Kleine Beursfeiten

De huidige bear markt in tech aandelen moet zich nog manifesteren in de private markt inclusief de nodige markdowns op investeringen, dus in die zin kan ik die shorter zijn punt zeker begrijpen. Ik zie dat Byju laatst gewaardeerd is op $22 miljard, de kans is groot dat als ze vandaag publiek gaan, dat die niet meer dan 10B $ waard zullen zijn. En zo heeft Sofina nog wel wat participaties die minder waard zijn nu dan tijdens hun laatste fundraise (dewelke Sofina wellicht gebruikt om hun participatie te waarderen).

Als men nu dus zegt dat Sofina plots aan een discount zou noteren, houdt dat geen rekening met het feit dat de intrinsieke waarde nog niet naar beneden is bijgesteld, terwijl dat wel nodig zal zijn.

Waarbij ik niet wil zeggen dat ik bearish ben op Sofina, wel dat Sofina's koers de evolutie van small & medium cap tech grotendeels zal volgen, aangezien ze daar nu eenmaal vooral hebben geinvesteerd de laatste jaren.
Ik plaats de serieuze daling van Sofina ook in dat opzicht, en de beleggers overdrijven keer na keer, vorig jaar stond alles te hoog, nu overdreven laag... doe er je voordeel mee hé...

Ik ben alleszins blij dat ik ASML en Sofina heb kunnen aanschaffen aan prijzen die ik dacht nooit meer te zien.

Ik plaats de serieuze daling van Sofina ook in dat opzicht, en de beleggers overdrijven keer na keer, vorig jaar stond alles te hoog, nu overdreven laag... doe er je voordeel mee hé...

Ik ben alleszins blij dat ik ASML en Sofina heb kunnen aanschaffen aan prijzen die ik dacht nooit meer te zien.
De daling was idd stevig maar zo'n short attack krijgt meestal wel nog opvolging.

Best case heb je als er niets aan de hand is de holding aan een kleine discount tegen bw kunnen kopen.

Worst case heeft Sofina zich net zoals velen voor diverse PE participaties een te rooskleurige toekomst voorgesteld en mag je al die bedrijven nog 50% of meer verder afboeken en koop je momenteel aan een serieuze premium.

Ik ken alle individuele holdings niet en heb weinig feeling met heel die aziatische markt. En het is niet de enige participatie die de laatste maanden serieuze vragen oproept. Voor mij is de holding momenteel te high risk en zou er gerust wat klassieke investeringen bij mogen voor gemoedsrust. Dat het aan een premium noteerde vs bw heeft louter te maken met de hype van het moment en omdat het voor velen de enige kans is om deel te nemen in PE.

Kan alle kanten uit, maar ik wed er liever niet op momenteel.

De daling was idd stevig maar zo'n short attack krijgt meestal wel nog opvolging.

Best case heb je als er niets aan de hand is de holding aan een kleine discount tegen bw kunnen kopen.

Worst case heeft Sofina zich net zoals velen voor diverse PE participaties een te rooskleurige toekomst voorgesteld en mag je al die bedrijven nog 50% of meer verder afboeken en koop je momenteel aan een serieuze premium.

Ik ken alle individuele holdings niet en heb weinig feeling met heel die aziatische markt. En het is niet de enige participatie die de laatste maanden serieuze vragen oproept. Voor mij is de holding momenteel te high risk en zou er gerust wat klassieke investeringen bij mogen voor gemoedsrust. Dat het aan een premium noteerde vs bw heeft louter te maken met de hype van het moment en omdat het voor velen de enige kans is om deel te nemen in PE.

Kan alle kanten uit, maar ik wed er liever niet op momenteel.

Net gepost op de tijd. Een co-oprichtster ontsla je niet voor de fun. Waar rook is... Brrr.

Sinds de uitbraak van het schandaal namen meerdere bestuurders ontslag bij Zilingo. Na de vertegenwoordigers van het Singaporese staatsinvesteringsfonds Temasek en het Duitse fonds Burda stapte onlangs ook de vertegenwoordiger van het Amerikaanse investeringsfonds Sequoia, een jarenlange bondgenoot van Sofina, op.

Ik heb mensen al van minder short cases zien maken. Wat een gedoe daar.

Die participatie maakt minder dan 1% uit van Sofina’s intrinsieke waarde, dus heeft geen invloed. Sensatienieuws.
De Tijd wil gazetten verkopen en die shorter wil winst maken, nieuws dus idd beetje kritisch bekijken.

Als ik persoonlijk in onze onderneming kijk (130k EE), dan is het al virtual learning wat de klok slaat, ook bij mijn kinderen is tijdens corona gebleken dat video's met uitleg over de leerstof een pak kunnen helpen. Dat gecombineerd met de boom aan mensen in India lijkt me dat Byju verhaal wel een goede participatie om in te zitten.

Die participatie maakt minder dan 1% uit van Sofina’s intrinsieke waarde, dus heeft geen invloed. Sensatienieuws.

Ja, dat weet ik natuurlijk. Maar zo kan je alles afschrijven als fait divers. Het is wel een teken van hoe het er aan toe gaat. Bij Byju is er boekhoudkundig ook al meer aan de hand geweest en dan heb je de historie met THG bijvoorbeeld ook. Toch twee grote participaties (geweest). Part of the PE job natuurlijk.

Niet dat Sofina in zijn geheel daarom afgeschreven moet worden. Dat is mijn punt, ik blijf aan de zijlijn voorlopig. Het ergste vind ik dat Sofina, dat zo bezig is met z'n imago via IR, geen communicatie uitstuurt over zoiets. Zou toch mogen. Mogelijks donkere wolken in de toekomst van het PE wereldje. Return to hard assets (commodities, RE, ...) & value + GARP, al de rest kan het volgens mij de komende jaren toch moeilijk krijgen. Geen idee, maar eieren voor mijn geld dus.

Laatst bewerkt:
Ja, dat weet ik natuurlijk. Maar zo kan je alles afschrijven als fait divers. Het is wel een teken van hoe het er aan toe gaat. Bij Byju is er boekhoudkundig ook al meer aan de hand geweest en dan heb je de historie met THG bijvoorbeeld ook. Toch twee grote participaties (geweest). Part of the PE job natuurlijk.

Niet dat Sofina in zijn geheel daarom afgeschreven moet worden. Dat is mijn punt, ik blijf aan de zijlijn voorlopig. Het ergste vind ik dat Sofina, dat zo bezig is met z'n imago via IR, geen communicatie uitstuurt over zoiets. Zou toch mogen. Mogelijks donkere wolken in de toekomst van het PE wereldje. Return to hard assets (commodities, RE, ...) & value + GARP, al de rest kan het volgens mij de komende jaren toch moeilijk krijgen. Geen idee, maar eieren voor mijn geld dus.

Mij lijkt het als investeringsvennootschap belangrijker om bezig te zijn met de essentie van je job (investeren) dan kritiek van buitenaf door eventuele shorters te counteren.
Het zou me niet verbazen moest er binnenkort bij de Inkoop van eigen aandelen tab, een nieuw pdf'je verschijnen waarin zichtbaar is dat ze gebruik hebben gemaakt van deze overdreven koersreactie. Dat zou mij persoonlijk veel meer vertrouwen geven dan één of andere letter waarop ze Fraser Perring zijn ongelijk trachten te bewijzen.

Mij lijkt het als investeringsvennootschap belangrijker om bezig te zijn met de essentie van je job (investeren) dan kritiek van buitenaf door eventuele shorters te counteren.
Een reactie van Sofina zou toch welkom zijn, zonder er daarom een welles-nietesspelletje van te maken waarbij ze alles punt voor punt weerleggen.

Er valt niet veel te discussiëren in Welles nietes discussies.

De ene zegt dat buyu een scam is, sofina niet.

Wat moeten ze zeggen? "HET IS GEEN WAAR!!"? wat denk je dat de shorter zal zeggen als reply?

Wat moeten ze zeggen? "HET IS GEEN WAAR!!"? wat denk je dat de shorter zal zeggen als reply?
"Wij, bestuuders van Sofina, nemen akte van de recente beweringen i.v.m. haar participatie in Byju e.a., maar blijven van mening dat onze participaties correct gewaardeerd zijn.", bijvoorbeeld? De eventuele repliek van Fraser Perring maakt verder niet veel uit.

"Wij, bestuuders van Sofina, nemen akte van de recente beweringen i.v.m. haar participatie in Byju e.a., maar blijven van mening dat onze participaties correct gewaardeerd zijn.", bijvoorbeeld? De eventuele repliek van Fraser Perring maakt verder niet veel uit.
En wat voegt dat toe aan de discussie?

En liability.

Misschien zijn ze nog aan het onderzoeken of het correct gewaardeerd is.

Het is een publiek bedrijf, je kunt niet zomaar een random bewering afdoen als niet correct als later blijkt dat het wel correct was.

Hoe het ook zij, ik wens iedereen alle winst toe met Sofina. Kans is groot dat die shorter - die imo meer naam en faam krijgt dan hij al heeft kunnen tonen - het bij het verkeerde eind heeft.

Voor mij gewoon grotere koopjes te doen. Daar zijn laatste twee dagen bijgekomen: BAC, C, JOE en (meer) Adidas. Op de rand gestaan met OXY maar nog niet gesprongen. Price biases are a bitch.

