Kleine Beursfeiten

Ik zit momenteel short op Nasdaq en Eurostoxx50 met goed geleveragede (is dat een woord? :biglaugh:) turbo ... op deze manier hoop ik in te spelen op een daling in september van de algehele markt en ben ik toch wat gecovered voor mijn exposure van mijn (US) tech aandelen.

Leuk side effect -> als mijn port er groen uit ziet is het goed, als het rood is is het ook goed ... enige waar ik geld mee verlies is als de markt eind sept even hoog of licht hoger staat als nu ;) (maar dat denk ik dus niet)

ivm OXY: binnen ben ik niet, maar wel zéér schoon bedrag winst, indien het op heel korte termijn naar $90 zou gaan dan verkoop ik wel

KBC begint wel interessant te lijken :unsure:
yep, maar zou nog even wachten (zie hierboven), denk dat we terug wat kletsen op de beurs gaan krijgen vooralleer we verder omhoog gaan.

Als je kijkt naar hoe de beurs dit jaar al volatiel is geweest, dan lijkt een daling me wel mogelijk, en als het daalt dan daalt het wsl stevig want normaal doen is er nog niet bij geweest dit jaar ;)

Krijg deze week (een deel van) mijn bonus uitbetaald normaal gezien. Ik probeer dat nu consequent op de beurs te zetten (er staat nog een heel deel cash op de rekening dus ik zie het nut er niet van in om nog meer cash aan te houden) maar nog geen idee wat exact ik zou kopen. ETF koop ik al maandelijks met een vast bedrag dus ik kies liever individuele aandelen hiervoor, hoewel dat tot nu toe maar een matig succes is geweest.

Benieuwd of we, zoals 12/08 gepost, nu inderdaad een mooie terugval in de markten zullen zien. In combinatie met stijgende energie spotprijzen dan, lijkt mij aannemelijk. NG in Europa ondertussen aan equivalent van meer dan $400 olie, geestig. :O In VS stilaan rijp om $10 te doorkruisen met terugkomst freeport LNG?

Het lijkt er op dat er toch een aantal leden hier echt wel "binnen" zijn met o.a. Oxy. Moet een fijn gevoel geven denk ik. Anderzijds ook een dikke pluim om aanzienlijke bedragen in combinatie met een hoog portefeuille % in 1 positie te beleggen.

Wat definieer jij als binnen zijn? Ik betwijfel of er hier veel met 100k+ in oxy zitten. Een paar misschien. Dat is de kunst om den duur ook met beleggen van grotere kapitalen, abstractie nemen van de absolute bedragen en louter naar de percentages kijken. Mijn portefeuille schommelt dagelijks vaak met een veelvoud van mijn maandloon, maar zo over uw beleggingen nadenken maakt u hondsdol.

Kunnen leven van je inkomsten zonder nog te moeten werken? Hebben we dat niet allemaal als doel in dit topic? :biglaugh:

Goh, ja en nee? Als je het niet doet uit interesse in de trip, is het doel dan haalbaar en wezelijk? Op heel lange termijn misschien maar dan ga je sowieso beter indextracken.

En los daarvan blijft het relatief. Je kan met 300k naar Indonesië verkassen en daar van een paar honderd dollar per maand leven of een ander heeft 2-3 miljoen euro nodig om zichzelf als binnen te zien. Vandaar dat ik de vraag stel. Iemand die hier met een bedrag van 25.000 eur wat speelt zal een paar honderdduizend euro actief belegd misschien enorm veel lijken terwijl dat door de persoon in kwestie misschien een spielerei is.

Comments als "binnen zijn" mogen dus gerust verder gedefinieerd worden wil je er iets nuttig over kunnen zeggen/bespreken.

Terzijde en terugkoppeld naar het energievraagstuk ben ik wel steeds meer en meer overtuigd van gegeven dat je als belegger "goed zot" bent om nu geen energy en inflation-protected assets in portefeuille te hebben. Kan zijn dat we deze winter terug veel lagere prijzen zien omdat de Russen met te volle reserves zitten en wij deze zomer onze voorraad voldoende goed hebben ingeslaan, maar misschien ook niet. Ongekend terrein dus en je wilt niet louter met bedrijven in portefeuille zitten die inflatie niet kunnen doorrekenen en/of er geen begunstigde van zijn in tijden van langdurige 10-15% inflatie. You'll get wrecked in no time. :crazy:

Wat
Terzijde en terugkoppeld naar het energievraagstuk ben ik wel steeds meer en meer overtuigd van gegeven dat je als belegger "goed zot" bent om nu geen energy en inflation-protected assets in portefeuille te hebben. Kan zijn dat we deze winter terug veel lagere prijzen zien omdat de Russen met te volle reserves zitten en wij deze zomer onze voorraad voldoende goed hebben ingeslaan, maar misschien ook niet. Ongekend terrein dus en je wilt niet louter met bedrijven in portefeuille zitten die inflatie niet kunnen doorrekenen en/of er geen begunstigde van zijn in tijden van langdurige 10-15% inflatie. You'll get wrecked in no time. :crazy:
Wat zijn voor jou inflation protected assets?

Wat definieer jij als binnen zijn? Ik betwijfel of er hier veel met 100k+ in oxy zitten. Een paar misschien. Dat is de kunst om den duur ook met beleggen van grotere kapitalen, abstractie nemen van de absolute bedragen en louter naar de percentages kijken. Mijn portefeuille schommelt dagelijks vaak met een veelvoud van mijn maandloon, maar zo over uw beleggingen nadenken maakt u hondsdol.

Om daar heel concreet in te zijn zie ik "binnen" als zijnde 50 K/jaar als passief inkomen in combinatie met het bezit van een (afbetaalde) woning en geen lopende schulden. Dat lijkt mij een bedrag dat toelaat om vrij goed te leven en dat ook ruimte biedt voor iets extra of een verkeerde beslissing.

Vooral puntje 2 dat je aankaart, de stap zetten naar beleggen is een begin - maar ik (en mss/wellicht nog anderen) ondervind nog steeds de nodige weerstand om daar bvb.+80% van je vermogen voor aan te wenden. Rationeel zou dat de enige juiste beslissing zijn eens een bepaald niveau van buffer is bereikt.

Wat zijn voor jou inflation protected assets?

Grondstoffen en grondstoffenproducenten zijn de meest voor de hand liggende natuurlijk. Maar ook vastgoedbedrijven met grote holdings (kan in vastgoed maar ook land, ontginningsrechten, ...) en weinig schulden en groeipotentieel met sterk management team zijn zeer aantrekkelijk en kunnen makkelijker inflatie bijbenen, zeker als ze sterk ongewaardeerd zijn tegenover realistische NAV. Bedrijven die capex light kunnen opereren (of capex reeds achter zich hebben zonder grote extra investeringen in nabije toekomst) met pricing power kunnen het ook fantastisch doen. Dan heb je ook nog TIPS edm maar daar ken ik niet veel van.

Way ahead of you.

BRK.B 40,0%
IPCO 13,0%
PCYO 7,5%
OXY 7,0%
OBE 6,5%
GXE 6,5%
PPR.TO 5,0%
Cash 4,0%
CLPR 3,5%
EPSN 3,0%
BABA leaps 3,0%
Crypto 2,5%

Reeks O&G spelers, PCYO & CLPR zijn vastgoed.
Crypto en baba leaps zijn beetje gokken. :)

Zou wel eens dieper in BRK willen duiken om te kunnen inschatten hoe goed zij bestendig zijn tegen inflatie...

Mooie lijst. Heb ook wat GXE (2%) en wil wat ATH/OBE etc erbij.

Met BRK moet je gewoon begrijpen dat Buffett nu 1) een heel klein beleggingsuniversum heeft en 2) hij vooral nadenkt over hoe hij BRK over de komende decennia kan beschermen tegen alle marktomstandigheden. Dat is oa waarom hij 10 jaar terug BNSF overnam en waarom hij nu aast op OXY. Ja, zeer goedkoop en hij zal ook wel geloven in olie voor de komende decennia. Maar hij ziet het ook als een inflation hedge in het groter geheel van Berkshire.

Ja, want de bedoeling is dat we de komende 10 jaar lekker gas van de Russen blijven afnemen? En deze winter was alles ook koek en ei qua gasprijzen, gotcha. Er is gewoon onnoemelijk veel vraag naar (L)NG en de Amerikanen zijn bij de weinigen die dit deels kunnen voorzien aan Europa. Los daarvan zitten ze in de VS met NG voorraden trouwens onder de lows van 5-year average. Aanbod kan vraag niet bijbenen en dat is zelf na het wegvallen van Freeport LNG terminal het geval. En dan heb je steeds extremere weersvoorspellingen die een steeds grotere impact op demand hebben tgv airco en heating.

Dat NG vandaag alweer 10% hoger staat en ondertussen weer vlak bij de prijs pre wegvallen Freeport export staat, toont ook mooi hoe precair de situatie is. Zoals ik al zei verwacht ik dat die trend zich in verhouding tot olie zich eerder doorzet dan omgekeerd.

/market-timers-alert
Dit jaar anders al mooi geld verdiend met mijn poging tot timen, dus dan doen we verder (met beperkte inleg voor laag risico, maar wel grote hefboom zodat het toch iets opbrengt als het klopt)

mijn aankoop van vrijdag staat al +50% ;)

Niks zo saai als buy and hold, dus met klein percentage wat "spelen" om het fun te houden!

Goh, ja en nee? Als je het niet doet uit interesse in de trip, is het doel dan haalbaar en wezelijk? Op heel lange termijn misschien maar dan ga je sowieso beter indextracken.

En los daarvan blijft het relatief. Je kan met 300k naar Indonesië verkassen en daar van een paar honderd dollar per maand leven of een ander heeft 2-3 miljoen euro nodig om zichzelf als binnen te zien. Vandaar dat ik de vraag stel. Iemand die hier met een bedrag van 25.000 eur wat speelt zal een paar honderdduizend euro actief belegd misschien enorm veel lijken terwijl dat door de persoon in kwestie misschien een spielerei is.

Comments als "binnen zijn" mogen dus gerust verder gedefinieerd worden wil je er iets nuttig over kunnen zeggen/bespreken.
Voor ons als gezin zie ik 1,5 miljoen als einddoel, dan is het gedaan met werken en rentenieren ;)

Zou moeten voldoende zijn om dividendportefeuille samen te stellen en van dividend rond te komen en portefeuille verder te laten aangroeien aan zelfde % als inflatie. (huis is afbetaald en kinderen huis uit tegen dan)

Weet niet hoe realistisch het is, en doel is nog niet in zicht, dus ondertussen blijven we rustig voort werken. Maar ben wel eens benieuwd hoe afwijkend jullie idee hieromtrent is?

Kunnen leven van je inkomsten zonder nog te moeten werken? Hebben we dat niet allemaal als doel in dit topic? :biglaugh:
Maat heeft al zijn geld in Tesla steken (gekocht aan < 100). Woont in bij vriendin waar hij wel iets betaald maar werkt ook niet
Zijn vastgoed (met veel inbreng van ouders) is verkocht

Denk dat die nu wel al kan rentenieren eigenlijk :p

Terug
Bovenaan