Kleine Beursfeiten

Of net wel.
Er zijn dingen die nu echt zeer koopwaardig worden.

p/fcf van 10+ met langdurig 15+% fcf cagr

Winstgevende groei daalt bijna allemaal even snel als de hopeloze "meer groei = meer verlies" rommel die niet meer zal kunnen rekenen op eindeloos gratis geld.

Akkoord, zaken die 80-90% gezakt zijn met een viable business model zijn wellicht teveel afgestraft. Anderzijds hebben al hun betalende klanten wel een rit van -85% achter de rug, het is daar dat ik op doelde. In die zin is dat ook een heel cyclisch beroep, veel mensen zullen hun abonnementen wel hebben opgezegd ondertussen.

Iemand die in Ontex zit? Vandaag +10%, opnieuw overname/fusie geruchten...

Zwak bedrijf, veel schulden, weinig prijszettingskracht... kan me niet voorstellen dat daar veel voor geboden wordt?
Aanwezig :)
In maart een klein pakketje (iets minder dan 1 % van de aandelenportfolio) aangekocht nav de overnamespeculatie met GBL.

Het bleef sindsdien windstil, tot vandaag met het AIP nieuws.
Hopelijk volgt er snel een officieel bod!

Aan 8.5-9 EUR mogen ze de mijne hebben.
Maar ik kan mij voorstellen dat beleggers die er al jaren inzitten toch minstens rekenen op low double digits.

Vraag mij af wanneer het buy out voorstellen begint te regenen voor al die growth bedrijven die -80% zijn ondertussen.
In maart 2020 was dat ook, al werden die toen quasi allemaal geweigerd. Nu wellicht opnieuw wss, of toch voor de winstgevende groeibedrijven. De verlieslatende gaan toch keer moeten beginnen denken waar ze hun geld gaan halen als de centrale bank geen oneindig veel geld meer voorziet.

Natuurlijk, eens de faillissementen beginnen, en het zal er veel regenen, dan keren die centrale banken mss snel om.
Ik zie de ECB niet gewoon kijken naar DB of CS die in elkaar zakken en gans Europa met zich meesleuren.

Goed zot om daar nu aan te denken met vix op 30+, das te laat voorlopig.

Benieuwd naar Disney nabeurs. Bijna - 50% sinds top is al bijna even indrukwekkend als de - 80% van Netflix gezien de indrukwekkende IP en hoofdbusiness. Mooi om weer wat realiteit in de marten te zien komen wel. Dat streaming business model moet dringend wat anders, wat een troep... Disney+ zou een groter dan gedacht succes zijn en dat ding kost bergen geld.

Misschien nog iemand met wie je kan discussieren. Bullish note van Louis Stevens van 'Beating The Market' op Seeking Alpha (een van de populairste market places op SA): https://seekingalpha.com/article/4510161-upstart-just-getting-started

Ze gebruiken ook hun 'proprietary L.A Stevens Valuation Model', in feite is dat gewoon een simpele DCF.

Een andere enorm populaire market place, gerund door een Belg (From Growth to Value), die zijn top picks zijn allemaal 80-90% gezakt sinds ATH (Peloton, Fiverr, SEA Limited,...). Het zal niet eenvoudig zijn om een investor service te runnen in een bear market.
Alsof ik ga beginnen discussiëren met amateurs op Seeking Alpha die geld verdienen door nieuwsbrieven of artikeltjes te verkopen :oink:

Hier op het forum discussieer je tenminste nog met mensen die posten uit eigen overtuiging, niet uit ordinair winstbejag op de kap van de lezers.

Laatst bewerkt:
Saxo begint om mijn zenuwen te werken met al die 'reduce only' aandelen... kan niet eens PSH kopen.
Je kan er zelfs geen Oxy warrants kopen. Helpdesk weet het niet. Vorig jaar ook fouten gehad bij uitbetaling dividenden.
Gelukkig zit ik bij Interactive Brokers sinds vorig jaar.

Dit is trouwens een mooi voorbeeld van 'theoretische synergie' bij een overname die achteraf lucht blijkt te zijn.
In casu Binck door Saxo.

Je mag er zeker van zijn dat voor de overname de powerpoints bij het management en consultants van Saxo allemaal grafiekjes toonden die de hoogte in gingen.
Maar uiteindelijk zel die overname veel minder lucratief geweest zijn dan voorspeld.
Want door de vele fouten, slechte interface, beperkingen qua verhandelbare producten etc. zal het aantal klanten al serieus geslonken zijn.

Laatst bewerkt:
Goed zot om daar nu aan te denken met vix op 30+, das te laat voorlopig.
.
Hehe, ben de laatste weken wat virtueel aan het experimenteren met shorts, de verleiding is groot maar besef ook dat het wellicht te laat is. Vroeg het mij wel af omdat ik het hier quasi nooit zie passere, idem bij mezelf trouwens - enkel nog maar gebruik gemaakt van turbo’s (die ik wijselijk/gelukkig verkocht heb ettelijke weken terug).

Ondanks het feit dat mijn winsten nog steeds aan het toenemen zijn ivg met vorig kwartaal word ik er toch wel een beetje zenuwachtig van in die zin dat bij een recessie de kans groot is dat die ook stevig gaan verminderen😀 Ondanks het feit dat er nog meer waarde/winst inzit...
Bij een recessie gaat die petrol ook de dieperik in inclusief mijn huidige virtuele winsten🤨 En zelfs als de petrol niet de dieperik ingaat bij een recessie dan gaan mijn aandelen mee zakken met de rest vd markt want dan gaat iedereen panikeren...

De cryptomarkt begint ook stevig slaag te krijgen deze week. Ik denk persoonlijk niet dat de beurzen een bodem gaan vinden vooraleer die hele crypto markt in elkaar stuikt. (en dan spreek ik over 95% van de coins naar nul en hier en daar een survivor met een use case, weliswaar na een daling van 70-95%)
Daar gaan we beiden veel fun aan beleven denk ik :)

De ultieme bottom (en piek in BRK/olie-aandelen) zou er zo kunnen uit zien:
- Crypto totaal in elkaar gecrasht, senaatzittingen over hoe dit zover kunnen komen is en waarom de overheid niet vroeger ingreep om al die verliezen bij de gewone man te voorkomen.
- Cathie Wood op de voorpagina van Time met als titel "the biggest loser in history"
- Vicky Hollub van Oxy op de voorpagina van Time met "Power Woman" of zoiets
- Buffett op de voorpagina van Time met "Richest man of the world again after tech crash".

En dit artikeltje zullen ze straks bijna letterlijk mogen copy-pasten: http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/1217716.stm

Ik heb misschien wel gemist waar in de BG investment case van OXY in '21 precies vermeld werd dat:
1) BRK massaal aangeboden OXY aandelen wou gaan opkopen en daarmee de prijs serieus zou opdrijven
2) Rusland een grote oorlog ging beginnen met een de facto olie embargo voor hun olie tot gevolg.

Maar misschien komt die quote nog.
Mijn olie-aandeel analyse heb ik hier al meerdere keren herhaald sinds september 2020.

Rechtsboven op het forum: zoeken -- "olie" user: janusdr.

Ik heb het hier op het forum aangeraden in september 2020, en concreet begin 2021 aan een koers van 24 (omdat dit een serieuze margin of safety gaf en ik quasi kon garanderen dat men winst zou hebben op een 1-2 jaar termijn).
Ik denk dat enkel @Spooky toen een kleine positie genomen heeft.

Kort:
- Dat er een imbalans zat aan te komen tussen vraag en aanbod, waardoor prijzen sowiezo zwaar zouden stijgen vanaf 2021-2022-2023.
- Dat de minste geopolitieke spanning de prijzen kon doen exploderen aangezien er bijna geen reserve productiecapaciteit is door de jarenlange onderinvestering van de laatste 5 jaar.
- Dat je instabiele landen zoals Midden-Oosten en Rusland moest vermijden, want dat zijn gangsterlanden.
- En dus pure exploratie moest nemen in de USA
- En Oxy daar één van de best gerunde bedrijven is met betrouwbaar management (met bevestiging van Buffett die al 10 miljard preferreds had en Berkshire die al Oxy aandelen had gekocht eind 2019, die ze bij Corona-uitbraak verkocht hadden), en dat aan een belachelijk lage waardering staat, met een grote hefboom op de olieprijs wegens de hogere schuldgraad.

Als er dan effectief geopolitieke spanningen komen en als Buffett uiteindelijk ook serieus de common shares van Oxy begint te kopen in 2022, dan is dat gewoon de realisatie van 1 van de mogelijke scenario's die ex-ante goed gekend waren.

En Occidental staat dan nog momenteel nog altijd 40% ondergewaardeerd aan de huidige olieprijzen.
Het is veel te weinig gestegen in vergelijking met de olieprijs.

Tot nu toe is de koers van Oxy een belabberd resultaat, moest je mij vorig jaar de huidige olieprijs verklapt hebben.
Daarom dat Buffett recent zo zwaar gekocht heeft mijns inziens, tot zelfs een prijs van 58.

Conference call vandaag: all clear, alles wordt uitgevoerd zoals beloofd, schulden worden afgebouwd, 3B buyback vanaf dit kwartaal, eind 2022 terug investment-grade ratings, daarna komen sloten cash naar de aandeelhouder vanaf 2023.
Reactie beurskoers opnieuw belabberd.
Maar dat is niet wat telt, wat telt is de cashflow en die beurskoers volgt dan uiteindelijk wel. Net zoals de afgelopen 2 jaar.

Laatst bewerkt:
En dit artikeltje zullen ze straks bijna letterlijk mogen copy-pasten: http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/1217716.stm
"...
Mr Buffett noted that investors had been hypnotised by the staggering ascent of tech stocks and ignored everything else, including whether the businesses they were investing in were making money.
...

Investors need only look at Berkshire's acquisitions in 2000 to get a clear idea of what Mr Buffett & Co view as value stocks.

For example, Berkshire's purchase of MidAmerican Energy, in a year that rewarded energy stocks as gas and oil prices surged in the US, shows why investors envy Mr Buffett's investing prowess.... "

Het is echt opmerkelijk hoe de geschiedenis zich lijkt te herhalen na 22 jaar. Vervang deze keer gewoon MidAmerican Energy door Occidental Petroleum.

Sterkte aan de mensen die veel geld zijn kwijtgeraakt de afgelopen dagen, weken en maanden. Dat suckt gewoon en dat mag ook eens gezegd worden. Los van wie gelijk heeft of niet is het een financiële rotperiode voor heel veel mensen.

Het is echt opmerkelijk hoe de geschiedenis zich lijkt te herhalen na 22 jaar.
En als men de boeken gelezen had die ik hier meerdere keren vermeldde op het forum (ook in het cryptoforum) dan wist en voelde je met alles in je hoofd en lijf dat we middenin zo'n episode zaten.

De gelijkenissen waren zodanig groot dat ik hier tot in den treure toe heb proberen overtuigen om geen geld kwijt te geraken in dat typische 'groei/nieuwe tech'-verhaal, tot in privéberichten toe.
Ik had echt het gevoel dat ik de geschiedenis die in die boeken beschreven staat, in realtime aan het beleven was.

Ik denk dat ik bij bijna niemand op dit forum geslaagd ben.
In real life 2 mensen op de 5 uit crypto/midcaptech kunnen houden, dus misschien kom ik in het echt sympathieker over :laugh:

Maar het maakte mij wel duidelijk waarom die geschiedenis zich maar blijft herhalen.
Mensen weigeren echt, tot op het agressieve af, om te leren van de geschiedenis :)
Vertrokken die ook allemaal van een 13-jarige bullmarkt van jewelste, met midcap growth aandelen aan 10-20-50-100x revenue, met oplichters zoals Palihapitya die SPACS lanceren die dan nog populair blijken te zijn, met miljoenen reddit retail speculanten?

En waarbij miljoenen mensen massa's geld steken in hondcoin, fuckcoin, en andere imaginaire getalletjes op een computer?
(en o wee als je hen daarop wijst)

Ik denk het niet.

Deze shit moet nog kilometers naar beneden tot growth investors instant depressief worden bij het openen van hun beursaccount, zonder enig hoop op recovery, en beseffen dat de afgelopen periode eigenlijk gewoon een geschifte speculatieve episode was die mee in het rijtje zal komen bij "devil take the hindmost" en "a short history of financial euphoria".

Tips in dit domein: 'a small history of financial euphoria' van Galbraith, en 'panics, mania's, en crashes' van Kindleberger.

k denk dat ik bij bijna niemand op dit forum geslaagd ben.
In real life 2 mensen op de 5 uit crypto/midcaptech kunnen houden, dus misschien kom ik in het echt sympathieker over :laugh:

Bwa, uw posts waren toch soms interessant en geven ook een ander perspectief. Heeft mij alleszins geholpen om (niet) te beleggen in bepaalde dingen.

Ben sowieso wel wat conservatiever en beleg voornamelijk in bedrijven die ik begrijp (met 5% in memeshit :unsure:)

En wie dacht dat het een goed idee was om aandelen te hebben in een payments bedrijf met deze clown als CEO, die godbeterd bitcoin kocht met bedrijfsgeld in februari 2021, kreeg exact wat hij verdiende.

Namelijk sindsdien een mooie -70% op Square.

Square-CEO-Jack-Dorsey-960x639.jpg

Gisteren heb ik ingeschreven op de obligaties van Fastned. Desondanks de neerwaardse trend van de beurskoers (maar dat is voor ieder techbedrijf zo), geloof ik wel in de toekomst van dit bedrijf.

Terug
Bovenaan