En nu boeken toe en weekend in.

Het zou me niet verbazen moest er binnenkort bij de Inkoop van eigen aandelen tab, een nieuw pdf'je verschijnen waarin zichtbaar is dat ze gebruik hebben gemaakt van deze overdreven koersreactie. Dat zou mij persoonlijk veel meer vertrouwen geven dan één of andere letter waarop ze Fraser Perring zijn ongelijk trachten te bewijzen.
Dat pdf'je is er.

FTOxAacXsAEr_ij

Kans is groot dat die shorter - die imo meer naam en faam krijgt dan hij al heeft kunnen tonen - het bij het verkeerde eind heeft.
Dat zou ik nog niet zo zeggen.

Zat er recht op bij de Wirecard-fraude, heel recent bij Adler-fraude (Duits vastgoedbedrijf), en Tesla begin 2022 (waar ik uiteraard volledig mee akkoord ben).

Sofina, de Belgische retailbelegger lieveling van de afgelopen jaren. Die zijn strategie wijzigde naar investeren in groeiaandelen, net als die in een eveneens retail speculatieve trend zaten.
Met als grootste positie een Indisch e-learning platform.

What could possibly go wrong, nietwaar...

Iemand een mening over de bhp/woodside merger?

Zit redelijk verveeld met de situatie. Als ik goed reken, is de merger/spin off ~ 18%. Ttz, BHP aandeelhouder krijgt woodside aandelen in een speciaal dividend. Waarde ongeveer 18%. In belgie uiteraard roerende voorheffing, wat dus 6% van je waarde definitief zien verdampen is.

Ook zijn die aandelen woodside in Australië gelist, dus bijkopen of verkopen is kostelijk. Of je blijft met een forever micro positie zitten die je nooit goedkoop kunt liquideren.

Ik overweeg heel sterk om te verkopen en terug te kopen rond de "ex-divi" Date, maar weer kostelijke fiscale klucht van onze wetgever...

Dat zou ik nog niet zo zeggen.

Zat er recht op bij de Wirecard-fraude, heel recent bij Adler-fraude (Duits vastgoedbedrijf), en Tesla begin 2022 (waar ik uiteraard volledig mee akkoord ben).

Sofina, de Belgische retailbelegger lieveling van de afgelopen jaren. Die zijn strategie wijzigde naar investeren in groeiaandelen, net als die in een eveneens retail speculatieve trend zaten.
Met als grootste positie een Indisch e-learning platform.

What could possibly go wrong, nietwaar...
Ik ken zijn geschiedenis niet super goed maar had wel ergens gelezen dat hij slechts co-author was van die short paper en dat hij met het eigenlijke onderzoek weinig te maken had.

Met zijn achtergrond natuurlijk ook geen forensisch accountant. Niet dat het moet of zo om succesvol te zijn.

Ik geef je ntr gelijk en dat is hoofdzakelijk waarom ik het schip verlaten heb. Sofina heeft opportunistisch de strategie gewijzigd en mooi - maar wellicht kort - op een trend kunnen inspelen. Meestal gaat het met zo'n dingen verdacht goed tot het tegen begint te zitten en blijkt dat management én markt veel te optimistisch waren. Ik zie Sofina dan ook nirt snel terugkeren naar de laatste top. Price anchoring bias maakt dat de huidige koers zo aantrekkelijk lijkt en OXY bijvoorbeeld zo lastig is om nu te kopen. Terwijl je puur fundamenteel met twee extremen zit van op zijn best fairly valued en extreem goedkoop.

Ik ken zijn geschiedenis niet super goed maar had wel ergens gelezen dat hij slechts co-author was van die short paper en dat hij met het eigenlijke onderzoek weinig te maken had.

Met zijn achtergrond natuurlijk ook geen forensisch accountant. Niet dat het moet of zo om succesvol te zijn.

Ik geef je ntr gelijk en dat is hoofdzakelijk waarom ik het schip verlaten heb. Sofina heeft opportunistisch de strategie gewijzigd en mooi - maar wellicht kort - op een trend kunnen inspelen. Meestal gaat het met zo'n dingen verdacht goed tot het tegen begint te zitten en blijkt dat management én markt veel te optimistisch waren. Ik zie Sofina dan ook nirt snel terugkeren naar de laatste top. Price anchoring bias maakt dat de huidige koers zo aantrekkelijk lijkt en OXY bijvoorbeeld zo lastig is om nu te kopen. Terwijl je puur fundamenteel met twee extremen zit van op zijn best fairly valued en extreem goedkoop.
Vergeet ook niet dat OXY op een berg schulden zit. Als de olieprijs zou zakken is er ook een grote impact op de share price.. Indien niet dan, printen ze geld.

Terug
Bovenaan