Racing_Genk
Well-known member
Goodwill ontstaat bij een overname. AB Inbev heeft in het verleden heel wat overnames gedaan, o.a SAB Miller.Oke. Ik heb dan nog een concrete vraag. Ik zie bij de activa bij non-current assets staan: 115B aan Goodwill. Totaal vaste activa is 193B. Wat denk je daar van? Is dat niet heel veel? Op p.112 gaan ze er wat dieper op in, maar ik denk niet dat ik het volledig snap.
Fictief voorbeeld: Stel dat de net assets (total assets - total liabilities = equity) van een bedrijf 10B $ is. Stel vervolgens dat het bedrijf 1B $ winst per jaar maakt en aan 15 P/E noteert = 15B $ market cap. AB Inbev wil het bedrijf overnemen en betaalt een totale prijs van 20B $.
Het verschil tussen de overnameprijs (20B $) en de net assets (10B $) komen terecht in de goodwill. Dit is wat er betaald wordt voor toekomstige winsten, het merk, eventueel patenten en andere zaken die niet direct op de balance sheet gewaardeerd werden bij het bedrijf dat is overgenomen.
Puur accounting technisch & simplistisch uitgelegd: AB Inbev betaalt 20B $ aan cash (die cash verlaat dus hun balance sheet), maar AB Inbev krijgt bij de overname slechts 10B $ aan net assets die ze kunnen toevoegen aan de balance sheet. Om dat verschil te boeken bestaat er dus de post 'goodwill' waar de overige 10B $ terechtkomt.
Ieder jaar moet AB Inbev kijken of de waarde van die goodwill niet te hoog is en dus moet worden afgeschreven, de impairment test. Je kan dit vergelijken met een soort van DCF analyse: Ze kijken naar de assets die ze hebben overgenomen, kijken hoeveel cash flow die in de toekomst kunnen genereren en dan kijken of hun goodwill dit niet overwaardeert. Indien dat wel het geval is moet de goodwill worden afgeschreven tot zover de goodwill terug gelijk is aan de fair value volgens de impairment test.
En ja, dat is veel in ABI's geval. In het slechtste geval moeten ze een afboeking doen die tot (eenmalige) miljardenverliezen kan leiden. Hun goodwill is zelfs twee keer zo groot als het eigen vermogen. Nuja, aangezien ABI heel sterke merken heeft + voorspelbaar business model is de kans eerder klein dat er plots heel grote afboekingen moeten gebeuren, maar stel dat ze marktaandeel beginnen te verliezen is dat een reeel risico, zo moest Kraft Heinz om die reden enkele jaren geleden 15B $ aan goodwill afschrijven
Laatst bewerkt:
Ik veronderstel dat je uiteindelijk gewoon moet vertrouwen dat de berekende waarde van de goodwill realistisch is?
)