Kleine Beursfeiten

Mijn (enigszins financieel ongeletterde) partner kan met 15% discount aandelen kopen van haar werk (Amerikaanse multinational/s&p500, wil naam altijd eens in PM doorgeven). Een "Employee Stock Purchase Price" dus.

Ik moet de precieze voorwaarden/modaliteiten nog ontvangen, maar vermoed dat die 15% wel een belastbaar voordeel betreft?

Daarnaast blijf ik normaal weg van individuele aandelen, dus vraag me wel af of - zelfs met de korting- het enig 'nut' heeft er aan te schaffen. Of je ze zou moeten aankopen en meteen verpatsen, maar vermoed dat zoiets niet mogelijk zal zijn.

Mocht iemand zijn mening willen delen: zeer dankbaar!

Mijn (enigszins financieel ongeletterde) partner kan met 15% discount aandelen kopen van haar werk (Amerikaanse multinational/s&p500, wil naam altijd eens in PM doorgeven). Een "Employee Stock Purchase Price" dus.

Ik moet de precieze voorwaarden/modaliteiten nog ontvangen, maar vermoed dat die 15% wel een belastbaar voordeel betreft?

Daarnaast blijf ik normaal weg van individuele aandelen, dus vraag me wel af of - zelfs met de korting- het enig 'nut' heeft er aan te schaffen. Of je ze zou moeten aankopen en meteen verpatsen, maar vermoed dat zoiets niet mogelijk zal zijn.

mijn madam heeft dat ook en dat is altijd héél veel gedoe met belastingformaliteiten invullen.

op zich lijkt het wel een no-brainer hé, als het een goed geleid bedrijf is dan stijgt de beurskoers alleen maar op lange termijn en die 15% is een mooie margin of safety

Meestal moet je de aandelen dan X aantal jaar bijhouden (en dan komt het fiscaal ook veel interessanter uit, dacht ik). Als ze van plan is om nog lang bij dat bedrijf te werken, gewoon elk jaar een pakket aandelen kopen, en na X aantal jaar kan ze dan elk jaar 15% winst maken door een nieuw pakket aandelen te kopen en een vrijgekomen pakket te verkopen.

Enkel als het een groeiend bedrijf is de moeite, omdat de meerwaarde onbelast is.

De belasting die wel verschuldigd is, en hoe dat in te vullen, moet imo de werkgever toch meedelen.
Is geloof ik berekend op 18% van de waarde van de ontvangen aandelen. Dus op 18% van die aandelen wordt inkomensbelasting betaald (naarmate de belastingschijf ze in zit).
Die 15% korting is wel meer dan voldoende de belasting erop ongedaan te maken.

Ik heb dat in het verleden zelf gehad - ook een Amerikaanse multinational / S&P500. Die 15% korting werd inderdaad belast - ik herinner me het exacte percentage niet meer maar voor Belgen was dat bijna 60% op die 15% denk ik, veel hoger dan eender welk ander land. Werd wel heel duidelijk vooraf gecommuniceerd door het bedrijf.
Die belasting ging wel heel vlot, nooit zelf administratie voor moeten doen, dat werd op een loonbrief afgehouden.

Die aandelen kon ik meteen terug verkopen; bij andere bedrijven heb ik wel nog gehoord over een beperkte black-out periode waarin je als werknemer niet mocht verkopen.
Merk op: bij diezelfde werkgever nog de mogelijkheid gehad om de bonus om te zetten in aandelenopties, die moesten wel een jaar lang bijgehouden worden, waarbij je vooraf belasting moest betalen.

In mijn specifiek geval spijt dat ik daar niet vroeger ingestapt ben (ik vond individuele aandelen ook teveel een risico) omdat dat bedrijf het over lange periode zeer goed gedaan heeft qua beurskoers. Maar dat is natuurlijk heel bedrijfsafhankelijk... En die 6% netto winst bij aankoop & directe verkoop was natuurlijk ook al niet slecht.

Niet vergeten dat het mss ook goed is voor haar motivatie.

Ergens werk je dan een beetje voor jezelf.

Dus als dat een goed bedrijf is waarom niet he.

Niet vergeten dat het mss ook goed is voor haar motivatie.

Ergens werk je dan een beetje voor jezelf.

Dus als dat een goed bedrijf is waarom niet he.
Erg veel invloed heb je niet als individuutje op de resultaten van een S&P500 bedrijf =]
Voor 6% netto zou ik toch meteen moeten kunnen verkopen.

D’ieteren :thumb:

Zelfs Moleskine …

Laatst bewerkt:
Blijft ook wel lachen met Oxy.

- Den dikken heeft ondertussen +30% van de aandelen, vroeg toelating om tot 50% te mogen kopen (waarom zou dat zijn... :sarcastic:), hij blijft accumuleren, maar de prijs blijft onder zijn recentste aankoop van gisteren (62).
In de jaren 80 of 90 zou dat aandeel direct +20% gegaan zijn met dat nieuws.

- bericht in de WSJ vandaag:
"The boom in oil production that over the last decade made the U.S. the world’s largest producer is waning, suggesting the era of shale growth is nearing its peak.
Frackers are hitting fewer big gushers in the Permian Basin, America’s busiest oil patch, the latest sign they have drained their catalog of good wells. Shale companies’ biggest and best wells are producing less oil, according to data reviewed by The Wall Street Journal."

Dus aanbodzijde naar beneden de komende jaren.
En permian activity naar beneden, dus materiaal/crew wordt goedkoper.
En Oxy is 1 van de weinige met wel nog 10-15 jaar prime inventory.
Dus hun productie kan wél nog groeien, de prijs van olie blijft gelijk of stijgt eerder, en hun kosten zullen dalen.

Gratis geld bestaat niet zeggen ze dan, my ass.
Laatste procenten cash in Oxy aan 61,5.

Laatst bewerkt:
Blijft ook wel lachen met Oxy.

- Den dikken heeft ondertussen +30% van de aandelen, vroeg toelating om tot 50% te mogen kopen (waarom zou dat zijn... :sarcastic:), hij blijft accumuleren, maar de prijs blijft onder zijn recentste aankoop van gisteren (62).
In de jaren 80 of 90 zou dat aandeel direct +20% gegaan zijn met dat nieuws.

...

Gratis geld bestaat niet zeggen ze dan, my ass.
Laatste procenten cash in Oxy aan 61,5.

Als je ooit de rubriek van Paul D'Hoore of zo wil overnemen, heb je alvast mijn stem, entertainment verzekerd :D
Voor alle duidelijkheid, positief bedoeld.

D’ieteren :thumb:

Zelfs Moleskine …

Mooie daling op bovenstaande resultaten en positieve outlook, ik zal wel iets gemist hebben dan zeker :thinking:

Terug
Bovenaan