Kleine Beursfeiten

Mensen die hier al tech koopkansjes zien? Misschien dat ik binnenkort mijn eigen sectorrotatie ga doen: beetje snoeien in value die mooi in het groen staan en wat techdips kopen.
Playtech (PTEC op Londen) en MagnaChip (MX) ben ik naar aan het kijken nu.
Maar heb amper cash over en er is niet echt iets dat ik wil verkopen.

Belgische tech: Melexis en XFAB.
Melexis serieus gezakt door private offering (geen dilution), beetje onterecht.
XFAB ommekeer sinds highs.
De semiconductor sector heeft serieuze correctie meegemaakt. Voor sommige daarin mss terecht, maar niet voor allemaal terecht.
De sell-offs de laatste weken zijn echt breed en hersenloos, niet echt gebaseerd op fundamentals en vooruitzichten.

XFAB zou ik niet aanraden tenzij ge wat tijd wil nemen om het te begrijpen.
Melexis is gemakkelijker te begrijpen en heeft een dividend van rond de 2%.

Eergisteren heb ik wat GTT (Gaztransport & Technigaz SA op Franse beurs) gekocht. Is wel geen tech.
GTT van 2011 tot 2020:
unknown.png

Laatst bewerkt:
TSLA onder de 40 (maar zelfs dan nog...), MTCH aan 50, APPL aan 70-80, GOOG onder 1500 en AMZN onder 2000 maar afhankelijk van hun resultaten.

BRK onder de 230: easy 5-10% rendement cumulatief op 5 jaar.
PGR onder de 70.
HLF onder de 40 (specialleke)
Ik veronderstel dat je bij Tesla wel 40 dacht maar 400 wou schrijven? :laugh:

Playtech (PTEC op Londen) en MagnaChip (MX) ben ik naar aan het kijken nu.
Maar heb amper cash over en er is niet echt iets dat ik wil verkopen.

Belgische tech: Melexis en XFAB.
Melexis serieus gezakt door private offering (geen dilution), beetje onterecht.
XFAB ommekeer sinds highs.
De semiconductor sector heeft serieuze correctie meegemaakt. Voor sommige daarin mss terecht, maar niet voor allemaal terecht.
De sell-offs de laatste weken zijn echt breed en hersenloos, niet echt gebaseerd op fundamentals en vooruitzichten.

XFAB zou ik niet aanraden tenzij ge wat tijd wil nemen om het te begrijpen.
Melexis is gemakkelijker te begrijpen en heeft een dividend van rond de 2%.

Eergisteren heb ik wat GTT gekocht. Is wel geen tech.
GTT van 2011 tot 2020:
unknown.png
GTT GASTRANSPORT of GTT Communications :unsure:

Ik veronderstel dat je bij Tesla wel 40 dacht maar 400 wou schrijven? :laugh:
Nee, tesla gaat onder de 100, met zowat 100% zekerheid.
Nu of binnen 5 jaar weet ik niet.

Remember, de 100 nu, is de 500 van voor de x5 splitsing en dat was toen al massaal overgewaardeerd.
Musk zelf alludeerde er toen al op dat het duur was, en hij heeft het letterlijk getweet aan 160 (800 toen).
Als de megalomane sky is the limit ceo het zelf al zegt...

De wisselwerking tussen twitter-reddit-Ark-techhausse-EVbubble- ESG bubble waarbij Tesla bij allemaal tegelijk in het middelpunt stond en daardoor maar bleef stijgen was tof om mee te maken, maar het werkt ook omgekeerd.
En dat zullen er een paar voor de eerste keer meemaken na een 10 jaar tech bull ;-) (ik weet niet of de huidige pullback 'the one' is, maar hij komt er sowieso aan hoor)

Laatst bewerkt:

Remember, de 100 nu, is de 500 van voor de x5 splitsing en dat was toen al massaal overgewaardeerd.
Musk zelf alludeerde er toen al op dat het duur was, en hij heeft het letterlijk getweet aan 160 (800 toen).
Het is zo dat de meeste autobouwers aan een revenue multiple van rond de 0.3-0.6 staan (zie bv. Daimler, BMW,...). Tesla staat aan een multiple van 12, wel met een pak meer groei dan de "legacy" autobouwers uiteraard. Indien je er vanuit gaat dat op lange termijn al die EV's aan een soortgelijke multiple komen te staan (eenmaal dit meer als commodity wordt aanzien) is de downside risk inderdaad immens. Elon Musk zal al heel wat uit zijn hoed mogen toveren om de huidige koers op lange termijn te verantwoorden, maar met hem weet je natuurlijk nooit.

Enkel een speculant belegt dus in Tesla, volledig akkoord.

Het is zo dat de meeste autobouwers aan een revenue multiple van rond de 0.3-0.6 staan (zie bv. Daimler, BMW,...). Tesla staat aan een multiple van 12, wel met een pak meer groei dan de "legacy" autobouwers uiteraard. Indien je er vanuit gaat dat op lange termijn al die EV's aan een soortgelijke multiple komen te staan (eenmaal dit meer als commodity wordt aanzien) is de downside risk inderdaad immens. Elon Musk zal al heel wat uit zijn hoed mogen toveren om de huidige koers op lange termijn te verantwoorden, maar met hem weet je natuurlijk nooit.

Enkel een speculant belegt dus in Tesla, volledig akkoord.
Inderdaad.
Flamboyante megalomane overdrijvers gaan historisch gezien bijna altijd failliet, vandaar dat ik vrij zeker ben (95%)
Maar af en toe is er 1 die effectief wel een moonshot delivered (5%), dus opletten met shorten :-)
Of integreert hij spacex in tesla of zo :)

De wisselwerking tussen twitter-reddit-Ark-techhausse-EVbubble- ESG bubble waarbij Tesla bij allemaal tegelijk in het middelpunt stond en daardoor maar bleef stijgen was tof om mee te maken, maar het werkt ook omgekeerd.
En dat zullen er een paar voor de eerste keer meemaken na een 10 jaar tech bull ;-) (ik weet niet of de huidige pullback 'the one' is, maar hij komt er sowieso aan hoor)
Kan best. TSLA verhandelde in maart ook nog onder de 70 dollar.

Gaat op mijn gevoel op korte termijn wel eerder naar de 1500 gaan dan naar de 40, maar goed.

Hou er wel rekening mee dat volledig EV (geen hybrid) veel gemakkelijker/goedkoper te produceren zijn dan ICE of hybrid wagens.
Er is wel een bubble in EV, maar ge moogt ze qua revenue multiples niet zomaar met oude wagenmakers vergelijken.
Niet tegenstaande is er wel duidelijk een bubble. Denk dat het realistisch is te verwachten dat de grote autobouwers die EV markt op termijn volledig naar zichzelf gaan trekken en al die nieuwe EV bedrijven, zeker die met SPACs op beurzen geraken, gaan vernietigd worden.

Tesla zelf kan ook de Europese en Chinese markt al op hun buik schrijven.
In Europa zijn ze al niet meer de grootste EV producent en is de groei al gestopt. Volkswagen groeit al harder, en de anderen zullen volgen.
Tesla produceert shit kwaliteit en het lukt hun niet te verbeteren.
De fabrieken (oude fabrieken van Ford of GM, ik weet niet meer van welke) die ze gekocht hebben krijgen ze maar niet hertoold omdat ze zich niet kunnen veroorloven productie stil te leggen daarvoor.

Hun capex is belachelijk laag (maar hier moet ook rekening gehouden worden dat zuivere EV gemakkelijker te produceren is dan ICE of hybrid).
Ze hebben meer in bitcoin gestopt dan in capex voor uitbreiding of up to date brengen van hun aangekochte fabrieken.

Hun slechte productiekwaliteit is echt moeilijk te vergeven.
Ook in hun solar business is dat een probleem. Slechte reliability en extreem traag garantie vervanging van defect product. Af en toe een brand omwille van hun single string inverters.

Ze zijn hun huidige waardering totaal niet waard.
$30-40 per aandeel zou aannemelijker zijn.

Hou er wel rekening mee dat volledig EV (geen hybrid) veel gemakkelijker/goedkoper te produceren zijn dan ICE of hybrid wagens.
Er is wel een bubble in EV, maar ge moogt ze qua revenue multiples niet zomaar met oude wagenmakers vergelijken.
Ik denk dat deze markt binnen X aantal jaar er compleet anders zal uitzien, productiekost is lager maar bvb ook onderhoud, toonzalen, ... om nog maar te zwijgen van het fiscale aspect (ongeacht hoe maar een elektrische tankbeurt voor 750km moet 50 € belastingen opleveren en door de sterke reductie van onderhoud wellicht meer). Het is ook best mogelijk dat EV voertuigen op termijn gewoon als tech beschouwd worden, compleet met software updates, huurcontracten, ... ook voor ontwikkelingen naar energie -opslag / verbruik / transitie / laadtechnieken is het potentieel gigantisch.

Veel potentieel maar ook veel hindernissen en onzekerheden

Ook redelijk dramatische resultaten hier met LFMD (telehealth tech), tigr (broker tech) en apha (cannabis) momenteel maar eerste twee zijn growth stocks waar ik echt in geloof, apha is een misser geweest en daar stap ik wellicht uit wanneer ik terug break even ben(lt wel heel wat potentieel denk ik maar té afhankelijk van legalisatie cb in usa) Paniekniveau is 0 want sta nog op een kleine plus met die drie aandelen.

Terug
Bovenaan