Kleine Beursfeiten

Ah dat komt niet vaak voor dan? Vond het raar dat populaire aandelen als Google, BRK en BAC niet uitgeleend worden.
Lijken mij niet de aandelen waar shorters voor in de rij staan om die te kunnen lenen, aanbod van shortbare aandelen veel hoger dan de vraag.

ASML is bij mij een paar weken uitgeleend geweest, wat mij een stevige 9 eurocent heeft opgeleverd.

Ah dat komt niet vaak voor dan? Vond het raar dat populaire aandelen als Google, BRK en BAC niet uitgeleend worden.
Er zijn voor miljarden dollars aandelen in omloop van deze bedrijven en niet zo heel veel shorters.
Deze aandelen ga je dus ook niet kunnen uitlenen en zelfs al gebeurt dat wel, is de vergoeding verwaarloosbaar (1%?).

Bij AMC daarentegen ben je 100% zeker dat ze uitgeleend worden en dit aan 100% rente (een paar dagen gelden zelfs even 700%).

Zal mij vergissen dan, ik vermeed merg/arb met dit in het achterhoofd.

Enkel bij non cash spinoff mogelijks issues. Maar er is net een rechtzaak verloren in belgie door de fiscus. Lijkt me dat ze dat hopelijk op termijn eindelijk eens opgelost hebben

Voor mergers/overnames nog nooit taxable geweest.

Aha, 106 GW extra electriciteit via steenkool.
Verdorie jammer dat @mac-bc hier niet meer is, of ik zou opnieuw moeten melden dat hij nog wat meer de fiets zal moeten nemen 'voor het klimaat'.

Wie heeft je dat wijsgemaakt? :laugh:

Al regelmatig riskfree return gezien, alsook returnfree risk.
in aandelen? arbritage dan waar het 100% zeker is dat de deal doorgaat? ik vermoed geen 20% upside dan, anders mag je deze gerust sharen met ons hoor als je ze tegenkomt :clap:

in aandelen? arbritage dan waar het 100% zeker is dat de deal doorgaat? ik vermoed geen 20% upside dan, anders mag je deze gerust sharen met ons hoor als je ze tegenkomt :clap:
Concrete en recente voorbeelden:

Dichter bij riskfree 5y return als een Berkshire 6 maanden geleden aan 260, kom je bijna niet.

Dichter bij een 5y returnfree risk als een Upstart aan 400 in november 2021, kwam je ook bijna niet.

Ik heb ook even ATVI gehad, en denk ook dat de deal wel zou doorgaan.

Langs de andere kant maakte ik me de bedenking: welke expertise heb ik ten opzichte van de gemiddelde marktparticipant inzake antitrust regulering en de huidige toepassing daarvan door de autoriteiten wereldwijd?

Het antwoord was: niet genoeg om met zelfvertrouwen te weten dat ik het 'beter weet' en dus geld in te zetten.
Positie dus weg.

Concrete en recente voorbeelden:

Dichter bij riskfree 5y return als een Berkshire 6 maanden geleden aan 260, kom je bijna niet.

Dichter bij een 5y returnfree risk als een Upstart aan 400 in november 2021, kwam je ook bijna niet.
goh, Berkshire is toch niet riskfree -> redelijk groot % in Apple, wat als morgen blijkt dat je kanker krijgt van iphones?

ah ja hé, zoals bij alles op de beurs is je mogelijke winst in verhouding met het risico dat je loopt... there is no free money :wink:

Ik heb nu geen info over deze specifieke deal, maar ik ken dus iemand die bij Vestager werkt op antitrust stuff.

As you all know ben ik zelf actief in de diagnostiek sector. Er was paar maanden geleden een overname van Grail door Illumina. Heel gezever met de overname. Ik volg dat met een half oog, want ik geloof nooit als sector insider dat die deal erdoor komt. Ik zie mijn kennis ergens eind vorig jaar, voor de Europese communicatie ivm de deal de deur uit was. Die wist dus niet dat ik in de sector actief, we kletsen een beetje over wat ik doe en zo. Plots zegt die, ah ja, "so you know Illumina and the deal that will not go through". Euhm... Heel verhaal. Hele motivatie.

Dat is dus een jurist met tech background. Die heeft heel de competitive impact en IP landscaping etc gedaan van de sector en zijn recommendation intern voorgelegd aan Vestager and team. Blijkt dat daar dus a handful of people de analyse doen (want nobody understands anyway).

Long story short. a) overname beslissingen zijn ook maar relatief natte vinger werk bij de regelgevende bodies en b) ik ben, wederom, mijn vertrouwen in "there's no insider info" verloren.

Ik heb hem vorige week nog eens gezien en gepolst naar Activision. "I am not involved in that case, I really don't know". "Illumina deal is still dead".

Buffett heeft in de laatste 3 dagen terug Oxy bijgekocht aan prijzen tussen 59 en 62.

Kut, orders aan 57 en 54 bij familie gaan niet doorgaan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan