Kleine Beursfeiten

- wisselkoerskosten zijn veel duurder dan bvb bij Binck (nu Saxo) (ik dacht uit mijn hoofd iets van 1%, wat dus véél is als je een 10k order hebt)
- nalatigheidsinteresten van 10% als je even negatief saldo hebt (wat zogezegd niet mag volgens hun regels, maar waarom blokkeren ze dit dan niet, zoals bijvoorbeeld bij Binck?)
- en verder dus een shit klantendienst waar ze liever arrogant dan klantvriendelijk zijn

Ik ben aan rustig tempo alles aan het overzetten, zal eens Lynx proberen met de volgende transactie.

Ik zit al 10+ y bij Bolero. Altijd heel tevreden geweest van de klantendienst. Zelfs om 8h s avonds krijg je snel iemand aan de lijn voor US stuff of als de EU gesloten en US open is, altijd wel iemand aanwezig.

Wisselkoers kosten. tjah, ik heb een US, EUR, AUD, CHF, GBP rekening. misschien betaal ik een half procentje meer om die eenmalig om te zetten, maar voor de rest blijft FX hetzelfde... USD verkopen = USD kopen.

Ik heb voor het werk een rekening bij Fidelity in USA waar corporate aandelen staan. Als ik om de zoveel tijd mijn 500 USD dividenden naar belgie sleur, betaal ik 70 euro FX kosten... Dat is pas om te bleten. En om die aandelen naar Belgie te krijgen, 100000 documenten invullen en faxen (!) en de helft van de keren loopt het mis. Dat is pas shitty service. Daarmee vergeleken is Bolero prime prime prime.

En de nalatigheidsintresten bij Bolero zijn toch maar na 3d? Ik heb vroeger nog zitten daytraden op de margin en als je de dag zelf open en sluit, 0 interest. En zolang je binnen de 3d blijft, geen gezever door Bolero (en dan betaal je beetje).

Ik zit al 10+ y bij Bolero. Altijd heel tevreden geweest van de klantendienst. Zelfs om 8h s avonds krijg je snel iemand aan de lijn voor US stuff of als de EU gesloten en US open is, altijd wel iemand aanwezig.

Wisselkoers kosten. tjah, ik heb een US, EUR, AUD, CHF, GBP rekening. misschien betaal ik een half procentje meer om die eenmalig om te zetten, maar voor de rest blijft FX hetzelfde... USD verkopen = USD kopen.

Ik heb voor het werk een rekening bij Fidelity in USA waar corporate aandelen staan. Als ik om de zoveel tijd mijn 500 USD dividenden naar belgie sleur, betaal ik 70 euro FX kosten... Dat is pas om te bleten. En om die aandelen naar Belgie te krijgen, 100000 documenten invullen en faxen (!) en de helft van de keren loopt het mis. Dat is pas shitty service. Daarmee vergeleken is Bolero prime prime prime.

En de nalatigheidsintresten bij Bolero zijn toch maar na 3d? Ik heb vroeger nog zitten daytraden op de margin en als je de dag zelf open en sluit, 0 interest. En zolang je binnen de 3d blijft, geen gezever door Bolero (en dan betaal je beetje).
zo zie je maar het belang van goede customer service -> ik heb slechte ervaringen met hen en dat is de hoofdreden geweest dat ik aan transfer versus Binck begonnen ben, dat er daar minder kosten zijn is mooi meegenomen.

Net een extra pakketje SAP gekocht, voor mij noteert het aandeel ronduit goedkoop - ook al vind ik de ambitie van het mgmt te ambitieus, de koers laat een comfortabele veiligheidsmarge toe. Dat maakt het dus koopwaardig voor mezelf.

Hier move van Degiro naar Interactive Brokers. Laagste wisselkoerskosten die er zijn en de interface valt wel mee.
Zou ook voor Lynx kiezen, omdat je anders een hoop gedoe hebt met die beurstaks die je zelf moet aangeven op je belastingaangifte (en ja de fiscus weet wat er op je beleggingsrekening gebeurd is) . Lynx is een tussenpersoon en gebruikt dus hetzelfde platform, maar inderdaad een tikkeltje duurder (als je veel handelt kan je een persoonlijk tarief onderhandelen en betaal je minder dan de officiële tarieven. Ik heb dat bijvoorbeeld).

Mexem is het goedkopere alternatief voor Lynx en regelt eveneens de TOB voor je. Staat wel onder Cypriotisch toezicht.

Zou ook voor Lynx kiezen, omdat je anders een hoop gedoe hebt met die beurstaks die je zelf moet aangeven op je belastingaangifte (en ja de fiscus weet wat er op je beleggingsrekening gebeurd is) . Lynx is een tussenpersoon en gebruikt dus hetzelfde platform, maar inderdaad een tikkeltje duurder (als je veel handelt kan je een persoonlijk tarief onderhandelen en betaal je minder dan de officiële tarieven. Ik heb dat bijvoorbeeld).
De fiscus weet wat er allemaal gebeurd is...dus die weet dat je speculatief handelt met de nodige taksen vandien en verliezen niet aftrekbaar?

Sinds december rekening bij Lynx geopend en in vergelijking met Saxobank vind ik Lynx gewoon spotgoedkoop.

Hier move van Degiro naar Interactive Brokers. Laagste wisselkoerskosten die er zijn en de interface valt wel mee.
Zijn er nog redenen dat mensen van Degiro verhuizen?
Ben er niet in detail met bezig, maar had altijd de indruk dat Degiro wel een goede keuze is. Toch overstappen naar elders?

Zijn er nog redenen dat mensen van Degiro verhuizen?
Ben er niet in detail met bezig, maar had altijd de indruk dat Degiro wel een goede keuze is. Toch overstappen naar elders?
De reden dat ik er wegging waren de serieuze verhogingen in de wisselkoers fees. Bij interactive brokers is dit veel voordeliger.

De FX fees zijn nu 0.25%. Stel dat je ooit een portfolio van 1 miljoen dollar opbouwt en je wilt dat eens uitcashen en omzetten naar EUR, dan betaal je daar alleen al 2.500 euro voor. En je kan geen dollars overschrijven vanuit degiro naar een andere rekening, dus ze verplichten je om het via degiro om te zetten. Daar doe ik niet aan mee. :smile:

Zit nu bij IB en heb me die stap nog geen seconde beklaagd. Andere voordelen zijn:
1) After hours trading (al een paar keer opportuun van gebruik gemaakt, soms kan de markt irrationeel reageren op earnings)
2) US Opties (al doe ik hier weinig mee)
3) Stabieler (bij degiro paar keer voorgehad dat je niet kon inloggen op drukke momenten)
4) Veel betere rapporteringsmogelijkheden & tracken van returns

Laatst bewerkt:
Als ik correct ben worden je aandelen bij Degiro uitgeleend. Bij Lynx bepaal je dat zelf of je dat wil of niet. Als je akkoord bent, krijg je de helft van de opbrengst van die shortvergoeding. Bij populaire aandelen is die nul, maar heb je bepaalde "meme-aandelen" kan dit een leuk extraatje zijn.

Heb zelf momenteel EVTL in portefeuille (volledig gehedged) en dat brengt me netto 200% uitleenvergoeding op (schommelt wel sterk wat de vergoeding betreft en het aantal aandelen dat men kan plaatsen). Dit is wel uitzonderlijk. Ik denk van de duizenden aandelen op de USA beurs (alleen deze kan je uitlenen), bieden maar een handvol aandelen een rendement hoger dan 50% op. Let wel, de investeerders die dat soort bedragen betalen voor het uitlenen van je aandelen zijn ook niet dom. Het moet zijn dat ze overtuigd zijn dat deze op korte termijn veel winst kunnen maken bij dalende koersen. Koop je dus enkel om deze nadien uit te lenen, dan is de kans op koersverlies zeer hoog.

Wel altijd zelf de TOB aangeven, dan toch liever DeGiro of Lynx. :D
Dacht ik initieel ook, maar heb het nu al ene keer gedaan en viel goed mee. Ben het ook stap voor stap aan het automatiseren met een scriptje.

Ik ben wel benieuwd naar de komende dagen met de resultaten bij de groten der aarde. Amazon, Microsoft, Alphabet, Apple, Meta,...

De eerste barstjes beginnen zich af te tekenen in het consumentenvertrouwen.

Shht, rustig mannekes. Sjonge jonge. Er gaan er hier nog veel bleten als ze bij elke 1-2% daling gaan janken.

Gediversifieerd zitten, blijven kopen, niet timen. Geen te zotte YOLO FOMO dingen doen and all will be fiiiine.

Bullish note vandaag voor Snowflake:

$SNOW Wolfe Research Starts at Outperform PT $250

“So how do we pitch a stock that is tied for the 3rd most expensive revenue multiple in SaaS and is down almost 50% YTD? We start by getting very excited about the potential for meaningful revenue outperformance (we built a killer waterfall model that calls for ~50% growth in CY24), then we built a realistic FCF upside model where our $250 PT (44% upside) is based on a CY24 FCF multiple (~69x) roughly in-line with the ~60% FCF growth in that year, and we try to get out ahead of the company's Analyst day, which we view to be a major catalyst. We see the potential for SNOW to become the 4th hyperscaler (it is growing faster than AWS at the same size and scale) with the best management team (if you haven't' read Amp It Up, we HIGHLY recommend it) in software, coupled with a best-in-SaaS product that is so good it turned AWS from a #1 competitor into its top-selling partner (selling $1.2B in bookings in the last year) and spurring multiple VC's (we spoke with three) to fund companies built natively on its platform. This last point was one of the most impactful learnings from our diligence, which we believe creates an important durable structural growth driver and competitive advantage that is not well understood. The other thing that isn't well understood is that while the sky-high revenue multiple is often the first thing investors notice when doing work on the company, this is about to become a FCF story. We have gone to great lengths to build a model with realistic FCF upside, and we believe investors can get comfortable with 22%/24% FCF margin in CY23/CY24 (FCF growing 60% Y/Y in CY24). From a valuation perspective SNOW is trading almost at its 2 year low vs. vs peers at 16.5x/11x upside CY23/CY24 EV/Sales on upside, above Heavyweight Growth comps at 14x CY23 EV/Sales. For context SNOW is trading at the same multiple that PLAN just got acquired by PE for if we look out an extra year. Given the high growth, stellar management team, and FCF support, we believe SNOW warrants a premium multiple, and launch with an Outperform rating and $250 price target. For those looking to "top-grade" software portfolios, we think that asset is SNOW and the time is now."

============================================================================

Terwijl ik Snowflake voor lange tijd ook te duur vond, staan ze nu veel te laag. De markt overreageert altijd, zowel naar boven als naar onder. Mijn Koersdoel: 800$ eind 2026.

Terug
Bovenaan