Ik heb misschien wel gemist waar in de BG investment case van OXY in '21 precies vermeld werd dat:
1) BRK massaal aangeboden OXY aandelen wou gaan opkopen en daarmee de prijs serieus zou opdrijven
2) Rusland een grote oorlog ging beginnen met een de facto olie embargo voor hun olie tot gevolg.
Maar misschien komt die quote nog.
Mijn olie-aandeel analyse heb ik hier al meerdere keren herhaald sinds september 2020.
Rechtsboven op het forum: zoeken -- "olie" user: janusdr.
Ik heb het hier op het forum aangeraden in september 2020, en concreet begin 2021 aan een koers van 24 (omdat dit een serieuze margin of safety gaf en ik quasi kon garanderen dat men winst zou hebben op een 1-2 jaar termijn).
Ik denk dat enkel
@Spooky toen een kleine positie genomen heeft.
Kort:
- Dat er een imbalans zat aan te komen tussen vraag en aanbod, waardoor prijzen sowiezo zwaar zouden stijgen vanaf 2021-2022-2023.
- Dat de minste geopolitieke spanning de prijzen kon doen exploderen aangezien er bijna geen reserve productiecapaciteit is door de jarenlange onderinvestering van de laatste 5 jaar.
- Dat je instabiele landen zoals Midden-Oosten en Rusland moest vermijden, want dat zijn gangsterlanden.
- En dus pure exploratie moest nemen in de USA
- En Oxy daar één van de best gerunde bedrijven is met betrouwbaar management (met bevestiging van Buffett die al 10 miljard preferreds had en Berkshire die al Oxy aandelen had gekocht eind 2019, die ze bij Corona-uitbraak verkocht hadden), en dat aan een belachelijk lage waardering staat, met een grote hefboom op de olieprijs wegens de hogere schuldgraad.
Als er dan effectief geopolitieke spanningen komen en als Buffett uiteindelijk ook serieus de common shares van Oxy begint te kopen in 2022, dan is dat gewoon de realisatie van 1 van de mogelijke scenario's die ex-ante goed gekend waren.
En Occidental staat dan nog momenteel nog altijd 40% ondergewaardeerd aan de huidige olieprijzen.
Het is veel te weinig gestegen in vergelijking met de olieprijs.
Tot nu toe is de koers van Oxy een belabberd resultaat, moest je mij vorig jaar de huidige olieprijs verklapt hebben.
Daarom dat Buffett recent zo zwaar gekocht heeft mijns inziens, tot zelfs een prijs van 58.
Conference call vandaag: all clear, alles wordt uitgevoerd zoals beloofd, schulden worden afgebouwd, 3B buyback vanaf dit kwartaal, eind 2022 terug investment-grade ratings, daarna komen sloten cash naar de aandeelhouder vanaf 2023.
Reactie beurskoers opnieuw belabberd.
Maar dat is niet wat telt, wat telt is de cashflow en die beurskoers volgt dan uiteindelijk wel. Net zoals de afgelopen 2 jaar.