Kleine Beursfeiten

@JanusDR
@Straddle
Waar zitten jullie met jullie beleggingen?
Is er daar meer transparantie en worden er ook geen effecten uitgeleend?
IB.
Maar dat is vrij vervelend als je in België woont want dan moet je zelf de beurstaks en RV aangeven.

Vandaar dat ik Lynx zou zeggen voor degenen die geen rompslomp willen (is wel buitenlandse rekening maar dat is gewoon een vakje aankruisen in de belastingaangifte).

Ik zou geen IB aanraden maar wel Lynx. Is hetzelfde platform, maar de prijzen zijn inderdaad een beetje hoger, maar dat wordt gecompenseerd door een Nederlandstalige helpdesk en de beurstaks die automatisch wordt afgehouden (anders moet je dit zelf berekenen en aangeven).

Als je weinig handelt, maakt die paar euro niet uit, handel je veel dan krijg je bij Lynx volumekorting.

Hoe zit het bij Lynx qua bescherming in geval van faillissement, ik zie dat er sprake is van handelen onder Nederlandse wet en bescherming tot € 20.000, maar geldt dat ook voor effecten waar je zelf eigenaar van zou moeten zijn?

Is ook bij IB het geval geloof ik (ik zit bij de Ierse vestiging momenteel).

Zit er hier iemand op het Saxon trading platform? Werkt de module om FX Opties te verhandelen?

Bij lynx betaal je toch interest als je USD aandelen koopt in een EUR rekening niet? Meen me zoiets te herinneren.
Bij IB/Lynx heb je cash rekeningen in EUR, USD, JPY, ...
Als je aandelen koopt in EUR wordt de aankoopkost verminderd van je EUR rekening, als je USD aandelen koopt wordt de kost afgetrokken van je USD rekening, ...

Dus als je bijv. 10.000 EUR stort op je rekening en je koopt aandelen voor 7.000 USD, dan gaan je cash accounts er zo uitzien:
- EUR: 10.000€
- USD: -7.000$

En op die negatieve balansen betaal je dan interesten (want je leent dan geld van je broker). Je kan die balans balanceren door zelf EUR's te verkopen en USD's aan te kopen.

Effecten blijven altijd van jou, ook in het geval van een faillissement.
Waar zit dan het verschil met Degiro? Behalve dan het feit dat de eventuele wanpraktijken bij Degiro sneller tot die situatie zouden kunnen leiden.

In principe kan je Degiro dan toch ook gebruiken als tussenpartij, niet? Bv. maandelijks je ETF-inkopen doen en vanaf je aan een bepaalde drempel komt een batch verkopen en gelijktijdig aankopen bij een veiligere broker zoals Bolero, Lynx, ...
Zo kan je optimaal gebruik maken van Degiro's lage kosten, je risico verkleinen want je houdt een beperkt kapitaal aan op hun platform, en de hogere kosten van de andere brokers spreiden over een groter bedrag om die zo tot een minimum te beperken.
Ik zou eens moeten kijken wat de spread op pakweg een IWDA is, die verlies je dan mogelijks maar dat lijkt me ook verwaarloosbaar.

Wat mis ik?
En op die negatieve balansen betaal je dan interesten (want je leent dan geld van je broker). Je kan die balans balanceren door zelf EUR's te verkopen en USD's aan te kopen.
Handig vind ik ook dat je met 1 klik je openstaande negatieve positie USD (bv.) kan settlen, nog net een tikje sneller dan handmatig USD gaan inkopen.
Het zijn details maar die maken dat het IB-platform eigenlijk bijlange zo complex niet hoeft te zijn als het lijkt, eens je je weg wat kent.
Ik blijf fan 😁

Ik heb nu ongeveer een week dat lynx platform en ik heb toch wat moeite om alles te doorzien. Zeer uitgebreid en telkens die conversie USD / EUR. Maar ik ben er ondertussen al deels mee weg.

De app is dan beter vind ik (meer straight forward).

Waar zit dan het verschil met Degiro? Behalve dan het feit dat de eventuele wanpraktijken bij Degiro sneller tot die situatie zouden kunnen leiden.

In principe kan je Degiro dan toch ook gebruiken als tussenpartij, niet? Bv. maandelijks je ETF-inkopen doen en vanaf je aan een bepaalde drempel komt een batch verkopen en gelijktijdig aankopen bij een veiligere broker zoals Bolero, Lynx, ...
Zo kan je optimaal gebruik maken van Degiro's lage kosten, je risico verkleinen want je houdt een beperkt kapitaal aan op hun platform, en de hogere kosten van de andere brokers spreiden over een groter bedrag om die zo tot een minimum te beperken.
Ik zou eens moeten kijken wat de spread op pakweg een IWDA is, die verlies je dan mogelijks maar dat lijkt me ook verwaarloosbaar.

Wat mis ik?

Handig vind ik ook dat je met 1 klik je openstaande negatieve positie USD (bv.) kan settlen, nog net een tikje sneller dan handmatig USD gaan inkopen.
Het zijn details maar die maken dat het IB-platform eigenlijk bijlange zo complex niet hoeft te zijn als het lijkt, eens je je weg wat kent.
Ik blijf fan 😁

1) Degiro leent jouw effecten uit als onderpand voor shorters. Wanneer die effecten uitgeleend zijn, zijn ze niet meer afgescheiden.

Damage for a client whose assets are lent therefore arises only at the moment when both the borrowing party and DEGIRO are no longer able to meet their obligations (i.e. are bankrupt) and the value of the asset has fallen or the value of the lent securities has risen. The amount of the damage is limited to the difference in value between the lent securities and the security provided by the borrower.

Natuurlijk: Er zijn andere brokers die ook dit doen maar meestal optioneel (Je moet goedkeuring geven in een optioneel programma bij IB of Lynx. Bij Bolero geen flauw idee.)

Ook: Het is niet omdat je securities lending gedesactiveerd hebt in Lynx of IB dat dit niet kan gebeuren door het onderliggende fonds. Ishares of Vanguard kan binnen het fonds ook aan "securities lending" doen.

2) Wat vroeger van toepassing was voor Belgische/Nederlandse klanten maar nu niet meer.

Je cash geld werd eigenlijk geconverteerd in deelbewijzen van een money market funds. Dus je had geen bescherming zoals een gewone zichtrekening. Daarnaast werd die "money market funds" wel nogal losjes gebruikt door Degiro (Zoals in dat ene artikel van JanusDR. Bedrag uitgeleend aan een ander bedrijf zonder onderpand.) Nu is dat niet meer het geval omdat je cash geld staat op een Duitse bankrekening.

Los 3000 euro op de beurs zou inderdaad wat risicovol zijn.
:sarcastic:
Niet iedereen kan/wilt direct enkele duizenden euro's op de beurs gooien.
Momenteel met verbouwingen bezig. Dit kost handenvol geld, maar ik wil toch in 'kleine' stappen wat geld in ETF's steken.
De beurs wekt wel mijn interesse, alleen moet ik hier wat meer ervaring in opdoen.
Iedereen is ooit toch eens moeten beginnen?

Degiro wordt afgeraden op het forum, bij Lynx moet je meteen 3000€ op je rekening zetten dus er blijft dan niet zoveel meer over.
Binckbank was vroeger wel ok, maar sinds Saxo trekt het op niets meer.
Als ik verder neus dan zie ik ook Bux enkele keren terugkomen, maar zij houden echter geen RV af bij de uitkering van dividenden.

Je bent helemaal niet verplicht om die 3000 EUR te beleggen, ze willen gewoon zeker zijn dat je minstens 3k effecten of liquide middelen bezit. Lynx wil volgens mij enkel voorkomen dat ze klanten met microportefeuilles aantrekken. Die laatste kunnen bij BUX terecht. ;)

Ondertussen blijft het rommelen bij Saxo met een onderzoek door de Nederlandse en Franse toezichtouder én een waarschuwing door bedrijfsrevisor Deloitte: Opnieuw onrust bij BinckBank door reeks nieuwe problemen (paywall, gratis te lezen na registratie)

Ook: Het is niet omdat je securities lending gedesactiveerd hebt in Lynx of IB dat dit niet kan gebeuren door het onderliggende fonds. Ishares of Vanguard kan binnen het fonds ook aan "securities lending" doen.

Zijn er wat dat betreft grote risico's mogelijk voor de belegger in ETF's?
Of is een Ishares of Vanguard gewoon too big to fail?

:sarcastic:
Momenteel met verbouwingen bezig. Dit kost handenvol geld, maar ik wil toch in 'kleine' stappen wat geld in ETF's steken.
De beurs wekt wel mijn interesse, alleen moet ik hier wat meer ervaring in opdoen.
Iedereen is ooit toch eens moeten beginnen?

Degiro wordt afgeraden op het forum, bij Lynx moet je meteen 3000€ op je rekening zetten dus er blijft dan niet zoveel meer over.
Binckbank was vroeger wel ok, maar sinds Saxo trekt het op niets meer.
Als ik verder neus dan zie ik ook Bux enkele keren terugkomen, maar zij houden echter geen RV af bij de uitkering van dividenden.
Mja, is het dan met het oog op transactiekosten niet beter om op een spaarrekening te sparen totdat je enkele duizenden euro's hebt?

Zijn er wat dat betreft grote risico's mogelijk voor de belegger in ETF's?
Of is een Ishares of Vanguard gewoon too big to fail?

Waarschijnlijk is dat risico heel miniem.

Ik weet niet hoe securities lending in praktijk werken dus ik veronderstel hier een paar dingen.
Er zullen wel anderen op dit forum veel meer info hierover hebben.

Ik vermoed dat als iemand Tesla short dat men Tesla aandelen als waarborg moet geven en niet een ander aandeel.
Dat gaat nauwelijks een probleem zijn voor een Vanguard/IShares als iemand de geleende aandelen niet terugbetaald gezien hun grootte/diversifcatie.
Dat is trouwens hoe passieve fondsen hun geld verdienen. Ze hebben heel lage lopende kosten omdat ze juist hun geld verdienen aan securities lending. Je hebt er nu enkele met 0% lopende kosten. Die moeten ergens hun boterham vandaan halen :p.

Voor een platform zoals Degiro verwacht ik niet dat ze dezelfde diversificatie hebben. Ik vermoed dat alle Degirobeleggers samen een hoger relationeel percentage Tesla aandelen heeft dan binnen een Vanguard/Ishares ETF waardoor Degiro waarschijnlijk dus ook een hoger percentage uitleent van hetzelfde aandeel en dus hier meer risico heeft dan grote fondsbeheerders?

Ik heb geen idee of ETF's zelf gebruikt worden voor securities lending. Lijkt me niet echt courant dat men ETF's zelf short?

Het zou wel aangenaam zijn dat dat transparanter zou zijn voor de belegger want bij DeGiro heb je eigenlijk geen flauw idee of ze iets van jou uitlenen of niet :p. Ik zou verwachten dat op hun jaarverslagen wel ergens uit te halen valt hoeveel "uitgeleend" wordt.

Hangt dat bij ETF's ook niet voor een deel samen met het verschil tussen synthetische trackers en fysieke replicatie?

Voor de sofina volgers: https://www.tijd.be/ondernemen/durf...zes-maanden-1-2-miljard-lichter/10403414.html

Het centrale cijfer in de nieuwsbrief is steevast de intrinsieke waarde. En die daalde in de eerste jaarhelft met een tiende tot 10,1 miljard euro tegenover eind december (11,3 miljard euro). Het is de eerste daling sinds 2011. Sinds 2001 gebeurde dat slechts drie keer.
Per aandeel bedroeg de intrinsieke waarde van Sofina op 30 juni 302 euro. Aan de slotkoers van maandag (210,6 euro) noteert de Boël-holding tegen een korting van zo’n 30 procent, terwijl Sofina tot eind vorig jaar steevast tegen een (forse) premie noteerde. Ter illustratie: eind vorig jaar noteerde het aandeel met een premie van 27,9 procent.
Korting van 30% of omgekeerd bijna 50% opwaarts potentieel (als je de intrinsieke waarde mag geloven).

Terug
Bovenaan