Kleine Beursfeiten

- Je onderschat de weerstand tegen spuiten bij "luie gebruiker".
Dat klopt, maar ik zie in de cijfers dat de drang naar een strakker lichaam groter is.
Ikzelf heb bv. een grote weerstand tegen spuiten.
Als iemand mij zegt dat ik 20 kg afval de komende 3 maand door 1 keer per week dat spuitje te zetten zonder bijwerkingen, doe ik dat.
Je hebt geen idee wat het is om 15-20 kg af te vallen als je graag eet :)

Een pil zou inderdaad veel beter zijn.
Eli Lilly zit al in Phase 3 voor die pil. Phase 2: 15% gewichtsverlies.
- Je onderschat real world efficacy. Zal nog tegenvallen als je geen klop zelf doet qua sport. We gaan data in April zien.
Hm, ik zie bij de real world gebruikers toch zware effecten. Iedereen raadt het onmiddellijk aan aan vrienden/kennissen, vandaar de gigantische vraag. En dat zijn mensen die geen klop uitsteken.
En we zitten nog maar aan dag 2 in de US en dag 1 in de EU qua adoptie.
- Je onderschat reimbursement/pricing. 800 USD voor een spuit per week. Voor non diabetes zal de markt klein zijn. De terugbetaling voor non diabetes is lager dan voor diabetes.
Dat komt wel naar beneden als de supply groter wordt.

Er is nu al tekort voor diabetes door de hype, ze gaan daar strakker in worden.
Een hype zeg je? Dus door de gigantische vraag naar de spuitjes, waar zoveel weerstand tegen is? :)
Geen probleem, Eli Lilly zal die tekorten met plezier beleveren aan het maximum van de productiecapaciteit.
- Je onderschat terugbetaling weerstand bij overheden. Ik zie niet in hoe de overheden dergelijke gimmick gaan terugebetalen met strakke begrotingen. Er zijn alternatieven, een loopband.
Yep, en we zien hoe goed die loopband werkt. Obesitas in de USA naar hoogste peil ooit momenteel.

Strakke begrotingen? Haha, stoppen met De Tijd te lezen @cege , er is zakken geld.
En zeker voor iets dat de gezondheidszorg op termijn helpt.
Daarbij, De Tijd vertelt mij dat AI de productiviteit met 1-2% per jaar doet stijgen. Poooof begrotingstekort :biglaugh:

NHS in de UK is recent al begonnen voor obesitas BMI > 30.
GRATIS of 10 dollar per dosis, voor 2 jaar.
En het is niet dat de UK momenteel economisch in een pretparadijs zit.

Je noemt dit trouwens een gimmick? :oink:
Dit is de ontwikkeling met potentieel de grootste gezondheids= (en psychologische) impact sinds bloeddrukremmers in 1980 of zo.
Ik vermoed dat je geen mensen met overgewicht in jouw dichtste sociale kring hebt?

- competitie zal er snel zijn als ik het mis heb en het zou wel een 100bln markt zijn. De molecule is niet rocket science complex, geen antibody of zo voor onco.
Amgen zegt zelf dat het nog 2-3 jaar zal duren ALS het goedgekeurd geraakt, en Regeneron zit nog maar in het absolute beginstadium.

Ik denk dat LLY daar conservatief geschat een 20-30B van kan nemen, aan een conservatieve 10x multiple, is een extra market cap van 200B.
Dus voor een conservatieve +50% over 2-4 jaar ten opzichte van de huidige market cap.
(geen officiële BG-beurs tip, de analyse is mij te kwalitatief ipv kwantitatief :) )

Laatst bewerkt:
Van een opmerkelijke zet gesproken…
En meteen een 10% positie. :o

Stel dat Tirzepatide inderdaad een mega blockbuster wordt, in welke mate is dit nog niet in de huidige koers verrekend?
Er is een reden waarom Lilly, samen met Novo, al veruit het duurste farma-aandeel is (geworden).
Al zorgt het middel voor een verdubbeling van de groepsomzet, dan nog blijft het aandeel duurder dan sommige peers zoals Gilead, Abbvie of Pfizer.
Waar is de margin of safety?

