Kleine Beursfeiten

Gewoon meme stocks vermijden. Ik ben al 13y of zo actief. Eerst met weinig, ondertussen +-300k portefeuille. Tip van het huis: Saai is goed. Ik haal ~10%/y consistently . Beats meme accidenten .
En met die nuance dat we al sinds 2009 quasi permanent in een bull markt zitten natuurlijk...
Zonder afbreuk te willen doen aan jouw stock picking verdiensten natuurlijk, want je hebt jaarlijks de indexen verslaan. Maar instapmoment is zo gigantisch belangrijk voor je rendement.

Gewoon meme stocks vermijden. Ik ben al 13y of zo actief. Eerst met weinig, ondertussen +-300k portefeuille. Tip van het huis: Saai is goed. Ik haal ~10%/y consistently . Beats meme accidenten .

300K is al de moeite!
En 10% ook. Dat is beduidend beter dan de gemiddelde performance van een tracker genre S&P500.

Ja is wel zo... In dit topic heb je inderdaad wel wat mensen die er al zeer lang mee bezig zijn en ook gewoon kennis van zaken hebben (Racing Genk, cege,...) dus niet onlogisch dat hun rendementen enorm goed zijn, maar ik heb hier quasi nog niemand zien posten met beperkte/negatieve rendementen en dat is toch wat vreemd, maar goed:)... Het zullen allemaal succesverhalen zijn dan. Het kan op zich natuurlijk, al de meeste pas in maart/april zijn ingestapt, dan sta je nu zo goed als zeker op winst, ongeacht wat je gekocht hebt.

Heb je trouwens ArgenX dan al verkocht ondertussen?
En met welke aandelen ben je dan verloren?
En das nu juist weer het gevaarlijke, al die beginners die ingestapt zijn in maart 2020 hebben nog geen correctie meegemaakt. Allemaal dikke rendementen, the sky is the limit...als dat maar goed afloopt.

Ik zie wel nog een goeie correctie komen dit jaar. Als dat plan van Biden erdoor komt zal het denk ik sell the rally worden.
Je moet weten dat de Nasdaq nu al voor bijna de helft gedragen wordt door een handvol bedrijven. Als die gaan corrigeren, dat belooft...

Laatst bewerkt:
Ik heb 12k verlies gepakt op glpg tijd terug, heb er geen probleem mee om het toe te geven. Goeie les geweest, nooit teveel meegaan in de hype. En al zeker niet in biotech.

Wat een correctie betreft, ik weet het niet. Er wordt zodanig veel gratis geld in gepompt dat het nog niet voor direct is imo. En heel eerlijk, voor vele sectoren heeft corona ook gewoon voor een ferme boost gezorgd. Ik zie niet in waarom bv een amazon een gigantische correctie zou moeten krijgen.
Minder groei dan vorig jaar? Absoluut, die was dan ook compleet van de pot gerukt. Maar ze gaan niet ineens 20-30% naar beneden duiken.

Denk ik uiteraard, ik kan er evengoed compleet naast zitten.

En met die nuance dat we al sinds 2009 quasi permanent in een bull markt zitten natuurlijk...
Zonder afbreuk te willen doen aan jouw stock picking verdiensten natuurlijk, want je hebt jaarlijks de indexen verslaan. Maar instapmoment is zo gigantisch belangrijk voor je rendement.

"Timing is belangrijk" is geen waar. De gemiddelde returns zijn 7-10% afhankelijk van index, currency, ... Die gaan door de cyclussen heen. Je moet natuurlijk vermijden dat je 1x in je leven koopt en net op een piek gekocht hebt. Ik koop elk jaar, in goede en kwade tijden. Er zijn aandelen tussen die na aankoop onmiddellijk zakken en 2-3y onder water staan. Andere staan na 1y op x5. That's life. Maar je kunt de markt niet timen, je kunt enkel systematisch kopen en de golf besurfen.

En we hebben geen continue bull market sinds 2009 - ik heb 2008 nog meegemaakt zelf, pijnlijk. Er is de voorbije 10y 3 of 4 jaren geweest met crashes of zelf jaren met negatieve returns:
2007-2009: -45%
2011: -15% periode
2015: -15% periode
eind 2018: -20% periode
2020: -30% corona dip

Ga gewoon per periode van 10 y terug op S&p500:

1981-1991: +184% (11%/y)
1991-2001: +312% (15+%/y)
2001-2011: -8 % (-1%/y)
2011-2021: +211% (12%/y)

Dus zo uitzonderlijk is de S&P nu niet.

Zo is dat. Op 9lives heeft eens iemand het volgende artikel gepost, How to perfectly time the market

2020-09-10-How-to-perfectly-time-the-market-3.png

2020-09-10-How-to-perfectly-time-the-market-4.png

2020-09-10-How-to-perfectly-time-the-market-5.png

"Timing is belangrijk" is geen waar. De gemiddelde returns zijn 7-10% afhankelijk van index, currency, ... Die gaan door de cyclussen heen. Je moet natuurlijk vermijden dat je 1x in je leven koopt en net op een piek gekocht hebt. Ik koop elk jaar, in goede en kwade tijden. Er zijn aandelen tussen die na aankoop onmiddellijk zakken en 2-3y onder water staan. Andere staan na 1y op x5. That's life. Maar je kunt de markt niet timen, je kunt enkel systematisch kopen en de golf besurfen.

En we hebben geen continue bull market sinds 2009 - ik heb 2008 nog meegemaakt zelf, pijnlijk. Er is de voorbije 10y 3 of 4 jaren geweest met crashes of zelf jaren met negatieve returns:
2007-2009: -45%
2011: -15% periode
2015: -15% periode
eind 2018: -20% periode
2020: -30% corona dip

Ga gewoon per periode van 10 y terug op S&p500:

1981-1991: +184% (11%/y)
1991-2001: +312% (15+%/y)
2001-2011: -8 % (-1%/y)
2011-2021: +211% (12%/y)

Dus zo uitzonderlijk is de S&P nu niet.
Timing is toch wel belangrijk voor je rendement? Als je nu instapt of 10 jaar geleden? Is toch helemaal niet zeker dat je 2021-2031 exact hetzelfde (zeer hoge) rendement zal hebben als tijdens de periode 2011-2021?
Hoe je het ook draait of keert: we hebben een gigantische bullmarkt gekend sinds 2009 met slechts hier en daar een korte hiccup ( waarvan Corona de hevigste was) en ondertussen staan veel indexen niet ver onder hun all time high...
Uiteraard is gespreid instappen een gouden regel , maar ik ga er toch vanuit dat jij aandelen die nu veel duurder noteren dan toen jij ze kocht x aantal jaar geleden niet meer gaat bijkopen?
Ik zie Amazon echt niet *10 gaan in de komende 10 jaar. Hetzelfde voor veel andere techspelers...
Mensen die sinds 2010-2011 gespreid zijn ingestapt hebben gouden zaken gedaan omdat ze er zo vroeg bijwaren en hun eerste aankopen een gigantisch rendement hebben opgeleverd.
Uiteraard als je het over 40 jaar bekijkt zal je instapmoment misschien iets minder belangrijk zijn, zoals Brittany, Tiffany en Sarah aantonen, maar er is toch nog wel een verschil...
Als je het echter op 10-15 jaar bekijkt kan het toch een heel ander verhaal zijn.. .
Ik stap toch liever in aan het begin van een bullmarkt dan aan het einde:)

Het adagium " buy low, sell high" komt toch van ergens?=-)

Laatst bewerkt:
Wat ik mij afvraag:
Als je Tiffany, Sarah en Brittany vervangt door Japanse dames die in 1979 in de Nikkei index hebben geïnvesteerd.
Hoeveel zou hun 99.000 USD dan vandaag waard zijn?
Als ze eraf gebleven waren en hun dividend hadden geherinvesteerd, blijkbaar nog best veel (volgens https://dqydj.com/nikkei-return-calculator-dividend-reinvestment/). 6,27% op jaarbasis is niet wereldschokkend veel, maar je kan het ook bezwaarlijk slecht noemen.

Het is gewoon een snelle google die ik gedaan heb wel.

De vraag is vooral: wat zou je mensen dan aanraden die vandaag willen starten?

Geld opzij houden tot de volgende crash? Wie weet laat je zo 20% liggen? Uiteraard kunnen we daarna 40% lager gaan, maar wanneer stap je dan in? Als je geen perfecte timer bent kom je er 9 vd 10 nog beschoren van af. En gaan die mensen wel willen investeren op een moment dat het nieuws rond de beurs enkel maar negativiteit is? In maart 2020 zijn die mensen ook niet ingestapt hé.

Kies maar eens een startpunt ...

s%26p500_swings.gif

Ik denk nu wel dat wat GME betreft er voor elke "robin hood" verliezer er minstens 10 winnaars zijn...
Ik denk dat er voor elke winnaar, minstens 10tallen robin hood verliezers zijn. Er gaan genoeg hedgies de boel kapot geshort hebben aan 100-200-300-40. En het reddit leger stond te roepen om te schreeuwen. Wat zouden die RH mannetjes typisch gekocht hebben? 1-2-3-4-5 aandelen? Er zijn executives die voor miljoenen verkocht hebben aan 100-200 USD. Check de SEC filing. Executives kassa kassa en 10000 wenende kleine beleggertjes.

Timing is toch wel belangrijk voor je rendement? Als je nu instapt of 10 jaar geleden? Is toch helemaal niet zeker dat je 2021-2031 exact hetzelfde (zeer hoge) rendement zal hebben als tijdens de periode 2011-2021?
Hoe je het ook draait of keert: we hebben een gigantische bullmarkt gekend sinds 2009 met slechts hier en daar een korte hiccup ( waarvan Corona de hevigste was) en ondertussen staan veel indexen niet ver onder hun all time high...
Uiteraard is gespreid instappen een gouden regel , maar ik ga er toch vanuit dat jij aandelen die nu veel duurder noteren dan toen jij ze kocht x aantal jaar geleden niet meer gaat bijkopen?
Ik zie Amazon echt niet *10 gaan in de komende 10 jaar. Hetzelfde voor veel andere techspelers...
Mensen die sinds 2010-2011 gespreid zijn ingestapt hebben gouden zaken gedaan omdat ze er zo vroeg bijwaren en hun eerste aankopen een gigantisch rendement hebben opgeleverd.
Uiteraard als je het over 40 jaar bekijkt zal je instapmoment misschien iets minder belangrijk zijn, zoals Brittany, Tiffany en Sarah aantonen, maar er is toch nog wel een verschil...
Als je het echter op 10-15 jaar bekijkt kan het toch een heel ander verhaal zijn.. .

Het adagium " buy low, sell high" komt toch van ergens?=-)
Ja, met timing heb ik het niet over het obvious "als je 10j geleden instapt heb je meer dan niet ingestapt te zijn". Stel dat je 100k hebt op je spaarrekening en je moet kiezen tussen gewoon kopen of wachten op de dip en dan de dip kopen, dat werkt dus niet. Stel index is 100, stijgt naar 300 en dipt naar 200. Je koopt aan 200 "recht in de dip - woohoo". Maar je had ook aan 100 kunnen kopen... Het gaat over die timing.

En ja, Amazon zal waarschijnlijk niet x10 gaan de komende jaren. Maar misschien iemand anders wel. Of niet. I don't care. En in mijn redenering heb ik het over serieuze investeringsbeslissingen en niet over jip-en-janneke gedrag van "ik heb 100 euro, ga ik er 200 van maken op een week of ga ik er mee op restaurant". Je hebt geen Amazon of Facebook of Apple nodig om aan 7-8-9-10% per jaar te raken.

En ik ben ingestapt in 2008, 2009, 2010, 2011, bon elk jaar tot nu. Het is nu eenmaal een wetmatigheid dat de beurs van record naar record gaat. Economie blijft groeien, er zijn meer mensen, productiviteit stijgt, winsten stijgen etc etc. En zal er een dip inzitten ooit, waarschijnlijk. Zal dat pijn doen? Misschien. Maar als je gewoon systematisch koopt, dan komt dat wel OK.

En wederom over je timing. Je moet moeite doen om een moment te vinden wanneer je het slecht doet hoor ? Wie elk jaar op 1 januari vb 10k koopt, zal heel weinig momenten vinden dat hij met zijn portefeuille onder water staat. Zelfs in de kutperiodes zoals 2001 of 2008.

PS, ik blijf kopen, ook nu. De grote winnaars gaan de deur uit en die vliegen in het optrekken van bestaande posities of nieuwe posities. Vorige week nog BASF, Berkshire en wat andere gekocht. Wat is het alternatief? Wachten en proberen te timen om de dip mee te nemen? Dat lukt toch niet.

Wat ik mij afvraag:
Als je Tiffany, Sarah en Brittany vervangt door Japanse dames die in 1979 in de Nikkei index hebben geïnvesteerd.

Ik vermoed dat je 1989 bedoelt. Wederom. Als je elk jaar koopt, doen zulke rariteiten er niet toe.

Laatst bewerkt:
Zeg @cege dat geldt toch enkel als je in een index tracker ofzo inkoopt elk jaar? Als je elk jaar in januari de blockbusters ofzoiets van dat jaar koopt..

Om maar te zeggen dat als je individuele aandelen koopt je toch best wel serieus onder water kan gaan als je geen hopen kennis hebt

Wat ik mij afvraag:
Of bijv. een Lotte uit België toevoegt die de waarde van haar USD ETF's moest converteren naar EUR.
Of een Marie die de Bel20 kocht.
Of een Charlotte die leveraged indext tracking ETF's verkocht.

Misschien eens een artikel over posten op SeekingAlpha :)
Ik heb macro's in excel die de historische prijzen ophalen, dus dat zou wel te doen moeten zijn.

Tuurlijk maar hoeveel jaren kennis heb je nodig om die jaarraporten en wat dan ook te kunnen lezen en effectief begrijpen?
Hangt van firma tot firma af. Voor een Microsoft of een Facebook is dat imo goed te doen, voor een grootbank of een verzekeringsfirma kan het al wat complexer worden. Van een biotech is het vaak niet eens de moeite om dat jaarrapport door te lezen, aangezien de huidige prijs meestal toch meer gericht is op de producten die in de pipeline zitten.

Als ge niet in staat zijn om een waarde te bepalen van het bedrijf zelf, nu of in de toekomst, dan moet ge geen aandelen in bedrijven kopen en houdt ge u beter aan index trackers.

Terug
Bovenaan