Kleine Beursfeiten

Dat is gewoon mijn cash in fidelity van mijn corporate stock divis. Ik kan daar niks mee doen behalve laten staan of repatrieren en 15 usd transfer kost dokken...

De beurzen zijn hard gezakt en staan laag.

En dan in bonds en staatsschuld gaan investeren :sleep:
relatief statement hé -> als je naar waarderingen kijkt staat toch niet alles zo laag, als je naar all time high kijkt natuurlijk wel, maar wie zegt dat we daar ooit terug naartoe gaan gaan?

Voor pakweg een Tesla, Mithra, VGP, .... lijkt me dat onwaarschijnlijk in de eerstkomende jaren.

De geschiedenis :fingerguns_r:
Ik denk dat de geschiedenis eerder leert dat het maar een handvol (bij wijze van spreke) bedrijven zijn die op lange termijn voor het gros van de gemiddelde beursstijgingen zorgen.

Om Tesla als voorbeeld te nemen: dit was crazy gewaardeerd alsof het een technologiebedrijf was met een moat die nooit ingehaald ging worden, ... nu beginnen beleggers te beseffen dat hun auto's toch niet zo wow zijn en dat andere merken ook EV's kunnen bouwen... bye bye waardering.... dat komt toch echt nooit meer terug zene.

Ander voorbeeld Materialise -> beurskoers x10 puur op speculatieve waardering -> waarom zou dit ooit terug die ATH bereiken?

Langs de andere kant zijn er wel stabiele bedrijven die jaar na jaar organisch groeien en waar je een mooie grafiek van stijgende omzet, winst etc ziet -> daar twijfel ik idd niet dat die hun ATH opnieuw gaan verbreken

Sebiet mijn eigen inbreng in Rio Tinto eruit halen.
Heb dan wat aandelen als 'winst' die ik gewoon ga laten staan voor dividenden.

Misschien achteraf nog eens inkopen als het terug wat lager staat.

De geschiedenis leert dat bij een neergang alles naar beneden gesleurd wordt, ook kwaliteit en dat het dan de moment is om te kopen, want hoe dan ook vroeg of laat, gaat het terug naar boven.

Er zijn genoeg data beschikbaar om de crazy tech en zombies er uit te filteren.

Misschien is het nu zelf de moment om crazy tech te kopen die stillaan winstgevend worden omdat er geen goedkoop geld meer is of interessante overname prooien worden.

Bedrijven die hun ATH niet meer halen zijn er altijd ook in periodes van beurshausse en hoogconjunctuur, kijk maar naar Ontex, Galapagos, Bpost en de rest van de hopeloze Belgische shit.

Iemand die aan het hopen is dat zijn stevige crazy tech verliezen terug nieuwe ath gaan bereiken de komende jaren :oi22:

Heb ik niet. :hurrr:

Ik ben "big" tech belegger. :cool:

Ben wel aant kijken om mss wat crazy tech te kopen.

De geschiedenis leert dat bij een neergang alles naar beneden gesleurd wordt, ook kwaliteit en dat het dan de moment is om te kopen, want hoe dan ook vroeg of laat, gaat het terug naar boven.

Er zijn genoeg data beschikbaar om de crazy tech en zombies er uit te filteren.

Misschien is het nu zelf de moment om crazy tech te kopen die stillaan winstgevend worden omdat er geen goedkoop geld meer is of interessante overname prooien worden.

Bedrijven die hun ATH niet meer halen zijn er altijd ook in periodes van beurshausse en hoogconjunctuur, kijk maar naar Ontex, Galapagos, Bpost en de rest van de hopeloze Belgische shit.

Heb ik niet. :hurrr:

Ik ben "big" tech belegger. :cool:

Ben wel aant kijken om mss wat crazy tech te kopen.
Ik denk dat rente nog even hoog zal blijven dus crazy tech lijkt me zeer speculatief (en een beetje te vroeg?) om nu al gokje op te wagen.

Ik heb ook Big tech bekeken maar dus alleen Amazon overgehouden als potentiële aankoop (en ondertussen ook aangekocht, zie mijn bericht van vorige week).

Rest van big tech heb ik stuk voor stuk toch wat twijfels:
- Google: advertentiemarkt is nogal zwak + risico van chatGPT
- Meta: same on advertentiemarkt
- Microsoft: zelfs aan deze prijs blijf ik het duur vinden
- Apple: nieuwe iphone loopt precies toch niet zo vlot als gehoopt? ik mis ook wat vernieuwingen bij Apple

Forward p/e

image.png

"winst" is bewust laag gehouden bij Amazon dus PE kijk ik niet naar.

Geef mij dan maar alphabet, microsoft of apple dat de winst deelt met de aandeelhouders via aandeleninkopen en of dividend. :giggle:

Amazon blijft maar aandelen printen en winst achterhouden. Wat heb je daar dan aan ?

Amazon heeft trouwens ook zo zijn risico's, de lage marges in de retailmarkt, dalende consumptie, stijgende energieprijzen en vooral de nood aan goedkope arbeiders.

Geef mij dan maar alphabet, microsoft of apple dat de winst deelt met de aandeelhouders via aandeleninkopen en of dividend. :giggle:

Amazon blijft maar aandelen printen en winst achterhouden. Wat heb je daar dan aan ?

Amazon heeft trouwens ook zo zijn risico's, de lage marges in de retailmarkt, dalende consumptie, stijgende energieprijzen en vooral de nood aan goedkope arbeiders.
Microsoft / Apple / Alphabet: daar zit ik met het gevoel dat deze het idd de voorbije jaren zeer goed deden, maar ik zie hun groei fel vertragen in de komende jaren en da's nooit goed voor een aandeel.

Bij Amazon heb ik net het gevoel dat ze ten koste van de winst een zo groot mogelijke MOAT aan het creëren zijn, vooral met hun Prime-abo, en dat ze op een gegeven moment de winstgevendheid enorm kunnen boosten door iets meer marges te gaan nemen.
Ook op gebied van cloudservices zie ik in AWS toch een sterkere speler dan azure/google cloud.

Amazon heeft via Prime en hun ecommerce platform ook zo'n immense databank aan gebruikersgegevens zonder dat ze gejost worden door die iOS niet tracken functie, dus qua advertising staan ze ook sterk (-er dan Meta/Google)

just my 2 cents :wink:

amazon is wel massaal aan het automatiseren om die goedkope arbeiders weg te werken. Hun grootste kosten (aankopen van warenhuizen, vervoers netwerk opzetten,...) zijn jaar na jaar in geinvesteerd en ooit gaat dat ook eens "af" zijn. de focus draait ook meer naar hun cloud waar de marges massaal hoog zijn.

je moet het zo zien. geen enkele andere concurrent kan in de nabije toekomst een gelijkaardig distributienetwerk opzetten om te concureren met hun. Heel dat distributienetwerk onderhouden heeft natuurlijk ook zijn kost maar onderschat de gedane investering niet van de initienele opzet en aankoop van dat soort materiaal. dat zijn ook allemaal dingen die beginnen renderen eens ze afgeschreven zijn.

het is hoe dan ook een win win. als hun retail gedeelte blijft groeit blijven ze meer verdienen en kunnen ze uitbreiden/ winst maximaliseren. stagneert de groei zoals bij meeste bedrijven ooit wel gebeurt, dan dalen de investeringskosten en is er een hogere winstmarge.

De waarde van bvb mcdo zit ook grotendeels in hun real estate. daar zijn ze ook al aan het testen met volledig automatische restaurants.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan