Kleine Beursfeiten

Zit momenteel ook bij bolero, na binck bank geen zin in saxo. (heb 1,5 jaar vrijwel gestopt met traden/beleggen)

Mijn huidige KBC aandelen staan rood, en ik merk dat het gewoon zijwaarts beweegt. (idee is om deze long te houden)

Dus gisteren 350 stuks eruit gegooid en vandaag 1,3€ lager terug gekocht. 98€ verkoopkosten en 96€ aankoopkosten. = nog 261€ voor mezelf. waarvan ik 200€ doorstort naar mezelf. (wat het hele idee was, van bolero naar mijn kbc in enkele uurtjes ipv 2 dagen onderweg in het binck tijdperk.)

Ik bekijk dat heel nuchter, ik heb exact evenveel aandelen als gisteren en +200€ zakgeld op mijn prive. die kosten zijn gewoon ingecalculeerd.

Het hangt er van af wat die "jonge belegger" verwacht. ETF is eerder buy-and-hold waarbij je er niet meer achter hoeft te kijken tot je eens wilt incashen.
Terwijl onder beleggen versta ik eerder dat je wat meespeelt in de volatiliteit van de aandelen.
En dat lukt gewoon niet met kleine bedragen, of je moet genoeg kortingsbonnen (bij gebrek aan betere term) hebben om die onkosten te elimineren.

Maar voor de allereerste stappen op de beurs, is inderdaad het wel een goede stap om te beginnen met die kernselectie van Degiro.
Ik denk dat je toch de definitie van ‘beleggen’ eens moet opzoeken..

En jij denkt dat dat hetgeen is dat de meeste starters met kleiner budget in gedachten hebben als ze op de beurs willen spelen?

't is niet omdat starters met kleine budgetten een bepaalde mening hebben, dat dat automatisch de definitie van beleggen verandert ;)

Ik had dat verwacht maar het tegendeel is waar, zelfs voor corona had ik minder verkeer, het lijkt wel of iedereen een extra auto heeft gekocht ....

dat kan de vraag naar olie alleen maar ondersteunen zeker, nu nog met z'n allen het vliegtuig op voor minstens 20.000 km
Ja, ik vind het ook raar...verkeer Brusselse en Antwerpse ring nog erger dan voor corona...en nochtans veel meer telewerk nu.

Ja, ik vind het ook raar...verkeer Brusselse en Antwerpse ring nog erger dan voor corona...en nochtans veel meer telewerk nu.
ja idd crazy dat verkeer, eens benieuwd wat dat gaat geven in oktober/november wanneer er terug meer op kantoor gewerkt wordt + slecht weer op de baan... nu ja, kans is groot dat we dan terug gewoon weer in lockdown zitten door Corona-variant 27 dus problem solved :biglaugh:

USA benzine consumptie tijdens Memorial Day nu was 1,9% hoger dan in 2019.
Europa kerosine import voor komende zomer zonet naar boven bij gesteld door hogere vraag dan verwacht.
Airlines in Amerika zitten domestic op full capacity en pushen Boeing voor meer vliegtuigen.

Het is een waarlijke verrassing.

ja idd crazy dat verkeer, eens benieuwd wat dat gaat geven in oktober/november wanneer er terug meer op kantoor gewerkt wordt + slecht weer op de baan... nu ja, kans is groot dat we dan terug gewoon weer in lockdown zitten door Corona-variant 27 dus problem solved :biglaugh:

De overheid blijft maar geld uitdelen elke keer de naft pijn kan beginnen doen. Waarom zou de consument zijn gedrag aanpassen ?

FWIW: ik vind Degiro shady as fuck, en ik zou daar nooit geld beleggen voor de lange termijn.

Meestal volg ik jou in je mening maar dit is wel nogal ongefundeerd he. Op basis van wat zou dit shady zijn?

Grootbanken zouden dan niet shady as fuck zijn? Als er iets niet is dat niet te vertrouwen is zijn het grootbanken (of Musk).

Laatst bewerkt:
Alsook de kleine opmerking dat bij de huidige oliecurve, als Occidental zijn volledige productie zou hedgen, ze hun volledige schuld kunnen terugbetalen binnen 13 maand.

En dat het FCF rendement op equity (= EV op dat moment) dan +- 25% is, aan de gemiddelde prijs over de volgende 12 maand.
Zonder enige productiegroei gerekend, zonder verdere prijsstijging, integendeel aan een olieprijs van +- 105 a 110 usd.

En zeggen dat er momenteel nog altijd analisten zijn die beweren dat Occidental vrij risicovol is vanwege de "vele" schulden :laugh:

Integendeel, zonder verrassingen (nieuwe zotte Covidvariant, ...) moet dat beest easy naar 100-120 de komende 2 jaar.

Ik ben alvast klaar voor een Reddit Wallstreetbets episode in olieproducenten, dat zou het laatste puzzelstuk zijn in het positiefste scenario dat ik iets meer dan 2 jaar geleden kon bedenken :woohoo:

Laatst bewerkt:
De Janus shit test.
If it smells like shit, and feels like shit, dan is het waarschijnlijk niet veilig genoeg om uw pensioengeld in te steken.

I don't buy it. Ik vind bvb. KBC (er al is in geslaagd om failliet te draaien) , BNP en ING niet betrouwbaarder. Misschien de criminelen van Deutsche wel? ;)

I don't buy it. Ik vind bvb. KBC (er al is in geslaagd om failliet te draaien) , BNP en ING niet betrouwbaarder. Misschien de criminelen van Deutsche wel? ;)
Als degiro failliet gaat, gaat er client money mee. Ja, uw etf's kan je dan ook kwijt zijn, wat een stevige verrassing zal zijn.
Bij KBC alleszins niet.

De clue zit hem oa. in het verschil tussen bv Lehman broker dealer Europe die wél failliet ging in 2008 en hedge funds in Londen deed failliet gaan (want 'gesegregeerd' client money ging in rook op), en Lehmann broker dealer USA niet.

En daarnaast is degiro er altijd bij als er te weinig kapitaal is, als er boetes moeten uitgedeeld worden wegens deficiënte it systemen, als er tegen eigen cliënten getrade wordt etc etc.

Maar geen enkel probleem.
Degenen die een paar euro willen besparen, mogen altijd hun pensioengeld bij degiro zetten.
Maar binnen x aantal jaar dan niet komen klagen 'dat dit absoluut niet te voorzien was'.

Ok, wat zegt de Janus shit test over IB?
USA IB: 100% veilig
Europe IB: zo veilig als maar zijn kan voor Europa voor de cash accounts.
Margin accounts kunnen eventueel voor een gedeelte miserie hebben bij een financiële crisis.

Verschil tussen USA en Europa zit hem in de 1934 Securities Act.
Margin accounts in USA mogen slechts tot op de hoogte van de gebruikte marge als collateral gebruikt worden door de broker.
In Europa is dit niet zo.

Bv. bij Degiro kunnen ze in principe uw volledige account als collateral geven voor hun eigen proprietary trading, ook al gebruik je zelf op dat moment geen marge.
En dat geldt nu voor iedereen, want blijkbaar kun je geen custody accounts meer openen.

Daarnaast trade Degiro tegen zijn eigen klanten (paar jaar geleden toch, maar dat zegt mij genoeg over de ethiek binnen dat bedrijf), dus of die "gratis" transacties echt gratis zijn... Waarschijnlijk nemen ze in de achtergrond een extra deel van de spread.

En daarnaast kregen ze nog pas 6 maand geleden een extra kapitaalvereiste en boete opgelegd omdat hun IT systemen deficiënt waren tegen hacking en fouten.

Elke keer als er shit uit komt, zijn ze dus van de partij.

Als bij de volgende crisis ooit een broker moet zeggen "oeps, de custody accounts werden toevallig toch als collateral gebruikt, en we zijn het kwijt", dan vermoed ik dat Degiro opnieuw van de partij zal zijn :laugh:

Buffett had zijn Freddy Mac/Fanny Mae aandelen (USA hypotheek tussenpersoon) ook al verkocht in 2000 omdat hij onderliggende risico's zag in de hypotheken.
Het duurde nog tot eind 2008 vooraleer shit hit the fan.
En degene die in Europa bij Lehman als broker zaten, waren geld/effecten kwijt. Die in de USA niet. (door 1934 securities act)

Laatst bewerkt:
Maar goed, al die apocalyptische zaken, dat heeft misschien 5% kans ieder jaar, dus dat kan jaaaaaaren duren eer er shit is (of helemaal niet).

Maar ik zou het jammer vinden dat de brave huisvader die zijn vrouw eindelijk overtuigd heeft om het spaargeld in passieve veilige ETF's te steken, waarvoor hij goede research deed op het spaargids en BG forum, dan in de toekomst toch moet thuis komen en zeggen dat er geld weg is.

Terug
Bovenaan