Kleine Beursfeiten

Ik zie hier op het forum mensen zitten die altijd hebben zitten roepen dat crazy tech de beste investering is dat je kan doen,
iemand die hard werkt en het forum volgt en al zijn spaargeld in crazy tech heeft gestoken, hier ettelijke keren heeft kunnen lezen dat hij moet oppassen en nu ambras heeft met zijn vrouw en zijn traantjes moet drogen omdat hij beseft dat hij zijn geld kwijt is.

Als die hardwerkende persoon het advies had opgevolgd van een tegenstem op het forum had hij nu zijn centen kunnen tellen en met een glimlach naast zijn blije vrouw zitten.
Ik geef je deels gelijk, maar 2 pagina's lang oude quotes bovenhalen om je gelijk te halen is er mss ook wat over hé ;)

maar is wel goed om verschillende meningen te horen!

Ik zie hier op het forum mensen zitten die altijd hebben zitten roepen dat crazy tech de beste investering is dat je kan doen,
iemand die hard werkt en het forum volgt en al zijn spaargeld in crazy tech heeft gestoken, hier ettelijke keren heeft kunnen lezen dat hij moet oppassen en nu ambras heeft met zijn vrouw en zijn traantjes moet drogen omdat hij beseft dat hij zijn geld kwijt is.

Als die hardwerkende persoon het advies had opgevolgd van een tegenstem op het forum had hij nu zijn centen kunnen tellen en met een glimlach naast zijn blije vrouw zitten.
Dat is gewoon door de hypocriete keuze van het timeframe. Meer dan een jaar lang zitten herhalen dat het gaat zakken terwijl het toen al duidelijk was dat de markt in bepaalde sectoren oververhit was, daarvoor moet je geen raketgeleerde zijn hé. En voor iemand die beweert geen specifieke timeframe te hebben is het dan wel zeer hypocriet om een nogal selectief timeframe te hanteren in zijn argumentatie(als je dat al argumentatie kan noemen) dat toevallig enkel in zijn eigen voordeel is. Kijk het op een iets langere termijn dan 6 maanden dan is het toch allemaal wat meer genuanceerd dan dat hoor. Niemand is ook verplicht om permanent dezelfde bedrijven aan te houden hé. Er zullen hier ook wel enkelen zijn die met die 'brol' bedrijven wel een hoop winst gepakt hebben door er tijdig uit te stappen. Het is niet omdat een bedrijf het nu slecht doet, dat het altijd slecht zal doen. Omgekeerd geldt hetzelfde...

Ik gaf trouwens effectief het voorbeeld van Upstart aan mijn vrouw gisteren :)

Ze snapt ook niet hoe mensen na een crash van -60% op een dag en een daling van -90% van de high, nog steeds blijven ontkennen dat ze een fout gemaakt hebben en integendeel pissed worden tegen de 'messenger' die hun al het hele jaar waarschuwde.

Dat is gewoon door de hypocriete keuze van het timeframe. Meer dan een jaar lang zitten herhalen dat het gaat zakken terwijl het toen al duidelijk was dat de markt in bepaalde sectoren oververhit was, daarvoor moet je geen raketgeleerde zijn hé. En voor iemand die beweert geen specifieke timeframe te hebben is het dan wel zeer hypocriet om een nogal selectief timeframe te hanteren in zijn argumentatie(als je dat al argumentatie kan noemen) dat toevallig enkel in zijn eigen voordeel is. Kijk het op een iets langere termijn dan 6 maanden dan is het toch allemaal wat meer genuanceerd dan dat hoor. Niemand is ook verplicht om permanent dezelfde bedrijven aan te houden hé. Er zullen hier ook wel enkelen zijn die met die 'brol' bedrijven wel een hoop winst gepakt hebben door er tijdig uit te stappen. Het is niet omdat een bedrijf het nu slecht doet, dat het altijd slecht zal doen. Omgekeerd geldt hetzelfde...
Dus ga jij nog altijd iemand aanraden om crazy tech te kopen want in de toekomst gaan deze terug enorm in waarde stijgen?
Er zitten er hier veel met -50% op hun port, daar twijfel ik niet aan. Ga je daar tegen zeggen: bijkopen? Het ligt aan de timeframe, het was geen hype? Koop nu extra Datadog,Sentinel1, zscaler,.... want op termijn ga je er geld mee verdienen?

Ik geef je deels gelijk, maar 2 pagina's lang oude quotes bovenhalen om je gelijk te halen is er mss ook wat over hé ;)

ik vind het anders best leerzaam om statements uit het verleden er terug bij te halen en opnieuw af te toetsen.
zo kunnen we allemaal bijleren, ook al zal het voor sommigen wss pijnlijk zijn.

(de toon van de berichten komen wel wat denigrerend over, daar is wat ruimte voor verbetering :) )

Dit is in feite vrij accuraat.

Dit klopt dan weer niet.
Mijn dichte omgeving zit sinds maart 2020 vol in Berkshire, en sinds eind 2021 30-40% in oxy.

Er wordt dus weinig vaat gedaan (dat doet de poetsvrouw meestal) en er is veel enthousiasme als het over bedrijven en de beurs gaat.

En mijn vrouw is vooraan de 30, sexy as hell, en er komen niet echt hoorapparaten aan te pas.

Zoals ik vroeger al zei, het is integendeel hilarisch dat dit als 'zielig' beschouwd wordt.

Honderden pagina's vol met bullshit over aandelen en 'fuck you Janus'.
Maar als dan een jaar later blijkt dat ik over de hele lijn compleet juist zat, dan interesseert het plots niemand en is het zielig van mijn kant uit.

Integendeel, het is fascinerend hoe men compleet blijft de fouten ontkennen en volhardt in cognitieve dissonantie en de onwil om bij te leren.
Dat heeft mij inzicht gegeven over waarom die cycli van financiële bubbles altijd maar blijven terugkomen met net dezelfde karakteristieken en actoren, ook al is alle informatie beschikbaar (misschien de curse van de information overload op het internet?).

En dat alleen maakt het al de moeite waard.

Tips in dit domein: 'a small history of financial euphoria' van Galbraith, en 'panics, mania's, en crashes' van Kindleberger.
Het interesseert wel iemand dat je juist zat, hier hebben nu toch al meerdere mensen dat beaamd, ik deed het zonet zelf..

Maar je hebt na 2 pagina's denigrerend/uitlachend te doen je punt wel gemaakt zou ik dan denken, laten we ons niet als kleuters gedragen. Ervan genieten dat mensen geld verliezen is gewoon compleet verkeerd, want daar begint het wel op te lijken hé.

Móest dan iedereen maar de raad van beursgoeroe Janus gevolgd hebben? Mensen mogen nog steeds hun eigen keuzes maken op basis van hun eigen research en interpretaties.

PS: ik ben er nog altijd niet helemaal van overtuigd dat deze bubbel/cyclus voorbij is.

Er zijn wel veel bedrijven die het al 10y of zo slecht doen (als in geen jaar een Frank verdiend) en gehyped worden/werden. Dat die op hun doos gaan is wel "grappig" nu.

Ik zit zelf in de tech sector, maar in een multi-national waar winst moet gedraaid worden. Wij zien ook om de zoveel tijd nieuwe kleine spelertjes opduiken die de markt kapot maken. Elke keer hetzelfde liedje. Ze komen met veel tralala vanalles aankondigen, price cuts, markt afpakken, maar wel giga verlies draaien (als 10M omzet, 70M kosten en "marge" die niet verbetert met omzet expansion).

En wij verliezen hier en daar een klant aan die sjacheraars, maar we draaien met de volledige boite wel 5bln en een health 20+ % netto marge.

Heb gisteren nog eens de beurskoers van enkele van die mannetjes bekeken.
- IPO 6mnd geleden en -70% ondertussen
- SPAC fusie 1y geleden en -75% ondertussen
- and the list goes on

Benieuwd hoe die hun slinkende cashvoorraad gaan aanvullen aan gedecimeerde koersen.

Het is eigenlijk wachten op de zoveelste delusional CEO die *iets* wil doen en zo'n bedrijfke overkoopt. Of het nu of binnen 3 6 9 12 mnd gebeurt is de vraag.

Dat zijn geen 'oude quotes'.

Dat zijn pertinente uitspraken en discussies uit het verleden, die relevant zijn voor wat er nu gebeurt.

Zonder te quoten wat er in het verleden gezegd werd, kan je die uitspraken niet toetsen aan de feiten toch?

Dat het vervelend kan zijn, klopt.
Maar misschien is de betere reactie eerder 'hoe kan ik van deze -voor anderen voor de hand liggende- fout die mij veel geld kostte, bijleren'.
In de plaats van 'wat een kutkerel'.

Wij zien ook om de zoveel tijd nieuwe kleine spelertjes opduiken die de markt kapot maken. Elke keer hetzelfde liedje. Ze komen met veel tralala vanalles aankondigen, price cuts, markt afpakken, maar wel giga verlies draaien (als 10M omzet, 70M kosten en "marge" die niet verbetert met omzet expansion).

Heb gisteren nog eens de beurskoers van enkele van die mannetjes bekeken.
- IPO 6mnd geleden en -70% ondertussen
- SPAC fusie 1y geleden en -75% ondertussen
- and the list goes on

Benieuwd hoe die hun slinkende cashvoorraad gaan aanvullen aan gedecimeerde koersen.

Het is eigenlijk wachten op de zoveelste delusional CEO die *iets* wil doen en zo'n bedrijfke overkoopt. Of het nu of binnen 3 6 9 12 mnd gebeurt is de vraag.
Dit was exact de situatie en mijn reactie bij Upstart en Lemonade.

Als je al 10 keer diezelfde zever zien passeren hebt in het verleden, en je anderen daarvoor waarschuwt om er niet in te trappen, dan is het jammer dat dat gewoon echt niet lukt.

En die onwil is fascinerend tegelijkertijd.

Hindsight is altijd 100% correct.
Wat zou je dan nu adviseren , sector, beurs, type bedrijf?
Full shift van portefeuille, ongeacht P&L

Lemonade heb ik toch verkocht ?:unsure:
Voor mij is het eender, of neen, ik volg Janus hier eigenlijk wel in. Met de neus op de huidige feiten gedrukt worden helpt me om tot betere inzichten te komen en (hopelijk) gelijkaardige fouten niet meer te maken.

Ik heb iig geen haast en zal natuurlijk mijn "veilige" beleggingen verder uit bouwen en de speculatievere keuzes trager uitbreiden.

Dus ga jij nog altijd iemand aanraden om crazy tech te kopen want in de toekomst gaan deze terug enorm in waarde stijgen?
Er zitten er hier veel met -50% op hun port, daar twijfel ik niet aan. Ga je daar tegen zeggen: bijkopen? Het ligt aan de timeframe, het was geen hype? Koop nu extra Datadog,Sentinel1, zscaler,.... want op termijn ga je er geld mee verdienen?
Dat is toch volledig naast de kwestie? Ik raad niemand iets aan...
Alle nieuwe inzichten zijn welkom hé maar inderdaad 2 pagina's lang oude posts gaan oprakelen om uw eigen gelijk te bewijzen op een periode van ochot 6 maanden is gewoonweg debiel en draagt hier niets toe bij maar dient enkel als egoboost.
Men gaat gewoon soms heel hard door de bocht om eigen gelijk te behalen. Om het dan over de 'holy grail' OXY te hebben: deze zou je toch ook niet in de port willen gehad hebben vanaf 2019? Dan zou je op dit moment nog steeds negatief staan. Tov november 2019 zou je dan ongeveer 50% winst gehad hebben. Met DDOG zou je op dezelfde periode X3 gegaan zijn ondanks de daling sinds november vorig jaar. Kwestie om alles in een perspectief te plaatsen en niet enkel de laatste 6 maanden te bekijken...

Sommigen mogen inderdaad wat beter leren incasseren hoor. Toegeven dat je een fout hebt gemaakt, of toelichten waarom je nog steeds overtuigd bent van jouw positie (ook niets mis mee, in tegendeel!) moet kunnen.
Anderzijds @JanusDR, hou het zeker gefundeerd en maak er ajb geen spelletje van.

Lemonade heb ik toch verkocht ?:unsure:
Voor mij is het eender, of neen, ik volg Janus hier eigenlijk wel in. Met de neus op de huidige feiten gedrukt worden helpt me om tot betere inzichten te komen en (hopelijk) gelijkaardige fouten niet meer te maken.

Ik heb iig geen haast en zal natuurlijk mijn "veilige" beleggingen verder uit bouwen en de speculatievere keuzes trager uitbreiden.
Klopt! X jaar na datum van een overname/investering ga ik ook steevast een 'post investment analysis' uitvoeren en die leidt vaak tot nuttige inzichten.

Niemand wordt graag geconfronteerd met wel/niet maken van een slechte/goede keuze natuurlijk, ook al staaf je dat met argumenten. Je moet dat een plaats geven, er voordeel proberen uit te halen en gewoon te evolueren. Omgekeerd werkt het ook zo: als het punt gemaakt is - niet nodig om er blijven op te hameren, ongeacht of de kritiek werd aanvaard of niet - thuis slaag ik er ook niet in om de werking van een thermostatische kraan uit te leggen :)

Uiteindelijk is het doel van iedereen hetzelfde: rijk worden, en hoe sneller hoe liever. Er is veel informatie beschikbaar maar het handelen doe je nog steeds zelf en daar ben je zelf dus verantwoordelijk voor. Neem de informatie ter harte, evalueer en ga vervolgens handelen.

