Kleine Beursfeiten

Ik zie het voor Colruyt toch ook niet echt goed komen.

Enige reden dat ik er nog ga is omdat ik er mijn weg ken, het dichtbij is, er rap door ben en gemakkelijk en cheap basis stuff in bulk kan kopen. Maar een leuke shop ervaring is het toch niet als je het vergelijkt met AH of Delhaize of zelfs Aldi.

Ik heb ook de indruk dat Colruyt enkel nog goedkoper is omdat ze alle duurdere dingen gewoon niet meer verkopen. Het valt me toch op dat er in de rekken tegenwoordig ALTIJD dingen van mijn lijstje uitverkocht of onbeschikbaar zijn. Dan moet ik naar de AH bij het werk om daar kleinigheden mee te brengen.

En je prijs laten zakken in een sector met flinterdunne marges is nu ook niet echt een killer strategie...

Als AH het al beter doet qua beschikbaarheid van producten, moet het in Colruyt een drama zijn... Als het geen merkproducten zijn waar ze in de clinch gaan met de producent tijdens prijsonderhandelingen, is het wel hun eigen merk dat niet voorradig is.

Dat terzijde, zie ik ook niet veel hoop voor Colruyt. Ze hebben een tijd marktaandeel vrij gemakkelijk kunnen winnen omdat Carrefour het zo slecht deed, maar nu zitten ze vast met idd flinterdunne marges en toenemende concurrentie: introductie van Jumbo, Aldi dat zich aan het opwaarderen is,... terwijl hun uitbreiding in niet-core businesses precies niet veel oplevert.

Ik zie het voor Colruyt toch ook niet echt goed komen.

Enige reden dat ik er nog ga is omdat ik er mijn weg ken, het dichtbij is, er rap door ben en gemakkelijk en cheap basis stuff in bulk kan kopen. Maar een leuke shop ervaring is het toch niet als je het vergelijkt met AH of Delhaize of zelfs Aldi.

Mja dat is altijd wel het punt van colruyt geweest, toch?

Ik heb ook de indruk dat Colruyt enkel nog goedkoper is omdat ze alle duurdere dingen gewoon niet meer verkopen. Het valt me toch op dat er in de rekken tegenwoordig ALTIJD dingen van mijn lijstje uitverkocht of onbeschikbaar zijn. Dan moet ik naar de AH bij het werk om daar kleinigheden mee te brengen.

En je prijs laten zakken in een sector met flinterdunne marges is nu ook niet echt een killer strategie...

Daar ben ik het dan wel echt mee eens.
Was al 5-6 weken nu aan het wachten tot Amaretto Disaronno nog eens in de rekken lag en gisteren was het eindelijk zover.
De weken ervoor was het de spaghetti, dan weer het wasmiddel,...

Colruyt is de max. Geen andere winkel waar ze alles voor u in uw tas/bak steken, dat is iets wat ze imo te weinig marketen.
Die kassamedewerkers zijn tetris experts

Colruyt is de max. Geen andere winkel waar ze alles voor u in uw tas/bak steken, dat is iets wat ze imo te weinig marketen.
ook mijn favoriete winkel, supergoedkoop, veel goeie wijnpromoties en kassa's gaan goed vooruit en geen onnozel gedoe met zelf te liggen sukkelen met scannen!

enige minpunt vind ik het visaanbod dat nogal magertjes is.

Hun vlees smaakt naar karton, de helft van wat ge nodig hebt is er toevallig niet, rekken aanvullen gebeurt liefst op het moment dat er het meeste volk is zodat de gangen opstroppen, algemene beleving is shit. Hun Everyday en Boni producten vind ik ook vaak zwaar ondermaats vergeleken met Lidl en Aldi.

Wat net hun zeer efficiënt kassasysteem kapot maakt (overladen van de ene kar naar de andere). Niets hatelijker dan de huisvrouw die voor u staat die de kassamedewerker ligt te vertellen hoe haar zakken ingeladen dienen te worden: "nee dat niet op dat" "nee dat best daar" ...
Daar mogen ze voor mij per direct met ophouden.

Winkelen moet voor mij zo weinig mogelijk tijd in beslag nemen (en dus efficiënt zijn) en liefst zo goedkoop mogelijk. Of er nu een radio opstaat of er een mooie vloer ligt zal mij dus gestolen worden. Ik heb mensen die spreken over "aangename supermarkten" nooit begrepen. Geen enkele supermarkt is aangenaam. Voor de gezelligheid ga ik op café een pint drinken met vrienden, niet mijn boodschappen doen.

Wat net hun zeer efficiënt kassasysteem kapot maakt (overladen van de ene kar naar de andere). Niets hatelijker dan de huisvrouw die voor u staat die de kassamedewerker ligt te vertellen hoe haar zakken ingeladen dienen te worden: "nee dat niet op dat" "nee dat best daar" ...

Winkelen moet voor mij zo weinig mogelijk tijd in beslag nemen (en dus efficiënt zijn) en liefst zo goedkoop mogelijk. Of er nu een radio opstaat of er een mooie vloer ligt zal mij dus gestolen worden. Ik heb mensen die spreken over "aangename supermarkten" nooit begrepen. Geen enkele supermarkt is aangenaam. Voor de gezelligheid ga ik op café een pint drinken met vrienden, niet mijn boodschappen doen.
Inderdaad.
Voor mij niks makkelijker dan zelf scannen in de winkel, producten zelf meteen in de bak laden (ik heb misschien ook die Tetris-gave waarvan sprake, I don't know) en aan de kassa gewoon scanbakske afgeven en betalen.
Heel dat overladen van kar naar kar, zo en zo in bak of zak,... nee, ik snap de reden van dat systeem echt niet.

Inderdaad.
Voor mij niks makkelijker dan zelf scannen in de winkel, producten zelf meteen in de bak laden (ik heb misschien ook die Tetris-gave waarvan sprake, I don't know) en aan de kassa gewoon scanbakske afgeven en betalen.
Heel dat overladen van kar naar kar, zo en zo in bak of zak,... nee, ik snap de reden van dat systeem echt niet.
Colruyt is bij mij de enige winkel waar het me lukt om een kar van pakweg €150 vol te laden en in/uit de winkel te zijn in 20 min. No way dat ik dat kan als ik zelf al mijn fruit/groenten moet gaan scannen.

dichtsbijzijnde Lidl in 15min rijden dus no thanks, en Delhaize/Carrefour zijn gemakkelijk 30-40% duurder.

Personeel van Colruyt wordt ook flexibel ingezet, effe wat minder druk, hup rekken aanvullen, terug drukker, hup extra kassa's opendoen... zeer efficiente winkel en geen 10 man voor u aan de kassa zoals bij Aldi.

Colruyt is bij mij de enige winkel waar het me lukt om een kar van pakweg €150 vol te laden en in/uit de winkel te zijn in 20 min. No way dat ik dat kan als ik zelf al mijn fruit/groenten moet gaan scannen.

dichtsbijzijnde Lidl in 15min rijden dus no thanks, en Delhaize/Carrefour zijn gemakkelijk 30-40% duurder.

Personeel van Colruyt wordt ook flexibel ingezet, effe wat minder druk, hup rekken aanvullen, terug drukker, hup extra kassa's opendoen... zeer efficiente winkel en geen 10 man voor u aan de kassa zoals bij Aldi.
Wij gaan ook naar de Colruyt ;)
Al gaan we tegenwoordig steeds vaker naar Lidl/Aldi bijvoorbeeld.
Vroeger was AH mijn vaste winkel. Maar de liefde bracht mij (helaas :unsure: ) naar Leuven. En voor AH is het hier blijkbaar nog steeds een no-go zone.

En wat je zegt (flexibel personeel, goedkoper dan andere supermarkten,...) klopt zeker wel.

Voor de kassa zit jij dan toch in een betere winkel (locatie) of ga jij op interessantere momenten.
Als ik na het werk (of in 't slechtste geval op zaterdag) naar de Colruyt ga, garantie dat je tot in de gang moet aanschuiven.

Maar niet iedereen zal zijn karreke/zakske/bakske even vlot/efficient vullen als @herc - ik snap de kassa lay -out van Delhaize/Aldi/... eigenlijk voor geen meter - als de klant voor u niet meteen speedy gonzales is ben je gewoon de sigaar. Ik ben 200% zeker dat het systeem van Colruyt beter en sneller is dan het klassieke systeem bij eender welke andere winkel - met eenzelfde aantal klanten dan wel.

Zelf scan in bvb. Delhaize: redelijk makkelijk en voor mij een welkome toevoeging, mogen ze bij Colruyt meteen invoeren.

Gezelligheid is subjectief natuurlijk, aangenaam is leuk maar geen noodzaak voor mij en zeker geen reden om te kiezen waar, kwaliteit/variatie/prijs des te meer - en gekoppeld aan type product.

@Pskonejott : m.b.t. het vlees - vrij veel rundvlees is afkomstig van relatief jonge stieren (18 maand of jonger), maar je kan ook wat betere soorten kopen bij Colruyt - ze hebben zelfs soorten waarbij je specifiek vlees van vrouwelijke dieren kan kopen, ook de dry -aged variëteiten zullen wellicht goed zijn (ben liefhebber maar koop zoiets in groothandel). Beenhouwers kunnen op dat vlak veel meer accenten leggen en bvb. een koe van 4 jaar oud kopen, gekoppeld aan een keurmerk dat de slachthuizen toekennen (vetgehalte, bouw, ...) - véél meer smaak, meer afval, maar ook duurder.

EDIT: wel wat vreemd om vast te stellen dat Colruyt er in ideale omstandigheden (aantasting koopkracht) er tot op heden niet in slaagt marktaandeel te winnen - mss kijken ze de kat nog uit de boom maar het is niet ondenkbaar dat vrij drastische koerswijzigingen op mgmt niveau zich opdringen. Soms moet het eerst slechter gaan alvorens het weer de goede kant op gaat.

Laatst bewerkt:
Voor de kassa zit jij dan toch in een betere winkel (locatie) of ga jij op interessantere momenten.
Als ik na het werk (of in 't slechtste geval op zaterdag) naar de Colruyt ga, garantie dat je tot in de gang moet aanschuiven.
volledig correct, werk fulltime remote (van thuis dus), en ga steeds na de lunch, ben dan tussen 13u-13u30 aan de kassa en da's perfect moment om niet aan te schuiven in Nossegem.

Mja dat is altijd wel het punt van colruyt geweest, toch?
Toen er geen AH was, ja.

Ik ga smiddags op het werk in de AH een stoommaaltijdje (wanneer komt dat eens in de colruyt) of pistolet met kaas kopen. Je komt daar altijd buiten met dingen die je niet zou kopen initieel. Ook halve broden, 2 schellen kaas, blokjes kaas van 100g etc te koop. Gewoon voorzien op volk dat weinig nodig heeft en rap wil kopen.

Ook veel 1 + 5 (1 pak choco + 5 pistolets gratis) toestanden. Ik weet dat als ik om 11h shop, ik een of andere cheap ass promo kan meepikken.

Ik ga nog altijd naar de Colruyt, maar mijn mandje zit minder vol dan vroeger. Geen broden, sandwichen grote pakken smeerkaas meer. Ik laat me wel verrassen in de AH en ik heb voor minder geld elke middag iets anders te eten. Vroeger had ik een delhaize naast kantoor, voor broodtoestanden was dat hetzelfde. 30-40 soorten kaas, 10-20 soorten salami en hesp. Nee, dan koop ik geen jumbo pakken fletse Gouda jong meer in de colruyt (ook al zijn ze de goedkoopste).

Daar ben ik het dan wel echt mee eens.
Was al 5-6 weken nu aan het wachten tot Amaretto Disaronno nog eens in de rekken lag en gisteren was het eindelijk zover.
De weken ervoor was het de spaghetti, dan weer het wasmiddel,...

Yep - annoying !!!

ook mijn favoriete winkel, supergoedkoop, veel goeie wijnpromoties en kassa's gaan goed vooruit en geen onnozel gedoe met zelf te liggen sukkelen met scannen!

enige minpunt vind ik het visaanbod dat nogal magertjes is.

Het vleesaanbod is anders ook wat magertjes. Er is wel wat aanbod, maar het is altijd hetzelfde. Waar we vroeger woonden was er een Colruyt + Aldi + Renmans die een grote parking deelden. Dan was een Renmans bezoekje na het Colruyt bezoek toch standaard.

Hun vlees smaakt naar karton, de helft van wat ge nodig hebt is er toevallig niet, rekken aanvullen gebeurt liefst op het moment dat er het meeste volk is zodat de gangen opstroppen, algemene beleving is shit. Hun Everyday en Boni producten vind ik ook vaak zwaar ondermaats vergeleken met Lidl en Aldi.

Boni is wel nog Ok.

True

Zoveel colruyt fans hier.

Ik voel dat ik nog geld ga verdienen aan mijn aandelen 🥳

Wel, het is niet omdat het een goede winkel is om cheap ass bulk te kopen dat het een goede investering is.

Er zijn veel bedrijven die ik leuk vind en zinvol werk doen, maar die bagger investering zijn.

Er is een structureel overaanbod aan winkels in Belgie. Dat is nefast voor de pricing, economics 101. Als je dan prijsbreker wil zijn en in alles de goedkoopste wil zijn, dan ben je gejost.

AH (en Delhaize) zijn waarschijnlijk in heel veel dingen goedkoop maar niet de goedkoopste en gaan op andere producten dikke marge pakken. Ze hopen er op dat je voor de goedkope stuff naar de winkel komt en wat dikke marge producten meeneemnt along the way. Met hun product mix zal hun marge hoger liggen dan Colruyt. Spel dat Colruyt niet kan winnen.

Eigenlijk is het voor AH super simpel. Zoek producten die je niet veel verkoopt en Colruyt wel. Drop the price naar basically 0. Colruyt heeft pijn. Repeat. AH verliest bijna niks en Colruyt bloedt zonder reden...

:fingerguns_r:

Of is Telenet niet leuk of zinvol ? :thinking:
:fingerguns::puke:

Ik zit er in aan gemiddeld 20.5. Nog steeds minder erg dan colruyt
:cry2:

Maar ik geloof nog altijd dat het in orde komt !

"Grappige" is dat ik 10-15 y geleden van 15 naar 35 gegaan ben en dan verkocht. Ik dacht, na 10y onder de prijs van 10 y geleden kunnen kopen en goed divi en Liberty die in de pot roert....

Anyway

De portefeuilles staan nog altijd maar 15000 in het rood op een totaal van ~400k begin 2022. Diversificatie is your friend. Je hebt maar 1 multibagger nodig om meerdere -100% goed te maken. (Aleja, gisteren, nu zal het misschien 18 of 20k zijn, op en neer).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan