Kleine Beursfeiten

AandeelGAK% portefeuille
Datadog
70,822​
22,72602491​
Crowdstrike
99​
20,71188069​
Sentinelone
13,314​
19,14911624​
Snowflake
131,32​
11,14586418​
Cloudflare
43​
14,40651682​
Zscaler
105,78​
11,86059716​

Hierbij mijn portefeuille... Heel veel gelijkenissen (;)) met de portefeuille van Racing_Genk (en ook die van jvc), alleen de allocaties verschillen... Hij deelt gratis en voor niets zijn analyses en inzichten en deelt ook zijn bronmateriaal. Ik leer hier heel veel van bij en word zo ook gemotiveerd om zelf analyse te doen en mijn eigen inzichten te ontwikkelen...Ik baseer mijn allocaties bvb. iets meer op basis van de huidige waardering (en dan vnl. hoeveel groei daar reeds ingeprijsd zit) dan op de onderliggende kwaliteit van het bedrijf, waardoor ik bvb. minder in SNOW heb steken en meer in CRWD/S ) . Is hoedanook echt super dat hij dat doet.
Hoe meer ik over deze bedrijven lees, hoe meer ik ervan overtuigd geraak dat die het op de lange termijn echt wel goed zullen doen en dat de huidige koersen een opportuniteit vormen. Ook balansmatig zijn deze bedrijven ook gewoon ijzersterk. Iets wat toch vaak onderbelicht blijft imo wanneer men verwijst naar "crazy" tech. De huidige marktcap van S bvb. is voor een 20 a 25% afgedekt door net cash.
Zeker in een bear market is dat toch een enorm voordeel: concurrenten met weinig cash moeten zich veel duurder financieren, kapitaalsverhogingen doorvoeren. Nieuwe spelers hebben het veel moeilijker om de markt te betreden ( haal maar eens geld op nu als beginnend Saas bedrijf) en private bedrijven zullen niet op korte termijn naar de beurs kunnen gaan (want de IPO-markt ligt op zijn gat). Allemaal gunstig voor deze bedrijven.

Uiteraard is dit een portefeuille met een hoog risico op tussentijdse volatiliteit, maar aan mijn aankoopkoersen voel ik mij vrij comfortabel, wat niet wil zeggen dat als het binnen een paar maand -30% staat dat ik zeer happy zal rondlopen:p Uiteraard is dat niet leuk.

Ben serieus beginnen kopen in februari-maart dit jaar (initieel veeel te veel posities), maar ben geleidelijk aan geswitcht naar enkel Amerikaanse aandelen. Initieel nog wat big tech erbij en enkele semiconductors, maar geleidelijk aan geswitch naar volledig high growth Saas en finaal enkel deze 6 stocks.
Ik heb ook hier en daar wat met (soms stevig) verlies verkocht om cash vrij te maken om in andere stocks te steken.

Ik heb ook gebruik gemaakt van de kortstondige bear market rallies gedurende het jaar om te verkopen en later terug (meestal lager) aan te kopen. Zo heb ik wat winst gerealiseerd en mijn GAK's stevig kunnen verlagen, ook door zeer agressief aan te kopen op selchte dagen. Door de geconcentreerde portefeuille zitten er ook wel stevige bedragen in elk van deze posities, wat het risico nog hoger maakt, maar zoals gezegd, aan deze GAK's voel ik mij vrij comfortabel.

Helaas heb ik zeer veel USD aangekocht in september, oktober waardoor die tussentijdse gerealiseerde winsten voor een groot stuk virtueel zijn uitgewist. Mijn huidige net worth is echter nog steeds hoger tov begin 2022 (netto toevoeging van loon eruit gefilterd) én mijn GAK's zijn veel lager, dus al bij al tevreden.
Maar de wisselkoers is wel een domper. Zo zie je maar, dat je misschien wel juist kan timen met de stock prijzen ( of beter: heel veel geluk gehad met de timing), maar dat ik het wisselkoersrisico serieus heb onderschat.

Laatst bewerkt:
EDIT: mss loont het de moeite om de de knoop eens door te hakken en een kuis te houden in de kleinere en ronduit slechte posities en meteen terug te investeren.
Indien je de bedrijven op zich nog interessant vindt dan zou ik ze gewoon bijhouden, doordat ze in je port zitten ben je automatisch getriggerd om het nieuws en koersverloop wat op te volgen.

Heb zelf port met 15 posities, maar wel 70 op watchlist die ik opvolg (sommige van dichterbij dan anderen)

AandeelGAK% portefeuille
Datadog
70,822​
22,72602491​
Crowdstrike
99​
20,71188069​
Sentinelone
13,314​
19,14911624​
Snowflake
131,32​
11,14586418​
Cloudflare
43​
14,40651682​
Zscaler
105,78​
11,86059716​

Ik heb ook gebruik gemaakt van de kortstondige bear market rallies gedurende het jaar om te verkopen en later terug (meestal lager) aan te kopen. Zo heb ik wat winst gerealiseerd en mijn GAK's stevig kunnen verlagen, ook door zeer agressief aan te kopen op selchte dagen. Door de geconcentreerde portefeuille zitten er ook wel stevige bedragen in elk van deze posities, wat het risico nog hoger maakt, maar zoals gezegd, aan deze GAK's voel ik mij vrij comfortabel.

Mijn huidige net worth is echter nog steeds hoger tov begin 2022 (netto toevoeging van loon eruit gefilterd) én mijn GAK's zijn veel lager, dus al bij al tevreden.
Deze laatste zin is toch onzin? Je zat al in crazy tech in 2022 met die 6 aan hun ath en nu zeg je dat uw gak veel lager is en dat je net worth nog steeds even hoog is sinds begin 2022...Die aandelen die je post had je al in 2022 en zijn allemaal -50%.
Verkopen in bear market is verkopen met verlies en dan toevallig terug op hun dieptepunt aankopen...uw net worth is gezakt, dat kan niet anders.

Deze laatste zin is toch onzin? Je zat al in crazy tech in 2022 met die 6 aan hun ath en nu zeg je dat uw gak veel lager is en dat je net worth nog steeds even hoog is sinds begin 2022...Die aandelen die je post had je al in 2022 en zijn allemaal -50%.
Verkopen in bear market is verkopen met verlies en dan toevallig terug op hun dieptepunt aankopen...uw net worth is gezakt, dat kan niet anders.
Allez gade weer den ambetanterik uithangen...
Kijk maar eens goed naar de koersevoluties van die aandelen begin juni, augustus, en half november (en zo zijn er nog dagen geweest) ... Ik heb die dagen serieus wat verkocht én het geluk gehad de dagen daarvoor toevallig serieus aan te kopen.

Trouwens, onderstaande zin klopt zeker niet altijd (hence: bear market rallies), maar uiteraard moet je geluk hebben met de timing en dat had ik ( behalve dan met de wisselkoers)
Verkopen in bear market is verkopen met verlies

Maar als jij vannacht gelukzaliger gaat slapen door jezelf wijs te maken dat mijn net worth is gedaald, ga ik u niet tegenhouden :thumb:

Laatst bewerkt:
Ik ben sinds kort professioneel actief bezig met Dynatrace en Azure omdat mijn klant nog maar recent actiever gebruik maakt van Azure. En zoals mijn huidige klant, zijn er zijn nog veel KMO's en grotere bedrijven die amper gebruik maken van de cloud platforms en services zoals Datadog, Dynatrace, New Relic, etc. om nog maar te zwijgen van de machine learning en AI in't algemeen. Er komt nog veel op ons af.

Daartegenover zie ik de markt wel wat consolideren de volgende jaren. Er is bv best wat overlap tussen Datadog en Dynatrace. Moet het Gartner rapport er nog eens bijnemen om de details te weten.

Laatst bewerkt:
Allez gade weer den ambetanterik uithangen...
Kijk maar eens goed naar de koersevoluties van die aandelen begin juni, augustus, en half november (en zo zijn er nog dagen geweest) ... Ik heb die dagen serieus wat verkocht én het geluk gehad de dagen daarvoor toevallig serieus aan te kopen.

Trouwens, onderstaande zin klopt zeker niet altijd (hence: bear market rallies), maar uiteraard moet je geluk hebben met de timing en dat had ik ( behalve dan met de wisselkoers)

Maar als jij vannacht gelukzaliger gaat slapen door jezelf wijs te maken dat mijn net worth is gedaald, ga ik u niet tegenhouden :thumb:
Ik snap niet waarom je bepaalde verliezen niet kunt erkennen. Is niks mis mee, overkomt iedereen.
Jij blijkbaar niet: Verkopen wanneer aandeel a,b,c,d,e... stevig onderuit gaat en vervolgens deze a,b,c,d,e... allemaal terug op de bodem oppikken.
Wonderbaarlijk.

Ik snap niet waarom je bepaalde verliezen niet kunt erkennen. Is niks mis mee, overkomt iedereen.
Jij blijkbaar niet: Verkopen wanneer aandeel a,b,c,d,e... stevig onderuit gaat en vervolgens deze a,b,c,d,e... allemaal terug op de bodem oppikken.
Wonderbaarlijk.
Ik zeg letteriljk dat ik bij het afslanken van mijn portefeuille ook enkele aandelen met stevig verlies heb verkocht...
Maar mijn huidige stocks ben ik inderdaad in februari-maart beginnen aankopen aan veel hogere koersen dan vandaag en dat ben ik blijven doen gedurende het jaar, maar heb tussentijds (op donkergroene dagen) ook heel veel verkocht om dan later terug lager aan te kopen.

Bovendien ben ik pas in de loop van december echt overgeschakeld naar nog maar 6 stocks. Op dat moment stonden die koersen heel laag, dus ik heb zeer veel gekocht op lage koersen.

Wat ook heeft meegespeeld tot en met september handelde ik uitsluitend op Bolero (daarna overgeschakeld naar Lynx) en vooral in de eerste maanden van het jaar is de dollar een stuk sterker geworden tov de €. Ik had echter geen dollarrekening op Bolero, waardoor ik - door de automatische omzetting naar €- bij een verkoop ook nog eens de winst van de wisselkoers op zak stak.

Dat mijn net worth slechts een beetje hoger ligt dan een jaar geleden heeft dan ook voornamelijk te maken met de wisselkoers, want ik heb tussentijds echt wel mooie winsten gerealiseerd.

En dit is het laatste wat ik daarover zeg, want je gelooft het toch niet:)

Wonderbaarlijk.
Ik snap niet waarom je per sé een ander zijn rekening moet maken?

Hij post zijn portefeuille en zegt geluk gehad te hebben met de timing van bij te kopen -> kan toch gerust zijn? En indien niet, so what?

Ik probeer zelf ook graag de markt te timen, soms lukt dat goed, soms minder, maar dit jaar toevallig ook goed bijgekocht in de zomer dus kan evengoed zijn dat hij dat ook goed gedaan heeft :wink:

Ik zeg letteriljk dat ik bij het afslanken van mijn portefeuille ook enkele aandelen met stevig verlies heb verkocht...
Maar mijn huidige stocks ben ik inderdaad in februari-maart beginnen aankopen aan veel hogere koersen dan vandaag en dat ben ik blijven doen gedurende het jaar, maar heb tussentijds (op donkergroene dagen) ook heel veel verkocht om dan later terug lager aan te kopen.
Klinkt geloofwaardig.

-Aandelen a,b,c,d,e met stevig verlies verkocht
-Aandelen a,b,c,d,e in feb/maart aankopen aan hoge koersen
-Aandelen a,b,c,d,e op een donkergroene dag verkopen
-Aandelen a,b,c,d,e terugkopen op een donkerrode dag - dieptepunt

Resultaat net worth niet afgenomen.

Knappe prestatie:laugh:

Ik snap niet waarom je per sé een ander zijn rekening moet maken?

Hij post zijn portefeuille en zegt geluk gehad te hebben met de timing van bij te kopen -> kan toch gerust zijn? En indien niet, so what?

Ik probeer zelf ook graag de markt te timen, soms lukt dat goed, soms minder, maar dit jaar toevallig ook goed bijgekocht in de zomer dus kan evengoed zijn dat hij dat ook goed gedaan heeft :wink:
Ik maak niemand zijn rekening. Ik vind het gewoon totaal niet geloofwaardig wat hij op het forum post.

Klinkt geloofwaardig.

-Aandelen a,b,c,d,e met stevig verlies verkocht
-Aandelen a,b,c,d,e in feb/maart aankopen aan hoge koersen
-Aandelen a,b,c,d,e op een donkergroene dag verkopen
-Aandelen a,b,c,d,e terugkopen op een donkerrode dag - dieptepunt

Resultaat net worth niet afgenomen.

Knappe prestatie:laugh:
Bon, omdat je onzin blijft verkondigen...

Waar haal je dat ik vóór februari/maart 2022 met stevig verlies heb verkocht? Waar zeg ik dat?
Ik heb in 2021 wat getrade met o.a. Monday.com , Sentinelone, Snowflake, Datadog, maar dat ging over beperkte bedragen... En dat waren allemaal winstgevende trades.

Ik ga een pakketje PERI inslaan. Perigon Network is de preferred partner van Microsoft voor Bing ads. Als Microsoft gaat Chat GPT in Bing implementeren gaan die volgens mij enorm van profiteren. Reken ook dat GPT nog veel granulair info zal hebben over wat een potentiële user naar op zoek is en dus nog veel gerichtere ads kan tonen.
Na mij wat verder ingelezen te hebben over PERI zou ik het aandeel zelfs met een 20m lange stok niet willen aanraken. Hun cijfers zijn indruwekkend, maar wat ze precies doen, daar blijven ze zelf redelijk vaag over en met een goede reden, zo blijkt. Perions wordt onmiskenbaar gelinkt aan niet-geïndexeerde clickbait sites die enkel dienen om bezoekers ellenlange pagina's met ads te laten scrollen. Lijkt me eerder iets waar het internet collectief van af wil, dan de ad tech van de toekomst.

Zie bijvoorbeeld dit artikel:

Laatst bewerkt:
Bon, omdat je onzin blijft verkondigen...

Waar haal je dat ik vóór februari/maart 2022 met stevig verlies heb verkocht? Waar zeg ik dat?
Ik heb in 2021 wat getrade met o.a. Monday.com , Sentinelone, Snowflake, Datadog, maar dat ging over beperkte bedragen... En dat waren allemaal winstgevende trades.
:tongue:

Vraag die ik me zelf al heb gesteld maar geen eenduidig antwoord kan op geven (regelmatig bijkopen, dividend, verhuis Binck -> Saxo en een schenking van aandelen ertussen) maken de berekening niet eenvoudig. Ook was de port in 2017-18-19 minder dan de helft van vandaag. Over de jaren 2017 t.e.m. 19 zal de index het beter gedaan hebben, vanaf dan niet meer, van de laatste 2 jaar heb ik exacte cijfers.

2021: +32,01%
2022: -7,09%

EDIT: mss loont het de moeite om de de knoop eens door te hakken en een kuis te houden in de kleinere en ronduit slechte posities en meteen terug te investeren.

Altijd een lastige afweging, structurele underperformers verkoop je liefst zo snel mogelijk, maar op de bodem met een serieus verlies verkopen lijkt nooit een goeie zet en als je dan nog eens met verkoopkosten zit op kleine posities...
Aan de andere kant, zelfs als die kleinste posities terug opveren, brengt dat in absolute waarde nog altijd weinig op t.o.v. je top 11 / top 60%.
Ik hoop in ieder geval dat je broker geen jaarlijkse kost aanrekent per positie ;)

Ik ben sinds kort professioneel actief bezig met Dynatrace en Azure omdat mijn klant nog maar recent actiever gebruik maakt van Azure. En zoals mijn huidige klant, zijn er zijn nog veel KMO's en grotere bedrijven die amper gebruik maken van de cloud platforms en services zoals Datadog, Dynatrace, New Relic, etc. om nog maar te zwijgen van de machine learning en AI in't algemeen. Er komt nog veel op ons af.

Daartegenover zie ik de markt wel wat consolideren de volgende jaren. Er is bv best wat overlap tussen Datadog en Dynatrace. Moet het Gartner rapport er nog eens bijnemen om de details te weten.
Kwartaalrevenue Dynatrace vs Datadog:

Indrukwekkend hoe DDOG de marktleider positie heeft opgeeist. New Relic, Dynatrace, Splunk, Cisco Appdynamics en anderen kunnen niet volgen. :)

Terug
Bovenaan