Focus op 1 sector/bedrijf zal altijd resulteren in een extreem resultaat - maar zelfs met de wind in de zeilen is dat een risico: Als er morgen een groot defect, storm, ... zich voordoet bij Oxy zal @JanusDR ook beginnen zweten, dat is nu eenmaal hoe het werkt.

Laatst bewerkt:
Het zal ook wel een kwestie van stijl (of...gebrek aan stijl) zijn waarom Janus moeilijk ligt.
Als beginnend belegger ben ik het wel vaak met hem eens (mijn enige tech aankoop staat op -52% verlies, gelukkig maar een klein deel van de portefeuille. Natuurlijk zit ik via brede ETF's wel indirect in tech), maar hij komt nu eenmaal niet echt over als iemand waarmee je graag eens een avond op café zou zitten.

Het zal ook wel een kwestie van stijl (of...gebrek aan stijl) zijn waarom Janus moeilijk ligt.
Als beginnend belegger ben ik het wel vaak met hem eens (mijn enige tech aankoop staat op -52% verlies, gelukkig maar een klein deel van de portefeuille. Natuurlijk zit ik via brede ETF's wel indirect in tech), maar hij komt nu eenmaal niet echt over als iemand waarmee je graag eens een avond op café zou zitten.
Je zit hier op een forum, niet in een café. Misschien kun je op café gaan met iemand die al zijn geld in crazy tech heeft gestoken om samen te huilen en te discussieren wie de rekening gaat betalen ;)

Als startende belegger kan ik alleen maar blij zijn dat er hier wat weerwerk wordt geboden ook. De oprakeling van oude posts vind ik daarbij zeker een meerwaarde, want die zijn ook telkens gefundeerd en op basis daarvan leer ik weer wat bij.
Over de manier waarop ga ik me niet uitspreken, daarbij maak ik me enkel de bedenking dat de "toon" van een geschreven bericht op verschillende manieren kan worden geïnterpreteerd.

Bedankt aan allen voor de nuttige bijdragen alvast en dus ook aan @JanusDR 🙂.

goh, crazy tech, brol firma's,...

dat voor dezelfde firma's die hier niet lang geleden opgehemeld werden. Straf.

Maar, of die firma's crazy tech of 'brol' zijn, kan en kon ik niet beoordelen.
Dat de multiples batshit crazy waren (en zijn), daarover kan ik me wel een mening vormen.

Ik heb misschien wel gemist waar in de BG investment case van OXY in '21 precies vermeld werd dat:
1) BRK massaal aangeboden OXY aandelen wou gaan opkopen en daarmee de prijs serieus zou opdrijven
2) Rusland een grote oorlog ging beginnen met een de facto olie embargo voor hun olie tot gevolg.

Maar misschien komt die quote nog.

goh, crazy tech, brol firma's,...

dat voor dezelfde firma's die hier niet lang geleden opgehemeld werden. Straf.

Maar, of die firma's crazy tech of 'brol' zijn, kan en kon ik niet beoordelen.
Dat de multiples batshit crazy waren (en zijn), daarover kan ik me wel een mening vormen.

Ik heb misschien wel gemist waar in de BG investment case van OXY in '21 precies vermeld werd dat:
1) BRK massaal aangeboden OXY aandelen wou gaan opkopen en daarmee de prijs serieus zou opdrijven
2) Rusland een grote oorlog ging beginnen met een de facto olie embargo voor hun olie tot gevolg.

Maar misschien komt die quote nog.

Ik heb gekocht toen er nog geen sprake was van een oorlog en toen er nog geen sprake was van BRK die aandelen oxy koopt.
Reden van aankoop (en hier gepost) : enorme onderwaardering omwille van schulden en aldus ingecalculeerd dat olie boven de 60$ zou blijven noteren en stevig gekocht.

De aankoop van BRK en de oorlog en bijkomende druk op de olieprijs heeft er inderdaad wel voor gezorgd dat de SP prijs serieus is gestegen op zeer korte termijn want anders had de deleverage van oxy veel meer tijd nodig gehad en aldus de SP minder hoog...

Quote :
Ik ga niet verkopen en nog bijkopen...
Ik heb oxy eens bekeken: stevige onderwaardering tov concurrentie, niet omwille van prestatie's maar omwille van schulden.

Echter indien petrol structureel boven 60 blijft zullen die in Q2 2022 schulden verder afbouwen richting 25B.
En een kwartaal later misschien terug dividend waardoor dit aandeel wel eens potentieel tientallen procenten opwaarts kan evolueren.
Enige probleem: olieprijs kan diep zakken door een extreme coronavariant of andere geopolitieke issues....Het is een beetje macrogokken op petrol met mogelijks stevige winst....

Wat mis ik?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan