LaCucaracha
Well-known member
| Aandeel | GAK | % portefeuille |
| Datadog | 70,822 | 22,72602491 |
| Crowdstrike | 99 | 20,71188069 |
| Sentinelone | 13,314 | 19,14911624 |
| Snowflake | 131,32 | 11,14586418 |
| Cloudflare | 43 | 14,40651682 |
| Zscaler | 105,78 | 11,86059716 |
Hierbij mijn portefeuille... Heel veel gelijkenissen (
) met de portefeuille van Racing_Genk (en ook die van jvc), alleen de allocaties verschillen... Hij deelt gratis en voor niets zijn analyses en inzichten en deelt ook zijn bronmateriaal. Ik leer hier heel veel van bij en word zo ook gemotiveerd om zelf analyse te doen en mijn eigen inzichten te ontwikkelen...Ik baseer mijn allocaties bvb. iets meer op basis van de huidige waardering (en dan vnl. hoeveel groei daar reeds ingeprijsd zit) dan op de onderliggende kwaliteit van het bedrijf, waardoor ik bvb. minder in SNOW heb steken en meer in CRWD/S ) . Is hoedanook echt super dat hij dat doet.Hoe meer ik over deze bedrijven lees, hoe meer ik ervan overtuigd geraak dat die het op de lange termijn echt wel goed zullen doen en dat de huidige koersen een opportuniteit vormen. Ook balansmatig zijn deze bedrijven ook gewoon ijzersterk. Iets wat toch vaak onderbelicht blijft imo wanneer men verwijst naar "crazy" tech. De huidige marktcap van S bvb. is voor een 20 a 25% afgedekt door net cash.
Zeker in een bear market is dat toch een enorm voordeel: concurrenten met weinig cash moeten zich veel duurder financieren, kapitaalsverhogingen doorvoeren. Nieuwe spelers hebben het veel moeilijker om de markt te betreden ( haal maar eens geld op nu als beginnend Saas bedrijf) en private bedrijven zullen niet op korte termijn naar de beurs kunnen gaan (want de IPO-markt ligt op zijn gat). Allemaal gunstig voor deze bedrijven.
Uiteraard is dit een portefeuille met een hoog risico op tussentijdse volatiliteit, maar aan mijn aankoopkoersen voel ik mij vrij comfortabel, wat niet wil zeggen dat als het binnen een paar maand -30% staat dat ik zeer happy zal rondlopen
Uiteraard is dat niet leuk.Ben serieus beginnen kopen in februari-maart dit jaar (initieel veeel te veel posities), maar ben geleidelijk aan geswitcht naar enkel Amerikaanse aandelen. Initieel nog wat big tech erbij en enkele semiconductors, maar geleidelijk aan geswitch naar volledig high growth Saas en finaal enkel deze 6 stocks.
Ik heb ook hier en daar wat met (soms stevig) verlies verkocht om cash vrij te maken om in andere stocks te steken.
Ik heb ook gebruik gemaakt van de kortstondige bear market rallies gedurende het jaar om te verkopen en later terug (meestal lager) aan te kopen. Zo heb ik wat winst gerealiseerd en mijn GAK's stevig kunnen verlagen, ook door zeer agressief aan te kopen op selchte dagen. Door de geconcentreerde portefeuille zitten er ook wel stevige bedragen in elk van deze posities, wat het risico nog hoger maakt, maar zoals gezegd, aan deze GAK's voel ik mij vrij comfortabel.
Helaas heb ik zeer veel USD aangekocht in september, oktober waardoor die tussentijdse gerealiseerde winsten voor een groot stuk virtueel zijn uitgewist. Mijn huidige net worth is echter nog steeds hoger tov begin 2022 (netto toevoeging van loon eruit gefilterd) én mijn GAK's zijn veel lager, dus al bij al tevreden.
Maar de wisselkoers is wel een domper. Zo zie je maar, dat je misschien wel juist kan timen met de stock prijzen ( of beter: heel veel geluk gehad met de timing), maar dat ik het wisselkoersrisico serieus heb onderschat.
Laatst bewerkt: