Kleine Beursfeiten

Ik krijg stress van die Charlotte man:

Interviewer: "moet je meerwaarde belastingen betalen als je BTC verkoopt"
Charlotte: "Ik denk dat dat zoals met aandelen is. Als je als een goed huisvader dat beheert dan denk ik niet dat je daar extra op moet betalen.

Voor iets wat zoveel aan uw rendement doet zou ge toch redelijk zeker mogen zijn.

Laatst bewerkt:
Vraag ivm roerende voorheffing terug te trekken van de belastingen:

stel ik heb USD dividend gekregen en Roerende voorheffing in USD betaald.
Kan ik dat terugvorderen en zoja, waar kan ik de historiek van EUR/USD terugvinden om een correct EUR bedrag te berekenen?
De roerende voorheffing betaald aan de VS kan je niet terugvorderen.

De roerende voorheffing betaald aan België kan je terugvorderen via je belastingaangifte indien het om dividenden van aandelen gaat.

Normaal gaat uw broker betaald bedrag in euro geven als het voor Belgische dividendbelasting is.

Zo niet kunt ge de wisselkoers van nationale bank gebruiken.

Heb bedrag in USD aangezien ik een USD rekening heb en die optie heb aangevinkt. Heb inderdaad een ref rate nodig om dat te berekenen, maar dan wel van ergens in 2021

De roerende voorheffing betaald aan de VS kan je niet terugvorderen.

De roerende voorheffing betaald aan België kan je terugvorderen via je belastingaangifte indien het om dividenden van aandelen gaat.
Gaat idd over die in België

Voor een luttele 240 euro.
Ik heb net de attesten afgehaald om bij mijn belastingaangifte te steken. Twee posities moeten bekijken waar ik dividend van krijg ik zat er al over. Dat is toch ook maar een doekje voor het bloeden als je een kleine portefeuille hebt.

Dat beurzen fluctueren.

En het staat 8% van zijn hoogste close sinds 2018, *checks notes* de volle 2 weken geleden :)
Dat is geen duik toch?

Er zitten veel retailbeleggers in te speculeren ook, dus wilde bewegingen zijn mogelijk. (Buffett alludeerde daar ook al op tijdens de annual meeting).

Ik hoop alleszins dat we crashen naar 40 of zo, want ik krijg binnen nu en 2 maand een toevallige zak cash binnen :)
Olie boven de 100 is oxy boven de 100.

Bij de US financials komt stilaan ook wat koopwaardig tevoorschijn, maar met wat geluk zit daar nog een 10-20% duik in als iedereen in recessie paniek blijft schieten.
Duik was inderdaad niet de juiste benaming. Merci voor de info

Naast BAC - aan welke US financials denk je dan - Goldman Sachs?
Ik vind Dimon de max van een CEO, maar dat JPM is zo groot en doet redelijk wat proprietary trading dat ik wat bang van ben van een left tail event. (fat finger die plots 100 miljard kost of zo)

Goldman niet echt, dient vooral om de partners rijk te maken en ik ben geen grote fan van de CEO.

BAC is vrij goedkoop, maar nog geen jackpot.

Ik zal wel een write-up doen van mijn (eventuele) pick als de tijd daar is :)

Voor de liefhebbers: ons Berkshire staat weer aan 15% korting.
Ook geen jackpot, maar wel een zekere en veilige conservatieve 5-7% nettorendement op 5-10 jaar.

Je zit momenteel wel met een "sterke" dollar natuurlijk.
Als is dat relatief want in de jaren 80 en begin jaren 2000 stond die nog +30% en +10% hoger ten opzichte van de (fictieve) euro.
Niet te voorspellen dus, tenzij misschien in extremen.
Bv. eurusd aan 1,6 in 2007. Dat was echt zot hoe goedkoop hotels in de US toen waren, het was precies Bulgarije.
Of eurusd aan 0,79 in 2000-2001.

Voor de liefhebbers: ons Berkshire staat weer aan 15% korting.
Ook geen jackpot, maar wel een zekere en veilige conservatieve 5-7% nettorendement op 5-10 jaar.
wat als Buffett of Munger sterven? Gaat er dan geen sterke daling te verwachten zijn?

Dat beurzen fluctueren.

En het staat 8% van zijn hoogste close sinds 2018, *checks notes* de volle 2 weken geleden :)
Dat is geen duik toch?

Er zitten veel retailbeleggers in te speculeren ook, dus wilde bewegingen zijn mogelijk. (Buffett alludeerde daar ook al op tijdens de annual meeting).

Ik hoop alleszins dat we crashen naar 40 of zo, want ik krijg binnen nu en 2 maand een toevallige zak cash binnen :)
Olie boven de 100 is oxy boven de 100.

Bij de US financials komt stilaan ook wat koopwaardig tevoorschijn, maar met wat geluk zit daar nog een 10-20% duik in als iedereen in recessie paniek blijft schieten.
Aan welke financials denk je dan nog behalve BAC?
Zdit: contextbinder was pe blijkbaar al voor Ik zie dat bancorp serieus is teruggevallen. Interessant?

Laatst bewerkt:
Wells fargo is ook niet duur. Wel zitten prutsen in het verleden met fake accounts....Wellicht minder betrouwbaar dan bac...

Inflatie weer hoger dan verwacht. Core CPI (ex energy & food) voorlopig wel al 2 maanden dalend, maar de gewone CPI op een nieuwe high.

Zolang hier geen duidelijke verbetering in komt blijft er onzekerheid bestaan over waar de interest rates zullen eindigen + in welke mate er een (diepe) recessie komt. En onzekerheid is iets wat de beurs niet graag heeft, dus ik ben alleszins voorbereid op verhoogde volatiliteit.

Om het positieve er van in te zien: tenzij we in een 2008-style recessie belanden kunnen er daardoor ook weer mooie koopmomenten ontstaan.

Inflatie weer hoger dan verwacht. Core CPI (ex energy & food) voorlopig wel al 2 maanden dalend, maar de gewone CPI op een nieuwe high.

Zolang hier geen duidelijke verbetering in komt blijft er onzekerheid bestaan over waar de interest rates zullen eindigen + in welke mate er een (diepe) recessie komt. En onzekerheid is iets wat de beurs niet graag heeft, dus ik ben alleszins voorbereid op verhoogde volatiliteit.

Om het positieve er van in te zien: tenzij we in een 2008-style recessie belanden kunnen er daardoor ook weer mooie koopmomenten ontstaan.
Graag oxy naar 50, financials nog -20%, of Berkshire naar 250!

C is de flash crash bank.
Ik zou er van wegblijven.
Ge hebt kwaliteit in iets als BAC.

JPM is normaal kwaliteit, maar als ge dan dat artikel "the air-bnb of wall street" leest waarbij banken hun reserves "monetizen" door er collatoralized verzekeringsproducten tegen te kopen, waar JPM er eentje is dat deelneemt aan die shit,... 😅

Terug
Bovenaan