Kleine Beursfeiten

Recticel deal met Carpenter onder druk - niet echt "mijn" week qua goed nieuws ... dat wordt een slag met een voorhamer voor Recticel

Maar alé, Recticel heeft op 6 april een persbericht uitgestuurd 'dat de deal niet doorgegaan is zoals gepland'.
De reactie van de ceo: 'niets aan toe te voegen over de reden'.

Ja, dan weet je 100% zeker dat de koper zijn staart aan het intrekken is hé.

Als het dan 3 weken later letterlijk gezegd wordt, heeft de markt het plots wél door en zakt de boel 25% :thinking:

Weer een voorbeeldje efficiënte markt.

Lynx en dividend. Wie kan mij zeggen waar ik simpelweg een overview van ontvangen dividenden kan vinden, want om een of andere reden blijf ik sukkelen om zoiets te vinden.

Lynx en dividend. Wie kan mij zeggen waar ik simpelweg een overview van ontvangen dividenden kan vinden, want om een of andere reden blijf ik sukkelen om zoiets te vinden.
Als je inlogt bij interactive brokers platform: Bij reports kan je makkelijk volledig rapport opvragen in pdf of csv formaat. Ytd, mtd, 1y,... En onderaan die dat rapport staan je gekregen dividenden.

Maar alé, Recticel heeft op 6 april een persbericht uitgestuurd 'dat de deal niet doorgegaan is zoals gepland'.
De reactie van de ceo: 'niets aan toe te voegen over de reden'.

Ja, dan weet je 100% zeker dat de koper zijn staart aan het intrekken is hé.

Als het dan 3 weken later letterlijk gezegd wordt, heeft de markt het plots wél door en zakt de boel 25% :thinking:

Weer een voorbeeldje efficiënte markt.

Mss wel - maar wat zijn eigenlijk de gangbare modaliteiten om zoals hier het geval is, een significante korting te vragen op basis van "gewijzigde marktomstandigheden":

- best laat als argument, gebonden aan een termijn?
- is de markt wel gewijzigd en is dat ook een gegronde reden - wie gaat dat beoordelen?
- zijn er dan geen gevolgen voor de kandidaat koper als die afziet van het bod - kan me voorstellen dat dergelijke zaken toch wel vermeld staan in het contract van het initiële bod.

Worst case is dat nog geen echt drama voor Recticel - maar de timing is ongelukkig gezien ik de bouwmarkt wel zie afkoelen, LT is er nog voldoende potentieel voor het bedrijf, moeilijk 1/1 te vergelijken met concurrent Kingspan - die laatste is gewoon beter/meer kwaliteit als bedrijf maar is dan ook véél duurder.

Mss wel - maar wat zijn eigenlijk de gangbare modaliteiten om zoals hier het geval is, een significante korting te vragen op basis van "gewijzigde marktomstandigheden"
Dat weet ik niet, de details van de Belgische M&A regels en jurisprudentie daarin zijn mij redelijk onbekend.

Ik vind ook de details van de overeenkomst tussen Recticel en Carpenter niet online.

gezien ik de bouwmarkt wel zie afkoelen
Dat is al goed bezig, de huizenprijzen gaan in reëele termen stevig zakken de komende jaren, en mijn victory lap zal epic zijn :biglaugh:

Dat weet ik niet, de details van de Belgische M&A regels en jurisprudentie daarin zijn mij redelijk onbekend.

Ik vind ook de details van de overeenkomst tussen Recticel en Carpenter niet online.

Dat is al goed bezig, de huizenprijzen gaan in reëele termen stevig zakken de komende jaren, en mijn victory lap zal epic zijn :biglaugh:
Uw broek zal afzakken :unsure:

In principe zijn overeenkomsten bindend tussen partijen vanaf moment van ondertekening (de signing) - het al dan niet doorgaan van de transactie (de closing) is afhankelijk van de realisatie van de opschortende voorwaarden die partijen zijn overeengekomen.

