Kleine Beursfeiten

Playtech (PTEC op Londen) en MagnaChip (MX) ben ik naar aan het kijken nu.
Maar heb amper cash over en er is niet echt iets dat ik wil verkopen.

Belgische tech: Melexis en XFAB.
Melexis serieus gezakt door private offering (geen dilution), beetje onterecht.
XFAB ommekeer sinds highs.
De semiconductor sector heeft serieuze correctie meegemaakt. Voor sommige daarin mss terecht, maar niet voor allemaal terecht.
De sell-offs de laatste weken zijn echt breed en hersenloos, niet echt gebaseerd op fundamentals en vooruitzichten.

XFAB zou ik niet aanraden tenzij ge wat tijd wil nemen om het te begrijpen.
Melexis is gemakkelijker te begrijpen en heeft een dividend van rond de 2%.

Eergisteren heb ik wat GTT (Gaztransport & Technigaz SA op Franse beurs) gekocht. Is wel geen tech.
GTT van 2011 tot 2020:
unknown.png
Als je wil investeren in de semicon als niet-kenner, zijn er imo veiligere keuzes als XFAB/Melexis. Bijvoorbeeld ASML, Applied, TSMC, KLA Tencor, BESI, allemaal toppers in hun specifieke niche, en niet zomaar vervangbaar.

Als je wil investeren in de semicon als niet-kenner, zijn er imo veiligere keuzes als XFAB/Melexis. Bijvoorbeeld ASML, Applied, TSMC, KLA Tencor, BESI, allemaal toppers in hun specifieke niche, en niet zomaar vervangbaar.
Is het dan niet beter om in deze te beleggen: "VANECK VECTOR SEMICONDUCTOR UCITS ETF"?

Voorlopig opnieuw brol en overvalued sterk naar beneden, undervalued omhoog.
Toch al vrij veel zo geweest in de laatste weken, geconcentreerder en veelvuldiger in vergelijking met de weken ervoor.
Misschien toch 'the real thing' dat begonnen is...? 🍿🍿

Mijn "moonshot" aandelen zakken de laatste weken door de grond (Palantir, Virgin Galactic, Schrodinger, etc.), maar rest van de portefeuille doet het verrassend goed.
Ik had SPCE hier ook al eens vermeld denk ik? Dat heeft ook veel kans om naar 0 te gaan hé, behoudens reddit toestanden die zouden aanhouden.
Die maken geen winst in de komende 10 jaar en het businessmodel is zo risicovol om te mislukken als maar zijn kan.
Terwijl aan de huidige prijs is het precies alsof hun spacevluchten al vlot draaiende zijn met winst.

+ die hoofdaandeelhouder Palihapitiya is een oplichter die je al van kilometers ver ziet komen. Meestal betekent dat niet veel goeds voor een bedrijf op langere termijn... (hij heeft trouwens in de afgelopen week AL zijn persoonlijke aandelen in SPCE verkocht, zogezegd 'longterm believer'.

(ps: niet aanvallend bedoeld, ik moet het er tegenwoordig expliciet bij zeggen :-) )

Toch geweldig hoe men hier op dit forum direct in de verdediging springt als je eens iets zegt dat de meeste niet willen horen. Iedereen doet wat hij wil, maar soms wat nuanceren kan geen kwaad. Want het zit hier precies vol met zelfverklaarde beursgoeroes.

Als ik vandaag weer naar de koersen kijk van SNOW, PLTR, LMND, CRWD, FREQ, DDOG zie ik toch weer dikke minnetjes.

Voorlopig opnieuw brol en overvalued sterk naar beneden, undervalued omhoog.
Toch al vrij veel zo geweest in de laatste weken, geconcentreerder en veelvuldiger in vergelijking met de weken ervoor.
Misschien toch 'the real thing' dat begonnen is...? 🍿🍿
Crazy wat er aan het gebeuren is, wel boeiend. In mijn port is EVS mooi aan het shinen deze week 👍

Mensen die hier al tech koopkansjes zien? Misschien dat ik binnenkort mijn eigen sectorrotatie ga doen: beetje snoeien in value die mooi in het groen staan en wat techdips kopen.
De VS 10 year rente even in de gaten houden. Tech kan volgens mij nog verder naar het zuiden.

ben ik blij dat ik redelijk veel Shell heb, anders is het huilen met de pet op.

Gaat de wereld vergaan?
Soms gaan stocks zonder reden sterk omhoog (zie de laatste paar maanden), het is dan ook normaal dat deze soms zonder reden zakken. Het kan niet enkel naar boven gaan. Ik heb dat trouwens nooit begrepen, mensen die zich dit soort vragen stellen wanneer de beurs corrigeert, maar als de beurs (irrationeel) stijgt worden er geen vragen gesteld.

Crazy wat er aan het gebeuren is, wel boeiend. In mijn port is EVS mooi aan het shinen deze week 👍
Ik zit 100% in Amerikaanse shale oil, financials en Berkshire sinds september/oktober. Had het hier dan ook vermeld en werd net niet geblokkeerd of uitgelachen, zoals momenteel in het cryptoforum. We shall see :)
Het is een opmerkelijk jaar geweest waarvan ik hoop dat de rationele investeringsrealiteit zich stilaan zal voltrekken (nu of later) :)

Laatst bewerkt:
Soms gaan stocks zonder reden sterk omhoog (zie de laatste paar maanden), het is dan ook normaal dat deze soms zonder reden zakken. Het kan niet enkel naar boven gaan. Ik heb dat trouwens nooit begrepen, mensen die zich dit soort vragen stellen wanneer de beurs corrigeert, maar als de beurs (irrationeel) stijgt worden er geen vragen gesteld.
Dit.
Wel belangrijk voor journalisten die altijd een reden moeten proberen zoeken als er schommelingen zijn.
Want 90% van de dagen schrijven "random shit moves happened again today" levert niet veel clicks op.

ps: de vorige zotte techboom was eind de jaren 90 en toen stond de 10-jaars rente op 6%.
Dat aandelen nu dalen omdat de rente van 0,8% naar 1,5% stijgt, is simplistisch.

Laatst bewerkt:
Mijn portefeuille is nog maar 1 procentje verwijderd van de magische -20% na de top begin februari. Zou het vanavond of pas maandag zo ver zijn? 🤡
Nog steeds op niveau van in november 2020 met het merendeel van de aandelen nog in het groen qua rendement dus ik kan wel relativeren, ook al gaat het ondertussen om meer dan een jaarloon aan potentiële winst die weg is. Ik verwacht dat de trend zal zich nog wel even verder zal zetten tot die nieuwe stimulus is goedgekeurd.

Voor de SaaS investors, update van de SaaS waarderingen met de koersen van gisterenavond. Aangezien er vandaag nog eens 5-10% afgaat zijn de feitelijke waarderingen weer wat lager:

High-growth: >30% NTM revenue growth
Medium: 15-30% NTM revenue growth
Low: <15% NTM revenue growth
NTM = Next Twelve Months

My take: waarderingen/multiples staan nu weer aan die van rond juni 2020, behalve de low growth SaaS dat lager staat dan hun historisch gemiddelde maar die categorie bevat redelijk wat rommel (aantal bedrijven met nauwelijks revenue growth en nauwelijks FCF, niet direct interessante investering). Er was een duidelijke sectorrotatie vanaf mei 2020 naar SaaS en tech omdat dit quasi de enigste bedrijven zijn die nog groei kunnen vertonen in een pandemie jaar. Sommigen beweerden ook dat de digitale transformatie versneld werd waardoor die bedrijven een hogere multiple verdienen, maar daar ben ik het niet volledig mee eens. Er waren duidelijke "WFH/live from home" winners zoals Zoom, Twilio, Docusign maar ook enkele bedrijven die het wat moeilijker hebben gehad zoals een Datadog en Coupa dus netto zal zich dat wel ongeveer compenseren.

Wellicht zal die sectorrotatie zich nu (voor een stuk?) terugdraaien en gaan we weer naar wat "normalere" multiples.

Voor zij die wat op zoek willen gaan naar nieuwe aandelen/koopopportuniteiten in de software space, hier nog een plot chart met de multiple op y-as en geschatte NTM revenue growth op de x-as. Belangrijk om op te merken is dat die NTM revenue growth altijd een serieuze onderschatting is van de feitelijke groei die afgeleverd zal worden, je kan er soms gerust 10-20% bijdoen. Bijv. Datadog staat hier op 37% of zo terwijl als je kijkt naar hun QoQ groei in de laatste 2 kwartalen ze wellicht rond de 55-60% zullen uitkomen voor FY2021. Echter gaat het management altijd "sandbaggen" om zich in te dekken.

Dit is uiteraard zeer simplistisch en houdt geen rekening met bv. de cash flow. De bedrijven boven de trend line zijn veelal bedrijven die hogere FCF marges hebben of bv. een hogere TAM waardoor ze een hogere waardering verdienen.

Snowflake staat nu trouwens gewoon op de trendline na een daling van meer dan 40% tegenover hun top, vandaar heb ik ondertussen een redelijke positie opgebouwd.

Do your own research en vooraleer er commentaar komt, ik kijk op 5 jaar, niet komende week of maand. Misschien staat alles dan nog eens 30% lager :)

Voor zij die wat op zoek willen gaan naar nieuwe aandelen/koopopportuniteiten in de software space, hier nog een plot chart met de multiple op y-as en geschatte NTM revenue growth op de x-as. Belangrijk om op te merken is dat die NTM revenue growth altijd een serieuze onderschatting is van de feitelijke groei die afgeleverd zal worden, je kan er soms gerust 10-20% bijdoen. Bijv. Datadog staat hier op 37% of zo terwijl als je kijkt naar hun QoQ groei in de laatste 2 kwartalen ze wellicht rond de 55-60% zullen uitkomen voor FY2021. Echter gaat het management altijd "sandbaggen" om zich in te dekken.

Dit is uiteraard zeer simplistisch en houdt geen rekening met bv. de cash flow. De bedrijven boven de trend line zijn veelal bedrijven die hogere FCF marges hebben of bv. een hogere TAM waardoor ze een hogere waardering verdienen.

Snowflake staat nu trouwens gewoon op de trendline na een daling van meer dan 40% tegenover hun top, vandaar heb ik ondertussen een redelijke positie opgebouwd.

Do your own research en vooraleer er commentaar komt, ik kijk op 5 jaar, niet komende week of maand. Misschien staat alles dan nog eens 30% lager :)
Enige die ik daar van heb is PAYC.
Staat daar als 20% rev growth NTM.
Is wel heel bescheiden. Zeer lage markt penetration, die TAM is ook aan het uitbreiden, en veel van hun revenue komt met tewerkstelling small en midsize business, waarvan er bij reopening veel van moeten terugkomen.

SNOW zit terug rond hun IPO prijs. Ben 't ook in het oog aan het houden. We'll see. Weet het niet zo zeker

Heb eens durven kijken naar mijn fondsen.

Weliswaar status quo nog.

Het meeste zit in water en medische tech, die zijn stabiel gebleven. Groeien trager, maar gaan ook niet vaak onderuit.

Tech wat onderuit, maar olie gaat nu up.

En nog wat dingen die niet veel bewogen hebben.

Terug
Bovenaan