Kleine Beursfeiten

Als je de koersen bekijkt van de grote Europese oliebedrijven (ENI, Total, BP, Shell,...), valt het toch op dat ze zwaar underperformen tov hun amerikaanse collega’s: Chevron, Exxon, ConocoPhilips,..

Hun aandeelhouders lachen toch maar “groen”.
Dat was op voorhand absoluut onmogelijk te voorspellen.
(Tenzij men natuurlijk het BG forum gelezen had :smile: )
Dat was inderdaad te verwachten en dat is omdat in Europa de politici ook rekening houden met de bevolking : overwinstbelastingen.
En omdat in Europa de politici ook rekening houden met het algemeen belang: klimaattransitie.

In de VS zijn beide dingen niet mogelijk onder druk vd olielobby en Democraten/Republikeinen die louter focussen op het grootkapitaal.

Goed voor ons aandeelhouders, rampzalig voor de bevolking/maatschappij.

En omdat in Europa de politici ook rekening houden met het algemeen belang: klimaattransitie.

In de VS zijn beide dingen niet mogelijk onder druk vd olielobby en Democraten/Republikeinen die louter focussen op het grootkapitaal.

Goed voor ons aandeelhouders, rampzalig voor de bevolking/maatschappij.
Bullshit.

Enige aanraders van financiële instellingen om aandelen in onderpand te geven en vervolgens vastgoed mee te kopen?
Ik heb een IB account maar de margin requirements kunnen elke dag veranderen door de waarde van uw portfolio - hoop een vast bedrag te kunnen hebben met fixed interest.
Deutsche Bank België biedt dit alleszins ook aan herinner ik mij.

edit: https://www.deutschebank.be/nl/oplossingen/db-investment-loan.html
Warning: ook bij Deutsche Bank kunnen margin requirements elke dag veranderen, waardoor hun 'investment loan' eigenlijk een margin loan is zoals bij IB.

Enige reden waarom je nieuwe obligaties koopt? Geen idee van hoeveel de coupon was vs uitgifte prijs in uw geval. Voor fiscale reden kan het beter zijn om op de open markt een obligatie te kopen met een lage coupon, die door de hogere rente onder pari zal noteren, waardoor je geen RV hoeft te betalen op de koerswinst op het einde van de looptijd.
Moeten geen nieuwe zijn.

Hoe komt het dat Cofinimmo zo laag staat eigenlijk?

Puur door meer thuiswerk of nog andere redenen?
Omdat vastgoed- en midcap tech aandelen de laatste jaren superpopulair waren bij het grote publiek stegen ze tot 100den % boven hun normale waarde.
Wat dan nog meer enthousiasme teweeg bracht. (check de BG beursforum berichten in februari 2021 en oktober-november 2021)

Dat ze nu gezakt zijn wil niet per se zeggen dat ze 'laag' staan.
Gewoon dat er wat lucht uit die retailbubbel geknapt is.

Het was ook compleet en volkomen onvoorspelbaar, aangezien dezelfde situatie zich nog maar 30 keer afgespeeld heeft de afgelopen 200 jaar.
Je kon immers nooit weten dat het de 31ste keer misschien wél anders zou aflopen.

Na 7 jaar miserie zou ik eindelijk al mijn bankaandelen kunnen buitengooien zonder verlies.

Doen of niet ? :thinking:
Hoe ben je aan dikke miserie geraakt na 7 jaar?
De financials etf is sinds 2015 +70%, en met de dollarstijging zal dit in euro boven de +100% zijn :thinking:

welke bank?

inb4 verkopen en dikke stijging mislopen :unsure:

ING, Bank of Ireland & Banco BMP

ING veruit de grootste positie.

Dat is een beetje de angst, 7 jaar geduld en dan na de 7 magere jaren de 7 vette missen.

Hoe ben je aan dikke miserie geraakt na 7 jaar?
De financials etf is sinds 2015 +70%, en met de dollarstijging zal dit in euro boven de +100% zijn :thinking:

Die bankaandelen dateren nog van mijn eurofiele/debiele beursfase. 😬

ING, Bank of Ireland & Banco BMP

ING veruit de grootste positie.

Dat is een beetje de angst, 7 jaar geduld en dan na de 7 magere jaren de 7 vette missen.

Die bankaandelen dateren nog van mijn eurofiele/debiele beursfase. 😬
stel dat je geen aandelen had nu, maar wel een zak geld om mee naar de beurs te gaan -> zou je deze dan kopen?

indien neen? verkopen!

Hier ING, KBCA en BAC in port:
  • ING had ik moeten verkopen op de top uiteraard, maar blijft in port (wel aangekocht aan 5,56 €)
  • KBCA heb ik een vrij grote positie aan iets hogere koers dan vandaag, blijft in port als dividend -aandeel, aan huidige koers met het oog op wat passieve inkomsten zou ik het kopen
  • BAC blijft ook in port, mss nog wat uitbreiden

in port als dividend -aandeel, aan huidige koers met het oog op wat passieve inkomsten zou ik het kopen
Dit blijf ik raar vinden.
Die passieve inkomsten komen uit de winst.
Dus het enige wat telt is de toekomstige winst van het bedrijf en kapitaalallocatie van de Ceo.

En al zeker in België, waar je van het dividend-deel van de winst 30% a 40% kwijt bent aan belasting.

Tenzij je op korte termijn moet leven van die recurrente cashinkomsten en je hebt niet zoveel marge (maar dan nog).

Ik volg geen obligatiemarkten, besef gewoon dat deze markten ook heel volatiel zijn. Als je zou moeten verkopen voor het einde van de looptijd. Ik zou wat trackers nemen van de gekende indexen of trackers met een focus op distributies zoals NYSEARCA: SCHD. Je kan natuurlijk ook een blend nemen met wat obligaties erbij.

It's always going to be a blend. Maar ik heb wat recurrente cash inkomsten nodig.

Terug
Bovenaan