Kleine Beursfeiten

hoe komt ge op zo'n hoog koersdoel? :unsure:
Ik maak sowieso geen korte termijn voorspellingen:
Op 3 maand: business performance heeft 0% invloed op stock price performance, enkel sentiment telt
Op 1 jaar: business performance heeft een kleine invloed, macro en sentiment is belangrijker
Vanaf 3-5 jaar: business performance wordt de dominerende factor in het bepalen van de returns

Persoonlijk denk ik dus dat het stellen van korte termijn koersdoelen geen enkele zin heeft, want ik kan het sentiment en de macro economie helemaal niet voorspellen.

Hoe zet ik dan mijn 5-jarig doel (eind 2026):

Ik ga uit van 2.100 miljoen omzet in 2022. Vervolgens verwacht ik volgende growth rates over de komende 5 jaar (2023-2027): 70%, 60%, 50%, 40%, 40%.

Dit geeft 16,5 miljard omzet in 2027 met +- 40% groei en geschatte FCF margins van 30-35%. Een NTM revenue multiple eind 2026 van 15 is dan realistisch en geeft een enterprise value van 252 miljard $ oftewel 5 keer hoger dan vandaag. Huidige koers x 5 = 900$ maar ik maak er 800$ van om rekening te houden met stock dilution + conservatisme.

Voor zij die beginnen over die 17,5 miljard $ voorspellingen: AWS groeit momenteel met 40% per jaar en zit aan 71 miljard $ omzet. In mijn post hierboven maakt de auteur de opmerking dat Snowflake sneller groeit dan AWS (toen AWS even groot was). Snowflake hun eigen doel is 10 miljard $ omzet in 2028 maar als je zo een voorspelling in 2021 maakt doe je dat enkel als je weet dat je dit ruimschoots gaat kloppen.

Reken je rijk met Racing Genk.
Er kan uiteraard elke dag nieuwe informatie binnenkomen, dat een impact kan hebben op bovengenoemd price target. Daar ben ik niet blind voor hoor. :wink:

Maar wat denk je? Dat een growth investor in growth aandelen belegt om 10% per jaar te halen? Nee, je moet gek zijn om dan niet in de 'veiligere' aandelen of indexen te beleggen.

We zouden nog eens een update moeten krijgen van Janus ivm Oxy. Staat ondertussen weer goedkoper als de prijs waaraan Buffet kocht.
Met de olieprijs nog steeds aan 100 dollar per barrel moeten de zaken daar toch nog steeds goed gaan.

We zouden nog eens een update moeten krijgen van Janus ivm Oxy. Staat ondertussen weer goedkoper als de prijs waaraan Buffet kocht.
Met de olieprijs nog steeds aan 100 dollar per barrel moeten de zaken daar toch nog steeds goed gaan.
Die verdwijnt af en toe eens voor een paar maand, maar duikt dan altijd weer op. Zal nu wel opnieuw zo zijn, de verleiding om hier wat weerwerk te bieden is te groot denk ik. :smile:

Vandaag Oxy teruggekocht aan $52.

Had het vorige maand verkocht aan $58.50 en daarmee KBC gekocht en terug verkocht, in totaal nu 50% meer aandelen OXY kunnen kopen dan bij verkoop ... leuke trades :)

Had het vorige maand verkocht aan $58.50 en daarmee KBC gekocht en terug verkocht, in totaal nu 50% meer aandelen OXY kunnen kopen dan bij verkoop ... leuke trades :)

jaloers
ik mag niet op korte termijn traden en moet voor alles een pre-approval vragen van mijn werk uit... :puke:

Er kan uiteraard elke dag nieuwe informatie binnenkomen, dat een impact kan hebben op bovengenoemd price target. Daar ben ik niet blind voor hoor. :wink:

Maar wat denk je? Dat een growth investor in growth aandelen belegt om 10% per jaar te halen? Nee, je moet gek zijn om dan niet in de 'veiligere' aandelen of indexen te beleggen.

Gelukkig zijn er 2 soorten beleggers. Zij die voor gewoon de gemiddelde 7% per jaar gaan en zij die voor de gegarandeerde 20% per jaar gaan.

Als het zo obvious is dat het binnen paar jaar aan x5 x10 x20 staat, waarom pakt er geen miljardair de tokko dan over? Ipv ons plebejers er te laten in beleggen ?

Gelukkig zijn er 2 soorten beleggers. Zij die voor gewoon de gemiddelde 7% per jaar gaan en zij die voor de gegarandeerde 20% per jaar gaan.

Als het zo obvious is dat het binnen paar jaar aan x5 x10 x20 staat, waarom pakt er geen miljardair de tokko dan over? Ipv ons plebejers er te laten in beleggen ?
1) Nergens gezegd dat ik reken op een gegarandeerd rendement van 20% hoor.

2) Nergens gezegd dat ik denk dat een van mijn aandelen over een paar jaar x10 of x20 kan gaan. Ik zie geen enkele van mijn aandelen op een paar jaar x10 of x20 gaan, dat is volledig uitgesloten zelfs. Niet vergeten dat SNOW meer dan 50% onder zijn piek staat, mijn 800$ target over 5 jaar lijkt veel maar is in feite ongeveer 100% rendement op hun all-time high van november 2021.

3) Er zijn de laatste maanden heel wat software bedrijven overgenomen door PE bedrijven omdat de multiples (volgens hun) attractief zijn, voornamelijk door Thomas Bravo. Zie onder andere de acquisities van Anaplan, Sailpoint en Medallia. Een van de voornaamste reden dat de beste software bedrijven niet worden overgenomen is omdat deze founder-led zijn, en dat die oprichter vaak nog een meerderheid van de stemrechten heeft. Die gaat zijn pareltje niet verkopen zolang hij nog gemotiveerd is om CEO te zijn en nog forse groei ziet in de toekomst, no matter the price. :) Salesforce doet regelmatig eens een overname, maar dat gaat dan vaak om bedrijven die in een wat zwakkere competitieve positie staan (Bv. Slack & Tableau die allebei stevige competitie hebben van respectievelijk MSFT Teams en MSFT Power BI)

4) Er is een tendens dat Venture Capitalists hun investeringen langer privaat houden, en dat de grootste gains naar de miljardairs gaan en niet naar ons plebejers. Zie onder andere Stripe, Databricks en andere 'Decacorns' die nog steeds private zijn, of Uber, AirBnB, DoorDash etc die publiek gaan op momenten dat de grootste gains al gerealiseerd zijn. List of private unicorns: https://www.cbinsights.com/research-unicorn-companies

Laatst bewerkt:
AWS revenue sinds 2013:

3.1B $ in 2013 => meer dan 80B $ voor 2022.

Ter referentie: Snowflake zit voor dit jaar aan 2.2B $ omzet en groeit sneller dan AWS toen groeide. Ik verwacht absoluut geen herhaling van AWS, want de markt waar AWS actief is is gewoon vele malen groter. Maar het is toch interessant om eens te vergelijken. :smile: Wie in 2012 zei dat AWS aan 80 miljard omzet zou zitten in 10 jaar, Cege zou ook gezegd hebben dat dat een complete zot is. (En ja dit is deels survivorship bias, er zijn ook genoeg software bedrijven die veelbelovend waren maar die gefaald zijn, maar die zitten meestal vroeger in hun levenscyclus dan waar Snowflake nu staat. Je moet het juiste product op het juiste moment hebben)

Laatst bewerkt:

Ik ben blij voor u maar Is natuurlijk veel geluk mee hebben....ze stonden vorige week op 62$.
Ik blijf bijhouden en laat de schommelingen passeren🙂

Sterke resultaten.
Overtreft verwachtingen, Q2 en fy 22 guidance omhoog.
Record Q, volgende Q nieuwe record Q.

FY 2022 growth forecast adjusted from 12-17% -> 18-23%
Operating margin forecast fy 2022 23% -> 25%

De essentie van een aandeel dat -30% ytd is.

Laatst bewerkt:

Sterke resultaten.
Overtreft verwachtingen, Q2 en fy 22 guidance omhoog.
Record Q, volgende Q nieuwe record Q.

De essentie van een aandeel dat -30% ytd is.
alle groeiaandelen staan -30% of meer, die met missed earnings staan -70%, waarom zou Melexis een uitzondering moeten zijn?

Azure +49% zelfs in constant currency, versnelling van +46% vorig kwartaal.

Cybersecurity is nu bijna een 15b $ business, met voorsprong het grootste cybersecurity bedrijf ter wereld:

All up, the number of customers who trust our security solutions grew nearly 50% year-over-year to 785,000, including Citrix, Domino’s Pizza, Fujitsu, Heineken, Petronas, who rely on us to protect their multi-cloud infrastructure. And we have over 15,000 partners in our security ecosystem, more than anyone else in the industry.

Vergelijk dat met Crowdstrike 17k customers en SentinelOne 7k customers :smile:. Het toont wel aan hoe groot de markt is. Heb zo eens de analyse gemaakt en 7 van mijn 9 aandelen concurreren met 1 van MSFT hun producten, die zitten overal in software.

• Enphase Energy press release (NASDAQ:ENPH): Q1 Non-GAAP EPS of $0.79 beats by $0.10.
  • Revenue of $441.3M (+46.2% Y/Y) beats by $7.63M.
  • GAAP gross margin of 40.1%; non-GAAP gross margin of 41.0%
  • GAAP operating income of $61.8 million; non-GAAP operating income of $114.5 million
  • Ending cash, cash equivalents, and marketable securities balance of $1.1 billion
  • Q2 Outlook: Revenue to be within a range of $490 million to $520 million (vs. consensus $478.49M); GAAP gross margin to be within a range of 37.0% to 40.0%; non-GAAP gross margin to be within a range of 38.0% to 41.0%,
Blijft gaan aan 40-50% groei.
Enorme tailwinds blijven in deze sector.
Sowieso veel tax incentives om mensen naar renewables te pushen.
En met de Rusland gas situatie blijft dat langer aanhouden zo incentives.
En met de hoge energie prijzen maakt het financieel ook veel meer steek de switch naar zonne-energie te maken.
En met meer en meer EV maakt het nog meer steek (ENPH heeft sinds paar Q terug ook een home EV charging bedrijf gekocht, gaan dat compatibel met hun microinvertors maken, en vooral ook op de Europese markt gaan daarmee). Ze zijn het leidend bedrijf in bidirectional laden.

In minder dan twee jaar tijd al 2 keer een 50+% drawdown gehad op dit aandeel.
Hoge beta dus wordt vaak ook door algos gedumpt bij flight to safety.

Terug
Bovenaan