Kleine Beursfeiten

Iemand Novo Nordisk aan't volgen?
Gezien ik binnenkort nog eens naar Spanje ga, kreeg ik de vraag van familie om daar Ozempic te gaan halen. Had daar nog nooit van gehoord, maar besloot het eens te googlen. Blijkbaar zou dat dus een 'magisch' obesitas middeltje zijn van NVO. Verkoopt zo goed dat het amper nog beschikbaar is.

Is zeer jammer, gezien dat medicijn ontwikkeld is en dient voor diabetespatiënten, maar leuk neveneffect is dus dat de kilo's er ook afvliegen.

Gezien 25% van de wereldbevolking te zwaar is, lijkt me dat wel een serieuze markt dat ze kunnen aanboren. Nog niet echt in de cijfers geduikt maar aandeel is in de laatste 6m wel al +60% gegaan. Margin of safety weg, of potentieel nog altijd niet volledig ingeprijsd :thinking:

Laatst bewerkt:
Iemand Novo Nordisk aan't volgen?
Gezien ik binnenkort nog eens naar Spanje ga, kreeg ik de vraag van familie om daar Ozempic te gaan halen. Had daar nog nooit van gehoord, maar besloot het eens te googlen. Blijkbaar zou dat dus een 'magisch' obesitas middeltje zijn van NVO. Verkoopt zo goed dat het amper nog beschikbaar is.

Is zeer jammer, gezien dat medicijn ontwikkeld is en dient voor diabetespatiënten, maar leuk neveneffect is dus dat de kilo's er ook afvliegen.

Gezien 25% van de wereldbevolking te zwaar is, lijkt me dat wel een serieuze markt dat ze kunnen aanboren. Nog niet echt in de cijfers geduikt maar aandeel is in de laatste 6m wel al +60% gegaan. Margin of safety weg, of potentieel nog altijd niet volledig ingeprijsd :thinking:
8 juli 2022 op het forum :)

Ozempic is ook de nieuwste rage precies.

Heb het ook al een aantal maanden zitten bekijken.
Waar iedereen bezig is over AI, is dit eigenlijk dé revolutionaire ontwikkeling van de komende jaren :)

Probleem is:
1) zullen er effectief op grote schaal ook geen grote bijwerkingen optreden?
2) Hoeveel is ingeprijsd? (Komt al op cnbc, dus het is al gekend bij het grote retailpubliek in de usa)
3) Kunnen anderen een evenwaardig alternatief maken? Dus wat is het competitieve voordeel van specifiek Novo Nordisk?

indien 1 en 3 ok, dan is novo nordisk een easy jackpot.
Het staat in de sterren geschreven dat zoiets zal terugbetaald worden in de gezondheidszorg, indien veilig.

Maar ik ken er momenteel te weinig van, dus ik blijf er nog af.

8 juli 2022 op het forum :)

Heb het ook al een aantal maanden zitten bekijken.
Waar iedereen bezig is over AI, is dit eigenlijk dé revolutionaire ontwikkeling van de komende jaren :)

Probleem is:
1) zullen er effectief op grote schaal ook geen grote bijwerkingen optreden?
2) Hoeveel is ingeprijsd? (Komt al op cnbc, dus het is al gekend bij het grote retailpubliek in de usa)
3) Kunnen anderen een evenwaardig alternatief maken? Dus wat is het competitieve voordeel van specifiek Novo Nordisk?

indien 1 en 3 ok, dan is novo nordisk een easy jackpot.
Het staat in de sterren geschreven dat zoiets zal terugbetaald worden in de gezondheidszorg, indien veilig.

Maar ik ken er momenteel te weinig van, dus ik blijf er nog af.
Het één sluit het ander niet uit natuurlijk, maar AI zorgt voor (veel) meer headlines, dat wel.

1) grote bijwerkingen? Is al geruime tijd FDA approved. Ik ga er vanuit dat die mannen hun werk grondig hebben gedaan.
2) geen idee, dat was ook mijn vraag. Zeer anekdotisch natuurlijk maar gezien mijn tante erom vraagt om dat vanuit spanje mee te nemen, merk ik wel dat vraag enorm is. Allé, is een gevolg van het feit dat ze in België out of stock zijn.
Betere vraag zou zijn: hoe snel kan NVO de productie opdrijven en first mover voordeel maximaal gebruiken.
Eénmaal bezig lijkt het me niet dat je snel van medicatie gaat switchen.

3) competitie is blijkbaar Eli Lilly, maar nog niet genoeg bekeken.

Dit zou inderdaad terugbetaald moeten worden. Maar als dat aan de huidige prijs volledig terugbetaald moet worden, dan is de schatkist direct leeg :ROFLMAO: marktpotentieel is te groot.

Novo Nordisk brengt het onder de naam Wegovy op de markt als vermageringsmiddel, maar het is nog niet beschikbaar in België, geloof ik.

Gevraagd aan een huisarts in mijn omgeving en die bevestigde dat het off-label gebruik van Ozempic al zeer wijdverbreid is, schaarste is de voornaamste spelbreker.

Ik denk trouwens dat we van UBS nog wat gepercipieerde verrassingen zullen krijgen.

Want stel je in de plaats van het management.
Je hebt net de koop van de eeuw gedaan, met nog wat garantie van de overheid erbovenop.

Je zou moeten een absolute dommekloot zijn om dan in de volgende kwartalen af te komen met gigantische meerwaarden, want dan zie je van hier dat je bakken kritiek krijgt en misschien wat overwinst belasting wetgeving onder druk van de menigte.

Wat je dus doet is alle verliezen in de komende kwartalen pompen, nu het geheugen nog te vers is.
Dan komt er geen kritiek van bevolking of overheid, want : "zie je wel, wij UBS hebben wel degelijk veel probleem-assets gekregen, we maken verliezen door deze overname, dus de goedkope prijs en de garanties waren zeker niet overdreven!".
Misschien worden dat nog bijkoopmomenten in het aandeel.

Om daarna vanaf 2024 rustig de winsten beetje bij beetje te laten inkicken bij geleidelijke verkoop van de andere assets, geamortiseerd over een paar jaar.
Waarbij het de bevolking niet meer interesseert want het is al te lang uit het nieuws.
Wat ga je doen met dit idee? Huidige positie verkopen en gedurende 2023 terugkopen? Of positie gewoon uitbreiden indien daalt?

Wat ga je doen met dit idee? Huidige positie verkopen en gedurende 2023 terugkopen? Of positie gewoon uitbreiden indien daalt?
Het tweede.

Afhankelijk van hoe ondergewaardeerd het dan staat.
En dat zal afhankelijk zijn van hoe derisked het is, hoeveel miljard rechtszaken ze nog open staan hebben, aan welke waarderingen ze hun slechtere assets konden buitensmijten, hoeveel besparingen ze effectief kunnen doen, etc.

Beetje zelfde principe als met oxy.
Dit was -gecorrigeerd voor risico- goedkoper aan een koers van 21 in januari 2021, dan aan 9 in maart 2020.

Geen idee waarom ik dit vorig jaar niet verder bekeken heb eigenlijk.
Een blinde kon zien dat dit een wereldschokkend product is.
Waarschijnlijk zat ik te veel met Vicki, Putin, en Herbalife in mijn hoofd :sneaky:

Tante Sonja begint al achter Wegovy te vragen en het is nog niet eens op de markt in Europa.

Dat van Eli Lilly ziet er trouwens nog beter uit.
Meer gewichtsverlies, minder bijwerkingen, en ook invloed op glycemische levels en andere tralala zoals insuline sensitiviteit.
Kortom, naast substantieel gewichtsverlies ook nog goed voor extra cardiovasculaire shit.
Doodsoorzaak nummer 1 in de wereld...

En gegarandeerd dat dit zwaar recurrente inkomsten zijn. Die worden schromelijk onderschat bij die analisten vind ik.
Ze gaan ervan uit dat 'slechts' 50% zijn gewichtsverlies behoudt, en dus nog maar zelden Wegovy/tirzepatide gebruikt daarna.
En daar geloof ik als ervaringsdeskundige werkelijk geen fluit van :biglaugh:

Aangezien je met die medicatie totaal geen gedragsverandering moet 'oefenen' , hervalt waarschijnlijk 95% terug in de oude gewoonten.
ZEKER omdat je weet dat je die medicatie opnieuw kan nemen indien nodig, je hebt dus een plan B. Wat nooit optimaal is voor de motivatie voor plan A :)
Dus het herval gaat waarschijnlijk zelfs SLECHTER zijn dan gewone dieten.

De recurrente inkomsten gaan dus hoog zijn, veel hoger dan in de modellen.
En zal gegarandeerd (deels) terugbetaald worden in de US en Europa, desnoods enkel voor BMI>30 of zo.
De hoeveelheid zorg die daarmee later uitgespaard wordt, is immers gigantisch.

Laatst bewerkt:
Trouwens: om op tirzepatide te komen, heb ik eens Chatgpt gebruikt voor de lol.

"what is the name of the weight loss drug of eli lilly"
--> Wegovy.

Knol verkeerd dus. Voor iets dat dus nogal straightforward is, vind ik.
Totaal onbruikbaar om info op te zoeken voorlopig, aangezien je toch zelf moet gaan dubbelchecken op Google achteraf voor feitelijkheid.

Trouwens: om op tirzepatide te komen, heb ik eens Chatgpt gebruikt voor de lol.

"what is the name of the weight loss drug of eli lilly"
--> Wegovy.

Knol verkeerd dus. Voor iets dat dus nogal straightforward is, vind ik.
Totaal onbruikbaar om info op te zoeken voorlopig, aangezien je toch zelf moet gaan dubbelchecken op Google achteraf voor feitelijkheid.
Uhhh, dat is omdat je niet ChatGPT moet gebruiken maar Bing aangezien die resultaten van het internet raadpleegt.

what is the name of the weight loss drug of eli lilly
Searching for: eli lilly weight loss drug name
Generating answers for you…

Eli Lilly’s new weight loss drug is called Tirzepatide and it has been approved by the FDA for blood glucose management in Type 2 diabetics1. It is also known as Mounjaro2. It has shown substantial potential in a large Phase 3 study1. However, concerns are mounting about who will actually be able to afford it3.

Ben het even gaan opzoeken.

De koersreactie op de FDA goedkeuring van Wegovy was die dag 2% op de koers van Novo Nordisk.
Voor een veilig weightloss oplossing die u 15% gewicht laat verliezen zonder moeite te moeten doen.
Go figure.

Gratis geld bestaat niet zeggen ze, maar dit was toch ook een vrij easy one om 100% te hebben op 2 jaar tijd :)

Uhhh, dat is omdat je niet ChatGPT moet gebruiken maar Bing aangezien die resultaten van het internet raadpleegt.

what is the name of the weight loss drug of eli lilly
Searching for: eli lilly weight loss drug name
Generating answers for you…

Eli Lilly’s new weight loss drug is called Tirzepatide and it has been approved by the FDA for blood glucose management in Type 2 diabetics1. It is also known as Mounjaro2. It has shown substantial potential in a large Phase 3 study1. However, concerns are mounting about who will actually be able to afford it3.
Vreemd, want ik gebruik de bing Chatgpt.

what is the weightloss drug from lly
Lly refers to Eli Lilly and Company, a pharmaceutical company that produces several drugs, including some for weight loss. One of their weight loss drugs is called "Wegovy" (semaglutide), which was approved by the US Food and Drug Administration (FDA) in 2021 for chronic weight management in adults who are overweight or have obesity.

Isn't wegovy from Novo Nordisk?
You are correct, I apologize for the error in my previous response. Wegovy (semaglutide) is actually manufactured by Novo Nordisk, not Eli Lilly and Company.

:wtf:

Novo Nordisk is al 10y een jackpot. A bit late to the party.
Maakt dat uit zolang het feestje nog lang blijft doorgaan? De hoofdact is zich waarschijnlijk nog backstage aan het opwarmen.
Aangezien je met die medicatie totaal geen gedragsverandering moet 'oefenen' , hervalt waarschijnlijk 95% terug in de oude gewoonten.
Dat bevestigde mijn bron ook.

edit: NVO zelf ook blijkbaar:
Patients taking Novo Nordisk's (NVO) weight loss drug Wegovy run the risk of regaining their original body weight in about five years if they discontinue the drug, CNBC reported citing Karin Conde-Knape, Novo's senior vice president of global drug discovery.
"As long as you’re keeping your intake the same, your output the same, you’re able to control your weight. But if you go out of this, you will immediately start to come back," said Conde-Knap.
Stopping Novo Nordisk's Wegovy, Ozempic may lead to regaining weight

Laatst bewerkt:
Eli Lilly gekocht aan 341.
Veel te duur naar mijn goesting, maar de drug is te veelbelovend, en concurrenten zoals Amgen en Regeneron zitten nog een paar jaar achter.
Is er 1 om een jaar of 3-4 bij te houden vermoed ik, want gezien de huidige dure waardering kan er bij een standaard recessie gerust een schommeling van -20-30% zijn.
Maar als het goed loopt, kan het ook recht omhoog gaan.
Vandaar gewoon gekocht.

Geen kwantitatieve binnenkopper, maar gewoon kwalitatieve afweging.
10% positie. Ik durf niet hoger, margin...

Thesis:

Markt, analistenrapporten:
Verwacht 25-50B total adressable market tegen 2030.
Herval 50%.
Goed voor obesitas patienten.

Janus:
  • Herval zal in de praktijk en bij de grote massa veel groter zijn.
    • Met spuit/pil: geen gewoonten/structuren/bewustKopen moeten aanpassen itt dieten --> oude gewoonten gaan gewoon door na stoppen met spuit --> hoger herval dan bij gewone dieten --> 80-90% --> dus markt is veel groter want er zullen veel meer recurrente gebruikers zijn dan de analisten verwachten​
    • Mensen weten psychologisch dat er een plan B is, nl gewoon opnieuw spuitsessie doen van paar maanden (itt opnieuw maanden aan een stuk zwaar op eten letten en sporten) --> vatbaarder voor herval dan bij dieten.
    • Sommigen gaan bewust 2 maandjes medicament nemen, dan een jaar gewoon boefen als weleer, en dan weer 2 maandjes medicament nemen.
      Zo blijven ze uiteindelijk gemiddeld op gewicht en moeten ze niet op eten letten en geen karakter hebben. (ik ben daar bv. een kandidaat voor, INDIEN er geen lange termijn bijwerkingen zijn)
  • Niet alleen voor obesitas patienten!
    • De markt is er ook voor recreanten, niet enkel voor obesitas patienten!
      -->Mensen die slechts een paar kilo te veel hebben, maar instagrammable willen worden; fitnessers; beachbody voor de zomer, etc.
      Als het easy kan, waarom dan kcal-in kcal-out zitten tellen, fitnessen/lopen tegen uw goesting enzovoort?

25-50B is volgens mij dan ook een gruwelijke onderschatting van de wereldwijde total market.

Laatst bewerkt:
Ik heb dit al lang zitten bekijken, maar het was te duur in december aan 375. Dan laten liggen en andere zaken verder gekeken.
Alert gezet op 310 maar dat was niet afgegaan, hoewel het begin maart aan 309 stond. Dat is toch wel amateuristische sneuheid :cautious:
En toen ik nu keek zag ik dat het nog altijd +- 7% goedkoper stond, en we zijn 4 maanden dichter bij FDA goedkeuring.

Nu, volgende vraag. Wat zijn de secundaire effecten op middellange termijn?

Minder obesitas, meer strakke lijven, om het simplistisch te stellen :tongue:

***Dus meer concurrentie voor de mediane instagrammer die het van zijn uiterlijk moet hebben --> inkomsten worden gespreid onder een grotere groep --> lagere inkomst per influencer.
Kunnen we daar investeringsgewijs iets mee doen? Niet echt op het eerste zicht.

***Zal er meer rondgepoept worden? Meer vrouwen en mannen met meer zelfvertrouwen (dit leest je bij bijna ALLE ervaringen van Wegovy/Ozempic/standaard geslaagde dieten)? :)
Een grotere markt van goed uitziende mannen én vrouwen?

Is dit misschien goed voor Tinder/Match?
Het aandeel staat momenteel niet superduur...

*** McDonalds, Ben&Jerry's, Pizza Hut, ...
Rejoice! Nobody cares anymore!
Maar ja, daar vallen nogal veel bedrijven onder die noemer van 'fat food'.

Laatst bewerkt:
- Je onderschat de weerstand tegen spuiten bij "luie gebruiker".
- Je onderschat real world efficacy. Zal nog tegenvallen als je geen klop zelf doet qua sport. We gaan data in April zien.
- Je onderschat reimbursement/pricing. 800 USD voor een spuit per week. Voor non diabetes zal de markt klein zijn. De terugbetaling voor non diabetes is lager dan voor diabetes. Er is nu al tekort voor diabetes door de hype, ze gaan daar strakker in worden.
- Je onderschat terugbetaling weerstand bij overheden. Ik zie niet in hoe de overheden dergelijke gimmick gaan terugebetalen met strakke begrotingen. Er zijn alternatieven, een loopband.
- competitie zal er snel zijn als ik het mis heb en het zou wel een 100bln markt zijn. De molecule is niet rocket science complex, geen antibody of zo voor onco.

Terug
Bovenaan