Kleine Beursfeiten

Misschien kan jij Jef wat "afslankadvies" geven :oi22:
Alle gekheid op een stokje zou ik Colruyt eigenlijk niet zien zitten als CEO.
Veel te veel achterstand, veel te veel werk en capex aan om dat deftig te trekken, veel te veel concurrentie en geen deftig unique selling point.
En dan nog, na die capex is dat nog altijd 1 van de zovele supermarkten.
En een irrationele hoofdaandeelhouder.

Aldi zou ik wel nog zien zitten. Die hadden een goede strategie, maar niet 100% goed executed en bv. in België een imago probleem van in de jaren 90 "brol van den Aldi".

Ik geloof heilig in kwaliteitsvolle private labels (zie de gigantische groei van Kirkland bij Costco in de USA), een paar oermerken niet te na gesproken (Coca cola, ...).
Maar dat heeft Aldi een paar jaar geleden half verneukt door 1/3de van hun SKU's toch aan brands te geven.
Dat is veel te veel.
Het toffe aan de aldi 2010-2015 was om gewoon op een kwartier door de 4 gangen te stormen, alles mee te pakken wat je lekker vond, en hup je had geen euro teveel betaald.
Uw kar kostte -50% tov Delhaize en de private labels waren merkkwaliteit.
Nu moet je zitten kijken of je toevallig geen fucking Coca-cola of Nutella in uw kar gezwierd hebt :unsure:

Over de strategie van Albert Heijn heb ik jaren geleden lang zitten leuteren tegen mijn vriendin.
Over de kleine dingen die ze een stuk beter deden dan andere supermarkten. (bedienden die vriendelijk meewandelen om iets te tonen in de plaats van "daar in de derde gang links vanachter vanonder staat het meneer"; hun zegelacties waarbij de prijzen visueel aantrekkelijk opgesteld staan aan de ingang, het talent om prijsbewuste klanten zoals mij toen toch te kunnen overhalen om de wat duurdere dingen te kopen etc etc.

Ik had er beter aandelen van gekocht op basis van mijn persoonlijke anekdotes ipv er strategisch over te staan memmen :)
Ze moesten vorig jaar wel bol.com verkocht hebben, dat vond ik dan weer dom van hen. (ecommerce piek vorig jaar maar maakte nog steeds geen winst, en amazon.be in aantocht op korte termijn maar nog niet aangekondigd)

Laatst bewerkt:
Deel 2 van tips voor 2023 bij onze Danny van Inside beleggen: Alibaba, Microsoft en dan 1 uraniummijn, 1 zilvermijn en 1 goudmijn

Waarom denk je dat een warenhuisketen met een dode prijzenpolitiek met een dalende brutomarge sinds 2011 zal herstellen?

Door hun sterke buitenlandse inkomstenbronnen bvb. die er niet zijn? Of wat exact. Is hier al genoeg aan bod gekomen zeker.

Mijn theorie is dat de familie gewoon bewust blijft aanmodderen tot ze zodanig goedkoop geworden zijn om ze van de beurs te halen aan 5 euro per aandeel. Om nadien uiteraard jaar na jaar irrelevanter te worden wegens too little too late actie genomen.

Warenhuisketen met marktaandeel van ongeveer 31% die bezig is met diversificatie.
Grootste probleem is inderdaad dat ze internationaal niet zo sterk staan.

Nu zoals gezegd : gekocht als dividendaandeel en ook niet gekocht toen het op z'n hoogst stond.
Op zich kan ik niet klagen ook al is de daling van vandaag niet leuk.

Had een beetje schrik voor mijn Colruyt aandelen.

Maar ze stonden eigenlijk al zo laag dat die -16% eigenlijk geen pijn meer doet. :ROFLMAO:

Op zich gekocht voor dividendaandeel.
De waarde van aandeel zal zich wel herstellen, is het nu niet dan binnen 10 jaar.
Dus nadat we al een jaar continu lachen met colruyt, zaten jullie werkelijk met dat aandeel in portefeuille tot op vandaag.

Ik zou zeggen dat mijn broek afzakt van verbazing, maar die is ondertussen al te versleten van al dat afzakken.

Dus nadat we al een jaar continu lachen met colruyt, zaten jullie werkelijk met dat aandeel in portefeuille tot op vandaag.

Ik zou zeggen dat mijn broek afzakt van verbazing, maar die is ondertussen al te versleten van al dat afzakken.

Moest het geen klein percentage zijn van mn portefeuille zou ik het erg hebben gevonden :)

Het is een aandeel om lang te houden want ik voorzie wel nog een toekomst voor Colruyt Group al is het maar hun Soluciousafdeling en JIMS

edit : en moesten alle voorspellingen hier altijd 100% juist zijn waren we allemaal miljardairs :D

voorzie wel nog een toekomst voor Colruyt Group al is het maar hun Soluciousafdeling en JIMS
Die diversificatie in bv. lowmargin fitnesscentra waar ze geen enkel competitief voordeel hebben, is integendeel extreem negatief.

Het aandeel begint wel goedkoper te worden.
Nog eens gedeeld door 2 en dan misschien eens het bekijken waard als soort Graham play.

Het is al lang tegen mijn principes geweest om ooit in mijn leven ook nog maar 1 euro in een Bel20 (uitz Ageas) aandeel te steken.

Al mijn Bel20 aandelen ook buiten gegooid en nooit spijt van gehad.

Ik heb de Colruyt altijd een onaangename winkel met belachelijk kassa systeem gevonden.

Mijn "statistisch model" gaf ook aan "blijf weg van Colruyt".

Heb zelf al een failliete discounter in portefeuille gehad.

En toch dacht ik toen Colruyt hard gezakt was "laat ik nog een laatste keer proberen en mijn bel20/retail verlies goed te maken maar via opties". :ROFLMAO:

Heb het ook in een periode gekocht, dat het geld binnenvloog en er al eens een follieke werd gedaan.

Curiousity killed the cat 🤷‍♂️

Enja vooral degoutant dom 😑

Die diversificatie in bv. lowmargin fitnesscentra waar ze geen enkel competitief voordeel hebben, is integendeel extreem negatief.

Het aandeel begint wel goedkoper te worden.
Nog eens gedeeld door 2 en dan misschien eens het bekijken waard als soort Graham play.

Ze zouden mss wel een fitness kunnen openen naast een Colruyt. :thinking:

Denk dat daar wel muziek inzit.

Het is al lang tegen mijn principes geweest om ooit in mijn leven ook nog maar 1 euro in een Bel20 (uitz Ageas) aandeel te steken.

Al mijn Bel20 aandelen ook buiten gegooid en nooit spijt van gehad.
D'Ieteren is nochtans geen slechte deal geweest sinds het hier getipt werd... x3 ondertussen op 2 jaar of zo :)

Terug
Bovenaan