LaCucaracha
Well-known member
Algemene indruk:Een paar jaar terug voorzichtig gestart met beleggen en niet helemaal tevreden met de resultaten, vandaar dat ik graag eens wou polsen op het forum. Grootste deel van port is aangekocht in 2019 en 2020, staat nu 4% in het groen (behoudens een aantal winstnames op Colruyt, Domino's, United Natural Foods, Arcadis, Vale en 2 verliezen Greenyard, Bpost). Port stond -42% in maart 2020
Ook nog meegeven dat ABI/Bpost/Shell mijn eerste aankopen zijn geweest. Verder heb ik nog een cash -buffer equivalent aan de portefeuille.
Eigen bedenkingen:
- Te grote posities in AMG/SES/Shell/Bpost, zeker in de beginfase
- Te weinig winstnames, vooral AMG/Bpost/SES die op een gegeven ogenblik best groen noteerden
- Te weinig aanwezig in US, Groeilanden, Groeiaandelen
- Ook wat meer ETF, zowel in aandeel als in diversificatie
Je hebt veel te veel posities, waardoor je die niet allemaal efficiënt kan opvolgen met als gevolg winners te snel verkopen en verliezers te lang bijhoudt. Zoals hierboven al gezegd, ga je op die manier een minderwaardig indexfonds creëeren. Je maakt best een keuze: ofwel ga je voluit voor ETF's, ofwel ga je voluit voor een aantal posities (+-10-15) waar je voluit in gelooft én die je kan opvolgen, of een mix van beide. Maar niet een beetje ETF's met een hele hoop individuele aandelen combineren.
Vermits je nu globaal nog net op winst staat, zou je ervoor kunnen opteren om gewoon alles buiten te sjotten ( eventueel hier en daar nog even wachten om de dividenden op te strijken, zoals bvb. Ageas) . Dan is het weliswaar een paar jaar min of meer dead money geweest, maar je hebt wel veel geleerd en op een spaarboekje was het nog deader money geweest. Vanaf dan kan je het vrijgekomen geld gewoon gedurende een paar jaar maandelijks in ETF's beleggen. Vaste maandelijkse bedragen en serieus verhogen bij een correctie/crash. Persoonlijk denk ik dat dat voor jou beter zal zijn. Ik ga het trouwens ook doen, want ik ben ook tot de vaststelling gekomen dat individuele aandelen toch niet mijn ding zijn, ook al mag ik verre van klagen van het rendement dat ik al gehad heb Ben er wat te impulsief voor
. Al vind ik het ook gewoon leuk
Stel dat je toch je individuele portefeuille wil behouden, maar geleidelijk aan wil afbouwen (om wat vrijkomt geleidelijk in ETF's te steken), hierbij mijn bedenkingen:
1) Bpost zou ik volledig buitengooien: jaar na jaar krimpt hun omzet omdat hun grootste winstmotor (brievenpost) overbodig wordt: ze kunnen dat nu nog wat compenseren met al die bezorgingen van pakjes,maar ooit stopt dat "gratis verzenden en gratis terugsturen" verhaal en daar. Is bovendien ook een race to the bottom met die tarieven. Heel lage marges dus.
2) Shell zou ik toch ook wat snoeien als die nog een beetje herstellen. Gewoon omdat dat toch een vrij grote positie is blijkbaar en olie nu niet bepaald de sector van de toekomst is

3) AMG en SES ken ik te weinig om in te schatten of daar nog serieus koersherstel inzit.
4) Wereldhave Belgium zou ik buitengooien of op zijn minst serieus snoeien ( want is toch geen klein deel van je portefeuille) . Is niet de vastgoedniche waar je in wilt zitten momenteel
5) Ageas heeft een zeer groot gewicht (+-30%) in mijn portefeuille ondertussen... Deels te wijten aan het feit dat ik al redelijk wat heb buitengesmeten (behalve Ageas dan) en momenteel weinig bijkoop, maar deels omdat ik nogal biased ben tov de verzekeringssector (en Ageas in het bijzonder) omdat ik actief ben in de sector, waardoor ik hoop bepaalde evoluties op sectorniveau of op het niveau van Ageas zelf toch beter hoop te kunnen inschatten. Als jij vindt dat je dat ook kan inschatten , is een groot gewicht gewettigd. Als je dat niet vindt, zou ik dat toch ook wat snoeien persoonlijk.
6) Norcros, Jensen en Roularta zou ik zeker bijhouden ( heb ze ook en verkoop nog niet): zijn nog lang niet gewaardeerd op hun faire waarde. Zijn alle drie bedrijven die in meer of mindere mate getroffen werden door Corona, maar wel een ijzersterke balans hebben. Bij Jensen en Roularta heb je dan nog het delisting potentieel.
7) Op Recticel zou ik voor een groot deel winst nemen ( is toch wat ik heb gedaan, heb positie opgebouwd in maart/april en in november buitengegooid): m.i. focussen ze niet op de juiste activiteit ( isolatie). Koers is ook al aardig opgelopen. Is ook een cyclisch aandeel, dus er komen nog wel kansen om dat goedkoper op te pikken, mocht je dat toch echt willen
8) Op ING zou ik ook stuk winst nemen. Banken gaan het nog zwaar krijgen en die genieten nu iets te veel van de (volgens mij voorbarige) "renteverhoging euforie".
9) EVS zou ik ook zeker houden ( heb ze zelf ook): hebben ondanks een jaar waarin alle grote sport evens wegvielen toch nog winst gemaakt. Ook ijzersterke balans.
10) D'Ieteren zou ik ook wat winst nemen. Blijft auto-industrie en dat zie ik toch ook niet zo heel positief in voor de komende jaren. Koers is al fel opgelopen.
11) Bekaert zou ik ook voor een stuk verkopen. Koers is overdreven gestegen.
12) BALTA: brol, zou ik buitengooien
13) Inbev: laten staan, die komen er wel terug bovenop..
BTW: Ik weet dat verkopen met verlies psychologisch zeer moeilijk is (believe me, ik heb o.a; ook Bpost met serieus verlies buitengegooid), maar je moet dat eigenlijk doen van zodra je denkt dat de kans groter is dat je meer winst kan realiseren via een ander aandeel dan dat je je verlies kan recuperen op je huidig aandeel....
Laatst bewerkt:
of word er hier enkel over winsten gesproken?