In een Belgische context zijn deze voorwaarden meestal beperkt naast de verplichte mededingingsrechtelijke voorwaarden. In een US context zie je vaak (lees altijd) een 'material adverse change' (MAC) voorwaarde, die de koper toelaat om de deal niet te realiseren in bepaalde omstandigheden (definitie van MAC is een onderhandeld concept) - indien een MAC voorwaarde werd opgenomen zou Carpenter deze kunnen trachten te gebruiken om de deal te heronderhandelen (er zijn echter heel weinig gevallen waarin een rechter een MAC als beëindigingsgrond heeft aanvaard in de US - ik heb geen wet van uitspaken re MAC onder Belgisch recht).

Theoretisch gezien zouden partijen in de overeenkomst zelf reeds een prijsaanpassingsmechanisme kunnen hebben voorzien (naast de gebruikelijke net debt en working capital aanpassingen), maar dat is ongebruikelijk.

Of je kunt ook de inschatting maken. Als we onze kak intrekken gaan we waarschijnlijk 200M boete/settlement/xxx dokken. vs de afgesproken prijs is 300M te veel. Het is niet sympathiek, maar rationeel.

Ik werk in een US multi-national. Weet je hoeveel keer ik te horen krijg "Sign the doc, it's worthless anyway. We'll break it, they'll never sue". En ook omgekeerd "Don't make contracts, it's not enforceable. They'll break it and we'll never spend time on sueing them".

Ja ok, ik ging het eerst niet doen omdat anders bepaalde beunhazen er mee van konden profiteren, maar ik ben in een gulle bui en heb zelf toch al een max positie.

Het gaat over FCNCA (First Citizens Bankshares).
(ik had dit aandeel al ervoor, zoals hier op het forum vermeld, maar verkocht toen het initieel 50% steeg. Dan teruggekocht aan 980 toen ik besefte wat de werkelijke waarde was).

Zelfde principe als met UBS (die Credit Suisse voor een prikje kon overkopen), maar nog beter.
En veel veiliger.

- Waarom beter?
FCNCA kon de assets van Silicon Valley bank kopen aan 16B korting.
Met als kers op de taart dat ze de slechtere assets niet moesten overnemen.
FCNCA stond aan 8B market cap, en ze krijgen dus 16B cadeau.
Om het ruwweg te zeggen is dat dus zeker 20-25B waard.
Het stond op moment van mijn tip aan 13B (nu 14,5B of zo).
UBS heeft 50B aan equity gekregen, terwijl ze een 75B market cap hebben.

- Waarom veiliger?
In tegenstelling tot UBS hebben ze wat kunnen cherry picken bij de assets.
In tegenstelling tot UBS die een global systemic bank moet overnemen, is het een veel eenvoudiger acquisitie, zonder veel culturele verschillen, en enkel regionale domestic business.
In tegenstelling tot UBS zijn er geen rechtszaken die onzekerheid creëren. (ook al hebben de klagers weinig om op te staan)
In tegenstelling tot UBS heeft het management TONNEN ervaring in het overnemen van failliete banken.
Meer nog, de CEO van FCNCA heeft de afgelopen 15 jaar niets anders gedaan dan 12 failliete banken overgenomen, perfect geïntegreerd, en zakken aandeelhouderswaarde gecreëerd.
Het integratierisico is dus bijna nul.

Kortom, daar waar UBS zeker 50% upside heeft, zijn er daar wat beslommeringen die de boel vertragen en onzekerheid creëren.
Bij FCNCA is er 50-70% upside, met quasi geen risico.

10 mei is het earnings date bij FCNCA.
15 mei komen de 13-F van de posities van de hedgefunds openbaar, waar volgens mij regelmatig FCNCA zal in voorkomen.

"koersdoel" dus 1500-1700.
Wanneer? Who knows.
Misschien binnen een maand als de markt het ook snel beseft, misschien binnen 2 jaar als er tussentijds nog wat recessiezever komt.

En misschien kan het binnenkort nog goedkoper gekocht worden als er nog wat regionale banken failliet gaan of kapitaal moeten ophalen, maar die kan ik niet voorspellen.
Voor hetzelfde geld staat het dan al aan 1300 ,en zakt het in die periode naar 1150 of zo, wat nog altijd duurder is dan vandaag.
@Janus,

Zeker geen bankexpert, daarom een vraagje om wat slimmer te worden:
Mag die 16B korting op de assets die ze hebben overgenomen compleet doorvertalen naar market cap?
Ik neem aan dat een groot deel daarvan loans zijn, en een deel (rent-free) deposits.

P/E gewijs zou je toch moeten kijken naar de earnings die assets generen eventueel in combinatie met price-book?

@Janus,

Zeker geen bankexpert, daarom een vraagje om wat slimmer te worden:
Mag die 16B korting op de assets die ze hebben overgenomen compleet doorvertalen naar market cap?
Ik neem aan dat een groot deel daarvan loans zijn, en een deel (rent-free) deposits.

P/E gewijs zou je toch moeten kijken naar de earnings die assets generen eventueel in combinatie met price-book?
Die 16B mag je er uiteraard niet zomaar bijtellen, maar uiteindelijk komt het er wel op neer.
Ik hield het eenvoudig.

Die 16B van silicon valley bank zijn alleszins puur equity.
De huidige equity van FCNCA wordt aan >1,5 keer hun boekwaarde gewaardeerd, net omdat de bank zo goed gerund wordt en winstgevend is.

- Daarnaast hebben ze de slechtere assets (de investment securities) niet moeten overnemen.
Die zouden inderdaad minder waard zijn dan 'boekwaarde'.

- Daarnaast kregen ze ook een loss sharing van de FDIC voor eventueel slechte assets.
Het gedeelte van de assets dat verliezen zou opleveren, wordt dus voor 50% ingedekt.
Het gedeelte dat bovengemiddeld oplevert, telt daarentegen voor 100% mee.

- Daarnaast kregen ze funding van +30B aan 3,5% van de FDIC voor 5 jaar.
Als je weet dat de gemiddelde 5-jaars obligatie voor een regionale bank nu +5% is, en dat de duration van de overgenomen SVB uitstaande leningen +- 6 jaar is,, dan weet je dat die leningen ten belope van +30B al winstgevend zullen zijn.
In feite komt die FDIC lening neer op een extra cadeau van 2 à 3B.

Uit al het bovenstaande concludeer ik dat de 16B equity effectief aan 16B mag gewaardeerd worden.

Waarschijnlijk is het meer. (Kostenbesparingen, kregen vele branches erbij, voet in silicon valley wat in principe zeer lucratief was (hadden ze maar niet full gegokt op laag blijvende interestvoeten...) ).

Maar die 'extra's' beschouw ik gewoon als een extra margin of safety.
Ik ga die equity dan ook niet waarderen aan de >1,5 van FCNA, dat zou gewoon nog icing op de cake zijn.

Slimste vraag die ik op BG al gekregen heb by the way.

Laatst bewerkt:
Als je dan ziet dat NYCB (new york community bank, die de failliete signature bank overgenomen heeft) vandaag +16% gaat bij hun earnings :oops:

Die signature bank is een pak crypto stront vergeleken met silicon valley bank.

Daarnaast kregen die slechts 20% equity bij.
Equity van lagere kwaliteit dan nog.
En NYCB zelf is ook minder winstgevend dan FCNCA, zonder trackrecord van succesvolle overnames.

Daarentegen gaat de equity van FCNCA met 200% omhoog of zoiets sinds overname.

Benieuwd naar de earnings op 10 mei.

Als je dan ziet dat NYCB (new york community bank, die de failliete signature bank overgenomen heeft) vandaag +16% gaat bij hun earnings :oops:

Die signature bank is een pak crypto stront vergeleken met silicon valley bank.

Daarnaast kregen die slechts 20% equity bij.
Equity van lagere kwaliteit dan nog.
En NYCB zelf is ook minder winstgevend dan FCNCA, zonder trackrecord van succesvolle overnames.

Daarentegen gaat de equity van FCNCA met 200% omhoog of zoiets sinds overname.

Benieuwd naar de earnings op 10 mei.
Die staan natuurlijk wel ver ver van hun ath, terwijl FCNCA momenteel echt wel heel hoog staat?

Die staan natuurlijk wel ver ver van hun ath, terwijl FCNCA momenteel echt wel heel hoog staat?
Maar zegt die ath in zulke gevallen wel veel want FCNCA is toch gewoon een volledig andere bank geworden door gans die overname. Dus kan je eigenlijk hun waarde niet meer vergelijken met vroeger.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan