Kleine Beursfeiten

Een hoop Adidas opties buitengegooid aan 200-300% winst en nog heel veel in ptf. Alle verlies van daling in common van 160-180 zone naar 95-100 weggewerkt.

Cheerio, uw "gokker" van dienst.

Balls of steel in elk geval, toch ook wel een bizarre combinatie van factoren in dit specifieke geval - en dat tot 2 keer toe in feite.

Zijn er al obligaties die interessant beginnen te worden ? Ik heb paar weken geleden spaarboek geleegd en ingetekend op de Vandemoortele obligatie op 7y. 3.7% netto. Heb maar een fractie van mijn request gekregen (2000 euro), dus is niet echt de moeite. Maar toch 2000 luie euros die een beetje renderen.

As explained before, zit ik met een stuk cash overschot door de over-hypotheek opname aan 1%. Alles aan netto 4.5% rendement betaalt zichzelf terug over de 25y (kapitaal + interest). Ik ben niet vies van free money maar moet redelijk 0 risico zijn aangezien dit een hypotheek op het woonhuis is met een waarborg van het app wat we verhuren. Lees: at a minimum moeten we de cashflow hebben zodat we die extra hypotheek niet voelen.

Die vandemoortele was in juli, sindsdien zijn de rentes toch nog gevoelig hoger getrokken, dus er moeten toch opportuniteiten beginnen opduiken in mijn target % gebied. Of uber saaie aandelen type TINC of zo zijn ook welkom (geen WDP, VGP toestanden pretty please).

Een hoop Adidas opties buitengegooid aan 200-300% winst en nog heel veel in ptf. Alle verlies van daling in common van 160-180 zone naar 95-100 weggewerkt.

Cheerio, uw "gokker" van dienst.
Balls of steel in elk geval, toch ook wel een bizarre combinatie van factoren in dit specifieke geval - en dat tot 2 keer toe in feite.
Toch spijtig dat Veloke pas 6 maand geleden begon met beleggen (naast zijn private banking portefeuillle), anders was hij al jaren binnen met dergelijke topresultaten!
Nu moet hij maandag opnieuw vroeg uit de veren om te gaan werken :(

Toch spijtig dat Veloke pas 6 maand geleden begon met beleggen (naast zijn private banking portefeuillle), anders was hij al jaren binnen met dergelijke topresultaten!
Nu moet hij maandag opnieuw vroeg uit de veren om te gaan werken :(

Get a room you two 😋

Buiten een paar uitzonderingen denk ik dat de meeste mensen in dit topic niet "binnen" zullen zijn op korte termijn door beleggen. Je moet al een serieuze portefeuille met bovengemiddeld rendement beleggen om daar meer inkomsten uit te halen dan uit loon (ja, zelfs met de "gemiddelde" BG lonen). Ik zie het als een mooie extra die alleen maar zal toenemen de komende jaren, maar ook niet meer dan dat.

Oeps, Carvana zakt onder de IPO prijs van jaren geleden.
-97,5% van de high van vorig jaar.

Ook de groeifavorieten van hier op het forum vorig jaar, doen verder met hun regular beatings.
Nog -50% daar en dan kan er eens gesproken worden.

Laatst bewerkt:
Denk het niet tenzij hij voor een volledige overname gaat, ik blijf bijhouden tot zeker 100$. Veel zal ook afhangen van de waarderingen voor oliebedrijven, misschien gaan die ook nog omhoog...

Dat zal vooral belangrijk zijn,
Waarderingen momenteel van 4/5/6 keer de winst zijn geen uitzondering.
Stel dat die naar een KW van 10/11 zouden gaan, dan zit er nog veel marge op de koersen.

Goh het waren voornamelijk juni 2023 calls en paar dec/jan. Op een bepaald moment is iets zo afgestraft dat het interessant wordt om een deel in dergelijke opties te gooien voor zo'n bedrijven. BABA net hetzelfde zopas, Charter idem. C, BAC, JOE, MSGE ... ook maar in mindere mate omdat ze minder extreme bewegingen gekend hebben. Daar ga ik veelal meer ITM. Zo'n dingen doe ik niet in normale markten en al helemaal niet met mijn normale ptf.

Op een bepaald moment is iets zo afgestraft dat het interessant wordt om een deel in dergelijke opties te gooien voor zo'n bedrijven.
Yes, zoals meerdere succesvolle investeerders al dikwijls zeiden: gewoon blind buy-the-dippen in aandelen die ferm gedaald zijn, met korte termijn call opties (y)

Ik zie het misschien verkeerd op die screenshot maar met zo'n kleine posities ben jij toch immens veel rendement kwijt aan kosten, neen?

Had deze gemist daarnet. De allerkleinste optieposities zijn 180-250 euro/contract, maar de meesten een veelvoud daarvan. In het slechtste geval betaal ik dus idd 1-1,5% per transactie maar aan uw spread ben je sowieso ook wat kwijt. Die opties (en zekere die kleine contracten) zijn dan ook niet voor 50% winst. Vandaag bv tiental van die adidas calls van 300 euro (wat je op screenshot aan bv 3,00 zou zien staan) verkocht voor 800-1100 euro per stuk. Dan piekt die paar euro transactiekost wat minder. ;) De leaps (anno 2024 en 2025 voor C) laat ik sowieso staan.

Buiten een paar uitzonderingen denk ik dat de meeste mensen in dit topic niet "binnen" zullen zijn op korte termijn door beleggen. Je moet al een serieuze portefeuille met bovengemiddeld rendement beleggen om daar meer inkomsten uit te halen dan uit loon (ja, zelfs met de "gemiddelde" BG lonen). Ik zie het als een mooie extra die alleen maar zal toenemen de komende jaren, maar ook niet meer dan dat.
Niet zo zeker van: best wat hoog opgeleiden hier, best wat zelfstandigen, best wat mensen die actief met geldzaken bezig zijn en zelf of via via kennis hebben of vergaren, vertrouwd met online beleggen, traditioneel ook groepen met niet zelden welstellende ouders … meer inkomen dan uit werk mss niet maar als je 20 jaar kan beschouwen als relatief korte termijn en een zeer bescheiden loon als referentiepunt spreken we wellicht over meer dan een paar uitzonderingen.

veel voorwaardelijke wijs en een puur persoonlijke inschatting die evengoed compleet verkeerd kan zijn.

Wat is binnen zijn.

Voor groter uw Port, hoe makkelijker het is om met minder risico toch meer impact te hebben op uw leven.

Pak 10% op 1miljoen eur : 100k per jaar.

Met een Port van 50k is dat 5k.

Met 1 miljoen ben je niet binnen, maar je kan uw levensstijl wel zwaar beïnvloeden.

5k per jaar is goed voor een luxe-vakantie maar daar stopt het ook.

Wat is binnen zijn.

Voor groter uw Port, hoe makkelijker het is om met minder risico toch meer impact te hebben op uw leven.

Pak 10% op 1miljoen eur : 100k per jaar.

Met een Port van 50k is dat 5k.

Met 1 miljoen ben je niet binnen, maar je kan uw levensstijl wel zwaar beïnvloeden.

5k per jaar is goed voor een luxe-vakantie maar daar stopt het ook.
Binnen is iets anders, maar er gaan best wat gezinnen zijn die 10k per jaar kunnen sparen, op 20 jaar met bescheiden rendement kan dat een leuk extraatje betekenen. Die 5k is trouwens 5 keer te weinig voor een luxe reis (van 1 week), voor een luxe reis moet je echt wel al binnen zijn. Die 10% vind ik dan wat te hoog, reken op 5-6% - kwestie van ons niet rijk te rekenen.

Zijn er al obligaties die interessant beginnen te worden ? Ik heb paar weken geleden spaarboek geleegd en ingetekend op de Vandemoortele obligatie op 7y. 3.7% netto. Heb maar een fractie van mijn request gekregen (2000 euro), dus is niet echt de moeite. Maar toch 2000 luie euros die een beetje renderen.

As explained before, zit ik met een stuk cash overschot door de over-hypotheek opname aan 1%. Alles aan netto 4.5% rendement betaalt zichzelf terug over de 25y (kapitaal + interest). Ik ben niet vies van free money maar moet redelijk 0 risico zijn aangezien dit een hypotheek op het woonhuis is met een waarborg van het app wat we verhuren. Lees: at a minimum moeten we de cashflow hebben zodat we die extra hypotheek niet voelen.

Die vandemoortele was in juli, sindsdien zijn de rentes toch nog gevoelig hoger getrokken, dus er moeten toch opportuniteiten beginnen opduiken in mijn target % gebied. Of uber saaie aandelen type TINC of zo zijn ook welkom (geen WDP, VGP toestanden pretty please).
Ik gebruik de obligatielijst op Oblis.be . Zie je nieuwe obligaties, kan je filteren op munt, looptijd, rating... Staan zeker al interessante dingen tussen qua coupon maar ook qua prijs onder pari (geen taks daarop)

Binnen is iets anders, maar er gaan best wat gezinnen zijn die 10k per jaar kunnen sparen, op 20 jaar met bescheiden rendement kan dat een leuk extraatje betekenen. Die 5k is trouwens 5 keer te weinig voor een luxe reis (van 1 week), voor een luxe reis moet je echt wel al binnen zijn. Die 10% vind ik dan wat te hoog, reken op 5-6% - kwestie van ons niet rijk te rekenen.

Ik reken ook op 5-6%, maar dan moet je al 15 à 20 netto jaarlonen in je portefeuille hebben om daar evenveel mee te verdienen als met je job.

Kwestie dat optimisten die hier meelezen of inspiratie opdoen zich inderdaad niet beginnen rijk te rekenen...

Als je de koersen bekijkt van de grote Europese oliebedrijven (ENI, Total, BP, Shell,...), valt het toch op dat ze zwaar underperformen tov hun amerikaanse collega’s: Chevron, Exxon, ConocoPhilips,..

Hun aandeelhouders lachen toch maar “groen”.

Als je de koersen bekijkt van de grote Europese oliebedrijven (ENI, Total, BP, Shell,...), valt het toch op dat ze zwaar underperformen tov hun amerikaanse collega’s: Chevron, Exxon, ConocoPhilips,..

Hun aandeelhouders lachen toch maar “groen”.
Dat was op voorhand absoluut onmogelijk te voorspellen.
(Tenzij men natuurlijk het BG forum gelezen had :smile: )

Terug
Bovenaan