Lijkt me toch een veel minder vanzelfsprekende thesis (aka binnenkopper) dan bij Occidental of UBS (om 2 van jouw bekende picks te noemen). Bij die namen moet er al bijna iets fout lopen om aan de huidige koersen geld te verliezen op lange termijn. Deels afhankelijk van macro, dat wel. Maar een status quo op dat vlak is al voldoende voor positieve returns.
Terwijl bij Lilly alles net perfect moet lopen om geld te verdienen aan de huidige instapprijs.

Je zei een paar dagen geleden nog “hint aan mezelf: wachten tot het easy is”
Lijkt me hier toch niet helemaal het geval te zijn. Time will tell.

Je zei een paar dagen geleden nog “hint aan mezelf: wachten tot het easy is”
Dat kan opnieuw het geval zijn. Het is 1 van mijn reeks 20 buiten-normale investeringen waarvan ik later het resultaat wil checken of dat globaal gezien winstgevende ideeen waren.
Vandaar geen BG-beurs tip waar ik op afgerekend wil worden :)

Ik denk dat LLY daar conservatief geschat een 20-30B van kan nemen, aan een conservatieve 10x multiple, is een extra market cap van 200B.
Dus voor een conservatieve +50% over 2-4 jaar ten opzichte van de huidige market cap.
(geen officiële BG-beurs tip, de analyse is mij te kwalitatief ipv kwantitatief :) )
10 P/S conservatief? Nooit gedacht dat ik dit uit jouw mond zou horen :)

Als iemand mij zegt dat ik 20 kg afval de komende 3 maand door 1 keer per week dat spuitje te zetten zonder bijwerkingen, doe ik dat.
Je hebt geen idee wat het is om 15-20 kg af te vallen als je graag eet :)
Je hebt het verkeerd op denk ik, medicijnen zoals ozempic maken jou ziek als je teveel eet.
Vergelijkbaar met een maagring, maar dan een inspuiting.

Vermageren en toch nog veel kunnen eten is het niet hé...

Hij weet amper waar hij aan begint.

Zoals Herbalife, de yolo in banken, nu biotech.
En de biotech is dan nog met injecties. Injecties en topicals = shit show. Mensen kunnen dat niet gedisciplineerd volhouden en dan stoppen dokters ook met voorschrijven. Als de reimburcment niet eerder stopt natuurlijk.

Zoals Herbalife, de yolo in banken, nu biotech.
En de biotech is dan nog met injecties. Injecties en topicals = shit show. Mensen kunnen dat niet gedisciplineerd volhouden en dan stoppen dokters ook met voorschrijven. Als de reimburcment niet eerder stopt natuurlijk.

Er is geen reimbursement voor non-diabetes. Als respons is de prijs verlaagd naar 20 GBP per spuit in UK. Dat zal wel vliegen, maar nooit 20 30 40 50 mrd halen.

Injectable aan 20 euro/GBP, zal ook geen al te dikke marges draaien.

In veel landen is de terugbetaling enkel voor diabetes en in heel specifieke gevallen obese + secundaire indicaties. Zowel Eli als Novo zetten het product met verschillende namen (en dosissen) in de markt. Ironisch genoeg is de lagere dosis duurder (voor diabetes) en wordt wel terugbetaald. Dus daar is weinig "cheatable" aan om of label te gaan en terugbetaald te worden.

Ik zie weinig landen breed terugbetalen. Bookshelf methode in terugbetaling zorgt ervoor dat grote budgetten niet snel naar non-onco gaan. Als ze moeten kiezen, gaan ze nooit onco dumpen en vervangen door een fat pill.

Er zal ook wel een reden zijn waarom Novo N niet als een zot zijn productie capaciteit optrekt ondanks te initiele vraag die hoog is.

@JanusDR Zelfs statines (dagelijks pilletje, non injectable) hadden een TAM van 20mrd of zo. Dit is niet anders.

***Zal er meer rondgepoept worden? Meer vrouwen en mannen met meer zelfvertrouwen (dit leest je bij bijna ALLE ervaringen van Wegovy/Ozempic/standaard geslaagde dieten)? :)
Een grotere markt van goed uitziende mannen én vrouwen?

Is dit misschien goed voor Tinder/Match?
Het aandeel staat momenteel niet superduur...

😐

Gamblers gonna gamble.
Ik word er altijd een beetje opgewonden van als je mij zo noemt!

Bij oxy aan 28,5:
OXY is een voorbeeld van echt slechte fundamentals.
Het is een berg schulden en heeft hoge olieprijzen nodig. Het is macro gokken, aka speculatie.

Alles wat ik doe, is fundamenteel onderbouwd.
Je kan het niet eens zijn met mijn onderliggende aannames, maar het is geen vogelpik gokken.

- Herbalife hou ik nog steeds in de gaten trouwens.
- UBS is een knalinvestering met de grootste veiligheidsmarge in een bank die ik mij kan inbeelden.
- FRC-FCNC-WAL en de rest is ondertussen samen +35% en allen geclosed. Gaf mij extra cash voor UBS.
- Bij Oxy is zowat alles gelopen zoals ik het op voorhand zei.

Ik heb trouwens ook nog een zak BAC aan 27,6.
Zal ook gokken zijn.

Laatst bewerkt:
Er is geen reimbursement voor non-diabetes. Als respons is de prijs verlaagd naar 20 GBP per spuit in UK. Dat zal wel vliegen, maar nooit 20 30 40 50 mrd halen.

Injectable aan 20 euro/GBP, zal ook geen al te dikke marges draaien.

In veel landen is de terugbetaling enkel voor diabetes en in heel specifieke gevallen obese + secundaire indicaties.

Ik zie weinig landen breed terugbetalen. Bookshelf methode in terugbetaling zorgt ervoor dat grote budgetten niet snel naar non-onco gaan. Als ze moeten kiezen, gaan ze nooit onco dumpen en vervangen door een fat pill.
Mja, dat is de huidige situatie as is.

Ik denk dat er vrij brede terugbetaling komt.
Net in de rijke landen waar het zo'n probleem is.

Maar zelfs indien niet, ik denk dat er echt schromelijk onderschat wordt hoeveel mensen 10k euro willen betalen om 20kg kwijt te geraken op 3-4 maand.

Er zal ook wel een reden zijn waarom Novo N niet als een zot zijn productie capaciteit optrekt ondanks te initiele vraag die hoog is.
In de ft stond dat ze blijkbaar nooit verwacht hadden dat de vraag zo hoog zou zijn.
Dat is wel jammer, ze konden het gewoon aan mij gevraagd hebben :p

Je weet dat Shell (je weet wel, die gigantische kemel die jou +-100% gekost heeft in vergelijking met Oxy) ondertussen gaat doen wat ik toen zei, en hun strategie zal omgooien?

Goed gegokt denk ik dan.

Vermageren en toch nog veel kunnen eten is het niet hé...
Je hebt het verkeerd op.

Je WIL meer eten want je eet graag.
Die eetlustremmers stoppen tijdelijk die wil, dus heb je er ook geen nadeel van dat je minder kan eten in die korte periode.

Laatst bewerkt:
Waar het op neer komt:

- ik denk dat die eetlustremmers compleet revolutionair zijn en een ongeziene impact zullen hebben, op voorwaarde dat het veiligheidsprofiel goed blijft (vandaar slechts 10% positie, ook al zou er extra geld vrij komen).

- ik ben potentieel klant en ken de 'dieetwereld' en psychologie ervan door en door, ook in mijn omgeving.

- Anderen denken dat de vraag beperkter zal zijn, en slechts beperkt terugbetaald.

- Het aandeel is momenteel duur, maar niet als het effectief een markt wordt zoals ik denk.

Doe met die info wat je wilt, ik deel het gewoon hé jongens :)

Maar zelfs indien niet, ik denk dat er echt schromelijk onderschat wordt hoeveel mensen 10k euro willen betalen om 20kg kwijt te geraken op 3-4 maand.
Nog een laatste hierover:

Mensen besteden uren, weken, maanden, jaren in de fitness.
Kopen hometrainers. Volgen groepslessen.
Gaan lopen.
Nemen supplementen.
Kopen dieetboeken, workshops gezond eten, retraites.
Liposucties.
Instagrammable zijn.
Profielfoto's.
Kleren.

De markt 'er goed uit zien' is gewoon vervlochten in alle geledingen van de maatschappij.
En dan hebben we het nog niet eens over de gezondheidsvoordelen.

Als je dan in uw omgeving mensen ziet vermageren zonder effort.
Die er beter uit zien, zich beter voelen, en gezonder zijn.
Als je dan denkt dat daar geen complete rush op komt, dan ben je... gek :)

Dat wordt een vraag gecreëerd door network effects zoals je nog nooit gaat gezien hebben (Nu zien we enkel de initiële vraag van de early eager adopters)
Geen halve euro marketing gaan die moeten doen.

En degenen die het nog niet kunnen betalen, beginnen te sparen om volgend jaar ook dat resultaat te kunnen halen zoals die dikke op facebook die nu knap is.

Nu, dat gaat over het product.
Daarentegen kan ik wel verkeerd zijn over het competitieve landschap en de keuze voor LLY.

Laatst bewerkt:
Ik volg je argumentatie rond het product en de vraag ernaar.

Maar wat met de waardering en margin of safety? Dat was toch altijd een belangrijk aspect voor jou?

Stel dat het exact loopt zoals je denkt. Laten we even gek doen:
Neem $30 miljard omzet extra binnen x jaar (= meer dan verdubbeling van de groepsomzet). Weinig sales & marketing nodig want het product verkoopt zichzelf, netto winstmarge (groepsniveau) stijgt van 25 naar 40%. Kortom, gouden tijden.

Als je op dat moment LLY een multiple zou geven in lijn met haar pharma peers, zit je gewoon nog steeds op verlies met een aankoop aan de huidige koers.

Om hier een erg winstgevende investering van te maken, moet je dus rekenen op 1) een enorme blockbuster in combinatie met 2) slimme managementbeslissingen (de windfall niet gaan wegpissen in dure onco trajecten of megalomane overnames bvb.) en 3) een structurele overwaardering versus peers, ook na de groeispurt.

Risk/reward lijkt me verre van ideaal. En totaal niet in lijn met je investeringsfilosofie van de voorbije jaren op dit forum.

Wat zie jij dat wij missen?
Of is het jou eerder te doen om het koersmomentum die je verwacht eens dat de productomzet explodeert en alle retail traders dit in een meme stock veranderen (#tothemoon)?

Als je dan in uw omgeving mensen ziet vermageren zonder effort.
Die er beter uit zien, zich beter voelen, en gezonder zijn.
Als je dan denkt dat daar geen complete rush op komt, dan ben je... gek :)

Dat is er eigenlijk al met anabolen.

Je verliest niet alleen vet, maar je krijgt er ook meer spieren van. 🤓

Om hier een erg winstgevende investering van te maken, moet je dus rekenen op 1) een enorme blockbuster in combinatie met 2) slimme managementbeslissingen (de windfall niet gaan wegpissen in dure onco trajecten of megalomane overnames bvb.) en 3) een structurele overwaardering versus peers, ook na de groeispurt.
1) en 3) (zou normaal zijn als dat product een groot deel van de omzet uitmaakt).
2) kan ik alleen maar hopen.
Of is het jou eerder te doen om het koersmomentum die je verwacht eens dat de productomzet explodeert en alle retail traders dit in een meme stock veranderen (#tothemoon)?
Dat is zeker een mogelijkheid, maar daar hou ik alleszins geen rekening mee.
Koersmomentum is niet iets dat consistent te voorspellen valt op lange termijn.

Laatst bewerkt:
Iets anders.

Een grote beneficiary van AI zal volgens mij trouwens Etsy zijn.
Dat staat mij wel nog te duur momenteel.
Te weinig margin of safety ;-)

Ik word er altijd een beetje opgewonden van als je mij zo noemt!

Bij oxy aan 28,5:

Alles wat ik doe, is fundamenteel onderbouwd.
Je kan het niet eens zijn met mijn onderliggende aannames, maar het is geen vogelpik gokken.

- Herbalife hou ik nog steeds in de gaten trouwens.
- UBS is een knalinvestering met de grootste veiligheidsmarge in een bank die ik mij kan inbeelden.
- FRC-FCNC-WAL en de rest is ondertussen samen +35% en allen geclosed. Gaf mij extra cash voor UBS.
- Bij Oxy is zowat alles gelopen zoals ik het op voorhand zei.

Ik heb trouwens ook nog een zak BAC aan 27,6.
Zal ook gokken zijn.
Dat FRC stuk is wel gokken in mijn ogen, misschien gokken met een positieve EV maar toch gokken.

Herbalife heb ik nooit gesnapt, de rest kan ik wel bijtreden.

Al ben ik niet geneigd om tegen cege in te gaan in zijn eigen sector...

Terug
Bovenaan