiditeit van de centrale bank, zonder dat collateral nodig is (en doom loop dus vermeden wordt)

En dat moet op 1 of andere manier negatief zijn voor UBS aan huidige beurskoers?

Ja dag Jan.
Ik koop als het zwaar zakt.
Het bijkoopmoment was daar gisteren aan 19:
Ik denk trouwens dat we van UBS nog wat gepercipieerde verrassingen zullen krijgen.

Want stel je in de plaats van het management.
Je hebt net de koop van de eeuw gedaan, met nog wat garantie van de overheid erbovenop.

Je zou moeten een absolute dommekloot zijn om dan in de volgende kwartalen af te komen met gigantische meerwaarden, want dan zie je van hier dat je bakken kritiek krijgt en misschien wat overwinst belasting wetgeving onder druk van de menigte.

Wat je dus doet is alle verliezen in de komende kwartalen pompen, nu het geheugen nog te vers is.
Dan komt er geen kritiek van bevolking of overheid, want : "zie je wel, wij UBS hebben wel degelijk veel probleem-assets gekregen, we maken verliezen door deze overname, dus de goedkope prijs en de garanties waren zeker niet overdreven!".
Misschien worden dat nog bijkoopmomenten in het aandeel.

Om daarna vanaf 2024 rustig de winsten beetje bij beetje te laten inkicken bij geleidelijke verkoop van de andere assets, geamortiseerd over een paar jaar.
Waarbij het de bevolking niet meer interesseert want het is al te lang uit het nieuws.
Eergisteren in de filing van UBS stond eigenlijk exact wat ik ging doen als CEO, dus dat is wel goed :p :
Trouwens UBS opnieuw koopje.

Volgend kwartaal rapporteren die een monsterwinst (55B of zo) , maar als ze slim zijn gaan ze daar elk mogelijk slecht item in verwerken.
10B restructuring, 10B litigation, 10B xyz, om zo toch een monsterwinst van 35B te rapporteren, en daarna nog jaren grote winsten van miljarden te kunnen uitbrengen aangezien elk mogelijk verliesitem er volgend kwartaal al in gekletst zal zijn.

Of zoals Matt Levine het beter verwoordt:

"Presumably UBS (and Credit Suisse) is looking to take all the charges it can: Better to write everything down, sell assets at a loss, reserve for liabilities, etc., now, so that you can report a fluky profit of, say, $40 billion instead of $57 billion next quarter and then report nice profits in the quarters after that.
If you’ve got any hidden losses, next quarter is the time to stop hiding them, since no one will notice them under the avalanche of weird profits"
Het is 34B geworden :)

En dan lees je op yahoo finance of analisten van bv Barclays dat ze aanraden om niet te kopen "omdat de meerwaarde toch minder blijkt dan gedacht".
Dat noemen ze dus excelridders zonder idee van wat er achterliggend speelt. (En misschien een reden waarom het ondergewaardeerd wordt door de markt)

Financiële kater staat klaar met zijn zakje :coolbrows:

Laatst bewerkt:
Misschien wel een waarschuwing voor enthousiastelingen (en @Lulplayer die regelmatig blijk geeft van concentratieproblemen en grote moeite heeft om posts langer dan 1 zin te lezen): dit is geen 'get rich quick' investering, maar op een termijn van 1-2-3-4 jaar.

Er is niet echt een timing element op korte termijn waardoor de koers gaat stijgen (zoals bij Fcnca), en er zijn bepaalde scenario's (schuldenplafond, verdere renteverhogingen fed, recessie) die er kunnen voor zorgen dat het tussentijds naar 10 of zo gaat.

Uiteindelijk is het conservatief 26 waard, en mediaan scenario zou ik 30 zeggen, en dat is wat telt.

Laatst bewerkt:
Volgens Saxo

"De Cloud Intelligence Group zal in ieder geval via een uitkering van een stockdividend worden afgesplitst, aldus Alibaba. Zo moet het een zelfstandig genoteerd bedrijf worden."

🥲

Misschien wel een waarschuwing voor enthousiastelingen (en @Lulplayer die regelmatig blijk geeft van concentratieproblemen en grote moeite heeft om posts langer dan 1 zin te lezen): dit is geen 'get rich quick' investering, maar op een termijn van 1-2-3-4 jaar.

Er is niet echt een timing element op korte termijn waardoor de koers gaat stijgen (zoals bij Fcnca), en er zijn bepaalde scenario's (schuldenplafond, verdere renteverhogingen fed, recessie) die er kunnen voor zorgen dat het tussentijds naar 10 of zo gaat.

Uiteindelijk is het conservatief 26 waard, en mediaan scenario zou ik 30 zeggen, en dat is wat telt.
voor mij hoeft het toch niet te snel te gaan, dan heb ik nog wat tijd om een grotere positie te nemen in ubs.

Even een andere discussie, de laatste weken hebben veel mensen het over de leegloop van de brusselse beurs, gezien het bod dat Saveryns gedaan heeft voor Exmar en het bod van Liberty voor Telenet, Ikzelf stel me daar de vraag bij waarom we uberhaupt eigenlijk nog een brusselse beurs hebben en geen europese beurs. Zo zou het voor de beurzen zelf wat meer schaalvoordeel opleveren en ook voor de belegger zie ik wel wat voordelen (gen 36 verschillende tarieven afhankelijk van waar het aandeel noteert, meer toegankelijkheid naar buitenlandse aandelen toe enz. Eigenlijk is het toch ridicuul om een brusselse beurs te hebben met ocharme 171 bedrijven (waarvan de meeste eigenlijk gewoon slechte preformers zijn)

Heb me gisteren Amazon aangekocht, nog steeds niet goedkoop gewaardeerd, maar wel al een stuk goedkoper dan in het begin van het jaar. De exacte bodem gaat niet lukken, maar mijn kleine teen heeft me laten weten dat dit toch al een goed aankoopmoment is geweest :biglaugh:
Vandaag Amazon verkocht, gekocht op 28 dec en nu dus kleine 5 maand later met 42% winst verkocht ... geen FNCNA maar toch ook niet slecht :wink:

Nog wat andere US tech ook verkocht, nu 40% cash ... ga even afwachten, vertrouw het optimisme niet echt van de voorbije week.

Even een andere discussie, de laatste weken hebben veel mensen het over de leegloop van de brusselse beurs, gezien het bod dat Saveryns gedaan heeft voor Exmar en het bod van Liberty voor Telenet, Ikzelf stel me daar de vraag bij waarom we uberhaupt eigenlijk nog een brusselse beurs hebben en geen europese beurs. Zo zou het voor de beurzen zelf wat meer schaalvoordeel opleveren en ook voor de belegger zie ik wel wat voordelen (gen 36 verschillende tarieven afhankelijk van waar het aandeel noteert, meer toegankelijkheid naar buitenlandse aandelen toe enz. Eigenlijk is het toch ridicuul om een brusselse beurs te hebben met ocharme 171 bedrijven (waarvan de meeste eigenlijk gewoon slechte preformers zijn)

Euronext (is tevens ook beursgenoteerd) 🤷‍♂️

Een standaardisering van prijs bij de beurzen die daar deel van uitmaken is al bezig.

Aankoop kosten van Amsterdam, Parijs, Brussel etc is meestal al aan hetzelfde tarief.

Verder zijn er nog de belastingen die verschillen per land, maar dat is materie voor de nationale politiek en daar kan Euronext niets aan doen.

Vandaag Amazon verkocht, gekocht op 28 dec en nu dus kleine 5 maand later met 42% winst verkocht ... geen FNCNA maar toch ook niet slecht :wink:

Nog wat andere US tech ook verkocht, nu 40% cash ... ga even afwachten, vertrouw het optimisme niet echt van de voorbije week.

The big tech battle has ended :eek2:

En alphabet is toch gewonnen :oi22:

Ik blijf gewoon gaan 💃🕺
is er al een datum gekend?
Nope

Laatst bewerkt:
In de marge van dit topic: iemand die een cursus rond beleggen kan aanraden?
Of hoe zijn jullie begonnen? Via een beleggingsclub? autodidact?

In de marge van dit topic: iemand die een cursus rond beleggen kan aanraden?
Of hoe zijn jullie begonnen? Via een beleggingsclub? autodidact?
Alles behalve leren over beleggen.
Begin met bedrijven leren te begrijpen.

Neem een bedrijf dat u intereseert en leer het zo goed mogelijk begrijpen. Wat ze doen, wat hun markt is, wat hun concurrentiepositie is, hoe management beslisingen neemt, ...
En daarna doe het zelf met een concurrent.

Alles behalve leren over beleggen.
Begin met bedrijven leren te begrijpen.

Neem een bedrijf dat u intereseert en leer het zo goed mogelijk begrijpen. Wat ze doen, wat hun markt is, wat hun concurrentiepositie is, hoe management beslisingen neemt, ...
En daarna doe het zelf met een concurrent.
Ik durf toch te zeggen dat ik al redelijk wat opgestoken heb van de brieven van Buffet.

1,5% van de portefeuille put opties strike 290 july2023 Nvidia gekocht.

Kwestie dat als die deathcult republikeinen toch belachelijk gaan doen tot het uiterste met dat schuldenplafond, dat mijn margin positie in UBS niet gecompromitteerd wordt.

1,5% van de portefeuille put opties strike 290 july2023 Nvidia gekocht.

Kwestie dat als die deathcult republikeinen toch belachelijk gaan doen tot het uiterste met dat schuldenplafond, dat mijn margin positie in UBS niet gecompromitteerd wordt.
Net een groot deel van mijn Nividia verkocht, mooie bull run wel.

Terug
Bovenaan