contextbinder
Well-known member
Geen optie vrees ik, amper 4000 USD op rekening en USD kopen is ook niet evident voor 4,35% denk ik.De 2y UST is 4,35% momenteel. In dollar wel.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Geen optie vrees ik, amper 4000 USD op rekening en USD kopen is ook niet evident voor 4,35% denk ik.De 2y UST is 4,35% momenteel. In dollar wel.
AB Inbev, Ageas, VGP zitten allemaal rond 4%.Nergens een goede/veilige bedrijfsobligatie terug te vinden voor 4% ofzo? Nog geen ervaring met dit obligaties in het algemeen.
Recessie of geen recessie maakt allemaal geen fluit uit.
De situatie is totaal niet veranderd in vergelijking met januari 2020, nl toekomstig supply demand probleem.
Dat daartussen covid en rusland gezever of extra recessie komt, kan allemaal wel zijn.
Maar dat heeft enkel invloed op de korte termijn timing, niet op de fundamentele kwestie.
Wisselkoers kosten bij Lynx zijn slechts 0,04% dacht ik.Geen optie vrees ik, amper 4000 USD op rekening en USD kopen is ook niet evident voor 4,35% denk ik.
Ik begrijp vooral dat dit voor geen fluit te voorspellen is.Ik denk dat de fundamentele kwestie is: wat gaat Opec+ doen?
Tuurlijk, vraag zal langzaam toenemen en aanbod van schalie zal gelijk blijven.
Ik denk dat Opec+ in de toekomst (en nu ook reeds) de prijs zal bepalen van de olie, uiteraard zal ook de vraag een invloed hebben maar vooral de supply van Opec+: zij hebben de marktmacht (prijszetting) voor een groot deel in handen.
Ik begrijp niet dat jij dit niet erkent.
)OK, dan was uw initiële thesis eigenlijk heel simpel:Ik begrijp vooral dat dit voor geen fluit te voorspellen is.
Er is meer kans dan niet dat Opec een bepaalde bodem onder de koers legt. Zeker nu shale niet extra produceert.
Maar mijn longterm 'onderliggende thesis' is daar helemaal niet afhankelijk van.
Ja, so what als Opec eens contrair zot doet en alle sluizen open zet. Dan heb je een (kortere) maart 2020, en crashen alle olie aandelen 50%. (die trouwens veel minder schulden hebben dan in 2019, de zogenaamde 'veiliger' periode zonder al die onzekerheden)
Maar dat verandert absoluut niets aan het feit dat er een zwaar olie tekort is als de recessies voorbij zijn.
Zeker nu China covid-zero laat varen, en de strategic petroleum reserve niet veel kruit meer heeft (integendeel 140m vaten moet bijvullen).
Rusland is een onzekere factor. Maar de kans dat hun aanbod kleiner wordt, is wederom groter dan dat ze significant extra gaan produceren.
Op termijn van 1-2 jaar staat alles er dus eigenlijk fundamenteel beter voor (voor stratosferisch hogere olieprijzen) dan een jaar geleden.
Te vermijden: leverage (zodat we de uiteindelijke boot niet missen door tussentijdse margin calls), liquor, and ladies (geen gevaar, niet getrouwd)

Ja, en electrificatie die véél langer zal duren dan begin 2020 werd aangenomen, en initieel veel minder invloed zal hebben op de totale olievraag.OK, dan was uw initiële thesis eigenlijk heel simpel:
De vraag naar olie neemt toe de komende jaren, schalie gaat niet extra produceren. Gevolg: hoge olieprijs.
Demand destruction begon afgelopen jaar met olie aan 120.Edit: stratosferisch hogere olieprijs wellicht niet want dan krijg je demand destruction. 100-120$ is ideaal![]()
OK, dan was uw initiële thesis eigenlijk heel simpel:
De vraag naar olie neemt toe de komende jaren, schalie gaat niet extra produceren. Gevolg: hoge olieprijs.
Edit: stratosferisch hogere olieprijs wellicht niet want dan krijg je demand destruction. 100-120$ is ideaal![]()
Eenvoudig maar ook riskant want je negeert alle politieke factoren.Ja, en electrificatie die véél langer zal duren dan begin 2020 werd aangenomen, en initieel veel minder invloed zal hebben op de totale olievraag.
Eenvoudig, niet?
Al telefonisch geprobeerd?Had daar nog een deel staan maar bekijk dat zelden, wilde nu bijstorten omdat ik toch wat te veel bij Degiro blijf hebben maar mijn stortingen komen altijd terug en de helpdesk antwoordt niet echt...
5 tips om short te gaan dus.5 tips voor 2023 van onze Danny van Inside beleggen:

Kinepolis heb ik recent gekocht toen het aan 36 stond5 tips voor 2023 van onze Danny van Inside beleggen:
- Barco
- EVS
- Kinepolis
- Melexis
- UCB
Zelfs met alle politieke factoren die cumulatief tegen zouden zitten, zitten we nog met een tekort.Eenvoudig maar ook riskant want je negeert alle politieke factoren.
Ik zal het nog maar eens herhalen voor degenen die denken dat de oorlog "goed" was voor mijn aandelen: die oorlog vind ik integendeel gigantisch vervelend voor mijn onderliggende redenering, want dat compliceert de zaken.Hypothetisch:
-Geen oorlog
Maar die supply is er nu ook al voor meer dan de helft. Olie sancties tegen Iran worden momenteel weinig enforced.-Iran deal geslaagd (extra supply)
Dat doet er allemaal niet toe, je hebt gezien hoe beperkt hun reservecapaceiteit was in Q1 2022.-Opec+ wil goede relatie met Biden (geeft extra supply)
Chevron CEO heeft nog maar pas in de vorige conference call gezegd dat zelfs al zet je alle sluizen open in Venezuela, het minstens 3-4-5 jaar duurt eer je wat van infrastructuur kan opzetten en alle schade herstellen aan de olievelden.-Venezuela terug vriendjes met VS (extra supply)
Dat zou uitstekend zijn, want dat zou een soort 'defence production act' zijn.-Schalie verplicht vanuit politieke hoek om extra te produceren (extra supply)
Als je dat denkt, moet je verkopen héGevolg: olieprijs 60$ ook op langere termijn.

Advies bij Telenet? Enkele weken geleden gekocht toen ze nog aan 16 stonden. Op 3 weken al 14 procent gezakt. Niet dat het om grote hoeveelheden gaat (beginnend belegger).
Een goede investment thesis duurt meestal meerdere jaren om volledig te realiseren en de korte termijn is nietszeggend.Advies bij Telenet? Enkele weken geleden gekocht toen ze nog aan 16 stonden. Op 3 weken al 14 procent gezakt. Niet dat het om grote hoeveelheden gaat (beginnend belegger).
Waarom ik Telenet heb gekocht? Voornamelijk uit sentimentEen goede investment thesis duurt meestal meerdere jaren om volledig te realiseren en de korte termijn is nietszeggend.
Wij kennen jouw investment thesis uiteraard niet, het zou interessant zijn als je hier komt posten waarom je Telenet hebt gekocht.
... Het is het eerste en voorlopig enige aandeel die ik gekocht heb om de beurs en de werking van de beurs wat te leren kennen. Had het gekocht om op langere termijn wat winst te creëren. Nogmaals, het gaat om een klein bedrag <100€.Zelfs met alle politieke factoren die cumulatief tegen zouden zitten, zitten we nog met een tekort.
Vandaar dat ik er zo hard in ga en mijn portefeuille grotendeels uit een olieproducent bestaat.
Ik zal het nog maar eens herhalen voor degenen die denken dat de oorlog "goed" was voor mijn aandelen: die oorlog vind ik integendeel gigantisch vervelend voor mijn onderliggende redenering, want dat compliceert de zaken.
En complexiteit is kut in investeringen.
Zonder die oorlog zaten we al het hele jaar boven de 100, met uitstekende vooruitzichten en een als een tierelier draaiende economie.
Denk je dus dat ik (investeringsgewijs) tevreden ben met die oorlog?
Maar die supply is er nu ook al voor meer dan de helft. Olie sancties tegen Iran worden momenteel weinig enforced.
De huidige recessie in Europa en verminderde economische activiteit elders is goed voor meer dan die Iran supply.
Dat doet er allemaal niet toe, je hebt gezien hoe beperkt hun reservecapaceiteit was in Q1 2022.
Ze hebben in Saoudi Arabië hun inkomsten trouwens hard nodig voor Vision 2030.
60usd doet het hem niet daarvoor.
Chevron CEO heeft nog maar pas in de vorige conference call gezegd dat zelfs al zet je alle sluizen open in Venezuela, het minstens 3-4-5 jaar duurt eer je wat van infrastructuur kan opzetten en alle schade herstellen aan de olievelden.
En dat is dan nog met een politieke situatie die stabiel zou blijven daar, jaren aan een stuk...
Dat zou uitstekend zijn, want dat zou een soort 'defence production act' zijn.
Bijna geen enkele shale producer kon economisch extra produceren met olieprijzen aan 100 afgelopen jaar.
Hun olievelden blijken van mindere kwaliteit (de beste hebben ze de afgelopen jaren gebruikt), of hogere kost.
Als ze 120 krijgen van de overheid om extra te produceren: jackpot voor Oxy, want die hebben veruit de lowest cost inventory, de beste operationele resultaten, en hebben de grootste oppervlakte in de Permian.
Als je dat denkt, moet je verkopen hé![]()
Al telefonisch geprobeerd?
5 tips om short te gaan dus.
Echt die Inside Beleggen portefeuille, heeft iemand dat al eens goed bekeken? ~45 posities, amper 3 die een gewicht van > 5% hebben en voor 1/3 in edelmetalen en 1/6 in biotech geïnvesteerd. Laatste wapenfeit: meedoen aan de kapitaalsverhoging van Biocartis.
Laat maar zitten, Danny, dan koop ik liever een gespreide ETF.