Kleine Beursfeiten

Voor zij die wat op zoek willen gaan naar nieuwe aandelen/koopopportuniteiten in de software space, hier nog een plot chart met de multiple op y-as en geschatte NTM revenue growth op de x-as. Belangrijk om op te merken is dat die NTM revenue growth altijd een serieuze onderschatting is van de feitelijke groei die afgeleverd zal worden, je kan er soms gerust 10-20% bijdoen. Bijv. Datadog staat hier op 37% of zo terwijl als je kijkt naar hun QoQ groei in de laatste 2 kwartalen ze wellicht rond de 55-60% zullen uitkomen voor FY2021. Echter gaat het management altijd "sandbaggen" om zich in te dekken.

Dit is uiteraard zeer simplistisch en houdt geen rekening met bv. de cash flow. De bedrijven boven de trend line zijn veelal bedrijven die hogere FCF marges hebben of bv. een hogere TAM waardoor ze een hogere waardering verdienen.

Snowflake staat nu trouwens gewoon op de trendline na een daling van meer dan 40% tegenover hun top, vandaar heb ik ondertussen een redelijke positie opgebouwd.

Do your own research en vooraleer er commentaar komt, ik kijk op 5 jaar, niet komende week of maand. Misschien staat alles dan nog eens 30% lager :)
SNOW vind ik ook wel nog interessant.
Er staat alleszins een alert voor als het onder de 100 gaat (+- gemiddelde prijs dat Berkshire gekocht heeft).

PSTH, de SPAC van Pershing square, heeft NAV van $20/aandeel.
Ge kunt de Jan 2022 calls verkopen voor $3 premium.

Beginnen paar irrationele dingen duidelijk op te duiken met ganse deze sell off.
Maar echte paniek is nog niet echt te zien. Forced selling ook nog niet echt.
Wel veel druk.

Kleine stijging vandaag en voorgaande dagen hier maar heb dan ook de gigantische winsten van vooral 2019 gemist, dus eigenlijk heb ik geen 5% winst maar 350% minder winst

Ik had SPCE hier ook al eens vermeld denk ik? Dat heeft ook veel kans om naar 0 te gaan hé, behoudens reddit toestanden die zouden aanhouden.
Die maken geen winst in de komende 10 jaar en het businessmodel is zo risicovol om te mislukken als maar zijn kan.
Terwijl aan de huidige prijs is het precies alsof hun spacevluchten al vlot draaiende zijn met winst.

+ die hoofdaandeelhouder Palihapitiya is een oplichter die je al van kilometers ver ziet komen. Meestal betekent dat niet veel goeds voor een bedrijf op langere termijn... (hij heeft trouwens in de afgelopen week AL zijn persoonlijke aandelen in SPCE verkocht, zogezegd 'longterm believer'.

(ps: niet aanvallend bedoeld, ik moet het er tegenwoordig expliciet bij zeggen :) )
Palihapitiya een oplichter noemen vind ik er ver over.
Zelfde voor Elon. Dat is veruit de meest visionaire ondernemer van de laatste jaren, zelfs decennia. Of Tesla nu 100, 500 of 900 miljard waard is. Dat verandert daar nu eens helemaal niets aan.
Snap niet dat er zoveel haat bestaat voor die man.
Tesla, SpaceX, Neuralink, boring company, etc. -> Wie doet het hem na?

Om terug te gaan naar Virgin Galactic:
Simpel.
Heel klein deel van mijn portfolio (onlangs ook gepost hier).
Met de recente daling is die positie intussen gezakt naar de volle 0.49%.
Heb de helft verkocht aan $57-58, dat helpt ook.

De rest plan ik nog lang bij te houden.
Als het naar 0 zakt, so be it. Inherent risico van moonshots.
Aan de andere kant, de hype kan makkelijk terugkomen als tech een turnaround kent in combinatie met een succesvolle testvlucht.
Nu ik erover nadenk, misschien koop ik mijn verkochte aandelen wel terug aan volgende maand. :)

----

Net Amazon toegevoegd aan mn portefeuille.
That's a wrap. Tot volgende week.

Dat banenrapport was sterk. In februari kwamen er 379.000 banen bij in de Verenigde Staten, veel meer dan verwacht, en het januari cijfer werd flink opwaarts bijgesteld.

"Het lijkt er op dat in de Verenigde Staten veel de goede kant uitgaat, zoals de daling van het aantal besmettingen, de uitvoering van de vaccinatieprogramma's en het aanstaande steunpakket van 1,9 biljoen dollar", aldus marktanalist Philip Marey van Rabobank.

Europa wat lager vandaag.
De VS al vrij sterk groen, hopelijk straks bij het afsluiten, sterk groen.

En olie blijft maar gaan :p
Eindelijk begint dat op te brengen, soms lang geduld hebben, en dan is het daar :p

Ik zit 100% in Amerikaanse shale oil, financials en Berkshire sinds september/oktober. Had het hier dan ook vermeld en werd net niet geblokkeerd of uitgelachen, zoals momenteel in het cryptoforum. We shall see :)
Het is een opmerkelijk jaar geweest waarvan ik hoop dat de rationele investeringsrealiteit zich stilaan zal voltrekken (nu of later) :)
Welke ?

CDEV/CPE/DVN?

Is het dan niet beter om in deze te beleggen: "VANECK VECTOR SEMICONDUCTOR UCITS ETF"?
Is zeker ook een optie. Maar als je voor individuele aandelen in deze sector gaat als niet-kenner, is het imo beter om de absolute toppers in hun respectievelijke niches te nemen (lithografie equipment, andere equipment, foundries, metrologie en packaging). Er is namelijk een erg sterke consolidatie in deze sector, waar erg weinig nieuwkomers/kleine bedrijven het goed doen (tenzij ze echt een nieuwe niche aanboren).

Is zeker ook een optie. Maar als je voor individuele aandelen in deze sector gaat als niet-kenner, is het imo beter om de absolute toppers in hun respectievelijke niches te nemen (lithografie equipment, andere equipment, foundries, metrologie en packaging). Er is namelijk een erg sterke consolidatie in deze sector, waar erg weinig nieuwkomers/kleine bedrijven het goed doen (tenzij ze echt een nieuwe niche aanboren).
In die ETF zijn de toppers toch ruim aanwezig (ASML, TSMC, Intel, Nvidia, Qualcomm, Applied Materials, Texas Instruments,...) ?

In die ETF zijn de toppers toch ruim aanwezig (ASML, TSMC, Intel, Nvidia, Qualcomm, Applied Materials, Texas Instruments,...) ?
Daarom dat ik ook zeg "als je toch voor individuele aandelen gaat" :)

Overigens ben ik niet zeker of Intel en Qualcomm zo`n geweldige keuzes zijn (toch niet voor de belegger zonder voldoende achtergrondkennis).
Intel is bijvoorbeeld al een tijdje achterop aan het geraken tov. TSMC/Samsung qua scaling... Qualcomm die zelf niet echt produceren, en sterk afhankelijk zijn van licenties/hun IP, wat niet bepaald zonder risico is (zie problemen met Apple een tijd terug).

Forward SPY p/e is 17-18.
SPY staat aan forward earnings yield van ~5.5%
10 year staat aan 1.5%
De SPY yield ligt dus 4% hoger, wat gigantisch is. Normaal is het 2.5-3%.

SPY zou terecht aan een 25 p/e mogen traden met 10yr aan 1.5%, wat een yield zou betekenen 2.5% boven die 1.5% 10yr rates.
25 p/e zou betekenen SPY 5500 eind dit jaar als 10yr dan nog op 1.5% staat.

Betekent ook dat "zotte" multiples op sterke groei aandelen niet zo zot zijn als ze lijken.

Zelden zijn aandelen zou goedkoop geweest als vandaag.
De verkoopdruk van laatste weken is dan ook raar. Zeker als ge buiten die yields ook nog in beschouwing neemt dat alles momenteel verkocht wordt (bonds, equities, goud,... alles naar beneden, behalve olie omwille van opec). Extra daarnaast nog is dat er gdp groei van 7-10% verwacht wordt.

Forward revisions naar omhoog zijn nog maar net begonnen trouwens.
Kan goed zijn dat de 2021 SPY p/e zelfs onder de 16-17 zal liggen.

Zowel in mijn bedrijf als in dat van mijn vrouw allebei ervaring met Click-share en niks als miserie mee ... als het product op niks trekt, dan ga ik het aandeel ook niet kopen.
Idem. Hun Barco schermen zijn van hetzelfde. Premiumprijzen aanrekenen voor aaneengelaste Chinese LCD schermen waar ze auto-kalibratie software op draaien. En die schermen blijven maar sneuvelen, brakke compatibiliteit, draconisch afgeschermde driverupdates, veel manueel gepruts. Door slechte productervaring zet ik hun aandelen (net als die van Biocartis) weg als chauvinisme.

Terug
Bovenaan