Kleine Beursfeiten

zijn er mensen die ervaringen hebben met BUX?
Ja, ik ben klant bij BUX Zero.

Tot op heden ben ik redelijk positief over BUX, maar kan dit ervaring echter niet vergelijken tov andere brokers.
Ik had gekozen voor BUX omdat je in het begin commissievrij kon beleggen en ook kleinere bedragen kon beleggen. Dit vond ik interessant om mijn eerste stappen te zetten in de beurswereld.

Ondertussen zit ik al een paar duizenden euro's verder en ben ik nog steeds tevreden. Vervelend in het begin was dat je jouw TOB (beurstax) zelf moest invullen en opsturen, maar sinds kort gebeurt dit door BUX zelf. Ook wordt er blijkbaar aan een Web app gewerkt voor in de nabije toekomst.

BUX zit echter op dit moment in een overgangsfase, met voornamelijk een aanpassing aan zijn tarieven. Deze overgang zou op 01/04 moeten gebeuren, en zou ik even tot dan wachten voor een account te openen. Zie de mail hieronder.
In deze e-mail vertel ik je over een aantal wijzigingen in ons prijsmodel, die ingaan op 1 april 2023. Daarnaast licht ik toe waarom die wijzigingen noodzakelijk zijn in het huidige economische klimaat.
Onze missie
We zijn BUX begonnen met de volgende missie: beleggen toegankelijk, intuïtief en betaalbaar maken voor iedereen. Die missie is onveranderd gebleven. Wel is het macro-economische klimaat om ons heen het afgelopen jaar sterk veranderd. Wereldwijd wordt er minder belegd en voor veel bedrijven zijn de operationele kosten flink gestegen. Dat geldt ook voor BUX. Hierdoor is het lastig om tegen de huidige tarieven innovatieve producten aan te bieden, zeker omdat BUX eerlijk en transparant wil zijn. Veel concurrenten van buiten Nederland krijgen kickbacks in de vorm van 'payment for order flow' van hun partners. BUX niet. Andere brokers verdienen hier veel geld aan, maar hun klanten worden vaak toch geconfronteerd met verborgen kosten. Bij BUX brengen we liever eerlijke en transparante fees in rekening voor onze producten. Hierdoor ziet BUX zich alleen wel genoodzaakt om de fees bij te stellen. Alleen zo kunnen we de stijgende kosten het hoofd bieden en klanten de beste beleggingsapp van Europa blijven bieden.
Vermogen opbouwen voor de lange termijn
Eerder dit jaar zijn we onze klanten meer gaan ondersteunen bij het opbouwen van vermogen voor later, met behulp van spaarplannen. Dankzij onze samenwerking met BlackRock zijn die plannen nu gemakkelijker in te stellen. En dit jaar gaan we nog meer samenwerkingen aan en voeren we verdere verbeteringen door. Omdat we willen dat nog meer mensen voor de lange termijn kunnen beleggen, komt de fee van € 1 voor spaarplannen per 1 april 2023 te vervallen. Alle plannen zijn dan commissievrij. Je kunt een onbeperkt aantal commissievrije spaarplannen maken, maar let op: in elk plan kun je nog steeds maximaal 10 beleggingsproducten opnemen.
Onze fees
BUX zorgt er samen met verschillende Europese toppartners voor dat onze klanten veilig en betrouwbaar kunnen traden. Tot nu toe kwamen alle externe kosten voor de verwerking van trades via deze partners volledig voor rekening van BUX. Gezien het huidige economische klimaat is dit helaas niet meer vol te houden. Daarom voert BUX een commissie van € 0,99 in voor Amerikaanse orders. Zo kunnen we deze verwerkingskosten financieren en tot een bestendiger bedrijfsmodel komen. Ter compensatie gaat de FX-mark-up voor Amerikaanse orders omlaag van 0,35 naar 0,25%. In wezen wordt BUX daarmee aantrekkelijker voor klanten die met grotere bedragen beleggen. Daarnaast wordt de commissie voor Europese orders bijgesteld van € 1,50 naar € 1,99. Daarmee dekken we onze verwerkingskosten, maar blijven we toch één van de betaalbaarste brokers van Europa.
Zero Orders
Één van de populairste orders op ons platform is de Zero Order, die aan het einde van elke handelsdag wordt uitgevoerd. Vanaf 1 april 2023 kunnen gebruikers nog maximaal 3 Zero Orders per maand uitvoeren. Boven dat maximum kunnen klanten gebruikmaken van spaarplannen. Die zijn vanaf die dag niet alleen commissievrij, maar bieden klanten ook nog eens het gemak van automatisering.
Servicefee
BUX wil traden gemakkelijker maken voor jou als klant. Daarom profiteer je van diverse functies die net dat beetje extra bieden: nieuwsberichten, prijsalarmen, dividendkalenders en nog veel meer. BUX wil voorkomen dat alleen een klein groepje klanten met een premiumaccount toegang krijgt tot deze functies – beleggen moet toegankelijk, intuïtief en betaalbaar blijven voor iedereen. Omdat we willen dat alle klanten deze functies kunnen gebruiken, komt er een maandelijkse servicefee van € 2,99. Alleen zo kunnen we de tradingkosten zo laag mogelijk houden, onze spaarplannen commissievrij houden en toch eerlijk en transparant blijven richting al onze klanten.
Naar aanleiding van deze veranderingen (vooral de servicefee), heeft blijkbaar een deel van de gebruikers besloten tijdens deze laatste weken om BUX te verlaten (ik vermoed vooral mensen met een kleinere portefeuille). Zo zouden ook de actuele extra's zoals dividendkalenders, beursnieuws, etc. niet altijd correct of nuttig zijn.
Voor informatie over aandelen, bedrijven of beleggen, ga ik meestal toch kijken naar andere bronnen en speelt dit voor mij geen rol.

Persoonlijk wacht ik nu af om te kijken wat de Web app zal toevoegen aan het BUX gebeuren, en hoeveel deze nieuwe tarieven wegen op mijn beleggingen. (bijvoorbeeld voor de Zero Orders waarmee je commissievrij kan beleggen, worden deze teruggeschroefd naar 3 beleggingen per maand. Dit is voor mij geen probleem aangezien ik vaak in een ETF beleg, en misschien daarnaast in 1 of 2 andere aandelen; wat met de servicefee (en de extra's); etc.)
Zoals vermeld heb ik ondertussen al een deftige som bij BUX, waaronder dividendenaandelen waarmee ik de servicefee zal kunnen opvangen en nog over hebben om verder te beleggen.

Ik behoud mijn vertrouwen in BUX en zal voorlopig gewoon verder doen zoals ik tot op heden heb gedaan. BUX is in mijn ogen nog steeds een "beginnende" broker die nog zal evolueren. Het is echter afwachten of dit positief of negatief zal evolueren.

Naast Aandelen en ETF's, kan je ook in Crypto beleggen op BUX (en dat facet stoort mij wel een beetje omdat ik persoonlijk niet geloof / geen vertrouwen heb in crypto).

Dit zijn mijn ervaringen met BUX Zero. Hopelijk ben je daarmee wat geholpen.

Ik ben vorig jaar begonnen met het aankopen van mijn eerste aandelen via BUX. Het is jammer dat ze nu een fee opdringen, maar voor mij blijven ze nog relatief goedkoop. 0,99€ voor US-orders is nog steeds goedkoop. Bij Bolero zit je al gauw aan 15$ per order. Ik ontvang maandelijks een mooi overzicht van mijn aankopen en voor jaarlijks een overzicht voor de belastingaangifte.
Ik mis wel een website, maar daar zouden ze al even aan bezig zijn.

Al enkele keren gechat met de klantendienst en telkens binnen de 2u geholpen. Ik blijf nog even plakken :)

Ja, want de orders zijn echt gratis. :ROFLMAO:

Enlighten me wat het businessmodel is om dingen gratis te doen. Je weet toch dat ze je orders frontrunnen en je een shitty spread of zo geven. Ja, 15 euro goedkoper dan bolero, maar wel gepoept met order execution...

Nee, wacht, AI en block chain. Disruptive technology.... sounds convincing.

Heb je dat dan al aan de Nederlandse AFM gemeld als je daar zo zeker van bent? Front running zoals jij het beschrijft is verboden.

Ahja, sorry, het is echt een gratis order. Want dat zijn een bende goeie mensen die zo snel mogelijk een zak geld moeten op krijgen.

Misschien gaan ze niet rechtstreeks individueel front-runnen, maar op een of andere manier gaan ze wel van je profiteren. Want, gratis bestaat niet.

Of mompelt iets over verplichte BUX coins en daar dan frontrunnen. Ergens word je wel in de zak gezet.

Ahja, sorry, het is echt een gratis order. Want dat zijn een bende goeie mensen die zo snel mogelijk een zak geld moeten op krijgen.
We weten ondertussen dat je Bolero als de enige valabele broker ziet, maar waarom telkens opnieuw die stroman? Niemand beweert dat ze er niks aan proberen te verdienen. En ja, zoals bij veel PE-driven startups toen het geld nog gratis was: marktaandeel veroveren was véél belangrijker dan winst maken. Daarom moet je hen nog niet beschuldigen van illegale praktijken.

We weten ondertussen dat je Bolero als de enige valabele broker ziet, maar waarom telkens opnieuw die stroman? Niemand beweert dat ze er niks aan proberen te verdienen. En ja, zoals bij veel PE-driven startups toen het geld nog gratis was: marktaandeel veroveren was véél belangrijker dan winst maken. Daarom moet je hen nog niet beschuldigen van illegale praktijken.

Ik zeg niet enkel Bolero. Jij begon over Bolero als duur. Elke broker met normale tarieven is OK. Die met gratis tarieven niet. En zeker niet die die je verplichten om een of andere shady coin te kopen.

Dat van de spread stond bijna letterlijk in hun voorwaarden.

Staat waarschijnlijk ook iets in over short selling beschikbaar stellen en je krijgt geen compensatie als gebruiker ?

Edit:

Poepegaatje pakken 101

Jouw orders worden door de executing broker uitgevoerd op meerdere plaatsen van uitvoering en via bilaterale transacties, zoals ondernemingen met systematische interne afhandeling (SI's). Niet alle beschikbare plaatsen van uitvoering worden geselecteerd, dit vanwege de hoge kosten van sommige plaatsen van uitvoering of de hoge kosten van transactieverwerking. Dit betekent dat er soms een betere prijs beschikbaar kan zijn op een plaats van uitvoering waartoe BUX (via de executing broker) geen toegang heeft, maar dat uitvoering op die plaats, rekening houdend met de totale tegenprestatie van de prijs en kosten, zou leiden tot een negatief resultaat voor Jou en daarom niet voor die plaats wordt gekozen.

Wanneer de order wordt uitgevoerd in een andere valuta dan de euro, geldt de wisselkoers voor de totale waarde van de transactie. BUX past een opslag toe op de wisselkoers voor elke uitgevoerde order. Dit is direct zichtbaar in Jouw account nadat de order is uitgevoerd. De actuele prijzen vind je op de BUX Zero website.

In sommige situaties zal de verplichting van het verkrijgen van een optimaal resultaat voor de uitvoering van Jouw orders niet gelden, bijvoorbeeld bij een zeer volatiele markt of wanneer BUX of een van haar partners te maken heeft met technische problemen. De focus zal dan verschuiven naar tijdige uitvoering van Jouw order.

Deze is zodanig fuzzy, dat je daar alles onder kan verstaan zodat de kost voor BUX laag is en jij een shitty deal krijgt. Maar het order ging er wel snel door...

Bij de uitvoering van Jouw orders zal de executing broker er alles aan dienen te doen om ervoor te zorgen dat de uitvoering voor Jou optimaal is. Optimale uitvoering houdt in dat orders dienen te worden uitgevoerd tegen de voor Jou voordeligste voorwaarden, rekening houdend met prijs, kosten, snelheid, waarschijnlijkheid van uitvoering en afwikkeling, omvang, aard en eventuele andere relevante overwegingen.

Deze is ook nice. Nog nooit ergens anders gelezen dat "het zakelijk oogpunt" een valabel argument is om een order uit te voeren. Daar staat eigenlijk letterlijk "het moet opbrengen voor BUX", niet ?

BUX is een overeenkomst aangegaan met een executing broker die verantwoordelijk is voor de uitvoering van orders die via de BUX Zero mobiele applicatie worden geplaatst. Voordat een dergelijke overeenkomst wordt aangegaan moet een passend duediligenceonderzoek plaatsvinden om er zeker van te zijn dat het partnerschap in het belang is van de klant en logisch is vanuit zakelijk oogpunt.

Anyway, blijf maar beleggen bij race-to-the-bottom brokers, maar nadien niet komen klagen.

Laatst bewerkt:
Jij begon over Bolero als duur. Elke broker met normale tarieven is OK. Die met gratis tarieven niet.
Je laat geen kans onbenut om te benadrukken dat Bolero niet duur is. Voor grote bedragen zijn die transactiekosten eerder verwaarloosbaar, maar voor orders tot pakweg 2500 EUR zijn er wel degelijk significante tariefverschillen tussen brokers en die correleren zeker niet altijd met de kwaliteit die ze bieden.
En zeker niet die die je verplichten om een of andere shady coin te kopen.
Dat doen ze niet, waar haal je dat?
Staat waarschijnlijk ook iets in over short selling beschikbaar stellen en je krijgt geen compensatie als gebruiker ?
Is geen geheim en is gewoon een van de hoekstenen van low cost brokers, me dunkt. Geen fan van, probeer dat te vermijden.
Anyway, blijf maar beleggen bij race-to-the-bottom brokers, maar nadien niet komen klagen.
Mee eens dat het het low-cost model niet zonder risico is, maar het alternatief voor sommigen is handelen tegen +5% kosten bij lage orderbedragen.

Je laat geen kans onbenut om te benadrukken dat Bolero niet duur is. Voor grote bedragen zijn die transactiekosten eerder verwaarloosbaar, maar voor orders tot pakweg 2500 EUR zijn er wel degelijk significante tariefverschillen tussen brokers en die correleren zeker niet altijd met de kwaliteit die ze bieden.

Excuse-me-je als dat zo overkomt. Ik heb 0,0 relatief met Bolero. Ik heb vroeger zelf nog bij Binck en Lynx gezeten omdat die opties hadden toen Bolero die nog niet had. Maar ik heb uiteindelijk alles samen gesmeten wegens sop de kolen niet waard.

Geen humblebrag, realiteit. Ik heb vorige week verschillende orders erdoor geknald van 2k, 5k, 10k in EUR en USD. De kosten zijn in veel gevallen (een pak) lager dan je taxen. Waarom je dan bij weirde brokers wil gaan om 3 euro te besparen, mij een raadsel.

9982 EUR, 15 EUR makelaarsloon, 34.94 tax
5059 EUR, 15 EUR makelaarsloon, 17.71 tax
5008 EUR, 15 EUR makelaarsloon, 17.50 tax

Ik weet niet over welke bedragen je spreekt? Maar als je maar 50 of 100 euro te beleggen hebt, dan moet je misschien eerst een beetje meer sparen vooraleer je wil beleggen.

Dat doen ze niet, waar haal je dat?

In het begin moet je toch X aantal BUX tokens hebben om te kunnen free traden in de app? Is dat niet meer zo dan ?

Is geen geheim en is gewoon een van de hoekstenen van low cost brokers, me dunkt. Geen fan van, probeer dat te vermijden.

"Frontrunnen" is van de pot gerukt, maar alle andere dingen "zijn de hoeksteen".

Mijn citaat was Je weet toch dat ze je orders frontrunnen en je een shitty spread of zo geven

Wie wil er nu in een broker zitten waar jij het product bent om hun zak te vullen en aan de andere kant stoefen dat het goedkoop is? Dat is juist even duur als elders, gewoon komt het geld van elders

Mee eens dat het het low-cost model niet zonder risico is, maar het alternatief voor sommigen is handelen tegen +5% kosten bij lage orderbedragen.

Beetje sparen zodat je orders kunt doen van meer dan 150 euro

Ik zit meestal met orders van 10-20k en dan is op Amerikaanse aandelen (nasdaq) het verschil tussen Bolero en Lynx toch echt wel significant en niet verwaarloosbaar tov de ordergrootte zelf vind ik, vooral de wisselkoerskosten swingen de pan uit bij Bolero (ja ik weet dat je een $ rekening kan hebben bij bolero maar je verkoopt en koopt niet steeds zelfde valuta hé)

Wel akkoord dat je vér weg moet blijven van Bux/Degiro als je met serieus geld begint te beleggen.

Ik geloof toch dat sommigen hier eens moeten gaan beseffen dat jan modaal geen orders doet van 10 a 20k euro op de beurs. Dat zijn bedragen voor mensen die er al wat beter bijzitten en meer ervaring hebben op de beurs. Het enige wat hier in dit topic gebeurd is humblebraggen, goochelen met zo hoog mogelijke cijfers en het opblazen van de e peen terwijl het hier eigenlijk zou moeten gaan om bij te leren en elkaar te helpen. Maar ja, BG blijft BG zeker, hier zitten enkel grootverdieners die niet meer weten wat gedaan met hun cashoverschotten.

Ik geloof toch dat sommigen hier eens moeten gaan beseffen dat jan modaal geen orders doet van 10 a 20k euro op de beurs. Dat zijn bedragen voor mensen die er al wat beter bijzitten en meer ervaring hebben op de beurs. Het enige wat hier in dit topic gebeurd is humblebraggen, goochelen met zo hoog mogelijke cijfers en het opblazen van de e peen terwijl het hier eigenlijk zou moeten gaan om bij te leren en elkaar te helpen. Maar ja, BG blijft BG zeker, hier zitten enkel grootverdieners die niet meer weten wat gedaan met hun cashoverschotten.
Dit is effectief een van de meest toxische beursfora die ik ken. :p

Ik weet niet over welke bedragen je spreekt? Maar als je maar 50 of 100 euro te beleggen hebt, dan moet je misschien eerst een beetje meer sparen vooraleer je wil beleggen.
Persoonlijk hanteer ik 1% als maximum voor transactiekosten. Wie 500 EUR in een aandeel/ETF wil steken kan in die optiek niet terecht bij Bolero, Keytrade of Saxo.
In het begin moet je toch X aantal BUX tokens hebben om te kunnen free traden in de app? Is dat niet meer zo dan ?
Account aangemaakt eind 2021 uit nieuwsgierigheid, nooit een BUX token gehad of gekocht.
Dat is juist even duur als elders, gewoon komt het geld van elders
Dat er elders geld wordt verdiend, dat klopt natuurlijk. Even duur, dat hangt toch echt af van de bedragen die je belegt.

Laatst bewerkt:
Ik zit meestal met orders van 10-20k en dan is op Amerikaanse aandelen (nasdaq) het verschil tussen Bolero en Lynx toch echt wel significant en niet verwaarloosbaar tov de ordergrootte zelf vind ik, vooral de wisselkoerskosten swingen de pan uit bij Bolero (ja ik weet dat je een $ rekening kan hebben bij bolero maar je verkoopt en koopt niet steeds zelfde valuta hé)

Wel akkoord dat je vér weg moet blijven van Bux/Degiro als je met serieus geld begint te beleggen.
This. Ik ben ook overgestapt van Bolero naar Lynx wegens de overdreven kosten op US markets. Gelijkaardige transacties als bij jou.

Terug
Bovenaan